Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bovenste fuseekogels vervangen T4

vragen over de T4
Plaats reactie
transporter4
Berichten: 57
Lid geworden op: 31 jul 2009, 04:21

Bovenste fuseekogels vervangen T4

Bericht door transporter4 »

Al een jaar deze klus uitgesteld en het rammelen aan het stuur steeds erger zien worden...

Gelukkig was Marinus bereid mij een dagje te helpen, maar het was een flinke klus!

De bovenste kogels waren waarschijnlijk nog nooit vervangen (1993, 268.000 km) en zaten zo extreem vast dat bij de 2e kogel de draad (M14?) van de fuseekogelpers spontaan afbrak!

Even uit mijn blote hoofd (ruim een week terug):

Moeren van de torsieassen losdraaien (eerst meten hoever ze zaten ivm terugzetten) zitten bij de tank.

Voorzijde opkrikken

Wielen er af

Schokbreker en stabilisatorstang loshalen

Onderste fuseekogel met poelietrekker lostrekken en 2 boutjes loshalen

Bij de bovenste kogels eerst de uitlijning afkrassen ivm terugzetten

Onderste moer van de kogel loshalen, verdraaiplaatje bewaren, heb je straks weer nodig!

Bout voor de uitlijning loshalen (heb je net afgekrast)

Met de speciale pers de kogel van boven naar beneden er uit persen

Met de poelietrekker het verdraaiplaatje van de kogel aftrekken en het geheel in omgekeerde volgorde weer terugzetten (met nieuwe spullen natuurlijk anders is het voor niks geweest allemaal!)

De bus rijdt weer als een trein, maar dan zonder gerammel!

Onderste fuseekogels ook maar meteen vervangen nu alles los was, alle 4 de kogels van het merk Sidem kostten mij 100 euro.

Al met al toch zo'n 6 uur arbeid door amateurmonteurs!

Ik ben wel heel blij dat het eindelijk voor mekaar is en wil Marinus nogmaals hartelijk danken voor zijn inspanning!
Ook zijn vrouw mag niet vergeten worden die ons van koffie en een warme maaltijd heeft voorzien!


Conclusie: met het juiste gereedschap en instelling kan iedereen die een beetje technisch is deze klus doen.


Ik wilde er nog wat foto's bij doen, maar ik heb geen idee hoe?!
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: Bovenste fuseekogels vervangen T4

Bericht door PJJ-65535 »

Sjonge,

gefeliciteerd :yes

Ben je nu net klaar... (half zes in de ochtend ... ;-)

Grtz,
Pieter
Life's no monkey business.........
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Bovenste fuseekogels vervangen T4

Bericht door Roger B. (11)61 »

Waarom torsie losmaken? is dat nodig of makkelijker? (zakt ie te ver om hem op een krik (samen met de onderste arm) te laten zakken als je de schokdemper los hebt?)

kortom kun je aan de draagarmzijde de veerspanning van de torsie afhalen en dan het fuseelichaam uitbouwen? en zo dus niet aan de afstelling van je vering hoeven draaien?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
transporter4
Berichten: 57
Lid geworden op: 31 jul 2009, 04:21

Re: Bovenste fuseekogels vervangen T4

Bericht door transporter4 »

Ik durf niet te zeggen hoever de draagarm doorschiet als je de veerspanning er niet afhaalt.
Voor de veiligheid dus zeker een goede keuze en je kunt de arm in de positie zetten die jij prettig vindt om te werken.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Bovenste fuseekogels vervangen T4

Bericht door Harry 341 »

Bovenste draagarm kan er niet uit zonder het hele aslichaam uit te bouwen.
Als de spanning eraf is gaat het veel makkelijker.Ik had zeker ruimte genoeg,Fuseestuk , assen ,schokdempers en stabi waren er ook af.(ervaring,heb twee weken geleden alles wat er onder de bus zit vervangen)
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
transporter4
Berichten: 57
Lid geworden op: 31 jul 2009, 04:21

Re: Bovenste fuseekogels vervangen T4

Bericht door transporter4 »

Torsieas zit vast aan de bovenste draagarm en gaat naar de veren toe, uitbouwen duurt veel te lang.

Heb je alles uit bezigheidstherapie vervangen of was het ook echt stuk?

mvg
Edwin
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Bovenste fuseekogels vervangen T4

Bericht door Harry 341 »

Ashoezen stuk,en ruimte in de homokineten,stabirubbers ruimte,stuurkogelhoesjes al eens gelijmd,nu weer stuk.Schokkers twijfelachtig.
Fuseekogelhoesjes stuk...Remmen er al onder zolang ik 'm heb.(11 jaar)Achtertrommels wat ingevreten,cilinders aan het zweten,voering verglaasd.
Dus i.p.v. alle hoesjes weer te vervangen...lekker alles fris eronder.En via Ebay.DE vallen de prijzen heel erg mee!
Meteen de distributie,startmotor en brandstofpomp vervangen.....nu alleen nog even 4 nwe "bandjes " en ik kan er weer tegen :ie :knipoog
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Bovenste fuseekogels vervangen T4

Bericht door Roger B. (11)61 »

Harry 341 schreef:...heeeel veel oderdelen.....................................lekker alles fris eronder.En via Ebay.DE vallen de prijzen heel erg mee!
Meteen de distributie,startmotor en brandstofpomp vervangen.....nu alleen nog even 4 nwe "bandjes " en ik kan er weer tegen :ie :knipoog grtz.Harry
je bus kan er dan wel weer even tegenaan :toppie ......gaat het met jou na die factuur ook nog goed?. :nuts blijft slikken als ie weer groot onderhoud nodig heeft he, maar een andere net zo goeie als na dat grote onderhoud koop je niet voor het geld van het onderhoud, dus doe je het maar weer (ik ken dat).....

ben spullen bij elkaar aan het zoeken voor oplapbeurt van de motor (zuigerveren, krukaslagers, drijfstanglagers, klepstoters, verstuivers, kleppen, distributie en waterpomp enz..... via ebay vrijwel alles te vinden, maar denk dat ik dicht bij de 1000 euro ga komen toch (SLIK) en dat het dan nog wat uurtjes gaat kosten (gelukkig zelf doen)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Bovenste fuseekogels vervangen T4

Bericht door m.c van den berg »

Transpotter4 schreef ;De bovenste kogels waren waarschijnlijk nog nooit vervangen (1993, 268.000 km) en zaten zo extreem vast dat bij de 2e kogel de draad (M14?) van de fuseekogelpers spontaan afbrak!

Was Garantie, en heb een nieuwe bout gekregen :toppie
Geen dank, doen dit graag om anderen te helpen, nu het nog kan :zwaai

Roger B succes met het vervangen van de andere ondelen, een hele klus. :zwaai
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Bovenste fuseekogels vervangen T4

Bericht door Roger B. (11)61 »

m.c van den berg schreef:
Roger B succes met het vervangen van de andere ondelen, een hele klus. :zwaai
och.... is wel een leuke klus... en met het blok uit de auto valt het wel mee hoor, moet alleen even een motorbok in elkaar lassen zodat ik het blok op werkhoogte heb en op de kop kan draaien, maakt montage wel veel makkelijker
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Bovenste fuseekogels vervangen T4

Bericht door bartt4 »

Roger B. (11)61 schreef:
Harry 341 schreef:...heeeel veel oderdelen.....................................lekker alles fris eronder.En via Ebay.DE vallen de prijzen heel erg mee!
Meteen de distributie,startmotor en brandstofpomp vervangen.....nu alleen nog even 4 nwe "bandjes " en ik kan er weer tegen :ie :knipoog grtz.Harry
je bus kan er dan wel weer even tegenaan :toppie ......gaat het met jou na die factuur ook nog goed?. :nuts blijft slikken als ie weer groot onderhoud nodig heeft he, maar een andere net zo goeie als na dat grote onderhoud koop je niet voor het geld van het onderhoud, dus doe je het maar weer (ik ken dat).....

ben spullen bij elkaar aan het zoeken voor oplapbeurt van de motor (zuigerveren, krukaslagers, drijfstanglagers, klepstoters, verstuivers, kleppen, distributie en waterpomp enz..... via ebay vrijwel alles te vinden, maar denk dat ik dicht bij de 1000 euro ga komen toch (SLIK) en dat het dan nog wat uurtjes gaat kosten (gelukkig zelf doen)
Je hebt er toch nog niet zolang geleden een anderblok in gehangen? meende ik.
Was het niet beter als ik zo hoor wat je nu wil vervangen ommeteen een ruil revisie blok te halen?
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Bovenste fuseekogels vervangen T4

Bericht door Roger B. (11)61 »

het risico met een gebruikte motor is dat je nooit weet wat je exact koopt..... deze bleek van begin af aan niet 100% lekker te klinken, leek op inspuittimingprobleem of klepstoterprobleem. Dit intussen door oude inpuitpomp en motorflusch proberen te verbeteren, maar gaande weg is geluid akeliger geworden, met name koud loopt ie echt beroerd tegenwoordig en carterdruk is de laatste drie weken ook fors geworden (komen aardige pluimen uit de olievulopening met stationair draaiende motor)

Ik heb toen voor een gebruikte motor gekozen omdat ik zo snel mogelijk de auto weer de weg op wilde hebben voor mijn werk. (was toen net begonnen als zelfstandige en aantal klanten van oude werkgever mee over genomen die flink wat klusjes voor me hadden in die periode)

dab heb je vervolgens drie opties:

Huidige motor opentrekken en kijken wat je tegen komt...... geen optie want dan heb ik geen auto en mijn bedrijf loopt door en daar moet ik voor naar de klanten toe. En op deze manier kan ik de auto meerdere dagen/weken niet gebruiken.

Ruilmotor kopen, kost 2000 euro of meer (afhankelijk waar je hem kopen kan) zie ik niet zitten vooralsnog. en daar komen een (groot) deel van de kosten van optie 3 toch ook nog bij (verstuivers en aanbouwdelen)

derde optie is de originele motor open trekken, kijken hoe die er aan toe is en aan de hand daarvan overwegen hem met nieuwe onderdelen en wat mechanische bewerkingen weer op te bouwen (kan alles zelf op de bewerkingen na) kom aan onderdelen waarschijnlijk op 800-1000 euro afhankelijk van wat ik tegen kom...

De derde optie is voor mij het meest interessante, kost waarschijnlijk het minst, auto blijft bruikbaar tot de her-transplantatie (mits de motor het blijft doen) dus volgende week ga ik bij een garage waar ik vaker kom in hun werkplaats zelf mijn oude blok demonteren.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Bovenste fuseekogels vervangen T4

Bericht door bartt4 »

ok ik begrijp het. Ik heb toen ook voor de keuze gestaan. Had me eerste bus gestript me huidige gekocht met kapotte kop. Deze liep wel maar flink tikken.
Vorige eigenaar had er gloednieuwe kop op gezet. een voorkamer (plaatje) was los gekopen en heeft lekker staan dansen tussen de kleppen. Ook zag ik bij demontage dat er ooit ook al eens flinke klappen op de andere zuigers waren geweest van gebroken distributie. Wou toen wel eens weten wat er aan extra pk's mogelijk was in een 1.9 td heb van me eigen en de andere motor 1 draaiende gemaakt. En steeds wat verder gegaan.
Door verstopte oliedruk ventiel( blies me blok op door extreme olie druk) toen gekozen voor revisie blok. koste me kaal 950 euro. Via me werk vertsuivers en pomp laten reviseren. En nu dus alles nieuw.
Ik denk ook in jou geval je eigen moter in alle rust te reviseren. dan weet je wat je koopt en tis een leuke hobby. Weet bij me eigen bus ook werkelijk ieder boutje en das makkelijk sleutelen mocht er weer eens wat zijn.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Bovenste fuseekogels vervangen T4

Bericht door Roger B. (11)61 »

weloverwogen keuze inderdaad, en hoop dat het blok transplantatie bereid is voor de huidige echt de geest geeft.....anders weer tijdsdruk
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie