Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Linker achterrem 40% minder krachtig

vragen over de T4
Plaats reactie
Geuster
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 mar 2008, 12:47

Linker achterrem 40% minder krachtig

Bericht door Geuster »

L.S.


Volgens de APK keurmeester geeft c.q. levert de linker achterrem 40% minder kracht.

Nu bleek tijdens dezelfde keuring dat mijn rechter achter veer was gebroken. Deze heb ik vervangen, nu staat de bus weer op gelijke hoogte.

Wat is de oorzaak van de 40%?

1) het hoogte verschil door de kapotte spiraalveer; de remkracht verdeler stuurt meer uit naar rechts?
2) de remcilinder achter lekt en genereert niet de juiste druk?
3) iets anders?

Mvg,


Martin de Geus
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Linker achterrem 40% minder krachtig

Bericht door Roger B. (11)61 »

Geuster schreef: Wat is de oorzaak van de 40%?

1) het hoogte verschil door de kapotte spiraalveer; de remkracht verdeler stuurt meer uit naar rechts?
Nee, de remkrachtregelaar verdeelt niet tussen links en rechts maar tussen voor en achter, er wordt niet geregeld op links of rechts zwaarder beladen zijn (door de veer gezakt zijn)
Geuster schreef: 2) de remcilinder achter lekt en genereert niet de juiste druk?
Nee, lekkage zou geen remkrachtverschil veroorzaken, of je moet de boel ZO lek hebben dat je met een paar keer remmen je reservoir leeg hebt...
Geuster schreef: 3) iets anders?
Ja..




















:bifun :bifun :bifun

vastzittende remzuiger/klauw lijkt me het meest voor de hand liggend, maar een platgedrukte remleiding oid is ook een mogelijkheid.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Geuster
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 mar 2008, 12:47

Re: Linker achterrem 40% minder krachtig

Bericht door Geuster »

Dank voor de racties.


De verdeling van rem druk is voor/achter, niet links rechts. Rechts achter werkt goed. Er is geen lekkage; resevoir blijft op peil.
Mag ik daaruit concluderen dat alles tot de remkracht verdeler functioneert?

Kan dat betekenen dat de remkracht verdeler een intern druk verschil maakt?

Hoe kan ik testen of de remkracht verdeler functioneert?

Hoe kan ik testen of de remcilinder functioneert?

Wat is het meest waarschijnlijk; remcinlder zit vast? Of lekt over de cilinder wand? (geen zichtbare lekkage, maar minder "compressie")


Groeten,

Martin
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: Linker achterrem 40% minder krachtig

Bericht door j.d.hukema »

Is het niet zo dat de verdeling van de voor en achterremmen 60-40% is .Voor remt hij toch meer dan achter.??



Dick :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Linker achterrem 40% minder krachtig

Bericht door Roger B. (11)61 »

drukverlies in een remcilinder = lekkage, kan alleen naar buiten, dus als je geen lekkage hebt kun je er zeker van zijn dat dat niet je probleem is.

als je zuiger vastzit dan is ie 9 van de 10 keer verroest, demonteren controlleren en zonodig reviseren is de enige oplossing,.


Het zijn wel je remmen, als je niet weet wat je doet kun je het beter laten doen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Linker achterrem 40% minder krachtig

Bericht door bartt4 »

Inderdaad zijnhet je remmen en moet je weten wat je moet doen.
Remmen demonteren Kijken of je zuiger gangbaar is. Zo nee revisie van zuiger, zoja de boel ontroesten. alles gangbaar maken boel terug plaatsen. en eventueel in vetten met keramisch vet speciaal voor remdelen. Zou dit bij alle 4 je remmen doen. ook je remolie vernieuwen wil wel helpen. Weet je wanneer dit gedaan is de laatste keer?. De boel goed doorspoelen. dan zou inprincipe alles weer ok moeten zijn.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
laurens
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 feb 2007, 16:21
Locatie: Wijster

Re: Linker achterrem 40% minder krachtig

Bericht door laurens »

zie mijn verhaal over de apk

apk met hobbels

remkrachtverschil links/rechts achter zat in dat ding net voor de achteras
ik weet al niet meer hoe het heet maar de experts zeiden toen dat het klopte
zoek dus maar even
Laurens Geleynse T4-Westfalia, bouwjaar 2002, 102 pk (zilveren) Tdi
Geuster
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 mar 2008, 12:47

Re: Linker achterrem 40% minder krachtig

Bericht door Geuster »

Beste T4 rijders,



Ik denk dat het een onafhankelijke remlasten verdeler betreft; kortom regelt alleen voor en achter en niet rechts en links!

Ik moest een half jaar geleden remblokken vervangen, omdat ze scheef waren afgesleten, omdat de geleiders vast zaten...

Ik heb tijdens het vervangen de remcilinder terug geschroefd met een speciaal stuk VAG gereedschap.

Er is geen lekkage zichtbaar.

Dat terugdraaien ging soepel... denk niet dat de remcilinder vast zit... Wat kost een revisie set?

Tijdens het ontluchten heb ik de remvloeistof ververst; 5 liter.

Ik heb de geleiding niet heel goed ingevet... kan het zijn dat deze weer vast zit?

Met welk vet dien ik die te smeren; kopervet?

Mvg,


Martin
Plaats reactie