Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koppeling ontluchten / drukprobleem

vragen over de T4
Gebruikersavatar
ronald_TDI
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 feb 2010, 13:24

koppeling ontluchten / drukprobleem

Bericht door ronald_TDI »

beste mensen,
ik ben nieuw op het forum, ik heb me voorgesteld op de desbetreffende plek, maar heel in het kort: Ik bezit sinds kort een T4 2.5 TDI 102pk, bj nov 1996. Ik ben als een kind zo blij, maar nu is er toch iets waar ik wat treurig over ben:

bij de aankoop heb ik een lekkende koppelingcilinder (pedaal) over het hoofd gezien. Het was een winterse dag en alles was nat. De natte plek bij het pedaal bleek uiteindelijk geen water. De druk op de koppeling was echter prima, goed hard. Afgelopen zondag heb ik met mijn vader de cilinder vervangen en na vele avonden op het forum zoeken zijn we de koppeling gaan ontluchten, al konden we geen onluchtingspunt op de bak vinden. Ik heb nog geen technische informatie, maar we hadden er wel vertrouwen in. Ik moet erbij zeggen dat mijn vader veel sleutelervaring heeft, op het gebied van auto's en motorfietsen. We hebben uiteindelijk besloten de boel aan de bovenkant te ontluchten: bij de voorraadtank van de vloeistof dus. Na veel pompen kwam er veel lucht uit en was het pedaal goed op druk, hoewel iets minder dan voorheen. Mijn plan was: naar huis rijden en bij een garage het zaakje laten nachecken en ontluchten. De thuisreis verliep voorspoedig (meer dan een uur rijden), het koppelen ging zelfs iets beter dan voorheen. Ik had al gezien dat het rubber bolletje vh schakelmechanisme vervangen moest worden, dus ik had ook niet verwacht dat koppelen nu als boter ging, voorheen had ik dus last van een wat hakerige bak waarmee goed te rijden viel.

goed, de volgende dag wil ik naar mijn werk: pedaal plat op de bodem na 1 keer het pedaal intrappen. daarna heel af en toe een beetje druk en vervolgens niets meer. Dat werd dus de trein.

Nu heb ik een garage gebeld waar ik de bus naartoe kan brengen, maar zonder koppeling is dat wat moeilijk. Het schijnt te kunnen met wat kunst en vliegwerk, maar liever niet.

Ik heb flink zitten neuzen op weetjewel, maar niet precies gevonden wat er zou zijn. De garagist (ervaring met T4's) vermoedde dat de andere cilinder wel eens naar zijn grootje zou kunnen zijn. Het reservoir niveau zakt heel langzaam, dus het lijkt alsof het ergens wegloopt. Ik heb nog erg weinig ervaring en kan met die ellendige kap onder het blok niets zien. Ik heb geen idee waar die cilinder zit trouwens.
Ik heb gister nog geprobeerd te ontluchten, maar er is zo weinig pedaaldruk dat ik met een slangetje in een potje de vloeistof er niet eens door krijg.

>Heeft iemand wel eens hetzelfde gehad? Of tips die mij op weg kunnen helpen?
Bij voorbaat dank en groet!
ronald
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: koppeling ontluchten / drukprobleem

Bericht door Harry 341 »

Dag Ronald,wat voor bak zit eronder??Bij de 02G zit de werkcilinder IN de bak en bij de 02B zit ie aan de buitenkant OP de bak.Beide bakken hebben een ontluchtingsnippel aan de buitenkant zitten zitten in de drukleiding die van boven komt.Ik bedoel de leiding die vanaf de commandocilinder vanaf het pedaal loopt,daar zit een T stuk op(in de motorruimte) waarop de nippel zit.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: koppeling ontluchten / drukprobleem

Bericht door Roger B. (11)61 »

Welkom op WJW....

ik vrees dat als je koppelingscilinder op de bak kapot is dat het een dure grap gaat worden. Bij de TDI uit 96 zit die koppelingscilinder (voor zover ik weet altijd) namelijk IN het koppelingshuis (is gecombineerd onderdeel met het druklager) en daarvoor met je versnellingsbak er dus onderuit.

Ontluchten van de werkcilinder (die in het koppelingshuis) doe je aan de onderkant, onderaan, iets aan de voorkant zit een gat in het koppelingshuis met daarin een zeskant nippel met zo'n slangpilaartje als ook op je remontluchtingsnippels zit, dat is je ontluchtingsnippel van de werkcilinder.
koppelingscilinder.jpg
blauwe pijl wijst ontluchtingsnippel aan, groene omcirkelde is je druklager/koppelingscilinder

Mocht je de boel moeten vervangen overweeg dan gelijk de koppeling en eventueel zelfs je 2massavliegwiel te vervangen, dat is bijna geen extra werk, maar bespaart je eventueel de arbeidsuren/kosten over een paar duizend kilometers weer omdat die dan wellicht aan de beurt zijn

Op Ebay staan vaker complete sets (2massavliegwiel, koppelingsplaat, drukgroep en druklager/koppelingscilinder) van LUK voor een dikke 600 euro (612 geloof ik) Prima materiaal voor pakweg de helft van de VW prijs....

Tip voor de toekomst, bij de koppeling meteen dat druklager/koppelingscilinder mee vervangen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: koppeling ontluchten / drukprobleem

Bericht door Harry 341 »

Roger,zit idd een nippel in het koppelingshuis,heb er overheen gekeken,maar er zitten er twee...ook omhoog zit er nog een in de leiding die van binnen komt.dit alleen bij de O2G bak,bij de O2B zit de nippel op de werkcilinder aan de buitenkant van het koppelingshuis.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: koppeling ontluchten / drukprobleem

Bericht door stijnh »

zit er remolie aan je bak?
als de koppelingcilinder in de bak lekt dan lekt de olie eruit.

ontluchten gaat alleen goed met ontluchtapparaat en niet door gewoon zelf te pompen.
bij mij ging het niet goed door te pompen en bij Bart van het forum ook niet.
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: koppeling ontluchten / drukprobleem

Bericht door Roger B. (11)61 »

Harry 341 schreef:Roger,zit idd een nippel in het koppelingshuis,heb er overheen gekeken,maar er zitten er twee...ook omhoog zit er nog een in de leiding die van binnen komt.dit alleen bij de O2G bak,bij de O2B zit de nippel op de werkcilinder aan de buitenkant van het koppelingshuis.
grtz.Harry
ken die benamingen niet allemaal, ik had en heb een AFK bak en ik dacht dat die in het begin altijd op de TDI zat (pas toen er verschillende TDI motoren kwamen zijn er meerdere bakvarianten gekomen op de TDI dacht ik)

Die nippel bovenaan heb je bij een bak met gekombineerde werkcilinder/druklager (zoals op mijn foto) ook

ik heb na de motor en bakwissel (nieuw druklager/cilinder) de boel gewoon met pompen ontlucht en dat is prima gegaan....
WEL op beide plekken ontlucht! eerst boven dan beneden.... en goed door gespoeld ook (meer dan halve liter er door getrapt)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
ronald_TDI
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 feb 2010, 13:24

Re: koppeling ontluchten / drukprobleem

Bericht door ronald_TDI »

Beste allemaal,
hartelijk dank voor de uitgebreide reakties! Niet dat ik heel erg gelukkig word van de conclusies....
Het lijkt me behoorlijk aannemelijk, ik verlies telkens een beetje remolie uit het potje en dat moet ergens blijven. Of het onder de bak nat is van de olie weet ik niet, ik ga dat morgen maar eens bekijken. ik heb geen garage of andere plek waar ik droog onder de auto kan zonder dat mijn benen eraf gereden worden hier aan de straat. Ik weet niet welke bak eronder ligt, maar als die eronderuit moet is het een dure grap. Ik vraag me af of de vorige eigenaar hier lucht van had, zo ja heb ik me nogal laten bekopen. De kosten kan ik momenteel niet opbrengen, maar eens zien hoe we dat gaan doen. het vervangen van de rest lijkt me idd een goede suggestie: als het toch open ligt. Ik durf de reparatie niet zelf aan, heeft iemand een tip voor een goede garage in de Utrecht? Ik kan er helaas niet in rijden, dus even wachten tot de sneeuw verdwijnt en dan maar slepen.


ik weet niet welke bak ik eronder heb, het is allemaal nog erg vers. Ik ga eens even diep adem halen en er verder over nadenken. Is het mogelijk dat de cilinder in/aan de bak stuk gaat als ik de andere cilinder vervang? of is dat een toevallige samenkomst van omstandigheden? Of heeft het defect zelfs te maken met een versleten koppeling?
poe hee.

nogmaals dank voor de reakties.
groet
ronald
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: koppeling ontluchten / drukprobleem

Bericht door Roger B. (11)61 »

Als je de boel ontlucht krijgt kun je er wel weer mee rijden, alleen dan even de remvloeistof regelmatig bijvullen.

Lekkage van de werkcilinder is niet direct gevolg van het vervangen van je hoofdkoppelingscilinder. Het kan wel met misbruik (door slijtage of wellicht daardoor versleten) van de koppeling te maken hebben (als het goed heet geworden is door slippen kan je druklager en werkcilinder daar een klap van krijgen natuurlijk)

Verder kan ik je geen garage in Utrecht en omgeving aanraden omdat ik daar niet bekend ben, wellicht dat erwel wat reacties van andere leden hierop komen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
ronald_TDI
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 feb 2010, 13:24

Re: koppeling ontluchten / drukprobleem

Bericht door ronald_TDI »

Ik merkte wel dat bij koude motor bij koppelen een wat 'huilend' mechanisch geluid klinkt. Ook bij het (te) vroeg schakelen van 4 naar 5 hoor ik het wel eens. Wellicht duidt dat op een versleten koppeling?
Over het ontluchten: kan ik dat aan de onderkant ook zelf? ik kan niets vinden aldaar, er wordt geschreven dat er wel iets op de bak moet zitten. ik weet echter niet waar ik zijn moet. Het gaat mij dus alleen om het verplaatsen naar een garage, daar zien we wel weer verder.
pedroV
Berichten: 59
Lid geworden op: 18 jul 2009, 17:09

Re: koppeling ontluchten / drukprobleem

Bericht door pedroV »

een eenvoudige manier om je hydr. koppelingbediening te ontluchten gaat als volgt: koop een eenvoudig ouderwets oliespuitje (MOET NIEUW ZIJN),doe hier een doorzichtig plastic slangetje aan, vul de oliespuit met remvloeistof, knijp in de oiliespuit tot je in de slang GEEN LUCHTBELLETJES MEER ZIET. Draai de ontluchtigsnippel open en schuif het ander eind van het slangetje hierover.probeer het resevior van je hoofdremcillinder wat leger te maken bv met doeken die absoberen. knijp nu in de oliespuit. je vult nu het systeem van onder af en drukt de lucht via het resevior naar buiten. als het resevior weer vol is kun je stoppen en zal de lucht verdwenen zijn anders nog een keer herhalen. mij is het op deze manier al heel wat keren gelukt'. blijf je hierna remvloeistof lekkage houden, ja dan zal je het een en ander moeten gaan vernieuwen. (ZIE VOORGAANDE REAKTIE) :yes
Gebruikersavatar
ronald_TDI
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 feb 2010, 13:24

Re: koppeling ontluchten / drukprobleem

Bericht door ronald_TDI »

hoi pedro,
dat klinkt helder. ik had een voorgaande reaktie niet goed gelezen, de nippel onderaan de bak is dus gewoon te bereiken zonder de plaat / kap onder het blok te verwijderen? en de slang vd spuit moet aan die nippel? dat is het proberen waard. Ik had al her en der die spuit voorbij zien komen, nu zie ik het voor me. dank, als dat niet werkt vrees ik dat Roger gelijk heeft. Ik ben trouwens echt blij verrast met zoveel reakties, ik ben al lang het net aan het afspeuren, maar al deze tips helpen mij geweldig.
groet!
Ronald
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: koppeling ontluchten / drukprobleem

Bericht door Roger B. (11)61 »

ronald_TDI schreef:hoi pedro,
dat klinkt helder. ik had een voorgaande reaktie niet goed gelezen, de nippel onderaan de bak is dus gewoon te bereiken zonder de plaat / kap onder het blok te verwijderen? en de slang vd spuit moet aan die nippel? dat is het proberen waard. Ik had al her en der die spuit voorbij zien komen, nu zie ik het voor me. dank, als dat niet werkt vrees ik dat Roger gelijk heeft. Ik ben trouwens echt blij verrast met zoveel reakties, ik ben al lang het net aan het afspeuren, maar al deze tips helpen mij geweldig.
groet!
Ronald
Nee, de motorbeschermplaat zal er echt onder vandaan moeten, de auto moet dan een stukje opgekrikt worden ( vooras beide zijden) dan kun je e boutje losdraaien en zakt de plaat in een beugeltje vooraan, als je dat beugeltje losklikt (veerstrip) valt de bak verder, door de bak iets op te tillen en richting voorbumper te schuiven haak je hem aan de achterzijde uit.

Zoals ik al schreef, ik krijg gewoon ontlucht door pompen en aflaten bij de nippels
een paar keer pompen (indien nodig pedaal handmatig hoog trekken) en pedaal als laatste beneden houden
nippel boven open draaien en weer dicht
weer pompen en pedaal beneden vasthouden
nippel boven weer los, en daarna weer vast
dit herhalen totdat er boven alleen remvloeistof uit het reservoir komt.
dan de zelfde actie voortzetten maar dan met de onderste nippel.....

zo heb ik het al 2 keer gedaan, waarvan een keer nadat de bak er onderuit geweest was en de werkcilinder nagelnieuw gemonteerd was.

Huilend geluid bij koppelen kan duiden op een versleten druklager, en dat kan weer in het geval van dat gecombineerde druklager/werkcilinder een lekkage veroorzaken.

als je niet te ver hoeft is het ook mogelijk zonder koppelen te schakelen, moet je met gevoel doen en liefst met motor op berijfstemperatuur.

als de motor warm is zet je de motor uit
zet de versnelling in de 1
start de motor (auto gaat gelijk vooruit)
rijdt voorzichtig weg, bij een pakweg 2500 rpm trek je voorzichtig aan te pook, niet TE veel kracht zetten en laat je hete gas los, de pook schiet dan uit de eerste versnelling, nu leg je hem tegen de twee en speel je voorzichtig met het gas om het juiste toerental te vinden dat ie in de twee schiet
je moet het schakelen op deze manier niet te traag doen omdat je snelheid dan te ver zakt....

zo kun je alle versnellingen vooruit gewoon gebruiken, terugschakelen is iets lastiger (de lagere versnelling vraagt een hoger toerental dan waar je gaat schakelen) maar ook dat is mogelijk.
bij hete stoplicht de versnelling in de vrij en als je stil staat, motor af, eerste gang inschakelen en starten als het groen is...

niet heel bevordelijk voor de bak als je er geen feeling in hebt, maar wel een mogelijkheid om je auto bij een garage te krijgen als je geen andere optie hebt
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
ronald_TDI
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 feb 2010, 13:24

Re: koppeling ontluchten / drukprobleem

Bericht door ronald_TDI »

roger,
fijn voor deze verdere vingerwijzing. ik had al iets gehoord over de methode van rijden zonder koppeling, ik denk dat ik het wel aandurf. vandaag had ik een afspraak met een vriend (ook t4) die me zou slepen naar een garage, maar de straatjes hier zijn spiegeltje.
Het pedaal is zo slap dat ik ook na veel gepomp en omhoogduwen de vloeistof niet eens uit het slangetje krijg. balen. de auto omhoog met rijbanen is ook een optie, ik ben sowieso benieuwd of dat ontluchten met de hand lukt. altijd fijn als je het zelf kan.
De andere vraag die ik mezelf stel is of de verkoper dit had kunnen weten. Hij vertelde bij het ophalen van de auto dat hij monteur is bij een tractorpulling team. Dan weet je wel het een en ander. Niet dat het iets uitmaakt voor mij, maar toch.
nou ja, dank maar weer! Bij verder nieuws meld ik me weer.
groet,
ronald
robertino1
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 jun 2008, 20:45

Re: koppeling ontluchten / drukprobleem

Bericht door robertino1 »

Hallo,
Na je laatste bericht over de vorige eigenaar gewoon terug gaan misschien helpt die je wel verder heeft in ieder geval sleutelruimte beetje op zijn gevoel werken dat je een leek bent en de klus wat duur uitvalt gaat vast lukken
rob :T54LIFE
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: koppeling ontluchten / drukprobleem

Bericht door Egbert&Manon »

Ik vraag mij af in hoeverre de verkoper (met technische kennis) in gebreke is gebleven.
Hier een stukje consumentenrecht:

"Zonder garantie van bedrijf of particulier
Ook als je een auto zonder garantie koopt, ben je niet helemaal rechteloos. Besluit je tot zo’n aankoop bij een handelaar of universeel garagebedrijf, dan biedt het consumentenrecht enige zekerheid. Om zowel de koper als de verkoper niet vogelvrij te verklaren kent dat consumentenrecht verplichtingen voor beide partijen. Zo heeft de verkoper een informatieplicht, waardoor hij je dient te informeren over de toestand van de auto en vragen daarover naar waarheid moet beantwoorden. Van de koper wordt verwacht dat hij voor aankoop de auto grondig onderzoekt. Die onderzoeksplicht kent grenzen, maar ook een grijs gebied. Zo zullen bepaalde gebreken, ondanks een nauwkeurige inspectie, niet altijd zichtbaar zijn. Gelukkig verlangt de wetgever niet dat je over technische kennis beschikt of ingewikkelde onderzoekshandelingen uitvoert. Duidelijk zichtbare gebreken, zoals lakschades, deuken of gescheurde bekleding, dien je wel op te merken en achteraf klagen daarover is dan ook niet zinvol. Bij zichtbare gebreken weegt de onderzoeksplicht van de koper dus zwaar. Een uitzondering kan zijn dat je vragen gesteld hebt over de aard van die zichtbare gebreken en de verkoper je informatie onthouden heeft over bijvoorbeeld de omvang en verdere invloed ervan. Verborgen gebreken zullen hoe dan ook blijven voorkomen. In de meeste gevallen wordt dat de verkoper aangerekend, want de koper mag in principe verwachten dat de auto in een goede staat verkeert. Een particuliere verkoper heeft hier minder plichten, maar moet wel zorgen dat de auto in de staat verkeert zoals omschreven in de advertentie. Ook mag hij niet liegen over de staat van de auto. Doet hij dat wel, dan kun je hem aanklagen bij de rechter. Dat is geen eenvoudige zaak, want in hoeverre is de particuliere verkoper deskundig en daadwerkelijk op de hoogte van de technische toestand van de liefhebbersauto die hij te koop aanbiedt? Er zijn dus ook gevallen waarin de verkoper het aannemelijk kan maken dat hij niet op de hoogte was van de versleten krukas of brandstofpomp, om maar iets te noemen. Bijvoorbeeld door rekeningen van regelmatig onderhoud te tonen. Echt waterdichte garanties biedt het recht dus niet. Blijf daarom je gezonde verstand gebruiken."

Hopelijk kun je hem hierop wijzen om er gezamelijk uit te komen.


Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Plaats reactie