Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Stuurbekrachtiging

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Stuurbekrachtiging

Bericht door HenkK »

ik heb opeens problemen met de stuurbekrachtiging gekregen. Ales werkt goed, maar ik verlies veel olie, 1 cm daling in het reservoir per dag. T4 gaat maandag op de brug. Ik zoek echter naar de oorzaak. Zou het kunnen dat bij sterk ingedraaid stuur, en de hele nacht geparkeerd blijft staan, deze permanente druk op de stuurbekrachtiging ( Lenkgetriebe, volgens boekje) hier de oorzaak van is of kan zijn. Is er een WjW die hier ervaring mee heeft of wel gehad..? op t4 wiki.de wel iets over gelezen maar was onduidelijk.

Dat indraaine van het stuur doe ik de laatse tijd telkens als ik parkeer, extra beveiliging tegen diefstal, T4 en T5 zijn hier ook (Amsterdam) erg geliefd bij het dievengilde.

gr. Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Stuurbekrachtiging

Bericht door Roger B. (11)61 »

nee, ingedraaid staan van het stuur in geparkeerde toestand houdt geen druk op het systeem. en zal niet de directe oorzaak zijn van je lekkage.

lekkage is vaak een slang, soms het stuurhuis, soms de pomp.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Stuurbekrachtiging

Bericht door HenkK »

Ik heb mn bus ni 3 jaar en zeer tevreden, gebruik als service wagen en ingericht om keuringen NEN 1010 te doen en NEN 3140 gereedschap keuringen op lokatie. Eigenlijk nooit wat aan gedaan behalve VW onderhoud tot ik met WJW bij toeval in aanraking kwam. Raakte al spoedig met het virus besmet en kwam er zo achter, mede door ERoger, dat de distributie elke 120000 vervangen dient te worden. dit gaat dus op 4 augustes gebeuren in de garage. Toen kwam een lekkend stuurhuis erbij. mede door alle info hier en op Wiki t4 durf ik dat wel aan.
Heb een revisie stuurhuis aangeschaft bij Hydroline powersteering te Zeewolde, voor 458,00 euro incl. met 2 jaar garantie.

om het lekken heb ik tijdelijk er leak lock ingegooid en verdomd dat werkt. Alleen de firma adviseert de boel voor montage te reinigen om dit er weer uit de slangen en pomp te krijgen.
Er zijn genoeg discussies te vinden over dit soort spul. Als noodoplossing kwam het mij goed uit, Gooide er in 1 week 2 flessen kroon oil in.

Ikm ga het dus gewoon doen en heb van Wiki alle plaatjes geprint over alle handelingen, dus moet lukken. Heb geen speling in het stuurdus denk dat spporstangen en alles wat daar aan vast zit wel goed zal zijn.
Moet er traouwens uitlijnen plaatsvinden na vervanging van het stuurhuis??
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Stuurbekrachtiging

Bericht door Roger B. (11)61 »

ja, als je het stuurhuis vervangt dan is de lengte van de spoorstangen veranderd (los geweest om over te zetten of nieuwe) en is het verstandig uit te lijnen.

overigens is de 120.000 km voor de distributieriem ooit aangepast door VW, meen naar 100.000....bespaar jezelf een hoop ellende en doe het elke 100.000 of 6 jaar...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie