Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
kan dat de inspuiting van tijd af bus weer klaar
kan dat de inspuiting van tijd af bus weer klaar
heb halverwege november
distributie riem en brandstof pomp riem laten vervangen
nu begint de bus te tikkeren en slecht te starten
gisteren wilde de bus haast helemaal niet
uitgelezen via vagcom geen fout meldings
kan het zijn de de poilie van de brandstofpomp van tijd is geschooten
hij staat nu bij de dealer
wou hier een svragen of jllie weten wat het kan zijn
gr albert
distributie riem en brandstof pomp riem laten vervangen
nu begint de bus te tikkeren en slecht te starten
gisteren wilde de bus haast helemaal niet
uitgelezen via vagcom geen fout meldings
kan het zijn de de poilie van de brandstofpomp van tijd is geschooten
hij staat nu bij de dealer
wou hier een svragen of jllie weten wat het kan zijn
gr albert
Laatst gewijzigd door t4freak op 08 feb 2009, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
matig uw kinderen denk om mijn snelheid
- René
- Berichten: 5293
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: kan dat de inspuiting van tijd af gaat
Ja, dat kan, door uitrekken van de riem, maar dat kan (denk ik) nooit zoveel zijn als je beschrijft. Of er moet iets niet goed gemonteerd zijn/ aangedraaid waardoor het spul verlopen is zodat je de beschreven klachten kunt krijgen.
Als het inspuit tijdstip al kritisch stond na vervanging, kan de riem natuurlijk nog uitgerekt zijn zodat het inspuit tijdstip nu te ver staat en nu ook de beschreven klachten geven.
René
Als het inspuit tijdstip al kritisch stond na vervanging, kan de riem natuurlijk nog uitgerekt zijn zodat het inspuit tijdstip nu te ver staat en nu ook de beschreven klachten geven.
René
Re: kan dat de inspuiting van tijd af gaat
vanddag met de dealer gebeld
de krukas polie is los gelopen
das mooi balen
morgen zal ik wel horen wat de schade is
een geluk het komt niet voor mijn rekening
de krukas polie is los gelopen
das mooi balen
morgen zal ik wel horen wat de schade is
een geluk het komt niet voor mijn rekening
matig uw kinderen denk om mijn snelheid
- Duveltje-77
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
- Locatie: Oostwold
Re: kan dat de inspuiting van tijd af gaat
goeiedag eem
das lekker net een niewe riem en dan dit
ongelofelijk
veel succes met de schade.
das lekker net een niewe riem en dan dit
ongelofelijk
veel succes met de schade.
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
- Multivan Generation
- Berichten: 34441
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: kan dat de inspuiting van tijd af gaat
Een riem kan uitrekken,
met andere woorden, hij wordt langer.
Vaak is het zo,
dat het inspuit begin dan wat verloopt.
In het ideale geval ligt dit inspuit begin rond de 55-56,
door uitrekken van de riem,
gaat het inspuit begin richting de 70.
Dus het wordt vroeger.
De software kan een verlaat en vervroegd inspuit begin wel wat compenseren,
maar hier aan zitten wel grenzen..
met andere woorden, hij wordt langer.
Vaak is het zo,
dat het inspuit begin dan wat verloopt.
In het ideale geval ligt dit inspuit begin rond de 55-56,
door uitrekken van de riem,
gaat het inspuit begin richting de 70.
Dus het wordt vroeger.
De software kan een verlaat en vervroegd inspuit begin wel wat compenseren,
maar hier aan zitten wel grenzen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: kan dat de inspuiting van tijd af gaat
heb nu echt een probleem
hij staat weer bij de garage waar ze de distributie riem vervangen hebben
de krukkas poilie is los gelopen
heb er 7000 km mee gereden en toen losgelopen
60 dkm terug is de motor gereviseerd door de vorige eigenaar
nu beweren ze dat er spelling zit op de krukas en daardoor de poelie is losgelopen
er is een klein stukje uit de spiebaan in de krukas
en zeggen ze dat dat door de spelling hij losgelopen is
ik beweer dat ze de ppoelie niet goed vast gedraaid hebben en daarom hij losgelopen is
weet iemand of je die spiebaan weer reparen kan
als dat klaar is kijken of de kleppen geen schade hebben
maar ik betaal geen cent
ze proberen het zo te draaien dat het hun schuld niet is
gr albert
hij staat weer bij de garage waar ze de distributie riem vervangen hebben
de krukkas poilie is los gelopen
heb er 7000 km mee gereden en toen losgelopen
60 dkm terug is de motor gereviseerd door de vorige eigenaar
nu beweren ze dat er spelling zit op de krukas en daardoor de poelie is losgelopen
er is een klein stukje uit de spiebaan in de krukas
en zeggen ze dat dat door de spelling hij losgelopen is
ik beweer dat ze de ppoelie niet goed vast gedraaid hebben en daarom hij losgelopen is
weet iemand of je die spiebaan weer reparen kan
als dat klaar is kijken of de kleppen geen schade hebben
maar ik betaal geen cent
ze proberen het zo te draaien dat het hun schuld niet is
gr albert
matig uw kinderen denk om mijn snelheid
- Duveltje-77
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
- Locatie: Oostwold
Re: kan dat de inspuiting van tijd af gaat
nou albert
iedere distriebutiewissel horen ze de krukastandwiel op speling te controleren
het gebeurt wel vaker dat ze uitslaan oftewel speling krukas en tandwiel
dit is wel te repareren met speciale gereedschap is goed twee uur werk weet ik van een vw monteur pokkewerk zegt hij
dit is echter niet normaal en zou onder garantie moeten vallen als het geen bhaas is
garages die niet weten waar ze aan beginnen moeten het gewoon niet doen
de meeste garages weten niet eens hoe ze de bpomp op dynamisch op tijd moeten zetten
ging dit ook zeker niet betalen
mvg ronald
iedere distriebutiewissel horen ze de krukastandwiel op speling te controleren
het gebeurt wel vaker dat ze uitslaan oftewel speling krukas en tandwiel
dit is wel te repareren met speciale gereedschap is goed twee uur werk weet ik van een vw monteur pokkewerk zegt hij
dit is echter niet normaal en zou onder garantie moeten vallen als het geen bhaas is
garages die niet weten waar ze aan beginnen moeten het gewoon niet doen
de meeste garages weten niet eens hoe ze de bpomp op dynamisch op tijd moeten zetten
ging dit ook zeker niet betalen
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Re: kan dat de inspuiting van tijd af gaat uppje
de krukas poelie is er ook nog nieuw op gekomen
maar weet jij waar of hoe ze ie spiebaan klaarmaken kunnen
maar weet jij waar of hoe ze ie spiebaan klaarmaken kunnen
matig uw kinderen denk om mijn snelheid
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: kan dat de inspuiting van tijd af gaat
Ik weet niet waar je de distributiewissel hebt laten uitvoeren, maar dit lijkt me toch echt 100% garantie, als jij slechts 7000 km geleden een distributie wissel hebt laten uitvoeren waarbij OOK nogeens de pulley vervangen is, dan hadden ze maar moeten controlleren of er geen speling op zat (als dat al de oorzaak is)
Heb je een TDI?
in dat geval moet er een "diamantschijfje" vernieuwd worden als je de boel loshaalt, dit schijfje zit tussen pulley en tandwiel op de krukas, tevens moet de bout van de puley ook vervangen worden (is een rekbout) en moet die bout akelig vast gezet worden.
Als je garage een van bovenstaande onderdelen niet vervangen heeft of niet vast gezet heeft zoals het moet (en die bout moet echt akelig vast (160nm en dan nog een halve slag na trekken) dan is DAT de oorzaak waarschijnlijk van het loslopen van de pulley met de schade aan je spiebaan als gevolg (en niet als oorzaak)
Is het een bedrijf dat bij de BOVAG aangesloten is? dan zou ik bij blijvende weigering dit als garantiegeval af te handelen contact opnemen met de bovag.
als eerste zou ik het bedrijf schriftelijk middels aangetekende brief aansprakelijk stellen voor de ontstane schade en dringend verzoeken het probleem goed en onder garantie op te lossen.
Als je daar dan geen goede reactie op krijgt kun je naar de bovag stappen en een kopie van jouw brief aan de reparateur meesturen (en indien schriftelijk ook een kopie van het antwoord) Ook een copie van de factuur (waar als het goed is ook de km stand bij reparatie op staat) en de huidige km stand zou ik dan meesturen.
Succes met de afhandeling van dit probleem
Heb je een TDI?
in dat geval moet er een "diamantschijfje" vernieuwd worden als je de boel loshaalt, dit schijfje zit tussen pulley en tandwiel op de krukas, tevens moet de bout van de puley ook vervangen worden (is een rekbout) en moet die bout akelig vast gezet worden.
Als je garage een van bovenstaande onderdelen niet vervangen heeft of niet vast gezet heeft zoals het moet (en die bout moet echt akelig vast (160nm en dan nog een halve slag na trekken) dan is DAT de oorzaak waarschijnlijk van het loslopen van de pulley met de schade aan je spiebaan als gevolg (en niet als oorzaak)
Is het een bedrijf dat bij de BOVAG aangesloten is? dan zou ik bij blijvende weigering dit als garantiegeval af te handelen contact opnemen met de bovag.
als eerste zou ik het bedrijf schriftelijk middels aangetekende brief aansprakelijk stellen voor de ontstane schade en dringend verzoeken het probleem goed en onder garantie op te lossen.
Als je daar dan geen goede reactie op krijgt kun je naar de bovag stappen en een kopie van jouw brief aan de reparateur meesturen (en indien schriftelijk ook een kopie van het antwoord) Ook een copie van de factuur (waar als het goed is ook de km stand bij reparatie op staat) en de huidige km stand zou ik dan meesturen.
Succes met de afhandeling van dit probleem
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: kan dat de inspuiting van tijd af gaat
is een speciaal frees setje voor. zo kun je op je krukas weer een spiebaantje freesen.
Destijds ook probleem bij de 1.9 tdtjes in golf 3.
Komt omdat er nog paar poelis op de krukas bij worden gezet vanwege stuurbekrachtiging airco etc.
En door die kachten kan je spiebaan slijten en voor speling zorgen. Weet niet of dit laatse ook geld voor de t4 bussen.
hier staan ze oa beschrevenhttp://www.amt.nl/web/show/file/id=1254 ... =84832%20-
Destijds ook probleem bij de 1.9 tdtjes in golf 3.
Komt omdat er nog paar poelis op de krukas bij worden gezet vanwege stuurbekrachtiging airco etc.
En door die kachten kan je spiebaan slijten en voor speling zorgen. Weet niet of dit laatse ook geld voor de t4 bussen.
hier staan ze oa beschrevenhttp://www.amt.nl/web/show/file/id=1254 ... =84832%20-
RUBBEREXPRESS
Re: kan dat de inspuiting van tijd af gaat
Hoi Peter,
Als de riem rekt na gebruik wordt het inspuitmoment toch later?
Ik heb na het vervangen van de distributie na 2500 km en na 20.000 km het inspuitmoment gecontroleerd en bij moeten stellen. Het stond te laat.
Kan ik ergens uitlezen hoeveel de software het inspuitmoment corrigeert? Bij het uitlezen draait de motor in "basic setting" en is eventuele compensatie uitgeschakeld.
Groeten,
Richie
Als de riem rekt na gebruik wordt het inspuitmoment toch later?
Ik heb na het vervangen van de distributie na 2500 km en na 20.000 km het inspuitmoment gecontroleerd en bij moeten stellen. Het stond te laat.
Kan ik ergens uitlezen hoeveel de software het inspuitmoment corrigeert? Bij het uitlezen draait de motor in "basic setting" en is eventuele compensatie uitgeschakeld.
Groeten,
Richie
- René
- Berichten: 5293
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: kan dat de inspuiting van tijd af gaat
In Basic Setting zie je het hardware matige inspuitmoment zonder compensatie van de software. De software zorgt er dus voor om het " ideale" inspuitmoment te halen. In Basic Settings kun je zien of de pomp dus goed op tijd is gezet.
René
René
Re: kan dat de inspuiting van tijd af gaat
Maar als het hardware matige inspuitmoment afwijkt, dan gaat de software toch uit van een foute beginwaarde?
Voor zover mij bekend wordt het inspuitmoment aangepast aan de hand van toerental en stand van het gaspedaal, maar wordt een afwijkend hardware matig inspuitmoment niet gecorrigeerd.
Wil er graag van leren.
Groeten,
Richie
Voor zover mij bekend wordt het inspuitmoment aangepast aan de hand van toerental en stand van het gaspedaal, maar wordt een afwijkend hardware matig inspuitmoment niet gecorrigeerd.
Wil er graag van leren.
Groeten,
Richie
Re: kan dat de inspuiting van tijd af gaat
het motormanagement kan via een sensor het eigenlijke inspuitmoment meten en kan via een regelschuif binnen beperkte waarden het inspuitmoment aanpassenrichie schreef:Maar als het hardware matige inspuitmoment afwijkt, dan gaat de software toch uit van een foute beginwaarde?
Voor zover mij bekend wordt het inspuitmoment aangepast aan de hand van toerental en stand van het gaspedaal, maar wordt een afwijkend hardware matig inspuitmoment niet gecorrigeerd.
Wil er graag van leren.
Groeten,
Richie
dus moet het het hardwarematig ongeveer goed zitten want een te grote afwijking kan niet gecorrigeerd worden
maar nu vraag ik mij eigenlijk wel af welk verschil het dan uitmaakt of je brandstofpomp nu op 50 of 55 of 60 staat
zolang het een bepaalde marge blijft wordt het moment toch gewoon door het motormanagement gekozen
mis ik iets?
je kan met vag-com uitlezen hoeveel de regelschuif moet werken en ik heb eens getest maar hij gebruikt de uiterste waarden niet , wat waarschijnlijk wel het geval zal zijn bij erg afwijkend basis afstelling
Ik rijd T-vier met veel plezier!! 

- Multivan Generation
- Berichten: 34441
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: kan dat de inspuiting van tijd af gaat
verschil tussen 50 en 60 is dat je bij 60 je maximum koppel iets sneller bereikt,
e auto rijdt dan wat soepeler.
Je hoeft dan het gaspedaal minder ver in te trappen,
voor dezelfde prestaties.
Ik heb nu 2 keer gehad, dat na een riemwissel,
het inspuit begin iets vroeger werd (iets hogere waarde),
dus dacht even dat dit normaal was.
Blijkbaar dus niet

e auto rijdt dan wat soepeler.
Je hoeft dan het gaspedaal minder ver in te trappen,
voor dezelfde prestaties.
Ik heb nu 2 keer gehad, dat na een riemwissel,
het inspuit begin iets vroeger werd (iets hogere waarde),
dus dacht even dat dit normaal was.
Blijkbaar dus niet


...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...