Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Bilstein vs Meyle
Bilstein vs Meyle
Hey luitjes
Ik ben het geklapper nu wel zat en sta op het punt om de hele voortrein nieuw leven in te blazen : (185.000 op de klok)
-nieuwe fuseekogel L+R boven en onder
-nieuwe hondebotten + stabilisatorstang rubbers onder de carrosserie
-nieuwe draagarmrubbers
-nieuwe schokdempers
Maar....
Zit nog met de afweging schokdempers.
De hier veelbesproken Biltstein B6 gasdruk-schokdempers zijn kwalitatief geen discussie.
Maar heb STERK het idee dat de naam ook hier een GROOT deel van de prijs moet rechtvaardigen.
Kwam toevallig bij deze uit : (door tip van Peter MV voor de Meyle fuseekogels)
http://cgi.ebay.de/VW-BUS-KASTEN-T4-4-M ... 271c3#shId" onclick="window.open(this.href);return false;
OOK gasdruk-schokdempers, en toch wel een groot verschil met Bilstein :
Meyle 139,90 + verzendkosten (max 160,- dus)
Bilstein B6 ± 350,- incl verzendkosten
Meyle, (http://www.meyle.com/EN_US/Spare-parts/ ... -cars.html" onclick="window.open(this.href);return false;) niet bepaald een kleine jongen in auto-onderdelenland en een DUITSE fabrikant wekt in ieder geval het voordeel van de twijfel op.
Verder heb ik wat zitten zoeken naar recensies over deze shocks, kan niet zoveel vinden maar ook geen negatieve beoordelingen.
Enige wat ik lees is dat er een lasspatje te vinden is, of wat minder fraaie lak dan de B6'sen.....maar hé...who cares ?
Verder zouden ze zeker net zo goed zijn als origineel, alleen wat stugger, maw net als de Bilsteins.
Voor mij staat het eigenlijk al een beetje vast, ik ga ze proberen.
Was benieuwd of er iemand toevallig ervaring mee heeft ?????
Nogmaals, B6 weet je zeker dat je kwaliteit hebt, maar rechtvaardigt dit een meerprijs van 200 euro ??
Ik ben het geklapper nu wel zat en sta op het punt om de hele voortrein nieuw leven in te blazen : (185.000 op de klok)
-nieuwe fuseekogel L+R boven en onder
-nieuwe hondebotten + stabilisatorstang rubbers onder de carrosserie
-nieuwe draagarmrubbers
-nieuwe schokdempers
Maar....
Zit nog met de afweging schokdempers.
De hier veelbesproken Biltstein B6 gasdruk-schokdempers zijn kwalitatief geen discussie.
Maar heb STERK het idee dat de naam ook hier een GROOT deel van de prijs moet rechtvaardigen.
Kwam toevallig bij deze uit : (door tip van Peter MV voor de Meyle fuseekogels)
http://cgi.ebay.de/VW-BUS-KASTEN-T4-4-M ... 271c3#shId" onclick="window.open(this.href);return false;
OOK gasdruk-schokdempers, en toch wel een groot verschil met Bilstein :
Meyle 139,90 + verzendkosten (max 160,- dus)
Bilstein B6 ± 350,- incl verzendkosten
Meyle, (http://www.meyle.com/EN_US/Spare-parts/ ... -cars.html" onclick="window.open(this.href);return false;) niet bepaald een kleine jongen in auto-onderdelenland en een DUITSE fabrikant wekt in ieder geval het voordeel van de twijfel op.
Verder heb ik wat zitten zoeken naar recensies over deze shocks, kan niet zoveel vinden maar ook geen negatieve beoordelingen.
Enige wat ik lees is dat er een lasspatje te vinden is, of wat minder fraaie lak dan de B6'sen.....maar hé...who cares ?
Verder zouden ze zeker net zo goed zijn als origineel, alleen wat stugger, maw net als de Bilsteins.
Voor mij staat het eigenlijk al een beetje vast, ik ga ze proberen.
Was benieuwd of er iemand toevallig ervaring mee heeft ?????
Nogmaals, B6 weet je zeker dat je kwaliteit hebt, maar rechtvaardigt dit een meerprijs van 200 euro ??
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Bilstein vs Meyle
stugger dan origineel is een heel breed begrip....veel stugger (als de B6) ERG veel stugger (alsof er een blok rubber tussen zit) of ietsie stugger (als de B4)...in het laatste geval moet je het ook met de B4 vergelijken in prijs, en dan kom je op veel minder verschil uit....
meyle ken ik verder niet, nooit van gehoord, behalve dan van peter over die zelfde kogels, kan ik dus ook niets zinnigs over zeggen
meyle ken ik verder niet, nooit van gehoord, behalve dan van peter over die zelfde kogels, kan ik dus ook niets zinnigs over zeggen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Bilstein vs Meyle
B4 is geen gasdruk-schokdemper maar een "alleen-maar" oliedemper.
B6 en de Meyle's zijn dus beide gasdruk-schokdempers.
En hoeveel stugger dan origineel is, is uiteraard een ruim begrip.
Als ze maar niet slapper zijn...
B6 en de Meyle's zijn dus beide gasdruk-schokdempers.
En hoeveel stugger dan origineel is, is uiteraard een ruim begrip.
Als ze maar niet slapper zijn...
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Re: Bilstein vs Meyle
De Meyle gasdrukveren zijn binnen (thanx Roger ), heb ze gisteren even bekeken en ze zien er -aan de buitenkant-in ieder geval absoluut goed uit.
Niet dat dat nou zoveel zegt over hoe het rijdt, maar laten we zeggen dat de 1e indruk goed is.
Zal vanavond wat foto's plaatsen, en ook laten horen hoe het rijdt.
Niet dat dat nou zoveel zegt over hoe het rijdt, maar laten we zeggen dat de 1e indruk goed is.
Zal vanavond wat foto's plaatsen, en ook laten horen hoe het rijdt.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
- Multivan Generation
- Berichten: 33895
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Bilstein vs Meyle
En mocht je twijfelen over de lak kwaliteit dan kun je ze van te voren nog "beter" maken, op lak gebied dan..
Ik ben ook benieuwd hoe het rijdt.
Ik ben ook benieuwd hoe het rijdt.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Bilstein vs Meyle
Hopelijk zijn ze niet te "slap" .
Ik heb de Bilstein B6 onder mijn California , en ik vind die Bilsteins toch de minimum op het gebied van hardheid . Het mocht voor mijn part nog iets harder zijn om de wegligging nog iets strakker te maken. (Niet dat ik te klagen heb hoor )
Ik heb de Bilstein B6 onder mijn California , en ik vind die Bilsteins toch de minimum op het gebied van hardheid . Het mocht voor mijn part nog iets harder zijn om de wegligging nog iets strakker te maken. (Niet dat ik te klagen heb hoor )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Bilstein vs Meyle
ben ik met je eens Pascal iest stugger mag wel met een volle camper
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: Bilstein vs Meyle
Ok, ben natuurlijk ook benieuwd.
Bilstein is uiteraard een sportieve demper en dus stugger.
Deze Meyle's zijn weliswaar gasdrukveren, maar dat zegt nog niet zoveel over de dempingskarakteristiek.
Het feit dat het gasdrukveren zijn (en dat zijn het, als je ze indrukt komen ze vanzelf weer terug, en dat doet een gewone schrokbreker niet) doet wel vermoeden dat het sportievere veren zijn, aangezien het aanwezige gas bedoeld is om schuimvorming van de olie tegen te gaan bij intensief gebruik.
Bovendien zouden gasdrukveren een betere respons hebben, aangezien de gasdruk de zuiger "helpt" om in beweging te komen.
Maar uiteindelijk wordt de karakeristiek bepaald door de snelheid waarmee de olie door de plunjer wordt doorgelaten....
Hoe het aanvoelt wordt natuurlijk ook bepaald door het eigen gewicht van de bus, aanwezigheid van stabiliasators en de dikte daarvan (bij het hellen)....Afijn, we zullen het zien !
Bilstein is uiteraard een sportieve demper en dus stugger.
Deze Meyle's zijn weliswaar gasdrukveren, maar dat zegt nog niet zoveel over de dempingskarakteristiek.
Het feit dat het gasdrukveren zijn (en dat zijn het, als je ze indrukt komen ze vanzelf weer terug, en dat doet een gewone schrokbreker niet) doet wel vermoeden dat het sportievere veren zijn, aangezien het aanwezige gas bedoeld is om schuimvorming van de olie tegen te gaan bij intensief gebruik.
Bovendien zouden gasdrukveren een betere respons hebben, aangezien de gasdruk de zuiger "helpt" om in beweging te komen.
Maar uiteindelijk wordt de karakeristiek bepaald door de snelheid waarmee de olie door de plunjer wordt doorgelaten....
Hoe het aanvoelt wordt natuurlijk ook bepaald door het eigen gewicht van de bus, aanwezigheid van stabiliasators en de dikte daarvan (bij het hellen)....Afijn, we zullen het zien !
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Re: Bilstein vs Meyle
Ik heb bilstein B4 er nu zo'n 20.000km op liggen 4 stuks kosten 215.46 euro
BNE 2851 en BNE 2852 en ik ben er tevreden mee!!!
BNE 2851 en BNE 2852 en ik ben er tevreden mee!!!
pluuke schreef:Hey luitjes
OOK gasdruk-schokdempers, en toch wel een groot verschil met Bilstein :
Meyle 139,90 + verzendkosten (max 160,- dus)
Bilstein B6 ± 350,- incl verzendkosten
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: Bilstein vs Meyle
Zie bijgaande foto's voor een indruk van de dempers.
Vanavond eerst het e.e.a. schoongemaakt, losse roest verwijderd van wiellagerhuis e.d.
Behalve de dempers worden dus ook bovenste en onderste fusee vervangen, en de koppelstang van stabilisator naar draagarm.
De fusees zitten natuurlijk muurvast (zoals gewoonlijk)
Met koevoet werkt niet, morgen kijken of ik op het werk zo'n conische stemvork kan vinden.
De 2 bouten van de onderste fusee zijn torx 13, ik had alleen torx12 (nog van de cilinderkopbouten van een van mijn Golfjes).
Bij de nieuwe fusee zitten gewoon (flens)zeskantbouten.
Vanavond eerst het e.e.a. schoongemaakt, losse roest verwijderd van wiellagerhuis e.d.
Behalve de dempers worden dus ook bovenste en onderste fusee vervangen, en de koppelstang van stabilisator naar draagarm.
De fusees zitten natuurlijk muurvast (zoals gewoonlijk)
Met koevoet werkt niet, morgen kijken of ik op het werk zo'n conische stemvork kan vinden.
De 2 bouten van de onderste fusee zijn torx 13, ik had alleen torx12 (nog van de cilinderkopbouten van een van mijn Golfjes).
Bij de nieuwe fusee zitten gewoon (flens)zeskantbouten.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Re: Bilstein vs Meyle
door pluuke op di jul 13, 2010 11:26 pm
Zie bijgaande foto's voor een indruk van de dempers.
Vanavond eerst het e.e.a. schoongemaakt, losse roest verwijderd van wiellagerhuis e.d.
Behalve de dempers worden dus ook bovenste en onderste fusee vervangen, en de koppelstang van stabilisator naar draagarm.
De fusees zitten natuurlijk muurvast (zoals gewoonlijk)
Met koevoet werkt niet, morgen kijken of ik op het werk zo'n conische stemvork kan vinden.
Zo'n stemvork kun je het beste vinden bij een muziekschool.
Zie bijgaande foto's voor een indruk van de dempers.
Vanavond eerst het e.e.a. schoongemaakt, losse roest verwijderd van wiellagerhuis e.d.
Behalve de dempers worden dus ook bovenste en onderste fusee vervangen, en de koppelstang van stabilisator naar draagarm.
De fusees zitten natuurlijk muurvast (zoals gewoonlijk)
Met koevoet werkt niet, morgen kijken of ik op het werk zo'n conische stemvork kan vinden.
Zo'n stemvork kun je het beste vinden bij een muziekschool.
Re: Bilstein vs Meyle
ik uit een restparijtje een setje vmax met veren op de kop getikt voor 200 euro met verzendkosten weekend effe plaatsen zie wel hoe lang ze het volhouden de prijs was niet verkeerd
RUBBEREXPRESS
Re: Bilstein vs Meyle
Muziekwinkel ? O....dan ga ik daar straks even langs....
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
- Ron Mokum 383
- Berichten: 732
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:18
- Locatie: Amsterdam
Re: Bilstein vs Meyle
[quote="pluuke"]B4 is geen gasdruk-schokdemper maar een "alleen-maar" oliedemper.
Dat ben ik niet met je eens, ik heb informatie van de importeur dat de B4 ook gasdempers zijn!
Ik heb ze ook al inmiddels 30000 er onder en bevallen goed.
Dat ben ik niet met je eens, ik heb informatie van de importeur dat de B4 ook gasdempers zijn!
Ik heb ze ook al inmiddels 30000 er onder en bevallen goed.
Als men naar links kijkt dan ziet men rechts niets.
Groet Ron Mokum 383
Groet Ron Mokum 383
Re: Bilstein vs Meyle
Hoi Ron,
Ik kijk nu en zie dat de Bilstein B4 voorkomt als de Bilstein B4 Gas, en dat eigenlijk de B2's "alleen olie" zijn.
Dus denk dat je gelijk hebt.
De B4's worden als goede vervanger voor origineel aangeprezen, maw de B6-sen zijn weldegelijk een stapje hoger in sportiviteit en het verschil met de B4's is dus niet wel / of geen gasvulling.
Ik kijk nu en zie dat de Bilstein B4 voorkomt als de Bilstein B4 Gas, en dat eigenlijk de B2's "alleen olie" zijn.
Dus denk dat je gelijk hebt.
De B4's worden als goede vervanger voor origineel aangeprezen, maw de B6-sen zijn weldegelijk een stapje hoger in sportiviteit en het verschil met de B4's is dus niet wel / of geen gasvulling.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air