Voor alle duidelijkheid : Transporter T4 van 1998 ABL 1900TD met iets minder dan 185.000 Km.
Vorig weekend reed ik een 70Km per uur, motor sloeg af kreeg hem ( al rijdend ) niet meer aan de praat. ( ik kan niet weten wat er juist gebeurd op dat moment, dacht dat mijn contact gewoon afsloeg, lampje olie en batterij ging aan, net zoals contact afzetten )
Ik dus voorzichtig aan de kant, motorkap open, pillamp erbij genomen en tot mijn verbazing zie ik mijn krukas poullie met 2 riemen op de bodemplaat liggen

Lang verhaal kort maken : de krukasbout is afgebroken en zit nog een heel eind in de krukas, distributieriem is niet stuk maar was toch aan vervanging toe ( nog een kleine 100 tal km ).
Nu komt het : navraag bij een VW specialist 51 Km van mijn woonplaats vandaan, de man aan de telefoon zegt " geen probleem wij halen het stuk bout eruit, vlakken en plaatsen een nieuwe poullie en na een uurtje ben je opnieuw op weg " kostprijs all in 520 Euro
Ik bel een andere specialist wat dichter in de buurt deze zegt " krukasbout eruit halen, vlakken, nieuwe riem en spanrollen, alles zelf demonteren en voor 120 Euro rij je terug "
Ik dus afspraak gemaakt met de tweede, dichterbij huis ( slepen ) en kostprijs, maar vandaag kom ik toevallig een kennis tegen die ook jaren aan Volkswagen heeft gesleuteld, die zegt doodleuk, " tja krukasbout breken is een gekend probleem, spijtig dat je al alles zal moeten demonteren want al je (8) kleppen zijn naar de haaien, dus je zal je kullas moeten laten reviseren " kostprijs meer dan 1200 Euro.
Nu lees ik hier al lang en volg het forum dikwijls, doch ik kan nergens info vinden ivm de kleppen + combinatie krukasbout oid.
Er zijn dus twee "specialisten" werken officieel met grote VW lichtbakken aan de gevel die me vertellen dat ze gewoon even de bout uitboren ( of whatever ) alles terug monteren en de motor loopt terug als voorheen.
Nu weet ik echter niet goed wat te doen, stel dat ik morgen mijn bus naar die specialist breng, 120 Euro neertel en dan tot de conclusie kom dat de kleppen krom staan met een meerkost tot gevolg, ofwel maak ik me onnodig druk en rij ik morgen terug rond.
Aan de specialisten op


Ik zou graag wat reacties willen lezen alvorens ik naar de garage rij, het lijkt me dom om een reparatie te laten uitvoeren die het probleem totaal niet oplost, ik gooi niet graag mijn zuurverdiende centen over de balk, ik hoor iedereen al denken, gooi eerst de kop eraf en kijk alles netjes na voor je de krukas laat opschonen/repareren maar als dat niet nodig blijkt gooi ik meer geld weg als er niets mis mee is, koppakking, vlakken, demonteren ( en ik heb momenteel enkel mijn oprit als garage

Wie kan mij vertellen wat de kansen zijn dat de kleppen niet krom zijn ? Procentuele calculatie ? 1 op 10 of 10 op 10 kans dat kleppen krom zijn ?
Volkswagen specialisten in België en waarschijnlijk ook in Nederland verdienen graag het 'zout op hun patatten' maar geen enkele specialist zegt dat de kans bestaat dat de kleppen geraakt zijn en dat na de herstelling mijn bus gewoon start, dankzij de kennis zit ik nu wel even met de handen in het haar ( nog propere handen ).
Graag antwoord aub.....
Dank bij voorbaat,
Freelancer.