Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

"tanden poetsen" van startmotor

vragen over de T4
Plaats reactie
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

"tanden poetsen" van startmotor

Bericht door Egbert&Manon »

Afgelopen weekend wilde ik de TDI starten, maar hoorde de tandwielen over elkaar heen ratelen.
(Had een uurtje stilgestaan, na een lange rit)
Door hem in de versnelling even heen en weer te bewegen, ging het starten weer normaal.
Tijd daarna nog zo'n 10 keer gestart en is probleem niet meer opgetreden.

Is dit zorgwekkend?

Egbert.
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: "tanden poetsen" van startmotor

Bericht door Harry 341 »

Ja,lijkt me wel.Bendix komt niet goed uit...niet te vaak doen want dan kan je starterkrans eraan gaan....en dan ben je ver(der) van huis....bak eraf etc.Zou de startmotor maar even demonteren en de bendix schoonmaken en smeren.Grote kans dat ie het dan weer een tijdje goed doet.
Of gewoon geen risico nemen en vervangen.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: "tanden poetsen" van startmotor

Bericht door Roger B. (11)61 »

Als het één keer gebeurd is zou ik het nog even bekijken.

als je de startmotor inschakeld gebeuren er een aantal dingen

-relais op de startmotor wordt bekrachtigd en de kern wordt aangetrokken
-de kern va het relais trekt aan een hefboom
-de hefboom duwt het tandwieletje van de startmotor over een asje met een soort van schroefdraad met
heel grote spoed naar voren richting starterkrans.
-Door het verschuiven over de as met schroefdraad gaat het tandwieletje draaien zodat de kans dat ie tand
op tand tegen de starterkrans komt vrijwel uitgesloten is.
-Als het tandwiel (zo goed als) in de starterkrans zit sluiten de contacten vna het startrelais en gaat de startmotor draaien.

Een uitzonderlijk geval kan het zijn dat het tandwieletje van de startmotor net verkeerd uitkomt op de starterkrans en tand-op tand terecht komt, als de startmotor dan ingeschakeld wordt draait het tandwiel veel te snel om nog in de krans gedrukt te worden.

Ik denk dat dit bij jou het geval geweest is.

Als dit nu relatief snel nogmaals voorkomt zou ik de startmotor eens nakijken. of vervangen. maar bij één keer geef ik het voorval het voordeel van de twijfel en zeg ik toevallig tand op tand.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: "tanden poetsen" van startmotor

Bericht door pluuke »

Het lukt mij heeeeeeeel soms om bij het starten de contactsleutel net niet vergenoeg door te draaien. :nuts :bifun

Het contact valt dan weer net af / schakelt weer in.
De startmotor raakt daardoor ook even de kluts kwijt,
schiet uit > gooit de motor rond > schiet terug > schiet weer uit > komt dan tegen het nog draaiende vliegwiel > tandenknarsen

Jullie snappen vast wat ik bedoel...... :bifun :bifun
Maar misschien was het dat.....
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: "tanden poetsen" van startmotor

Bericht door Roger B. (11)61 »

zou ook nog kunnen, en dan kan het ook vanuit het contactblokje van je contactslot komen dus
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: "tanden poetsen" van startmotor

Bericht door Egbert&Manon »

Roger B. (11)61 schreef:Als het één keer gebeurd is zou ik het nog even bekijken.

als je de startmotor inschakeld gebeuren er een aantal dingen

-relais op de startmotor wordt bekrachtigd en de kern wordt aangetrokken
-de kern va het relais trekt aan een hefboom
-de hefboom duwt het tandwieletje van de startmotor over een asje met een soort van schroefdraad met
heel grote spoed naar voren richting starterkrans.
-Door het verschuiven over de as met schroefdraad gaat het tandwieletje draaien zodat de kans dat ie tand
op tand tegen de starterkrans komt vrijwel uitgesloten is.
-Als het tandwiel (zo goed als) in de starterkrans zit sluiten de contacten vna het startrelais en gaat de startmotor draaien.

Een uitzonderlijk geval kan het zijn dat het tandwieletje van de startmotor net verkeerd uitkomt op de starterkrans en tand-op tand terecht komt, als de startmotor dan ingeschakeld wordt draait het tandwiel veel te snel om nog in de krans gedrukt te worden.

Ik denk dat dit bij jou het geval geweest is.

Als dit nu relatief snel nogmaals voorkomt zou ik de startmotor eens nakijken. of vervangen. maar bij één keer geef ik het voorval het voordeel van de twijfel en zeg ik toevallig tand op tand.
Da's goed omschreven Roger, precies wat ik bedoel.
Ik heb de T4 zonet verplaatst.
2 keer probleemloos gestart.
Ik hoop dat het "toevallig tand op tand was", aangezien het probleem verholpen was door even in de versnelling "heen en weer te schommelen".


Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: "tanden poetsen" van startmotor

Bericht door André »

pluuke schreef:Het lukt mij heeeeeeeel soms om bij het starten de contactsleutel net niet vergenoeg door te draaien. :nuts :bifun

Het contact valt dan weer net af / schakelt weer in.
De startmotor raakt daardoor ook even de kluts kwijt,
schiet uit > gooit de motor rond > schiet terug > schiet weer uit > komt dan tegen het nog draaiende vliegwiel > tandenknarsen

Jullie snappen vast wat ik bedoel...... :bifun :bifun
Maar misschien was het dat.....

Ik begrijp precies wat je bedoeld, mijn startmotor doet precies datgene wat jij en egbert beschrijven . . . en dat ondanks dat hij is gereviseerd . . of misschien is het wel ge-re-vi-verfd ?? :gif
En dat is nog wel bij een gerenomeerd bedrijf gebuert !! :muur heb met mijn telefoon een filmpje van gemaakt om bij het bedrijf te laten horen wat het is en hij bevestigde dat het de contacten van de bendix zijn. Dit was namelijk al in de winter. Nu het warmer is draait de startmotor 2 seconden en slaat de motor aan en heb ik er geen last van.
Helaas moet de startmotor er weer onderuit en moet ik voor garantie gaan steggelen .

André
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: "tanden poetsen" van startmotor

Bericht door Egbert&Manon »

Even een update:

Tot nu toe is het probleemloos starten.
Gelukkig :yes

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: "tanden poetsen" van startmotor

Bericht door Roger B. (11)61 »

zag dat je gereageerd had op dit topic en dacht, nee he, is hij toch aan een nieuwe startmotor toe.... maar gelukkig gaat het nog steeds goed :zwaai
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie