Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

2 massa vliegwiel optie?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Elan
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 feb 2009, 20:05
Locatie: Dongen

2 massa vliegwiel optie?

Bericht door Elan »

Beste wjw-ers,

De koppeling van mijn gechipte 2.5Tdi Ajt is nu ver op zijn einde, althans de plaat, want bij een volle aanhanger(2350 kg) wil hij wel eens even een beetje slippen bij schakelen van 3 naar 4.

Verder géén rare trillingen, dus neem ik aan dat het vliegwiel nog niet al te slecht is, maar dat bekijk ik nader wanneer het er eenmaal uit is.
Bij enige twijfel wil ik het dan ook maar meteen vervangen nu het toch open gaat..

Nu heb ik voorheen ooit een Seat Toledo TDI met 110pk gehad, welke ik ook had laten chippen, en waarbij ik het max koppel door de tuner al bij 1700 toeren had laten inkomen. Omdat dit vragen is om moeilijkheden had ik bij deze auto het vaste vliegwiel van een Golf G60 gemonteerd, en de koppelingsplaat van een Corrado VR6 om hier geen gedonder mee te krijgen (wat overigens perfect is gelukt)

Het vaste vliegwiel kocht ik overigens gebruikt voor 25 euro waarbij nog 20 euro kwam voor het laten vlakken/afdraaien ervan.
Dat zijn andere prijzen en gaat nóóit meer stuk!


Mijn vraag is nu of er voor een T4 met Ajt motor ook een "vast" vliegwiel te krijgen is, en of iemand hier ervaring mee heeft?
Dat de auto daarbij iets onrustiger stationair draait neem ik voor lief als ik weet dat ik voortaan van dit geldverslindende onderdeel af ben.

Heeft een 2.4 diesel bijv. ook een 2 massa vliegwiel of een vaste, en past dit op een Ajt motor/koppeling?

Wie weet er meer of heeft er ervaring mee?

Grt. Elan
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: 2 massa vliegwiel optie?

Bericht door stijnh »

twee massa vliegwiel is te controleren of het niet slecht is (dit wil niet zeggen dat het nog lang gaat mee gaan)

hier heb je wsl wat aan, ik had het zelfde probleem
lees dit eens door
viewtopic.php?f=2&t=21520
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Elan
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 feb 2009, 20:05
Locatie: Dongen

Re: 2 massa vliegwiel optie?

Bericht door Elan »

Stijnh, bedankt voor je reactie maar het meeste hiervan wist ik al.
Wat ik dus eigenlijk wilde weten is wat Duveltje ook al noemde; dat er een vast vliegwiel is..
Hij noemde het van valeo, maar kan nergens dat nummer vinden en of het ook los te bestellen is.

Valeo heeft qua koppeling niet mijn voorkeur (trouwens niets uit frankrijk) omdat ze erg vaak met kunstof druklagers etc werken, en ik de frictie ook niet alles vind, net als de kwaliteit van de nagels waarmee de voering vast zit.

Wanneer zo'n vliegwiel los te leveren is kan ik zo zelf een setje samenstellen.
Mijn angst is dus ook dat wanneer ik het vliegwiel er uit heb en géén overmatige speling meet, het zomaar na ca 20.000km gewoon wel raak kan zijn..
Maar goed is goed, dus ik twijfel, zeker omdat de km stand net wel /net niet vervangen is,namelijk 215.000 km

Het liefst dus gewoon een vliegwiel uit één deel wanneer mogelijk.
Als dit er niet is houdt het natuurlijk gewoon op.
Misschien kan ik dan toch nog iets met de onderdeelnummers die jij gebruikt hebt Stijnh :knipoog
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: 2 massa vliegwiel optie?

Bericht door stijnh »

wij hebben dezelfde km stand, en vliegwiel is niet vervangen
het is een moeilijke keuze, het is werk afwegen tegen geld

een vast vliegwiel heb ik nergens gevonden

hier wat nummers

luk
onderdelen 102 pk passend op 88pk (diameter 220)
500 0440 10 Druklager

622 2205 09 set met volgende onderdelen
122 0215 11 Drukgroep
322 0281 10 Koppelingsplaat

set met vliegwiel
417 0008 11



ajt origineel
622 1963 00 set met koppelingsplaat drukgroep en druklager

122_0228_10
322_0267_10
500_0440_10


heb ook nog nummers van sachs als je ze nodig heb(denk niet dat er een verschil is)



deze link is super nuttig
http://toc.luk-as.de/toc/nl/0F22820C022 ... ramesetJsp
(vele uren naar gezocht en eindelijk gevonden)

en deze ook
http://webcat.zf-trading.com/index.asp?SPR=4
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: 2 massa vliegwiel optie?

Bericht door Harry62 »

Ik hoor trouwens vandaag van een werknemer van KaWe Raalte dat sommige 2 massa vliegwielen te reviseren zijn.
Gebeurt met speciaal gereedschap welke nog niet in de handel is te verkrijgen.

Nadeel is dat je een paar dagen zonder auto :driveT4 zit
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Elan
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 feb 2009, 20:05
Locatie: Dongen

Re: 2 massa vliegwiel optie?

Bericht door Elan »

Stijnh; bedankt voor je info, zal er zeker wat aan gaan hebben.
Heb ik het goed dat jij je vliegwiel hebt laten zitten? Hoeveel km heb je er nu naderhand mee gereden? Als ik je foto zo bekijk gebruiken we hem voor hetzelfde :toppie Bij mij hangt er dát ook meestal achter..

Harry; jij ook bedankt, maar in het reviseren van die vliegwielen heb ik niet zo'n goed gevoel bij..Daar heb ik vaak minder goede verhalen over gehoord. Als ie versleten is neem ik gelijk een nieuwe.

Verdere info betreffende een vast vliegwiel is uiteraard nog steeds welkom!
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 2 massa vliegwiel optie?

Bericht door Multivan Generation »

Dennis heeft er dacht ik eentje gemonteerd..
Misschien kun je het eens aan hem vragen?


Verder is de 102 pk koppelingsoptie een goede en doorslippen bij een gechipte 88 pk behoort dan tot het verleden.

De koppeling en ook de versnellingsbak van een 88 pk (EWB-bak) is ontwikkeld voor een maximaal koppel van 250 Nm.
Die van een 102 pk kunnen gemakkelijk 300 Nm aan..
En die 300 Nm haal je niet met de standaard verstuivers... :knipoog
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 12 jul 2009, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 2 massa vliegwiel optie?

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ik meen dat dennis (die met de witte bus met zwarte striping en die aanhanger met die kleine auto's erop) een vast vliegwiel gemonteerd heeft.

Persoonlijk zou ik er de gok niet op wagen. VW heeft dat 2MV er bewust in gezet, en je weet niet welke negatieve effecten een vast vliegwiel kan hebben op de rest van de motorconstructie. Wie weet wat er na 50.000 of 100.000 km met zo'n vast vliegwiel allemaal kapot loopt.

Ongedempte trillingen kunnen materiaalmoeheid in diverse onderdelen veroorzaken......Een distributieriem bijvoorbeeld zal ook zwaarder te verduren krijgen als de motor oneenpariger gaat draaien door het vaste vliegwiel, en als die te vroeg de geest geeft....... :muur

een koppeling/drukgroep/2MV koop je op ebay al voor een kleine 600 euro als complete set (NIEUW en van luk of soortgelijk gerenommeerd merk) een kapotgelopen krukas (om van een van de worst-case-scenario's uit te gaan) gaat je geheid veel meer kosten.....
Motorsteunen die sneller slijten door ongedempte trillingen kosten ook snel 300-400 euro (set van 3), dat is bijna de meerprijs van een set met 2MV boven een set zonder......

denk dat besparen op een 2MV op de duur in de categorie "penny wise-pound poor" valt. (nu een euro besparen, straks met vele euro's kosten zitten)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Elan
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 feb 2009, 20:05
Locatie: Dongen

Re: 2 massa vliegwiel optie?

Bericht door Elan »

Roger,
Vast vliegwiel heeft verder geen enkel nadelig effect op de driveability van je auto, en levert ook echt geen trillingen.
Het heeft enkel effect op het mooi rond draaien stationair, maar dat verschil is echt minimaal. Verder gewoon alleen pluspunten.
Het verschil is vergelijkbaar met een brandstofpomp die 100% op tijd staat, en een die dat niet is, maar wel binnen de marge valt

Een 1.9 90 pk tdi bijv. heeft ook altijd een vast vliegwiel, en een 110 pk niet. bij een 90 pk loopt de boel zelfs minder vaak stuk als de 110 pk dus daar zal het niet aan liggen en heb ik ook absoluut geen angst voor.
Mijn vorige Seat rijdt ook alsnog jaren verder er fris en fruitig mee rond :yes
En vw heeft er ook bewust een egr klep ingezet, dus niet alles moet je volgen, toch?
Een vast vliegwiel kan niet stuklopen trouwens, want is gewoon één bonk staal..

Ik zal eens kijken of ik van Dennis wijzer kan worden.
In elk geval bedankt tot zover allemaal
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 2 massa vliegwiel optie?

Bericht door Roger B. (11)61 »

belasting op motorsteunen, krukas en distributie zal echt anders zijn. (of het daadwerkelijk kapot ervan zal gaan wil ik niet gaan proberen en kun je alleen met heel veel berekeningen (en daartoe benodigde informatie) of in de praktijk achterhalen)

en een EGR zit er op omdat de milieuwetgeving (emissie eissen) dit van de fabrikanten eist, niet omdat zij zelf zo graag zo'n ding erop willen.

als jij denkt (denkt te weten) dat het geen nadelige effecten op je motor(ophanging) heeft, kun je die gok nemen. Zoals gezegd, IK zou het risico niet willen nemen alleen voor die besparing van pakweg 450 euro op een gebruiksduur van pakweg 200.000 km...........
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Elan
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 feb 2009, 20:05
Locatie: Dongen

Re: 2 massa vliegwiel optie?

Bericht door Elan »

Als ik zou weten welk(e) vliegwiel(en) passen neem ik zeker deze optie. Voor mij is het géén gok zoals jij denkt
Heb er zelf super ervaringen mee, en kijk ook maar eens op het TDI forum.
Gaat niet alleen om het financiele plaatje, maar gewoon een euvel verhelpen wat nooit meer terugkomt.
Bak er af en erop is geen pretje, wel? Dus... hoe minder eraf hoe liever.
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 2 massa vliegwiel optie?

Bericht door Roger B. (11)61 »

lijkt me toch dat ook een tweemassavliegwiel een hele koppeling mee kan? dan dus preventief mee vervangen......

Overigens is er dus (ik meen van Valeo) een vervangingsset waarbij het vliegwiel uit één vast geheel bestaat en de koppelingsplaat dus ook anders is (de originele heeft geen radiaalveren omdat die vering in het vliegwiel zit).

of er ook zomaar een vliegwiel en koppeling van een andere motor op past durf ik niet te zeggen, zou toeval zijn denk ik.

voor jouw geen gok....heb jij 2 a 300.000 met een vast vliegwiel op een motor waar een 2mv op moet gereden? Ik niet en ik neem die gok dus niet, ieders goed recht.


Overigens is het zeker niet zo dat je deze truc (vast vliegwiel monteren) bij elke motor met een 2MV kunt uithalen, er zijn motoren die bij elke arbeidsslag de versnelling meten op het vliegwiel en daarvoor de beweging tussen binnen- en buitenring nodig hebben. Bij die motoren gaat het management informatie missen of verkeerd interpreteren waardoor de inspuiting weer in de knoei gaat.
De T4 heeft dit nooit gehad. weet niet of andere VW's (T5, Passat golf) dat wel hebben vanaf bepaalde bouwjaren?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 2 massa vliegwiel optie?

Bericht door Pascal-141 »

Roger B. schreef:lijkt me toch dat ook een tweemassavliegwiel een hele koppeling mee kan? dan dus preventief mee vervangen......

Overigens is er dus (ik meen van Valeo) een vervangingsset waarbij het vliegwiel uit één vast geheel bestaat en de koppelingsplaat dus ook anders is (de originele heeft geen radiaalveren omdat die vering in het vliegwiel zit).

of er ook zomaar een vliegwiel en koppeling van een andere motor op past durf ik niet te zeggen, zou toeval zijn denk ik.

voor jouw geen gok....heb jij 2 a 300.000 met een vast vliegwiel op een motor waar een 2mv op moet gereden? Ik niet en ik neem die gok dus niet, ieders goed recht.


Overigens is het zeker niet zo dat je deze truc (vast vliegwiel monteren) bij elke motor met een 2MV kunt uithalen, er zijn motoren die bij elke arbeidsslag de versnelling meten op het vliegwiel en daarvoor de beweging tussen binnen- en buitenring nodig hebben. Bij die motoren gaat het management informatie missen of verkeerd interpreteren waardoor de inspuiting weer in de knoei gaat.
De T4 heeft dit nooit gehad. weet niet of andere VW's (T5, Passat golf) dat wel hebben vanaf bepaalde bouwjaren?

Roger ,
het word echt wel vaak gedaan hoor : het 2massa vliegwiel vervangen door een 'vast' vliegwiel (eentje uit 1 stuk) . Vooral bij de 1.9TDi motoren word dit heel vaak toegepast omdat ook daar de 2massa vliegwielen kapot gaan . Het word ook heel vaak vervangen bij de Golfjes , Polo's enz met TDI's erin die vaak gaan sprinten enz En die motoren draaien met vast vliegwiel even goed als een met 2 massavliegwiel .
Ikzelf geef ook de voorkeur aan een vast vliegwiel , dat gaat tenminste niet kapot en kan ook gebruikt worden voor het "echte werk" :knipoog

Er moet zeker wel ergens een vast vliegwiel te verkrijgen zijn dat past op de 2.5TDI , en ik vermoed dat het vast vliegwiel van de 2.4D misschien wel eens zou kunnen passen (aangezien de 2.5 TDI een evolutie van de 2.4d is) De koppelingsplaat diameter van een 102pk TDI is (in sommige gevallen) dezelfde als die van een 2.4d , en de 1.8KW startmotor van de 2.4D past ook op een 2.5TDI , dus die vertanding is ook hetzelfde . Alvast enkele overeenkomsten dus. Als er nu iemand eens toevallig een koppelingsset van een 102pk TDI moest hebben , en ook eentje van een 2.4d(met vast vliegwiel uiteraard) , dan kan er eens vergeleken worden .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: 2 massa vliegwiel optie?

Bericht door Harry62 »

Vergeet niet waarom ondermeer het 2 MV erin gezet is:
Het soepeler oppakken/aangrijpen van koppeling en drukgroep maar ook het ontlasten van de koppelingsplaat en drukgroep.

Er zijn in het verleden heel wat koppelingen van een 2.4 gesneuveld. De verhouding motor/bak waren niet alte goed bij de T4.
En een versterkte drukgroep hielp ook niet (altijd).

De vaste zal in ieder geval van kortere duur zijn dan een 2 MV. Maar als je het zelf doet is het verschil toch niet zo groot?
Ik neem aan dat je toch korting krijgt.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 2 massa vliegwiel optie?

Bericht door Multivan Generation »

een vast vliegwiel bij een 1,9 tdi kan ik me voorstellen, maar dat zijn 4 cylinders en dus minder onbalans als een 5 cylinder 2,5 TDI in een bus...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie