Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Zuheitzer aan de praat krijgen
- Hans de Looij
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 26 dec 2007, 21:53
Zuheitzer aan de praat krijgen
Beste T4 fans,
Mijn Multivan is uitgerust met een Zuheitzer, echter er is geen bediening hiervan op het dashboard. Nou begreep ik dat deze voorverwarmer vanzelf aanslaat bij temperaturen onder de 4 graden. Echter hij doet hij niets. En er komt geen witte rook uit het pijpje bij het linker voorwiel. Hoe krijg ik 'm aan de praat? Dank voor jullie reacties.
Mijn Multivan is uitgerust met een Zuheitzer, echter er is geen bediening hiervan op het dashboard. Nou begreep ik dat deze voorverwarmer vanzelf aanslaat bij temperaturen onder de 4 graden. Echter hij doet hij niets. En er komt geen witte rook uit het pijpje bij het linker voorwiel. Hoe krijg ik 'm aan de praat? Dank voor jullie reacties.
- pieter 762
- Berichten: 312
- Lid geworden op: 25 jan 2007, 22:30
- Locatie: N. Brabant
Re: Zuheitzer aan de praat krijgen
Beste Hans,
gechecked of de zekering okee is ?
Als ie aan gaat merk je het echt wel ! Beetje vreemd de eerste keer te zien dat er forse pluimen witte rook bij je voorwiel tevoorschijn komen !
gr Pieter
gechecked of de zekering okee is ?
Als ie aan gaat merk je het echt wel ! Beetje vreemd de eerste keer te zien dat er forse pluimen witte rook bij je voorwiel tevoorschijn komen !
gr Pieter
Vaak moet er iets gebeuren, voordat er iets gebeurt (Johan Cruijff)
Ex T4 Caravelle # 762. Nu T5 TDI 2004 LWB + T2b panel van 1977
Ex T4 Caravelle # 762. Nu T5 TDI 2004 LWB + T2b panel van 1977
- Wim T4 935
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
- Locatie: Randstad
Re: Zuheitzer aan de praat krijgen
Hans,
De vraag is simpeler als de juiste werking van het apparaat.
Heb jij dit topic al gelezen? viewtopic.php?f=2&t=16714
Je woont vermoedelijk in de buurt. De mijne werkt ook niet, voor zover ik dat goed kan constateren, zoals ik graag zou willen. Stuur mij anders een
Kunnen we er wellicht eens in persoon samen over brainstormen.
De vraag is simpeler als de juiste werking van het apparaat.
Heb jij dit topic al gelezen? viewtopic.php?f=2&t=16714
Je woont vermoedelijk in de buurt. De mijne werkt ook niet, voor zover ik dat goed kan constateren, zoals ik graag zou willen. Stuur mij anders een


Groeten van Wim

Re: Zuheitzer aan de praat krijgen
Wat je kan doen is de schakelaar voorin bij de bumper even overbruggen dan moet tie altijd gaan lopen ongeacht de temperatuur.
Maar dan moet wel je motor nog een beetje koud zijn want als de motor warm is dan schakelt tie ook niet in.
Hier heb je een verhaaltje erover en een tip hoe je de zuheizer gedeeltelijk handbediend kan maken:
http://www.t4-wiki.de/wiki/Zuheizer
succes
Leo
Maar dan moet wel je motor nog een beetje koud zijn want als de motor warm is dan schakelt tie ook niet in.
Hier heb je een verhaaltje erover en een tip hoe je de zuheizer gedeeltelijk handbediend kan maken:
http://www.t4-wiki.de/wiki/Zuheizer
succes
Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Zuheitzer aan de praat krijgen
auto met koude motor en temperatuur onder 4 graden starten (dacht dat ie ook werkt als je hem op contact set overigens)
alss het goed is gaat de ventilator van de bijverwarming dan lopen (het ding zit aan de rechterzijde net voor de accu (en dan wat lager) tegen de linker chassisbalk) dit maakt een hoog joelend geluid. Je moet dit ook kunnen voelen aan uitstromende lucht uit het uitlaatje dat links voor achter de bumper hangt (metalen buisje van pakweg 3 a 4 cm doorsnee.)
Nadat de ventilator een paar seconden gedraaid heeft gaat ie langzaam draaien en gaat er onder de auto een brandstofpompje tikken (zit ongeveer bij de achterste bevestiging van je linker draagarm) het tikken begint langzaam en gaat steeds sneller waarbij de ventilator in de kachel ook sneller gaat draaien, dan moet je een doffe dreuntoon horen en rook uit je uitlaat zien en de lucht uit je uitlaatje warmer worden.
Als ergens in deze cyclus een fout ontdekst word of een onderdeel niet functioneerd wordt de cyclus afgebroken.
Hier zoeken op standkachel of bijverwarmer of zuheizer levert legio topics en verder staat op http://www.standkachels.com ook nog veel info
je hebt waarschijnlijk een D3WZ van eberspächer erin.
alss het goed is gaat de ventilator van de bijverwarming dan lopen (het ding zit aan de rechterzijde net voor de accu (en dan wat lager) tegen de linker chassisbalk) dit maakt een hoog joelend geluid. Je moet dit ook kunnen voelen aan uitstromende lucht uit het uitlaatje dat links voor achter de bumper hangt (metalen buisje van pakweg 3 a 4 cm doorsnee.)
Nadat de ventilator een paar seconden gedraaid heeft gaat ie langzaam draaien en gaat er onder de auto een brandstofpompje tikken (zit ongeveer bij de achterste bevestiging van je linker draagarm) het tikken begint langzaam en gaat steeds sneller waarbij de ventilator in de kachel ook sneller gaat draaien, dan moet je een doffe dreuntoon horen en rook uit je uitlaat zien en de lucht uit je uitlaatje warmer worden.
Als ergens in deze cyclus een fout ontdekst word of een onderdeel niet functioneerd wordt de cyclus afgebroken.
Hier zoeken op standkachel of bijverwarmer of zuheizer levert legio topics en verder staat op http://www.standkachels.com ook nog veel info
je hebt waarschijnlijk een D3WZ van eberspächer erin.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Zuheitzer aan de praat krijgen

een geluk dat Roger altijd de moeite doet om het nog een keer uit te leggen
juist even voor de duidelijkheid, de motor moet wel draaien, er moet met andere woorden spanning zitten over de draad die van de dynamo komt , D+ noemt die zeker?
die is natuurlijk ook te overbruggen maar niet zo snel
Ik rijd T-vier met veel plezier!! 

- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Zuheitzer aan de praat krijgen
de mijne start de kachel op als ik hem op contact zet, maar in deze is de zuheizer omgebouwd naar standheizung, en ik weet niet of dat daarop ook invloed heeft, vandaar dat ik het even met slag om de arm erbij vertelde
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Zuheitzer aan de praat krijgen
Je moet zeker even naar de zekering kijken. Bij mij brand die ook regelmatig een " beetje" door. Waarom weet ik niet. Er moet een 10A (rood) en die zit er in.
BTW nu met die kou is het IDEAAL zo'n ding!! dus gauw kijken of anders laten maken
succes
wim494
BTW nu met die kou is het IDEAAL zo'n ding!! dus gauw kijken of anders laten maken
succes
wim494
Happy T44ever


- Hans de Looij
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 26 dec 2007, 21:53
Re: Zuheitzer aan de praat krijgen
Hallo allemaal, bedankt voor jullie nuttige reacties. Overigens Wim, waar zit bij jou de zekering van de Zuheitzer? Volgens het zekeringsschema tweede rij nr.4 (zit bij niets) of zit hij onder de bestuurdersstoel? Thanks voor je reactie alvast.
Re: Zuheitzer aan de praat krijgen
In het boekje dat bij mijn auto hoort, wordt over 2 "zuheizer" gesproken. Een luchtverwarmer achterin, een waterverwarmer in het koelcircuit van de motor. En dan is er nog de kachel achterin. Kan dus verwarrend zijn. Als ik je goed begrijp, wil je de waterverwarmer aan de praat krijgen (ik ook trouwens). In mijn T4 (1997) zit deze zekering op positie 17 in de bovenste rij van de zekeringkast links in het dashbord. Onder de stoel of in de linker zijwand zit de zekering van de luchtverwarmer.
Op de site van Eberspacher heb ik een vrij uitgebreide beschreiving van het apparaat gevonden. De link heb je ondertussen.
Succes en laat me de uitkomst svp weten. Zodra ik met m'n achterremmen klaar ben, is de waterverwarmer aan de beurt.
Op de site van Eberspacher heb ik een vrij uitgebreide beschreiving van het apparaat gevonden. De link heb je ondertussen.
Succes en laat me de uitkomst svp weten. Zodra ik met m'n achterremmen klaar ben, is de waterverwarmer aan de beurt.
- Wim T4 935
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
- Locatie: Randstad
Re: Zuheitzer aan de praat krijgen
Hans,
Bij mij zit de zekering in de extra rij onder de eigenlijke zekeringenkast. Zie ook: viewtopic.php?f=2&t=9592
Bij mij zit de zekering in de extra rij onder de eigenlijke zekeringenkast. Zie ook: viewtopic.php?f=2&t=9592

Groeten van Wim
