Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

27MC antenne plaatsen op california dak

vragen over de T4
Gebruikersavatar
volvosurfer
Berichten: 267
Lid geworden op: 10 mei 2009, 22:32
Locatie: Bergen op Zoom

27MC antenne plaatsen op california dak

Bericht door volvosurfer »

Daar was ik dus driftig mee bezig, die antenne te plaatsen, totdat ik erachter kwam dat het dak ongeveer 2 cm dik is. GRRRRRRR, nu kan ik mijn voet dus niet plaatsen.

Ik heb een foto gezien van iemand die het wel is gelukt om een antenne op een california dak te plaatsen. Wie weet waar die staat?????

Heeft iemand tips om de antenne nu wel goed op het dak te krijgen, anders zal ik dat 12mm gat toch dicht moeten gaan maken.
Jaaaaaa, een mooie California gekocht!!
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: 27MC antenne plaatsen op california dak

Bericht door sgsdebruijn »

en hoe ga je het met je kabel doen? ik zit nog te denken aan een electrisch dakje maar dat wordt dan ook wel een klus om het te voeden.

Tussen haakjes is dit geen oplossing voor je, onder de motorkap schuin naar achter (bestuurszijde op de foto)

Afbeelding

Succes Martijn
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
volvosurfer
Berichten: 267
Lid geworden op: 10 mei 2009, 22:32
Locatie: Bergen op Zoom

Re: 27MC antenne plaatsen op california dak

Bericht door volvosurfer »

Op die bewuste foto zag ik de kabel van de antenne naar de "vloer" los hangen, hij viel er mooi tussen en kwam niet klem te zitten. Maar goed, gat zit er nu, dus die antenne gaat er komen, nu alleen die bewuste foto nog zien te vinden en iemand die tips heeft om een antenne dus daar op het dak te krijgen.
Jaaaaaa, een mooie California gekocht!!
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: 27MC antenne plaatsen op california dak

Bericht door Leo45 »

Heb je een fietsenrek achterop zitten??
Ik heb jarenlang mijn zendantenne daarop gehad met een haakse beugel vastgezet en dan de kabel binnendoor langs de kleprubbers.
Een california dak heeft nog een 2e probleem ==>> het is niet van metaal dus je hebt totaal geen enkel aardvlak voor je antenne en dat hebben ze toch wel een beetje nodig om goed te kunnen stralen.

Bovendien heb je met de plaats op het rek ook geen gaten in je dak of ben ik nu al te laat??

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
volvosurfer
Berichten: 267
Lid geworden op: 10 mei 2009, 22:32
Locatie: Bergen op Zoom

Re: 27MC antenne plaatsen op california dak

Bericht door volvosurfer »

Gat zit er al in, en een aardvlak had ik ook al klaar liggen. Ik weet dat antenne's een massavlak moeten hebben als reflectie. Ik was er helemaal klaar voor totdat ik er dus achter kwam dat mijn dak 2cm dik is. Nu is de geleverde voet precies 2cm en kan ik die dus niet eens vastdraaien.
Jaaaaaa, een mooie California gekocht!!
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: 27MC antenne plaatsen op california dak

Bericht door pluuke »

Misschien kun je zoiets maken :
Afbeelding
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
volvosurfer
Berichten: 267
Lid geworden op: 10 mei 2009, 22:32
Locatie: Bergen op Zoom

Re: 27MC antenne plaatsen op california dak

Bericht door volvosurfer »

Is wel een idee, dan zal ik alleen die aluminium plaat aan de buitenkant moeten plaatsen.

Ik wilde die plaat juist binnen vanwege de bevestiging (door de moer van de antenne voet) en als de plaat buiten ligt moet ik die op meerdere plaatsen gaan vastzetten met slotbouten en dus nog meer gaten in het dak.

bedankt voor het meedenken! :klappen
Jaaaaaa, een mooie California gekocht!!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 27MC antenne plaatsen op california dak

Bericht door Multivan Generation »

En je probleem met de schuifdeur afstelling?
En je vraag over de bedplank?

Zijn die al opgelost>? :knipoog

Heb pas op een meeting een mooie oplossing gezien,
maar je bent te vlug met de boor geweest.

Die persoon had zijn antenne op een brandrup toprail gemonteerd :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 27MC antenne plaatsen op california dak

Bericht door Roger B. (11)61 »

sgsdebruijn schreef:
Tussen haakjes is dit geen oplossing voor je, onder de motorkap schuin naar achter (bestuurszijde op de foto)

Afbeelding

Succes Martijn
euhh waar zie jij die antenne op deze foto?, heb deze auto in het echt gezien (zij het zonder spatborden en motorkap en dergelijke) maar volgens mij had ie geen antenne in de buurt van de voorkant (voor zover ik me kan herinneren)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 27MC antenne plaatsen op california dak

Bericht door Roger B. (11)61 »

als je het onderste "trapeziumvormige" plaatje (schijf met bult/kuil) nu galvanisch met die aluplaat (met groter gat erin) verbind en die aluplaat tussen het dak(binnenkant) en dat trapeziumvormige plaatje legt....... aardplaat binnen en toch je gat gebruikt voor je antenne......................

EDIT plaatje van Pluuke aangepast, rood is dan de alu-plaat

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Roger B. (11)61 op 29 jul 2009, 15:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: 27MC antenne plaatsen op california dak

Bericht door sgsdebruijn »

Roger kijk eens naar de bestuurdersspiegel dan zie je het vanzelf
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 27MC antenne plaatsen op california dak

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik klik niet alle te grote foto's aan, en op de kleine foto zie je dat niet.. overigens is dat een radio antenne en geen 27mc antenne, het is een telescoopantenne en of je zonder de halve auto te slopen daar een vaste spriet antenne (die voor 27MC het best vertikaal staat) in gemonteerd krijgt waag ik te betwijfelen.

kan me niet herinneren dat ie die spriet er nog had zitten, maarja het hele front was er op de balken en binnenschermen na vanaf
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: 27MC antenne plaatsen op california dak

Bericht door PJJ-65535 »

Grondvlak en antenne...

Weet je zeker dat een spriet op een geisoleerd dak niet (goed) werkt. De rest van de bus werkt dan als (verschoven) grondvlak. Ik heb dit nooit geprobeerd...

Een output / SWR meter biedt uitkomst, Mogelijk moet je de lengte van je spriet wat inkorten.


Wat zeker wel gaat...
Een masief grondvlak cq. grondplaat is voor een 27 Mc niet nodig, een paar draden (bijvoorbeeld 4 naar de hoeken van het hefdak) zouden voldoende (en beter !) moeten zijn. Het is immers een 11 meter band, en ik heb zat GPA's gezien met gewoon drie grond-vlak-sprieten en een zendspriet. :peace

Pieter.
Life's no monkey business.........
Gebruikersavatar
volvosurfer
Berichten: 267
Lid geworden op: 10 mei 2009, 22:32
Locatie: Bergen op Zoom

Re: 27MC antenne plaatsen op california dak

Bericht door volvosurfer »

De aluminiumplaat als grondvlak was makkelijker te maken dan een paar draadjes. De plaat zit mee vastgeschroefd.
Jaaaaaa, een mooie California gekocht!!
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: 27MC antenne plaatsen op california dak

Bericht door PJJ-65535 »

Klopt, makkelijker te maken, resultaat is een minder groot grondvlak, dus minder vermogen uit je antenne.

Ik zat nog te denken: Als je alu-tape pakt, (gewoon wat je ook in de cv-bussiness gebruikt) tegen de onderkant van je hefdak plakt en verbind vergroot je ook je grondvlak.

Alleen in het centimeter en milimeter bereik (vanaf 400 Mhz bv Tetra radio sets en 900 / 1800 Mhz GSM) heb een relatief dicht(er) grondvlak nodig. Aan een antenne met grondvlak voor een zender met een golflengte van 11 meter stel je heel ander eisen.

Success, laat maar horen hoe 't gaat !

Pieter.
Life's no monkey business.........
Plaats reactie