Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

2.5tdi traag door gewicht?

vragen over de T4
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

2.5tdi traag door gewicht?

Bericht door arjantdi »

ik heb vandaag mijn bus weggebracht voor de tuv keuring, en ik moest eerst ff met dealerplaten een goed stuk rijden (dit ivm lang stilgestaan, roest op de remmen enz enz.)
nu heb ik dit gedaan, maar ik ben niet echt te spreken over de prestaties, de bus loopt zo 140, maar daarna is het toch wel redelijk op
nu zit er nog 600kg aan bepanstering in die ik er allemaal uit ga slopen, dit scheeld natuurlijk enorm, maar goed ik zet er vervolgens 2 motoren in en gereedschap e.d en ik zit zo weer aan die zelfde 600kg
ik moet de egr nog voorzien van een plaatje, en de boel reinigen, maar dat zal niet het verschil zijn. ik heb niet het idee dat er techinisch iets aan mankeerd, want hij loopt mooi en rookt niet.
nu is het natuurlijk ff wennen omdat ik normaal een vlotte personen auto rij, maar dit is gewoon alla ford transit traag :bonk
hoe hard moet zo'n 102pk lwb normaal lopen? ik heb er nog niets aan veranderd, maar dat ben ik wel van plan, een beetje pit moet er wel in zitten. bedankt alvast
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 2.5tdi traag door gewicht?

Bericht door Pascal-141 »

Ongeveer 170km/u loopt een 102PK zeker wel , de ene wat sneller , de andere wat trager.
(Mijn 102Pk loopt 180km/u)

Maar met 600kg aan extra gewicht , denk ik dat het wel een beetje normaal is dat je T4 dan "traag" aanvoelt , en ook een mindere topsnelheid haalt...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: 2.5tdi traag door gewicht?

Bericht door stijnh »

mijn ervaring is dat je dat beetje extra gewicht niet echt voelt in de t4 ( 88pk)

iets hoger in toeren en je gaat even snel
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: 2.5tdi traag door gewicht?

Bericht door arjantdi »

stijnh schreef:mijn ervaring is dat je dat beetje extra gewicht niet echt voelt in de t4 ( 88pk)

iets hoger in toeren en je gaat even snel
ik zou willen dat dat hielp, tuurlijk heb ik hem doorgetrokken maar hij bleef gewoon vrij traag
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: 2.5tdi traag door gewicht?

Bericht door stijnh »

arjantdi schreef:
stijnh schreef:mijn ervaring is dat je dat beetje extra gewicht niet echt voelt in de t4 ( 88pk)

iets hoger in toeren en je gaat even snel
ik zou willen dat dat hielp, tuurlijk heb ik hem doorgetrokken maar hij bleef gewoon vrij traag
traag is natuurlijk een relatief begrip

is hij goed onderhouden?
filters enzo
luchtmassameter ok?
wastegate slangetjes niet lek?
katalysator niet dicht geslipt?
inspuitmomtent
zijn er toevallig geen foutcodes?


en er zijn nog wel dingen


maar euh, jij bent gewoon van met de moto te rijden zeker :lach
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: 2.5tdi traag door gewicht?

Bericht door dennisvt4 »

denk ook is aan de wielen . zijn deze groter dan normaal ? en boven de 140 duurt het nou eenmaal wat langer, het blijft een bus van meer dan 2 ton (met laadvermogen)
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 2.5tdi traag door gewicht?

Bericht door Roger B. (11)61 »

stijnh schreef: iets hoger in toeren en je gaat even snel
Pardon?? :groteogen

ik heb het volgende geleerd :knipoog : snelheid is bij een handgeschakelde auto recht evenredig met het motortoerental (in één versnelling)

zoniet dan heb je slip op je koppeling en doet ie het niet meer zo lang zonder :werkaanT4 ( vervangen van de koppeling)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
F. de Boer
Berichten: 311
Lid geworden op: 07 okt 2007, 21:18
Locatie: Akkrum

Re: 2.5tdi traag door gewicht?

Bericht door F. de Boer »

Hoi,

Lopen je remmen niet gewoon aan?


Groet
Fdb
T4 2.5TDI 102pk lange uitvoering 1999 dubb.cab. 1e eigenaar :)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 2.5tdi traag door gewicht?

Bericht door Roger B. (11)61 »

velgen voelen na een rit met (vooral aan het eind) zo weinig mogelijk remmen als ze heet zijn weet je het
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33891
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 2.5tdi traag door gewicht?

Bericht door Multivan Generation »

Ik denk dat zoveel extra gewicht zeker van invloed kan zijn op de topsnelheid..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 2.5tdi traag door gewicht?

Bericht door Pascal-141 »

stijnh schreef:mijn ervaring is dat je dat beetje extra gewicht niet echt voelt in de t4 ( 88pk)
Huh ?
Er word hier wel over 600kg gesproken , da's wel iets meer dan een zakje zand hoor ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 2.5tdi traag door gewicht?

Bericht door Roger B. (11)61 »

Zeker heeft gewicht (aan de rand van het laadvermogen zo ongeveer :jump ) effect op de topsnelheid, maar zeker op de acceleratie.

voor de topsnelheid weegt luchtweerstand zwaar mee, maar (door zichtzelf, maar ook door rolweerstand verhoging) een fors extra gewicht zul je zeker ook merken, of het 30km/h verschil maakt weet ik niet.

Maar ook je handrem zou niet helemaal vrij kunnen komen en zo roet in het eten gooien...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: 2.5tdi traag door gewicht?

Bericht door arjantdi »

ik heb er gewoon 15 inch orginele stalen wielen onder, met de juiste bandenspanning voor zn gewicht (4,2 bar staat beschreven bij de ombouw papieren)
staat van onderhoud is goed, ik heb er net vanalles aan gedaan, technisch is ie klaar, de remmen lopen niet aan en zijn lekker gangbaar. ik hoop dat ie morgen door de tuv komt, dan kan ik er mee verder. dan ga ik de inlaat reinigen en de egr dichtmaken. de koppeling zit er net nieuw in.
welke aanpassingen zijn nu echt lekker merkbaar? egr doet maar een klein rotbeetje, of de roetkat dichtzit weet ik niet, ik heb geen x-ray ogen. hij rammeld iig niet, en wordt ook niet te heet of wat dan ook.
foutcodes geen idee. ze gaan het morgen even bekijken tijdens de tuv.
ik zit aan chippen te denken, ik hoop dat dat merkbaar verschil geeft, nu nog opzoek naar een degelijke tuner.
Gebruikersavatar
F. de Boer
Berichten: 311
Lid geworden op: 07 okt 2007, 21:18
Locatie: Akkrum

Re: 2.5tdi traag door gewicht?

Bericht door F. de Boer »

Hoi,

Toen ik mijn T4 nog als werkbus had zat hij ongeveer op 3400kg totaal gewicht.(zonder chauffeur)( met chauffeur 3500kg) :lach
Hij reed toen ongeveer 150 km/h top.

Dit is ook 102pk tdi.

Nu prive met dubb.cab. zit hij op 1850kg en een top van 175km/h.

Die van jou zou wat sneller moeten lopen dan 140km/h met 600kg ballast achter in.

Je motor zal wel smerig zijn en je egr zal wel blijven hangen of zoiets. (smerige hartkleppen :lach )

Ik zou eerst de lucht inlaat maar reinigen en nieuwe luchtfilter plaatsen (K&N).

Veel succes met zoeken naar de oorzaak.

Groet,
FdB
T4 2.5TDI 102pk lange uitvoering 1999 dubb.cab. 1e eigenaar :)
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: 2.5tdi traag door gewicht?

Bericht door stijnh »

Roger B. schreef:
stijnh schreef: iets hoger in toeren en je gaat even snel
Pardon?? :groteogen

ik heb het volgende geleerd :knipoog : snelheid is bij een handgeschakelde auto recht evenredig met het motortoerental (in één versnelling)

zoniet dan heb je slip op je koppeling en doet ie het niet meer zo lang zonder :werkaanT4 ( vervangen van de koppeling)
zo bedoel ik het natuurlijk niet.
wat ik wel bedoel is dat je wat hoger moet gaan in toeren als normaal voor je schakelt en dat je dan ongeveer even snel optrekt.

het verschil is dat ik niet het maximum uit de t4 haal als ik rijd, dus met een aanhangwagen/belading bij dezelfde rijstijl lukt het nog omdat er dan wel meer motorvermogen wordt aangesproken(dat anders op overschot is).
deze redenering geldt dus niet voor diegenen die op mijn antwoord gereageerd hebben

ik ga niet ontkennen dat je top snelheid en acceleratie gelijk blijven, dat zou in strijd zijn met de wetten fysica
maar ik vind met zo'n gewicht rijden geen probleem (persoonlijke mening)
als het bergop gaat dan maakt het wel al veel uit vind ik
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Plaats reactie