Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

uitlaatveer spanner

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

uitlaatveer spanner

Bericht door Roger B. (11)61 »

Laatst in een ander topic al beschreven hoe ik zo'n ding gemaakt heb, hier een pictorial:

neem een buis waar een M10 moer net niet in past, cm of 10-15 lang
uitlaatveerspanner1.jpg
maak met de haakse slijper een groef in de lengte richting, maar laat een cm of twee staan
uitlaatveerspanner2.jpg
neem een lange M10 moer (zo een waarmee je draadeinden kunt koppelen) en slijp de hoekjes er vanaf zodat ie in de buis past)
uitlaatveerspanner3.jpg
Laatst gewijzigd door Roger B. (11)61 op 21 jun 2010, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: uitlaatveer spanner

Bericht door Roger B. (11)61 »

neem een stukje strip van 3mm dik, 2cm breed en 5 a 6 cm lang en las dat tegen de lange moer
uitlaatveerspanner4.jpg
als de moer niet door het buisje meer kan kan het zijn dat de groef wat breder gemaakt moet worden.

doe een draadeind M10 door de buis en draai aan weerszijden een moer tegen de buis aan, las de moer aan de dichte kant vast aan de buis
uitlaatveerspanner5.jpg
draai het draadeind uit de nog losse moer, draai de lange moer op het draadeind en de losse moer weer tegen het buisje aan
uitlaatveerspanner6.jpg
Las deze moer ook vast aan het buisje
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: uitlaatveer spanner

Bericht door Roger B. (11)61 »

Draai het draadeinde weer uit de spanner en las een strip evenwijdig aan de stip van de lange moer op het dichte stuk van de buis
uitlaatveerspanner7.jpg
las 2 M6 boutjes met de kop op het uiteinde van de stripjes
uitlaatveerspanner8.jpg
Boor de schroefdraad uit de aan de buis gelaste moeten zodat het draadeind er vrij doorheen kan
uitlaatveerspanner9.jpg
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: uitlaatveer spanner

Bericht door Roger B. (11)61 »

Draai het draadeinde weer doorde lange moer en draai er, aan het uiteinde zonder de strip eraan, een moer op, las deze moer vast aan het draadeind (aan het uiteinde).

Draai aan de andere kant twee moeren op het draadein en draai deze net niet tegen het buisje, las de laatste moer aan het draadeinde.
uitlaatveerspanner10.jpg
spuiten en draadeind in de buis voorzien van flink wat vet en klaar is je uitlaatveerspanner.

je zet de boutjes m6 in de gaten van de C-veren, met een verlengstuk, ratel en dop kun je nu de veer open buigen en veilig van de uitlaatflens pakken. Dit doe je aan beide zijden.


Bij monteren draai je de veer open, zet hem op zijn plek en draait de spanner los.

Werkt prima.

Ik heb aan materialen nog geen 10 euro uitgegeven, daarvoor wil ik die veer niet om mijn oren krijgen...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: uitlaatveer spanner

Bericht door GerJol 716 »

Nou dit is weer een mooie voor Tips en Trucs Roger.
Henk kan het er vast wel in zetten. :toppie

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: uitlaatveer spanner

Bericht door Roger B. (11)61 »

dit is de tweede, mijn eigen heb ik als prototype gebouwd toen ik de motorwissel gedaan heb... een bepaald iemand :zwaai toen ook een beloofd (had de benodigheden al dubbel gekocht)

vandaag kreeg ik telefoontje dat ie dat ding binnenkort voor iemand nodig heeft.......... dus maar even de schuur in en gelijk foto's gemaakt tijdens het werk :lach

Meteen ook een nieuwe krukastegenhouder gemaakt maar daar heb ik geen pictorial van gemaakt (de eerste (die wel functioneerde, bij de distributiewissel 2 jaar terug heb ik er 3 gemold) heeft die zelfde bepaalde persoon :zwaai toen gelijk mee gekregen, mocht ie zelf spuiten :lach
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: uitlaatveer spanner

Bericht door GerJol 716 »

Weet je waar ik meteen aan moest denken toen ik je serie foto´s zag, aan een fietsvoorvorkspanner. :nuts
Dat komt in principe een beetje op hetzelfde neer, alleen zou die teveel ruimte innemen om er mee te sleutelen.

Maar dit is zeker een handige tool, om zelf wat uit te richten.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

Re: uitlaatveer spanner

Bericht door richie »

Hoi Roger,

Ik heb een andere oplossing die ik bij EPS heb afgekeken tijdens de montage van een mooie ruime rvs downpipe.

Meet met een schuifmaat de binnenmaat van de gespannen veren. Tel hierbij ongeveer 8 mm op en zaag van deze lengte 2 stukken van een stalen strip van bv 30 x 4 mm.

Als alleen de downpipe nog aan de turbo hangt druk je de downpipe naar links, je rekt nu de rechter veer op zodat je het stuk strip in de opgerekte veer kunt plaatsen. Druk vervolgens de downpipe naar rechts en je kunt de rechter veer afnemen. De veer blijft in de opgerekte stand door de strip erin. Herhaal de handeling voor de linker veer.

Ik stond bij EPS versteld van de eenvoud en de snelheid. Voer de handelingen uit met 2 personen dan heb je controle, werk je veilig en kunnen je vingers niet bekneld raken. En later is het ook mij op deze manier ook diverse malen gelukt.

Monteren gaat in omgekeerde volgorde.

Groeten,

Richie
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: uitlaatveer spanner

Bericht door Roger B. (11)61 »

er bestaan ook wiggen die je er tussen kunt slaan, maar bij mij moet ie echt verder dan 8mm open volgens mij,

en ik demonteer niets van de uitlaat, die blijft volledig gemonteerd hangen, haal alleen de veren eraf en dan kan de motor eruit of kop eraf, of turbo eraf, al naar gelang wat je moet doen. en met tweeën is wel makkelijker, maar het kan best alleen en weinig gevaar (zeg nooit nooit)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie