Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Grijskenteken vs geel kenteken.

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wolfman
Berichten: 68
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:23

Grijskenteken vs geel kenteken.

Bericht door wolfman »

Hoi was ff aan het zoeken op het net kwa kosten bijtelling voor de bus.

Nu denk ik dat je goedkoper uit bent op geel dan grijs.
hoe kom ik daar op mijn berekening die ik als voorbeeld vond op internet.

20.000x25%x42%=€ 2100

wegenbelasting per jaar € 392,00 totaal kosten zijn dan € 2492

Als je geel rijd dan betaal je € 1492,00

2492-1492=1000 (1751 t/m 1850 kg)

Waar zit de voordeel dan in als je grijs rijd? :groteogen
Jibb
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 mei 2009, 14:28

Re: Grijskenteken vs geel kenteken.

Bericht door Jibb »

De bijtelling heb je zowieso op een auto van de zaak of deze nou grijs of geel kenteken heeft maakt niet uit. Het verschil zit in de wegenbelasting. Of je moet minder dan 500 prive km's maken met je auto van de zaak dan heb je geen bijtelling.

Tenzij je de auto op geel op je eigen naam zet dan heb je geen bijtelling en betaal je enkel de wegenbelasting. Dan kun je ook in het wilde weg rijden qua prive km's.

Wat je je daarom moet afvragen is of je je bus op naam van de zaak wilt hebben of niet.
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Grijskenteken vs geel kenteken.

Bericht door harry t5 191 »

Particulier betaald ook BPM en BTW op een bus.
Scheelt toch een slok op een borrel!

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Damy

Re: Grijskenteken vs geel kenteken.

Bericht door Damy »

Jibb schreef:De bijtelling heb je zowieso op een auto van de zaak of deze nou grijs of geel kenteken heeft maakt niet uit. Het verschil zit in de wegenbelasting. Of je moet minder dan 500 prive km's maken met je auto van de zaak dan heb je geen bijtelling.

Tenzij je de auto op geel op je eigen naam zet dan heb je geen bijtelling en betaal je enkel de wegenbelasting. Dan kun je ook in het wilde weg rijden qua prive km's.

Wat je je daarom moet afvragen is of je je bus op naam van de zaak wilt hebben of niet.

Dit bovenstaande klopt niet helemaal indien je hem prive hebt betaal je ook BTW + BPM, de btw van de brandstof is ook niet aftrekbaar daarintegen kan je wel zakelijke km's claimen a 19ct per km naar jezelf prive.
Je kan ook geen lege 1 manszaak of bv of v.o.f beginnen om voordelig grijs te rijden je moet een minimale omzet aantonen (niet 1 malig!!) + minimale btw omzet (aangifte) hebben om op grijs (dus ondernemers grijs) te kunnen blijven rijden.
Kortom je aantoonbaar ondernemer zijn.
Prive kan je dus wel grijs rijden indien je niet aan de bovenstaande eisen voldoet betaal je wel de grijze hoofdprijs.
Plaats reactie