Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ombouw km.teller

vragen over de T4
vwcad
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:52

ombouw km.teller

Bericht door vwcad »

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar kom er niet echt uit.
Wie weet of ik in mijn T4 van 1993 een teller-unit/combiklok van b.v. een Golf 3 of 4 kan inbouwen?
Past het in het bestaande dashboard of moet ik alles aanpassen?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: ombouw km.teller

Bericht door Roger B. (11)61 »

ja dat kan waarschijnlijk wel, zij het met wat aanpassingen.

je zult waarschijnlijk e.e.a. aan moeten passen aan de kabelboom omdat de stekkers waarschijnlijk anders zijn. Eventueel op te lossen door vanaf de zekeringkast hele kabelboom te vervangen.

Verder moet de plastik rand die voor je tellerunit zit vervangen worden door een andere. Bij gebruik van een golf 4 tellerunit is dat een bestaande rand, namelijk die van de nieuwere T4's (blauwe tellers) voor de blauwe tellers is ook een verloopkabel te koop (http://www.kufatec.de) eventueel inclusief golf 4 teller.

Als je een teller uit een golf 4 neemt heb je kans dat je wel een andere behuizing nodig hebt (van T4 tellr nieuw model)

IPV een golf 4 teller kun je ook een T4 teller met blauwe verlichting nemen. Zowel voor golf 4 als voor T4 geldt dat je een unit moet nemen ZONDER canbus anders gaat je toerenteller sowieso al neit werken.

Ik weet niet of er ivm toerental en dergelijke nog problemen zijn en of jouw T4 al een electronische km teller had (anders wordt het al een moeilijker verhaal ivm dat signaal van de bak halen zonder mechanische kabel)

Kijk eens op http://www.t4-wiki.de bij kombiinstrument

of hier de zoekfunctie gebruiken met zoekterm "blauwe teller"
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
vwcad
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:52

Re: ombouw km.teller

Bericht door vwcad »

het thnx daar kan ik wat mee. ik ga eens ff lezen.. :toppie
vwcad
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:52

Re: ombouw km.teller

Bericht door vwcad »

oh ja, teller van een Golf 3 gaat dus niet?
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: ombouw km.teller

Bericht door bartt4 »

1993 heeft nog kabel aan gestuurde km teller volgens mij. golf 3 teller zou wel kunnen denk dat dat eerder gaat werken dan golf 4 ivm de kabel aan sturing nog van jou bus. Zal wel wat aanpassings nodig zijn. Mooiste is als je 1 vind van een golf 3 td rond 1994 de later gaat namelijk ook al elctronisch. ook dat zal wel gaan werken mist je meer bedrading etc gaat aanpasen, maar denk dat dat weer hoop werk word. Maar juist dat is weer een uitdaging!!!
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: ombouw km.teller

Bericht door Harry62 »

Ik heb het ook gedaan. Heb een '94 met 2.4 AAB motor.

Moeilijkste is de tellerklok van een T4 (of Golf 4) te vinden zonder canbus.
Download de lijst van T4 wiki en neem die mee. Of leer de 6 of 7 nummers uit je hoofd :klappen.

Electronische teller is geen probleem, je kunt de omvormer nog gewoon bestellen. (dacht compleet iets van € 40,-)
Maar ook hier staat op T4 wiki een lijst welke gaan passen. Heb er één van een Corrado.

Electronica kabelset heb je wel nodig maar die liggen wel op de sloop.

Voor de rest is het een boel uitzoeken en proberen.

Als je wel de tellerunit van de Golf 4 gebruikt moet je de vlotter van de brandstoftank aanpassen.
Die van de Golf werkt andersom. Dus volle tank geeft dan een meter aan die op nul staat. En andersom.

Er zijn setjes omvormers te koop die het analoge signaal van toerenteller omzetten in een digitaal (canbus) signaal.
Ik heb stad en land afgezocht maar helaas niets gevonden. Van Kufatec geen duidelijk antwoordt gekregen of ze te leveren zijn.
Wel een prijs doorgekregen dat het ongeveer € 110,- kan kosten???

Denk ook aan de kap rondom de tellerklok anders is het zo'n lelijk gezicht.

Succes met de inbouw.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
vwcad
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:52

Re: ombouw km.teller

Bericht door vwcad »

Ik kan voor weinig een tellerklok van een passat TDI uit 96 op kop tikken. Zou ik dat ook kunnen inbouwen?
Heeft een passat wel een kabelbediening voor de snelheidsmeter? Als heet nodig is: hoe pas ik dan de kabel van de snelheidsmeter aan?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: ombouw km.teller

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ik weet niet of je een golf 3 teller mooi afgewerkt krijgt met die rand.

Canbus interface is wel verkrijgbaar, maar kost tussen de 100 en 150 euro

Voor de golf 4 geldt dat tellers die beginnen met 919 zonder canbus zijn en die met 920 met canbus

Voor de T4 ligt dat iets ingewikkelder, zie lijst T4 wiki

kilometertellerkabel aanpassen moet je dus zorgen voor een pulsgever en dan hopen dat je het juiste aantal pulsen per kilometer hebt.

Canbusloze golf 4 en T4 tellers is niet zo moeilijk, tenzij je er MFA op wil
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
vwcad
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:52

Re: ombouw km.teller

Bericht door vwcad »

is een canbusloze Golf4 teller wel makkelijk werkend te krijgen met de snelheidsmeterkabel van de T4?
Gebruikersavatar
De Bakkertjes 562
Berichten: 186
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:11
Locatie: Uithuizermeeden

Re: ombouw km.teller

Bericht door De Bakkertjes 562 »

Ik heb nog een tellergroep blauwe verlichting met kabelboom en omhuizing daarnaast heb ik ook de stroomschema's liggen van olaf ( jacobsentertianment) .
Het is wel een teller die normaal gebruikt wordt voor een automaat. nummer 7D0 920 801 C
als je belangstelling hebt mail maar even hoef niet de hoofdprijs te hebben .
vwcad
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:52

Re: ombouw km.teller

Bericht door vwcad »

De Bakkertjes 562 schreef:Ik heb nog een tellergroep blauwe verlichting met kabelboom en omhuizing daarnaast heb ik ook de stroomschema's liggen van olaf ( jacobsentertianment) .
Het is wel een teller die normaal gebruikt wordt voor een automaat. nummer 7D0 920 801 C
als je belangstelling hebt mail maar even hoef niet de hoofdprijs te hebben .
Maakt het wat uit dat het voor een automaat is??
ik zou je graag mailen maar wat is je emailadres?
Gebruikersavatar
De Bakkertjes 562
Berichten: 186
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:11
Locatie: Uithuizermeeden

Re: ombouw km.teller

Bericht door De Bakkertjes 562 »

je hebt :mail

De jongen waar ik hem van gekocht heb heeft hem ook in een geschakelde bak gebruikt dus volgens mij niet
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: ombouw km.teller

Bericht door Roger B. (11)61 »

vwcad schreef:is een canbusloze Golf4 teller wel makkelijk werkend te krijgen met de snelheidsmeterkabel van de T4?
geen enkele electronische teller is zondermeer op een mechanische snelheidsmeterkabel aan te sluiten.

Daarnaast werkt een canbus toerenteller NIET op een analoge auto zonder een duur en lastig te verkrijgen interface (en hoe goed het dan werkt is ook nog maar de vraag)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: ombouw km.teller

Bericht door Harry62 »

Roger B. schreef:
vwcad schreef:is een canbusloze Golf4 teller wel makkelijk werkend te krijgen met de snelheidsmeterkabel van de T4?
geen enkele electronische teller is zondermeer op een mechanische snelheidsmeterkabel aan te sluiten.

Daarnaast werkt een canbus toerenteller NIET op een analoge auto zonder een duur en lastig te verkrijgen interface (en hoe goed het dan werkt is ook nog maar de vraag)
Het is zelfs vrij makkelijk om op de tellerkabel van een T4 een electronische teller aan te sluiten.
Het enige wat je moet hebben is een omvormertje die je los kunt bestellen of op de sloop kunt halen.
Je hoeft hem niet eens op de versnellingsbak aan te sluiten, je kunt hem ook op het koppelstukje,
vlak voordat de kabel in het schutbord naar binnen gaat, aansluiten.
Hier moet je dan 3 draden op aansluiten ( een +, een - en een puls naar je nieuwe tellerklok)

Kijk hier maar eens.
http://www.t4-wiki.de/wiki/Geber_G22_%2 ... digkeit%29
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: ombouw km.teller

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik zeg toch ook dat het niet zondermeer kan, en je moet wel een pulsgever hebben die het juiste aantal pulsen per kilometer geeft anders klopt de snelheid en het aantal gereden km's niet. dus je moet effe opletten wat je koopt en DAT je er iets mee moet doen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie