Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Help! Mijn T4 start niet!

vragen over de T4
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Help! Mijn T4 start niet!

Bericht door Herman744 »

Hoi,

Ook de zekering bij de accu gecontroleerd?

groet,
Herman744
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Help! Mijn T4 start niet!

Bericht door Pascal-141 »

Gloeibougies eens gecontroleerd (stuk voor stuk)?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
zuipschuit
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 dec 2009, 12:14

Re: Help! Mijn T4 start niet!

Bericht door zuipschuit »

Met de gloeikaarsen zal je waarschijnlijk de oorzaak hebben

Had hij voordien soms al wat moeite? Lang demareren voor hij aansloeg? Met de koude zal het natuurlijk nog moeilijker worden.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Help! Mijn T4 start niet!

Bericht door Roger B. (11)61 »

niet aanslaan bij starten (aangenomen dat het starttoerental wel normaal is) kan bij een 1900(t)d eigenlijk maar drie oorzaken hebben

brandstof (tekort of timing)
gloeisysteem (niet, te kort of op te weinig cilinders gloeien)
compressie.

Brandstof
nog zomerdiesel erin (diesel die je voor oktober getankt hebt en daarna niet of nauwelijks meer bij getankt?) dan kan je last van parafine vorming hebben waardoor inspuitleidingen dichtzitten.

Ook kan het zijn dat er (te veel) water in je brandstoffilter zit (kun je als het niet bevroren is aftappen) dat nu bevroren is met daar door eventueel problemen in de brandstofvoorziening

verder kunnen er oorzaken in het brandstofsysteem zitten die niet met koude te maken hebben (timing probleem, lucht in de leidingen enz)

Gloeisysteem

als een indirect ingespoten diesel niet gloeit krijg je hem niet aan, hoe kouder het is hoe harder hij het gloeien nodig heeft, bij de huidige temperaturen denk ik dat een cilinder niet gloeien al resulteert in niet goed aanslaan, twee cilinders is denk ik voldoende om niet aan te slaan. Onder de motorkap zit een zekering voor het gloeisysteem, als die stuk is krijgen je gloeikaarsen geen spanning en doen ze dus niets.. Ook kan een gleoikaars (gedeeltelijk)stuk zijn... preventief vervangen als je dan niet vrij recent gedaan hebt kan geen kwaad. ik weet niet of je er goed bij komt in de 1.9 T4 maar zoja, even eruit draaien en op 12 volt zetten (niet te lang) hij hoort aan de punt rood te worden, als je hem rood ziet worden weer van de spanning halen. Vervangen kun je het best allemaal tegelijk doen.

Compressie
Een dieselmotor heeft compressie nodig om te lopen, maar nog harder om te starten, als de compressie te laag is krijg je startproblemen, ook hier worden de startproblemen erger naarmate de temperatuur daalt....

succes ermee
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Help! Mijn T4 start niet!

Bericht door m.c van den berg »

Heb ruim 1 maand terug de gloeibougies vervangen, In steptember in de Eifel(de) met -6 niet willen starten. zelfs na 3x starten onder z'n toeren aanslaan. Na een tip ,een draad op de plus(accu) en dan 1 voor1 de stekkerdoos (afkoppelen brandstofpomp) die dan naar de gloeibougies gaat de draad in steken. Als die een vonkje geeft doet die het. Bij geen vonk ;kapot.
Bij ons waren er 3 kapot van de 5 :ie
Alles vervangen ,en nu gewoon starten :toppie
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Help! Mijn T4 start niet!

Bericht door Pascal-141 »

R.Breebaart schreef:Mensen :yes !

Ik weet wat het probleem is. Momenteel staat mijn Caravelle buiten met een draaiende motor.
Dit heb ik bereikt door het motorblok te verwarmen met een warme lucht blower.
Toen het motorblok genoeg opgewarmt was sloeg de motor gewoon aan bij het omdraaien van DE sleutel.
Zijn jullie het ermee eens dat de gloeikaarsen dan versleten zijn?
Ik wil de reparatie zelf uitvoeren, ik weet hoe ik bij de gloeikaarsen kom maar wat zijn problemen waar ik tegenaan kan lopen?
Moet ik mijn dieselsysteem daarna niet ontluchten? Hoe werkt dat?

Dank :gekte !
Gr. Remco.
De gloeikaarsen vervangen bij een 1.9d is helemaal niet moeilijk , je kan er vrij makkelijk bij .
Gewoon alle 4 vervangen , want anders ben je volgende week of volgende maand terug bezig.

Gewoon de radiator naar voor klappen , de strip op de gloeikaarsen weghalen (let op dat je de kleine moertjes niet verliest) en dan de gloeikaarsen vervangen . Een verlengdop op de ratel maakt het makkelijker werken , maar is geen vereiste .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Help! Mijn T4 start niet!

Bericht door Roger B. (11)61 »

gloeisysteem is wel een zeer waarschijnlijke oorzaak, maar je compressie kan ook nog slecht zijn waardoor je net wel start als ie wat warm is en net niet als ie koud is 9net als bij je gloeiers) Brandstofsysteem kun je uitsluiten denk ik.

Gloeistiften kosten geen vermogen en zijn relatief eenvoudig te vervangen. Meet voor je gaat vervangen wel even of je wel spanning op je gloeistiften krijgt tijdens het voorgloeien, zoniet dan doet ie het met nieuwe stiften ook niet :knipoog

bij de 1900 gaat het gloeisysteem al gloeien als de bestuurdersdeur geopend wordt, wellicht dat je schakelaar bij de deur slecht is en dat ie dat niet doet, dan gloeit ie ook niet goed voor...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: Help! Mijn T4 start niet!

Bericht door Ron---63--- »

Roger B. schreef:gloeisysteem is wel een zeer waarschijnlijke oorzaak, maar je compressie kan ook nog slecht zijn waardoor je net wel start als ie wat warm is en net niet als ie koud is 9net als bij je gloeiers) Brandstofsysteem kun je uitsluiten denk ik.

Gloeistiften kosten geen vermogen en zijn relatief eenvoudig te vervangen. Meet voor je gaat vervangen wel even of je wel spanning op je gloeistiften krijgt tijdens het voorgloeien, zoniet dan doet ie het met nieuwe stiften ook niet :knipoog

bij de 1900 gaat het gloeisysteem al gloeien als de bestuurdersdeur geopend wordt, wellicht dat je schakelaar bij de deur slecht is en dat ie dat niet doet, dan gloeit ie ook niet goed voor...
Waarom hebben ze die optie er bij de nieuwere modellen eruit gehaald Roger ??
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Help! Mijn T4 start niet!

Bericht door Pascal-141 »

Ron---63--- schreef:Waarom hebben ze die optie er bij de nieuwere modellen eruit gehaald Roger ??
De 1.9TD heeft een lange gloeitijd nodig , vandaar dat ze dat op de deurschakelaar zetten , om zo te tijd dat je zit te wachten met je hand aan je contactsleutel wat te beperken.
Bij de 'nieuwere' , de TDI's dus , is voorgloeien eigenlijk niet nodig door de directe inspuiting , alleen als het echt goed vriest kan het wel eens nodig zijn. Dus daar hoeft het niet op het deurcontact te zitten , het duurt zowieso maar heel even .

:knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Help! Mijn T4 start niet!

Bericht door Roger B. (11)61 »

Pascal-141 schreef:
Ron---63--- schreef:Waarom hebben ze die optie er bij de nieuwere modellen eruit gehaald Roger ??
De 1.9TD heeft een lange gloeitijd nodig , vandaar dat ze dat op de deurschakelaar zetten , om zo te tijd dat je zit te wachten met je hand aan je contactsleutel wat te beperken.
Bij de 'nieuwere' , de TDI's dus , is voorgloeien eigenlijk niet nodig door de directe inspuiting , alleen als het echt goed vriest kan het wel eens nodig zijn. Dus daar hoeft het niet op het deurcontact te zitten , het duurt zowieso maar heel even .

:knipoog
kon het niet veel beter beschrijven Pascal :toppie

@Ron
Naar ik begrepen heb heeft de indirect ingespoten 1900 in de T4 dit altijd gehad, dus niet later zonder voorgloeien op het portierschakelaartje geleverd. De 1900 in de T5 is een direct ingespoten diesel en daar is gloeien bijna overbodig, zie TDI T4 verhaal van pascal
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: Help! Mijn T4 start niet!

Bericht door Duveltje-77 »

joa helemaal perfect tot in de detail :yes
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: Help! Mijn T4 start niet!

Bericht door Ron---63--- »

helemaal duidelijk heren :knipoog thanks :yes
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Help! Mijn T4 start niet!

Bericht door Herman744 »

Hallo,

Ik denk dat je de retourslangetjes bedoelt. Die moeten weer terug aangesloten worden. Een teveel aan aangevoerde brandstof wordt via deze slangetjes teruggevoerd naar de tank. Deze slang is per meter te koop bij de automaterialenzaak.

Succes verder,
Herman744
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Help! Mijn T4 start niet!

Bericht door Roger B. (11)61 »

R.Breebaart schreef: Hoe essentieel zijn deze slangetjes?
Kan ik zo meteen mijn dieselbuisjes gewoon weer aansluiten en dan starten?

:driveT4 Hij is er weer bijna klaar voor:).
Ik zou die ene gloeibougie toch ook vervangen.

die slangetjes zijn heel essentieel, anders trek je een behoorlijk spoor van weglekkende diesel en verbruikt je bussie ineens heeel erg veel........
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: Help! Mijn T4 start niet!

Bericht door Duveltje-77 »

als ze toch al gaar zijn vernieuwen is dan toch wel gewenst
zijn de kosten niet hoor en neem die ene gloeipit ook mee dan maar effe prutsen

mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Plaats reactie