Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Even voorstellen / automaat of niet?

vragen over de T4
Plaats reactie
merijnwijnen
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 okt 2008, 17:30

Even voorstellen / automaat of niet?

Bericht door merijnwijnen »

Dag allemaal,

Omdat ik van plan ben een tweede hands VW campertje aan te schaffen lees ik alles wat los en vast zit over T4 bussen. En dan kom je vanzelf ook hier terecht. Echt een auto kenner ben ik niet. IK snap hoe een motor werkt, maar het sleutelen laat ik aan iemand anders over.

Door fysieke beperkingen van mijn vrouw is het voor ons erg aantrekkelijk automaat te gaan rijden. Zeker in combinatie met cruise control houdt ze dat veel langer vol.
Nu lees ik op verschillende plekken wisselende geluiden over T4 automaat bakken. Best veel problemen, maar ook mensen die er bij zweren. En ik realiseer me dat je op internet altijd meer slechte dan goede verhalen hoort. Dus nu staan we voor de keuze: Toch maar een schakelbak, of wel een automaat? Maar waar moet je dan op letten.


In eerste instantie lag ons budget ergens rond de 15 / 16 duizend euri. Daar koop je een leuke wat oudere California voor met een schakelbak, en dat risico durf ik wel aan. Maar voor een automaat twijfel ik. Voor dat bedrag zijn de wagens (zowel hand als aut) al snel ruim 10 jaar oud en hebben redelijk wat kilometers. Maar met een automaat is de keuze wel veel beperkter. Bijvoorbeeld:
http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... e_lijst=RL
of
https://www.camperscaravans.nl/kampeera ... -1993.html

Is het bij een automaat nu verstandig meer uit te geven voor een nieuwer model? Bijvoorbeeld:
http://www.koningmobiel.nl/aanbod/camper7/camper7.html
of
http://www.van-tuyl.nl/detail.php?id=615

Ook riep iemand tegen me: koop nooit een bus uit Duitsland, want die zijn vaak afgeragd. Maar veel van de California's zijn Duitse import bussen. Is dat nou zin of onzin?

Kortom: wat moet ik daar nou mee?

Groeten,

Merijn
Wie weet hier wijze woorden?
peter123
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 feb 2008, 19:10

Re: Even voorstellen / automaat of niet?

Bericht door peter123 »

Hallo Merijn :zwaai

De automaat kan kapot maar een handgeschakelde net zo goed, je moet er gewoon een beetje geluk mee hebben. :nuts Mijn california komt ook uit duitsland, alles er op en eraan en 250.000 km gelopen niks mee aan het handje en goed onderhouden. Als je een leuke camper tegenkomt ga er dan voor en als je voor je vrouw een automaat zoekt dan gewoon doen.

mvg Peter
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Even voorstellen / automaat of niet?

Bericht door frank884 »

In Duitsland zou ik toch wel gaan kijken
dan heb je veel meer keuze, campers zijn niet zo snel afgeragd als "het busje van de aannemer"
daar wordt toch anders mee omgegaan.
wat men bedoeld is omdat in BRD geen max snelheid is op sommige plekken (steeds minder) dat men alleen plankgas
met de wagen zou hebben gereden,
maar dat is zowieso niks voor campers daarmee wordt doorgaans niet plankgas mee gereden,
ik zit meer dan 16 jaar dagelijks in Duitsland met de vrachtwagen maar ook met de T4 3x/jaar naar Polen en kan dat niet zeggen dat met dergelijke wagens zeer hard wordt gereden
diegene die echt heel hard wil die rijdt geen T4 maar een BMW.Audi.Mercedes enz

En de automaat: daar lees ik wat betreft T4 weinig positieve dingen over
en zeker met het extra gewicht wat een camper heeft tov een "kaal" busje
zou ik dat niet te snel doen, of het moet voor jullie fysiek niet mogelijk zijn om te schakelen
dan moet je wel.
Het is niet de DSG versnellingsbak die momenteel in veel nieuwe VW producten zit
want dat is heel ander materiaal. als je dat gereden hebt wil je geen schakel meer.
succes met de zoektocht.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1291
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Re: Even voorstellen / automaat of niet?

Bericht door heartbeat »

Hoi hier een reactie van mij zelf heb ik ook een duitse california dit zowiezo omdat ze daar veel goedkoper zijn men deze auto bijna altijd als vakantie auto heeft en ze dan ook mestal ook overdekt staan en ze erg compleet zijn en de mijne had 28000 km gelopen en net zin grote buurt gehad .
alle papieren erbij van de aankoopbon tot het extra ijskast mandje de bon .
Wat betreft de automaat ja daar moet je echt geluk mee hebben als ik het zo hoor maar een vriend van mij heeft jaren in een californie V6 automaat gehad en heeft daar 180000km zonder maar 1 probleem.

wat evt een optie is maar ik weet niet wat bij jullie de beperking is is misschien een click and go syteem dat is een systeem die de koppeling bediening overneemt en wat je in en uitschakelen kan dus als de een wel en de ander niet ermee wil rijden is het gewoon een schakelaartje omzetten.
een beetje een uitleg er wordt een electromotor met een dikke kabel eraan in de motorruimte gebouwd de kabel wordt aan het koppelingspedaal gemonteerd door een regel apparaat die ook weggebouwd word waar div electische verbindingen worden aangesloten er komt een knopje op je schakelpook waarmee je de koppeling bediend dit werk echt super echt boven verwachting goed.
men kan ook div instelingen veranderen en het naar de klant zijn rijstyle aanpassen.
ik hoop je hiermee een extra optie te hebben gegeven om misschien makelijker een keuze te maken

o ja ik heb mijn california opgezocht vie de site http://www.mobile.de advies de mooiste bussen komen uit de buurt van munchen en stutgard maar zeker niet uit de buurt van berlijn dit is mijn ervaaring maar dat zegt niet alles hoor

grt rob en suc6 :T44EVER :yes :wjw
Rob & Lize
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Even voorstellen / automaat of niet?

Bericht door Multivan Generation »

een camper met een combinatie van 2.4 diesel met automaat zou ik niet aanraden, erg erg traag.
Die bus is trouwens ook erg aan de prijs..

Campers in Duitsland worden erg goed, lees Scheckheft gepflegt, of te wel volgens het boekje onderhouden.

Kijk wel even uit uit welke regio je zoekt ivm met het strooien in de winter.
Maar meestal worden campers in Duitsland alleen in de zomer gebruikt.

Probeer voor jezelf op een rij te krijgen wat voor indeling je wilt,
een Carthago en een westfalia california coach verschillen nog al van afwerking en handigheid.

De opties die je wilt hangt ook erg af voor het kampeergebied wat jullie vaak gaan bezoeken..
Veel puzzel plezier... :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
merijnwijnen
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 okt 2008, 17:30

Re: Even voorstellen / automaat of niet?

Bericht door merijnwijnen »

Bedankt allemaal.
Wij gaan waarschijnlijk toch voor automaat. Het voordeel van pijnloos autorijden weegt voldoende op tegen de risico's. Ik hoor toch ook wel de nodige enthousiaste verhalen. Het wordt wel wat langer zoeken gezien de beperkte keuze.

In Duitsland is er inderdaad veel meer keuze. Het lijkt me alleen zo'n gedoe, en soms zijn de afstanden (te) groot.
Heeft iemand een idee hoe je aan een schatting van de originele catalogusprijs komt? Als je die weet kan je wel de BPM zo'n beetje schatten.

Qua indeling willen we een bus met de keuken voor. Vooralsnog kunnen de (kleine) kinderen dan achter de achterbank slapen en wij boven. Dan hoef je de bus niet te verbouwen 's avonds.

Groeten,
Merijn
Plaats reactie