Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schavend/schurend geluid gatande riem

vragen over de T4
Plaats reactie
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Schavend/schurend geluid gatande riem

Bericht door niels »

De getande riem van de brandstofpomp maakt een schavend/schurend geluid, hoe kan je dit verhelpen? (111kw tdi)

Gr. Niels
Gebruikersavatar
SCOTT
Berichten: 672
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:53
Locatie: België

Re: Schavend/schurend geluid gatande riem

Bericht door SCOTT »

niels schreef:De getande riem van de brandstofpomp maakt een schavend/schurend geluid, hoe kan je dit verhelpen? (111kw tdi)

Gr. Niels

Kzou er zeker al niemeer mee rijden (over erger te voorkomen) en iemand die er iets vanaf kent er laten naar kijken


grtz
T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 - Afbeelding
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Schavend/schurend geluid gatande riem

Bericht door Pascal-141 »

niels schreef:De getande riem van de brandstofpomp maakt een schavend/schurend geluid, hoe kan je dit verhelpen? (111kw tdi)

Gr. Niels
Dat geluid komt meestal voort van een spanrol die de geest gaat geven ...

Op zich kan het geen kwaad , moest die riem kapot vliegen als gevolg van een kapotte spanrol . Dan valt je motor gewoon stil zonder verdere schade.
(Bij de andere getande riem kan dat wel tot ernstige schade leiden)
Maar je kan natuurlijk best het geheel laten controleren voor er schade uit voortkomt .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: Schavend/schurend geluid gatande riem

Bericht door niels »

Wat kan de oorzaak zijn?
Zou de rien ergens tegen aan lopen.

Gr. Niels
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Schavend/schurend geluid gatande riem

Bericht door Roger B. (11)61 »

Pascal-141 schreef:[

Dat geluid komt meestal voort van een spanrol die de geest gaat geven ...
lezen is een vak schijnbaar...bij die schokdempers had je de antwoorden ook al gemist.. :yes
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: Schavend/schurend geluid gatande riem

Bericht door niels »

Kan best zijn, maar met deze Sachs schokdempers ben ik zeer tevreden; ik zoek nu speciaal slechte wegen op, en geniet van dit comfortabele genot.

Wat betreft het schavend geluid van de getande riem van de brandstofpomp: heb ik wel gezien hoor, maar ik hoop dat iemand gaat zeggen dat dit simpeler op te lossen is. :jumpklap :jumpklap :jumpklap


Gr. Niels.
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Schavend/schurend geluid gatande riem

Bericht door repelsteeltje »

de spanrol is waarschijnlijk met geweld vast gezet in plaats van het voorgeschreven moment. het binnenwerk van de spanrol is van blik en vervormt waardoor de rol scheef komt te staan en de riem naar een zijde drukt. Riem wordt dan van de zijkant afgekloven, en gaat vroeg of laat kapot. Mestal zie je dan ook een zooitje rubbersnippertjes in de kap zitten. Dit probleem komt vaker voor dan je denkt, en het zegt iets over de kwaliteiten van de monteur die de boel geplaatst heeft......

het aantrekkoppel van deze bout is voor het gevoel heel laag, moet je gewoon met de momentsleutel doen om zekerheid te hebben. VW heeft het koppel niet voor niets zo voorgeschreven.

Oplossing: nieuwe riem en spanrol halen en op de juiste manier monteren.
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: Schavend/schurend geluid gatande riem

Bericht door niels »

Hallo Repelsteeltje, heb eens gekeken, en zo te zien loopt de riem scheef, en loopt tegen de zijkant aan.

Is dit zelf te doen, of moet de motor opnieuw afgesteld worden?

Gr. Niels
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Schavend/schurend geluid gatande riem

Bericht door Roger B. (11)61 »

motor in BDP eerste cilinder zetten, dan zou de pomp ongeveer op het merkteken moeten staan (anders motor 360 graden verder draaien)

Oude riem demonteren
nieuwe rollen en riem monteren
(uiteraard wel hierbij zorgen dat alles in de jusite stand gemonteerd wordt)

warm rijden

VAGcom eraan en je inspuittiming goed afstellen

Als je alleen aan de pompriem werkt kan er niets stuklopen, (kan alleen zijn dat je hem niet aan krijgt als ie te ver verkeerd komt te staan)

MAAR als de rol stuk is door een lompe montage, welke mogelijke aankomende problemen heb je dan bij de nokkenasriem....
ik zou daar ook goed controlleren of alles goed gaat, als die kant stuk loopt heb je zo een paar duizend euro schade........

Denk je dat het ingewikkeld is, laat het dan doen door iemand die het wel kan (en garantie geeft wellicht)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: Schavend/schurend geluid gatande riem

Bericht door niels »

Hallo Roger, ik heb slechte ervaringen met de VW dealer; die kunnen niet eens een motor afstellen; paar jaar geleden meegemaakt, enkele keren teruggeweest, er is met 2 man aan gewerkt met 300 keer starten, luchtsleutels, en nog niet goed.
Toen adres gehad van iemand via deze site, was toen binnen een kwartiertje gebeurd, en 100% goed.

Symptomen waren: vertraging tussen gas geven, en reageren; je moest van te voren alvast gas gaan geven om in te gaan halen.


Gr. Niels
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Schavend/schurend geluid gatande riem

Bericht door Roger B. (11)61 »

wie heeft het over de VW dealer?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: Schavend/schurend geluid gatande riem

Bericht door niels »

Ik wil maar even aangeven dat dit afstellen wel nauwkeurig komt, als de dealer al niet eens kan.

Gr. Niels
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Schavend/schurend geluid gatande riem

Bericht door Roger B. (11)61 »

zegt meer over jouw dealer dan over de moeilijkheid van het afstellen vrees ik, het stelt niet zo heel veel voor als je weet wat je doen moet, is meer een kwestie van er even de tijd voor nemen (en VAGcom of ander programma ter beschikking hebben) komt op zich wel enigszins nauwkeurig, maar is niet echt moeilijk om goed af te stellen. (als je pomp en dergelijke in orde zijn)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: Schavend/schurend geluid gatande riem

Bericht door niels »

Oké, dan ben ik alvast een beetje gerust.
Heb de vorige keer staan te kijken; 300 keer starten, 2 man met een luchtsleutel enz. en nog niet goed.
Dank voor antwoorden.

Gr. Niels
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Schavend/schurend geluid gatande riem

Bericht door Roger B. (11)61 »

en die luchtsleutel met twee man nodig voor dynamische afstelling van het inspuittijdstip?
(kan wel hoor, soms moet je het nokkenasriemwiel iets verdraaien om binnen de marge te komen, en dat gaat het makkelijkst met de luchtsleutel)

Afstellen van het tijdstip is vaak een kwestie van ietsie verstellen, motor starten in de computer kijken wat ie aangeeft, motor uit, weer ietsie verstellen, motor starten, kijken wat ie aangeeft enz enz, dus JA je moet meerdere keren je motor starten, dat is niets vreemds hoor...... je KAN ook lopend de rollen verstellen, maar dat is wat linker ivm gereedschap en een draaiende distributieriem waar tussen je met die rollen aan het kloten bent...

Denk dat je met die 300 keer aardig overdrijft en dat het eigenlijk gewoon de normale procedure geweest zal zijn die je bekeken hebt... is overigens best alleen te doen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie