Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Spoorverbreders en APK

vragen over de T5
Plaats reactie
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Spoorverbreders en APK

Bericht door Kobus »

Ik overweeg een set andere velgen te monteren, maar de ET-waarde wijkt iets af. Met spoorverbreders van 10 mm en bijbehorende wielbouten er tussen klopt het geheel weer. De spoorbreedte verandert dan uiteindelijk niet, maar gaat dit goed komen bij de APK?
stop the rat race
Gebruikersavatar
robindekeiser
Berichten: 323
Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:05
Locatie: Zuid-Holland

Re: Spoorverbreders en APK

Bericht door robindekeiser »

Kobus schreef:Ik overweeg een set andere velgen te monteren, maar de ET-waarde wijkt iets af. Met spoorverbreders van 10 mm en bijbehorende wielbouten er tussen klopt het geheel weer. De spoorbreedte verandert dan uiteindelijk niet, maar gaat dit goed komen bij de APK?
Volgens mij mag je voor de apk geen spacers hebben, monteer je toch gewoon weer even je originele wieltjes (doe ik vanaf nu ook)
- Remmen is angst, gas zit rechts! -
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Spoorverbreders en APK

Bericht door bartt4 »

inderdaad mogen verbreders niet voor apk en is dus afkeur. andere tijdelijke velgen monteren of gewoon goede velgen met juiste et waarde aanschaffen
RUBBEREXPRESS
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Spoorverbreders en APK

Bericht door Guus NLB »

Ik heb nog een gloednieuwe ongebruikte set liggen met 15 mm verbreding per wiel.
Het is een set van SSC, systeem 4. Let wel dit is dus de set waarbij de verbreder met 5 aparte bijgeleverde imbusbouten vastzit en met naafcentrering. De originele bouten worden gebruikt om het wiel vast te zetten. Dit is het beste en duurste systeem !
Met zo'n set (maar dan 30mm/wiel) heb ik vroeger op m'n Hyundai Santa Fe bijna 100.000 km gereden (en bij APK laten zitten) en ik zie 'm nog zeer regelmatig rijden hier in Tilburg mét die verbreders er nog steeds onder ! Zie beschrijving vanaf de website hieronder:



Volkswagen Bus T5/Touareg R5 - Systeem 4 € 133,00


!
Gewenste breedte20 mm (basis) 23 mm (+€ 4,00) 25 mm (+€ 8,00) 30 mm (+€ 15,00) 35 mm (+€ 23,00) 40 mm (+€ 31,00)
Systeem 4
Steek 5x120
Naafgat 65,1

Originele bouten M12x14x1,5

De vermelde verbreding is in milimeters per stuk.
Alle prijzen zijn per paar(2)

Technisch identiek aan systeem 3. In plaats van tapeinden is de spoorverbreder voorzien van inwendige draad, waarmee de velg met de originele bouten kan worden gemonteerd. Doordat er gebruikt gemaakt wordt van zeer hoogwaardig aluminium is het niet nodig om draadbussen in de spoorverbreder te persen.



Kun je voor weinig in Tilburg of bij mij thuis in Belgié komen ophalen.
Laat ons zeggen: € 70,- contant, niet op laten sturen :toppie
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Re: Spoorverbreders en APK

Bericht door Kobus »

Guus, is het een setje van 2 of 4 stuks?

Ben nog even aan het snorren geweest, maar spoorverbreders hoeven niet direct APK-afkeur te betekenen:
http://www.autoweek.nl/apkvraag.php?id=178
Dat scheelt weer 2 keer wielen wisselen.
stop the rat race
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Spoorverbreders en APK

Bericht door Guus NLB »

Het is een set van 2 dus voor één as Kobus. Spoorverbreders worden altijd per set van 2 verkocht.

Monteer ook nooit spoorverbreders op de voorwielen tenzij je daarmee ongeveer op de originele ET-waarde wil komen (zoals bij jou). Een afwijkende waarde kan zeer aanzienlijke invloed geven op de stuureigenschappen van de auto omdat de 'schuurstraal" verandert.
Gebruik uitsluitend spoorverbreders die muurvast gefixeerd kunnen worden en goed centreren zodat een star geheel ontstaat/blijft.
Plaats reactie