Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

aandrijfas demonteren

vragen over de T4
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

aandrijfas demonteren

Bericht door stijnh »

krijg je zo de hele cardan eruit?
http://213.239.212.66/wiki/Antriebswelle

is wel een pak minder werk dan eerst de torsieveer te moeten lossen en dan de fusee

zijn er bouten die moeten vernieuwd worden bij los maken?
wordt meestal toch niet gedaan zeker
Laatst gewijzigd door stijnh op 27 jan 2009, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: cardans demonteren

Bericht door harry t5 191 »

Stijn,

Dit is geen cardan mar een aandrijfas! :knipoog

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: cardans demonteren

Bericht door stijnh »

daarom kom ik ook van belgie :knipoog

ik wijzig het wil even als het dan duidelijker is
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: aandrijfas demonteren

Bericht door Pascal-141 »

stijnh schreef:krijg je zo de hele cardan eruit?

is wel een pak minder werk dan eerst de torsieveer te moeten lossen en dan de fusee
Ik krik gewoon de auto vooraan , zet hem op een paar assteuntjes , doe het wiel eraf, centrale bout los(van de aandrijfas), onderste fusee los (kogelgewricht), aandrijfas aan versnellingsbakzijde lossen , en dan het geheel(remschijf/wiellager) opzij duwen en de aandrijfas er tussenuit nemen.
Bij die torsieveer hoef je helemaal niet te komen ; als de auto op steuntjes staat is de spanning er toch bijna helemaal af.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: aandrijfas demonteren

Bericht door stijnh »

bedankt voor de reactie!

dus als je moer van de onderste fusee losmaakt dan kan je de onderste draagarm nog lager duwen om hem uit die fuseebout te krijgen?

ik heb het nog nooit bij een transporter gedaan maar bij een andere auto had ik wel wat moeite om die draagarm nog lager te duwen, dan heb ik het gedeelte met de schijfrem wat omhoog gekrikt maar dat is niet echt veilig werken

zo dus http://www.toolspecial.com/popup_image. ... k6udbojud4

handige tool
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: aandrijfas demonteren

Bericht door Roger B. (11)61 »

wel even eraan denken dat je na deze operatie het best even kunt laten uitlijnen om zeker te zijn dat de wielstanden niet beïnvloed zijn.

ik weet niet of bij de T4 de homokineet aan de bak met die 12kant inbus boutjes vast zit (zoals oa bij golf II) is dat zo, dan kun je die het best vernieuwen, die kopjes beschadigen vrij snel omdat je er maar neet bij kan met de passende dop, en als je ze niet goed genoeg vastzet heb je kans dat ze loslopen (is een keer gebeurb bij onze golf na vervanging van de koppeling door de verkopende nissangarage.... :muur )
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: aandrijfas demonteren

Bericht door Pascal-141 »

Roger B. schreef:wel even eraan denken dat je na deze operatie het best even kunt laten uitlijnen om zeker te zijn dat de wielstanden niet beïnvloed zijn.

ik weet niet of bij de T4 de homokineet aan de bak met die 12kant inbus boutjes vast zit (zoals oa bij golf II) is dat zo, dan kun je die het best vernieuwen, die kopjes beschadigen vrij snel omdat je er maar neet bij kan met de passende dop, en als je ze niet goed genoeg vastzet heb je kans dat ze loslopen (is een keer gebeurb bij onze golf na vervanging van de koppeling door de verkopende nissangarage.... :muur )
De aandrijfas zit aan de bakzijde inderdaad vast met de Torx bouten , maar vervangen is niet echt nodig , die zijn even sterk en doeltreffend als een gewone inbusschroef , maar je moet wel de juiste Torx-dop gebruiken natuurlijk.
En bij de T4 kun je er vrij makkelijk bij hoor , er is genoeg plaats langs onder .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: aandrijfas demonteren

Bericht door stijnh »

ok bedankt voor de info :toppie


ik ga het vet van de binnenste homokineten vervangen en ze omwisselen van kant
we zaten met een kappotte hoes en in de garage doen ze er gewoon wat vet bij dus alle vuil blijft erin

nu is er soms een geklik, getak te horen bij het gas lossen na gas te geven, vooral na een tijd berop te rijden
bij lastwissel dus

reinigen en vet vernieuwen kan alleen maar een positieve invloed hebben en ik ga ze ook van kant wisselen dan slijt de andere kan ook eens

hopelijk doet het iets uit

ik ge meteen de hoes van de andere binnenste homokineet ook vervangen als alles er toch af ligt

van de buitenste ga ik denk ik afblijven
of zou het zin hebben die ook van kant te wisselen?

en is het idioot om de buitenste ook te reinigen en ander vet in te doen? (ivm levensduur)


als ik dan toch bezig ben met :werkaanT4
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: aandrijfas demonteren

Bericht door Pascal-141 »

stijnh schreef:van de buitenste ga ik denk ik afblijven
Het zijn net de buitenste die het meeste afzien en slijtage maken , de binnenste komokineten draaien zo goed als recht-op-recht , maar de beide buitenste moeten nog werken onder scherpe hoek ook (bij het afdraaien), en net daarvan hebben ze te lijden
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: aandrijfas demonteren

Bericht door m.c van den berg »

hallo mede :wjw

Nu we toch over de binnenste komokineten hebben ,en over het vet wat daar in zit.
Zelf hoorde ik onderlaats dat dat vet kan verharden.
Het is voornamelijk aan de {nabij} uitlaat zijde {Turbo}.Denk dan door de hitte?

Wie heeft hier ervaring in,en zoja wat zijn de richtlijnen oa aantal km ?
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: aandrijfas demonteren

Bericht door stijnh »

m.c van den berg schreef:hallo mede :wjw

Nu we toch over de binnenste komokineten hebben ,en over het vet wat daar in zit.
Zelf hoorde ik onderlaats dat dat vet kan verharden.
Het is voornamelijk aan de {nabij} uitlaat zijde {Turbo}.Denk dan door de hitte?

Wie heeft hier ervaring in,en zoja wat zijn de richtlijnen oa aantal km ?
ik heb ook al gehoord dat het vet van de binnenste homokineten kan verminderen in kwaliteit door de hogere temp, ze zitten dichter bij de motor
de buitenste hebben daar zo geen last van maar worden wel meer belast omdat die meer bewegen(zoals Pascal al zij)

het is normaal niet de bedoeling om dat vet te gaan vervangen zolang de stofhoezen nog goed zijn

als ze in de garage zo'n werk zouden doen zou je er niet gelukkiger van worden om dat de werkuren duur zijn maar als je die dingen zelf doet kan dat

als je aan zo iets begint vervang je best stofhoes en al mee, als je het vet rekent + de montageonderdelen dan ben je bijna aan de prijs van een volledige kit

eerste hoes bij ons kapot bij een 200km


vw zegt ook dat je de olie in je versnellingsbak niet moet vervangen maar zij betalen ook geen nieuwe als die kapot is


er zijn hier wel mensen die daar heel wat meer ervaring mee hebben
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: aandrijfas demonteren

Bericht door m.c van den berg »

Stijnh :yes

Bedankt.

we snappen het. was zomaar een balletje aan het opgooien. :wjw
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: aandrijfas demonteren

Bericht door stijnh »

Vandaag eindelijk eens gesleuteld aan de aandrijfassen

1 stofhoes van de binnenste homokineet is en half jaar geleden vervangen omdat de hoes gescheurd was. ( nieuwe hoes, maar niet het oude vet eruit gedaan. in garage)
de stofhoes van de andere binnenste homokineet was nog niet ver vangen maar begon ook al in te scheuren

ik heb ze beiden gedemonteerd al het vet eruit gedaan, oude stofhoes vernieuwd, nieuw vet erin en aandrijfassen van kant gewisseld

nu bleek dat de banen van de homokineet die nog niet open geweest is er nog heel goed uitzagen maar dat er bij twee banen van de homokineet waarvan de stofhoes vervangen is pitting aanwezig was.( kleine puttjes geslagen)

die homokineet zal het vuil dat erin is geraakt goed gemalen hebben.

ik vind het wel raar dat maar twee banen beschadigd zijn.

stom dat ze in de garage er gewoon wat vet bij gesmeten hebben, maar ik begrijp het wel, het moet rap gaan en ik was toch wel eventjes zoet met al dat vuil vet.
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33914
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: aandrijfas demonteren

Bericht door Multivan Generation »

Vet kan inderdaad uitharden,
wij komen dat bij onze klanten ook tegen..
En daarbij gaat het om heel fijn teflonvet..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: aandrijfas demonteren

Bericht door stijnh »

inderdaad, en dat met wat zand dat erbij geraakt is .....
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Plaats reactie