Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Distributie 2.5 tdi
Distributie 2.5 tdi
Wellicht al eens op dit forum beschreven.
Bij distributie vervanging van de 2.5 tdi 88 pk. Dient dan ook de centrale krukaspoly bout vervangen te worden?
Ik heb een complete skf set aangeschaft, echter hier zit de bout niet bij. In de beschrijving wordt ook niet over het plaatsen van een nieuwe bout gesproken?
M.v.gr,
Dirk
Bij distributie vervanging van de 2.5 tdi 88 pk. Dient dan ook de centrale krukaspoly bout vervangen te worden?
Ik heb een complete skf set aangeschaft, echter hier zit de bout niet bij. In de beschrijving wordt ook niet over het plaatsen van een nieuwe bout gesproken?
M.v.gr,
Dirk
Re: Distributie 2.5 tdi
Ja, de bout moet ook vervangen worden, en er hoort een diamantschijf tussen. Ook verstandig om de waterpomp te vervangen.
Groetjes,
Mevlut
Groetjes,
Mevlut
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Distributie 2.5 tdi
Dirkw schreef:Wellicht al eens op dit forum beschreven.
tja, als je dat al weet......gebruik de zoekfunktie dan eens..........
Distributie 2,5 TDI vervangen:
2x riem (nokkenas en brandstofpomp
spanrol nokkenasriem
spanrol en geleiderol brandstofpompriem
krukasbout
diamantschijfje
en verstandig is de waterpomp
(kost 80 euro origineel maar als ie tussentijds stukloopt loopt je riem stuk)
verder DE kans om de pakking van de oliepomp te vervangen als die lekt (en als het nog een oude (groen karton) is kun je het preventief doen) en als je het krukastandwiel demonteerd (voor vervangen oliepomppakking noodzakelijk) is het raadzaam de krukaskeerring ook te vervangen.
Verder kan je krukaspulley (bestaat uit twee delen met rubber ertussen) scheurtjes vertonen, verstandig om deze dan meteen mee te vervangen (180 euro)
Denk er aan dat hij noodzakelijk is na het mechanisch werk de timing na te stellen, best gaat dat met behulp van VAGcom, maar met een meetklokje schint het ook te kunnen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Distributie 2.5 tdi
Roger, je bent de multiriem vergeten. Het is je vergeven.
Groetjes,
Mevlut

Groetjes,
Mevlut
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Distributie 2.5 tdi
De multiriem kom je bij zonder extra werk, dus als je die terug zet en dan later alsnog moet vervangen dan kost dat vrijwel niks meer dan dat je hem meteen mee vervangt, daarom niet genoemd, maar normaal doe je die meteen mee inderdaad..
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Distributie 2.5 tdi
Klopt Roger. Overigens de multiriem van mijn T4 is vaker vervangen dan de distributieriem. Oorzaak: om de 40000 km een kapotte spanner, en 1 keer aircopomp vastgelopen.Roger B. (11)61 schreef:De multiriem kom je bij zonder extra werk, dus als je die terug zet en dan later alsnog moet vervangen dan kost dat vrijwel niks meer dan dat je hem meteen mee vervangt, daarom niet genoemd, maar normaal doe je die meteen mee inderdaad..
Groetjes,
Mevlut
Re: Distributie 2.5 tdi
Eerst met de meetklok op de pomp afstellen (statisch), dan is het inspuitmoment "suboptimaal".Roger B. (11)61 schreef:Denk er aan dat hij noodzakelijk is na het mechanisch werk de timing na te stellen, best gaat dat met behulp van VAGcom, maar met een meetklokje schint het ook te kunnen
Daarna met VagCom de waarde controleren en evt. de geleiderol nog verstellen (dynamisch) om de waarde binnen de voorgeschreven bandbreedte te krijgen.
afstelling is dan "optimaal" , m.a.w. best mogelijke koude start, meeste vermogen en minimale verbruik.
Of het merkbaar is (verschil optimaal-suboptimaal) vraag ik me af.......
http://www.t4-wiki.de/wiki/Einspritzpum ... namisch.29" onclick="window.open(this.href);return false;
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Distributie 2.5 tdi
ik zet de pomp op het oog goed (merkteken op riemwiel) en daarna met VAGcom nastellen... heb geen meetklokje en adapter
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Distributie 2.5 tdi
wat mij is overgekomen tanwiel van de oilepomp was vastgelopen, uitgehaalt zat een schuur in en met uithalen was deze door twee gedeelt. geluk dat moter geen verdere schade heb gelopen.
tevens is de motor helemaal uitelkaar gehaalt was niets krom.
kost 40 euro ong. bij de dealer klein moete als je tog bezig ben
tevens is de motor helemaal uitelkaar gehaalt was niets krom.
kost 40 euro ong. bij de dealer klein moete als je tog bezig ben

- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Distributie 2.5 tdi
het tandwiel van de oliepomp?? dat zit IN de oliepomp. lijkt me stug dat dat los leverbaar is en een oliepomp kost vast meer dan 40 euro.
welk tandwiel bedoel je?
welk tandwiel bedoel je?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Distributie 2.5 tdi
hoi Roger
inderdaad tandriempoeli
deze was namelijk bij mijn t4 vastgelopen:werkaanT4
inderdaad tandriempoeli
deze was namelijk bij mijn t4 vastgelopen:werkaanT4
Re: Distributie 2.5 tdi
Weet er iemand een adres waar ik terecht kan voor het vervangen van de distributieriem, waterpomp etc? Ik heb al geinformeerd bij Schilder:
- riem 747,-
- waterpomp 244,-
nog een andere riem (aan te bevelen) ook nog eens 140,-
Alles bij elkaar wordt het dan ruim 1100,-
Lijkt mij iets aan de hoge kant. Als toch de hele handel los moet en een waterpomp inkoop lang geen 80 euro kost! Daarbij moet ik helaas zeggen dat mijn vw dealer ervaringen niet altijd positief zijn. (een keer zijn ze vergeten de oliedop aan te draaien, een andere keer mistte er een boutje in de afdekkap boven het motorblok, dat was dan wel beide keren geen t4 maar een golf IV die ik inmiddels heb verkocht. Ja ik weet het, niet levensgevaarlijk maar wel mijn auto en ik betaal netjes dus ik wil netjes resultaat)
Volgens het instrumentarium moet ook binnen een paar duizend km een servicebeurt gebeuren dus daar wil ik ook nog wat euro's voor over houden
Mijn T4 (ook 88pk) heeft nog geen 70.000 km gedraaid maar dateert van 2002 en is wel aan een nieuw setje toe. (volgens VW dealer elke 5 jaar)
Dus als iemand een goed adres heeft waar de werkzaamheden door vakbekwame personen uitgevoerd kunnen worden - bij voorkeur omg tussen Heerhugowaard en Amstelveen - graag! :klappen
- riem 747,-
- waterpomp 244,-
nog een andere riem (aan te bevelen) ook nog eens 140,-
Alles bij elkaar wordt het dan ruim 1100,-
Lijkt mij iets aan de hoge kant. Als toch de hele handel los moet en een waterpomp inkoop lang geen 80 euro kost! Daarbij moet ik helaas zeggen dat mijn vw dealer ervaringen niet altijd positief zijn. (een keer zijn ze vergeten de oliedop aan te draaien, een andere keer mistte er een boutje in de afdekkap boven het motorblok, dat was dan wel beide keren geen t4 maar een golf IV die ik inmiddels heb verkocht. Ja ik weet het, niet levensgevaarlijk maar wel mijn auto en ik betaal netjes dus ik wil netjes resultaat)
Volgens het instrumentarium moet ook binnen een paar duizend km een servicebeurt gebeuren dus daar wil ik ook nog wat euro's voor over houden

Mijn T4 (ook 88pk) heeft nog geen 70.000 km gedraaid maar dateert van 2002 en is wel aan een nieuw setje toe. (volgens VW dealer elke 5 jaar)
Dus als iemand een goed adres heeft waar de werkzaamheden door vakbekwame personen uitgevoerd kunnen worden - bij voorkeur omg tussen Heerhugowaard en Amstelveen - graag! :klappen
- Charles 1065
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:03
- Locatie: Silvolde
Re: Distributie 2.5 tdi
Ik heb pas alles laten doen was bijna 1000 euro lichter! Grote beurt plus alle riemen waterpomp en wat ik jaarlijks laat doen is balanceren en uitlijnen waarbij ook de voorbanden naar achter gaan en andersom! 

Re: Distributie 2.5 tdi
Heb vandaag mijn distributie laten doen.
€ 535,- inclusief btw. Waterpomp is niet gedaan. Had ik wel een prijsopgave voor gekregen. (Dat zou neerkomen op totaal 600,- ex btw)
Waterpomp vertoonde echter nog enkele slijtage. (Zichtbaar niet en hoorbaar ook niet.)
Liever had ik het wel graag gehad dat ze deze zouden meevervangen maar de garagist vond het niet nodig...
Garage is een merk ongebonden garage in Hilversum en werkt met originele onderdelen. (Doen wel vaker T4's)
€ 535,- inclusief btw. Waterpomp is niet gedaan. Had ik wel een prijsopgave voor gekregen. (Dat zou neerkomen op totaal 600,- ex btw)
Waterpomp vertoonde echter nog enkele slijtage. (Zichtbaar niet en hoorbaar ook niet.)
Liever had ik het wel graag gehad dat ze deze zouden meevervangen maar de garagist vond het niet nodig...
Garage is een merk ongebonden garage in Hilversum en werkt met originele onderdelen. (Doen wel vaker T4's)
Busje komt zooooo
- Wim T4 935
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
- Locatie: Randstad
Re: Distributie 2.5 tdi
Hallo, ik heb een goed en vertrouwd adres voor je vlak onder Schagen, naast de S3 zoals die daar plaatselijk wordt genoemd.
Ik ga er zo heen, mijn eigen T4 staat daar momenteel met laadproblemen. Ik zal vragen of hij tijd heeft voor een prijsindicatie.
PB of
me maar voor de exacte gegevens.
Ik ga er zo heen, mijn eigen T4 staat daar momenteel met laadproblemen. Ik zal vragen of hij tijd heeft voor een prijsindicatie.
PB of


Groeten van Wim
