Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

zuheitzer standkachel uitbreiding

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gzol
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 mei 2009, 21:34
Locatie: amsterdam

zuheitzer standkachel uitbreiding

Bericht door gzol »

Vraagje mbt standkachel.
Ik heb een tot kampeerauto omgebouwde caravelle T4 klima, met Eberspacher zuheitzer.
Als ik dit uitbreid met het in het forum vaak beschreven Eberspacher setje, heb ik dan een echte standkachel die ik ook kan gebruiken zonder de motor te starten en met "contact" uit?
Wil in najaar op vakantie....
Heb forum doorgenomen, Google laten zoeken maar vind geen duidelijkheid...
Heeft iemand hier ervaring mee?
Veel dank,
Gerard.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: zuheitzer standkachel uitbreiding

Bericht door Roger B. (11)61 »

ook al je PB beantwoord, maar voor de volledigheid en andere geïnteresseerden ook hier even:

Ja en nee

de uitbreiding door een stukje kabelboom, koelvloeistofpomp en een klokje (set van eberspächer, doorgaans rond de 300 euro) maakt van je zuheizer een programmeerbare motor-voorverwarmer met aansturing van de aanjager om zo ook het interieur te verwarmen.

grote nadeel van deze oplossing tov een standkachel is het meeverwarmen van de motor. (kost energie en is als je niet gaat rijden overbodig)

Als je de koelvloeistofstroom anders aansluit en met een klep kunt kiezen tussen de motor wel of niet meenemen in het verwarmsysteem heb je het summum.... je kunt dan stilstaand tijdens camperen er voor kiezen om alleen de verwarmingskringloop te gebruiken en normaal de voor- of bijverwarming van de motor. Voor dit laatste is geen kant en klare oplossing te koop en zou je zelf dingen moeten zoeken en aanpassen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
gzol
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 mei 2009, 21:34
Locatie: amsterdam

Re: zuheitzer standkachel uitbreiding

Bericht door gzol »

Beste Roger,
Dank je!
Wist niet dat je spullen aanbied, maar, als je de zuheitzer ombouw toch verkoopt ben ik geinteresseerd...
Het "summum" motorverwarming uitschakelen is misschien niet echt nodig...
Waarschijnlijk wel de voeding aanjager/kachel via huishoudaccu, als dat kan...
Is de inbouw overigens ingewikkeld, brug nodig etc?
Met dank en groet,
Gerard.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: zuheitzer standkachel uitbreiding

Bericht door Roger B. (11)61 »

die ombouwset gaat de nieuwe T4 in natuurlijk, en als de nieuwe geen zuheizer heeft de zuheizer ook ;-)

ombouw valt wel mee, is ook op de grond te doen, meeste voeten in de aarde is het plaatsen van de extra koelwaterpomp (in een slang waar nu dus water in zit)

verder moet je een stekkerverloop tussen de kabelboom en de kachel klikken (kom je van bovenaf bij) en wat draden naar binnen leggen en aansluiten hier en daar
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
gzol
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 mei 2009, 21:34
Locatie: amsterdam

Re: zuheitzer standkachel uitbreiding

Bericht door gzol »

... Toch nog vraag.
Kunnen aanjager/kachel in dit geval "offline" via huishoudaccu?
Gebruiken mogelijk redelijk veel energie, en lege startaccu is niet echt prettig...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: zuheitzer standkachel uitbreiding

Bericht door Roger B. (11)61 »

alles kan..... eventueel wel wat bedrading van de auto wijzigen hiertoe
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Freekw
Berichten: 401
Lid geworden op: 01 feb 2010, 23:13

Re: zuheitzer standkachel uitbreiding

Bericht door Freekw »

Kan je niet een aparte standkachel monteren? (compleet kopen 2e hands Ebay)
Opbrengst waarschijnlijk groter en totaal onafhankelijk van de startaccu.

Heb ik gedaan,en bevalt goed
Afbeelding
Mobilvetta miller camper Fiat 2.8 JTD
Volvo V70
Fiat 500
Moto Guzzi V7 special
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: zuheitzer standkachel uitbreiding

Bericht door Roger B. (11)61 »

kan zeker..... maar de zuheizer ombouwen heeft als voordeel dat je de motor voor vertrek kunt opwarmen wat de levensduur van de motor sterk ten goede komt
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
California man
Berichten: 72
Lid geworden op: 20 aug 2008, 16:35

Re: zuheitzer standkachel uitbreiding

Bericht door California man »

Nu heeft mijn schoonbroer ook een t4 camper zonder de standkachel en die heeft een heel klein electrisch kacheltje gekocht bij de doe het zelf zaak, kost 2 tientjes en je busje is in een mum van tijd warm, let op dat je er eentje koopt met zo min mogelijk vermogen ivm de aansluitingen op sommige campings. Het nadeel is dat je niet kan wild camperen hiermee. maar als je dat toch niet doet vele malen goedkoper en snel warm.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: zuheitzer standkachel uitbreiding

Bericht door Roger B. (11)61 »

wel opletten met brandgevaar door de hete straling die vaak uit die electrische kachels komt, beetje op het type kachel letten dus.............en hoe je hem gebruikt
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
gzol
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 mei 2009, 21:34
Locatie: amsterdam

Re: zuheitzer standkachel uitbreiding

Bericht door gzol »

Tja, wij hebben een ventilator kacheltje met laag vermogen, dus op de "camping" geen probleem.
Het gaat dus inderdaad om dat "camping in the wild" dat het leukste is met een kleine camper.
Ombouwen zuheizer lijkt goed plan, zeker met het "summum" met kleppen om de motorverwarming af te koppelen zoals Roger schrijft.
Maar, zover ik alles goed begrijp, werkt dit via de aanwezige aanjagers (bij mij, caravelle met klima, voor en achter)
Dus contact aan, aanjagers aan, zuheizer aan, en x uur later lege startaccu.
Huishoudaccu gebruiken is dus een must, maar dat zou dus betekenen dat de aanjagers en standkachel (en weer niet de airco/klima) stroomtoevoer via huishoudaccu moeten krijgen, die ook teruggeschakeld moet kunnen worden bij normaal gebruik tijdens rijden...
Lijkt mij een groot probleem, of zie ik het allemaal te ingewikkeld?
Met dank voor alle reacties!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: zuheitzer standkachel uitbreiding

Bericht door Roger B. (11)61 »

nee niet je contact aan, de zuheizer ombouwelectronica stuurt (middels een relais) de aanjager aan, dus buiten de auto om, maar kost je wel stroom voor de aanjager wat het als standverwarming wel raadzaam maakt ook de boel zo om te bouwen dat ie de extra accu ervoor gebruikt
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
gzol
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 mei 2009, 21:34
Locatie: amsterdam

Re: zuheitzer standkachel uitbreiding

Bericht door gzol »

OK lijkt duidelijk...
Maar ombouwen dat ie de 2e accu gebruikt?
Op een boot die ik jaren geleden had zat een grote schakelaar (M10 aansluitingen, minimaal 200A) met 4 standen: uit, accu 1, accu 2 of beide.
De accu van T4 heeft een aantal aansluitingen, waaronder 1 dikke, ik neem aan voor de startmotor.
De andere zijn ca. 16mm2. Weet niet waar die naar toegaan of wat daardoor gevoed wordt, maar stel dat ik een grote schakelaar monteer, stand 1 startaccu, stand 2 HH accu, stand 3 beide en deze draden via deze schakelaar, naar de HH accu leid.
Gaat alles (behalve startmotor) in stand 2 dan via HH accu en zou dit werken?
HH accu wordt via Cyrix geladen zodra startaccu > 12,65V
HH accu is Northstar gel 100Ah.
Krankzinnig idee?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: zuheitzer standkachel uitbreiding

Bericht door Roger B. (11)61 »

ja, nogal. je kunt ook zorgen dat de aansluiting op de zekeringkast van de zuheizer af gehaald wordt en via een zekering op de tweede accu komt, alleen nog even oppassen of dat met het automatisch werken geen probleem geeft (anders geschakelde spanning van zuheizer ook via relais doen vanaf de tweede accu.... en de standkachelombouw ook vanaf de tweede accu..
kwestie van schema's even goed doorpluizen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie