Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Chokefunctie

vragen over de T4
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Chokefunctie

Bericht door René »

Hoi,

Sinds jaren slaat mijn bus op grote hoogte +1500mtr en bij tegelijkertijd extreme kou > -15C niet of nauwelijks aan.
Onlangs hoorde ik een paar keer bij starten een plotselinge toerental verhoging direct na het aanslaan.
Ik start altijd zonder poot op het gas.

Is er een mogelijkheid om de chokefunctie te testen?
Volgens mij krijg ik te veel diesel namelijk als het te koud is.

AXG motor.

Berrie
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Chokefunctie

Bericht door Egbert&Manon »

Kan het zijn dat je water (=ijs) in je brandstoffilter hebt?
Retourleiding bevroren?

Die plotselinge toerentalverhoging hoor ik ook bij de koude start (ACV motor).

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Chokefunctie

Bericht door rick_k »

Met teveel diesel slaat ie makkelijker aan als met te weinig (denk aan de vlamstart op de oude mercedessen). Dus ik denk niet dat dat het is. De koudestart met hoger toerental komt door de inspuitvervroeger. Die van mij heeft het niet erg, maar die zijn verstuivers zijn dan ook minder.

mvg Rick
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Chokefunctie

Bericht door René »

Die sensor heeft Berrie ook.
Volgens mij had ie al een keer geprobeerd dmv de stekker los te gooien kijken of ie met koude beter start. Ik meen te herinneren dat het geen postief resultaat gaf.

Anders nog maar eens uitlezen en inspuiting controleren. Volgens T4 wiki is dit heel belangrijk.

René
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Chokefunctie

Bericht door matje86 »

bij exstreme kou gewoon 2 of 3 keer gloeien
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Chokefunctie

Bericht door HenkK »

Misschien hier iets aan

http://www.tdiclub.nl/printview.php?t=37798&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Gr. Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
dijk
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:00
Locatie: LA, N-O Brabant

Re: Chokefunctie

Bericht door dijk »

Ik heb sinds een half jaar het zelfde probleem als Berrie:
Berrie en Rene schreef: Onlangs hoorde ik een paar keer bij starten een plotselinge toerental verhoging direct na het aanslaan.
Ik start altijd zonder poot op het gas.
Als ik in de auto stap draai ik meteen het contact om en wacht niet tot het voorgloeilampje uit is, daar heeft een
TDI geen moeite mee want hij start meteen. Maar soms, nooit als hij koud is, geeft ie uit zichzelf een dot gas.

Heb al regelmatig voorbij zien komen dat G62 de boosdoener is maar met storing uitlezen word ik ook niet veel wijzer, T4 Wiki zegt dat ik dan een foutmelding moet krijgen.

Ben er sinds kort achter dat soms het voorgloeilampje blijft branden tot de maximale voorgloeitijd, als ik dan start geeft ie gas en gaat ie soms ook verhoogd en onregelmatig stationair lopen.

Maar, draai ik het contact uit en weer aan gaat bijna meteen het voorgloeilampje uit (zoals het hoort) en start normaal,

rara wie heeft de oplossing voor dit vreemde probleem, kan me ook voorstellen dat dit niet echt gezond is voor motor en/of pomp :nuts

Gr. Marcel.
VW T4 111KW
Landcruiser BJ42
BMW X6M
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Chokefunctie

Bericht door René »

@matje


Voorgloeien doe ik inderdaad en erg lang.

Het starten op grote hoogte en in extreme koud zal ik ff omschrijven.

IK moet veel voorgloeien, starten
Moet ongeveer 3 keer een halve minuut lang starten. Op een gegeven moment kan je horen dat er wat warmte en soms wat plofjes in de motor komen. Dan moet ik dmv van de startmotor doorstarten tot hij op 3 poten loopt. Dan met gaspedaal voorzichtig ff op toeren brengen. Eenmaal lopen is er niks meer aan de hand. Na 1 minuut te hebben gedraaid kan ik hem zelfs dan uitzetten en met 1 klap start hij dan weer.


@henkk,

Die melding op TDI club is van ons.


Daar ik besloten heb 3 bussen aan te houden, wil ik ook dat alles 100% blijft werken.
Dus Rene, ik heb weer wat kleine klusjes, Klusmeeting inplannen?
Gebruikersavatar
RPS
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 aug 2010, 18:09
Locatie: Schiedam

Re: Chokefunctie

Bericht door RPS »

Volgens mij heeft een halve minuut voorgloeien geen nut, meteen vorige auto waarbij de compressie iets minder was ook problemen gehad met 's winters starten, er is mij toen uitgelegt dat je ongeveer na 10 sec. opnieuw het contact moet aanzetten om zeg maar door te gloeien.
Als je hem lager aanlaat is de warmte van de gloeipit al weg omdat hij eerder al gestopt is.
Ik gloeide ongeveer drie keer voor met +/- 10 sec. per keer en met behulp van de iets sterkere accu starte ik dan net als jij door op de startmotor, hij liepo dan wel direct op 4 poten (was een 4 cilinder Ford) en kon hem dan ook weer uitzetten en gelijk weer starten.
Wat wel verbetering gaf was de verstuivers opnieuw laten afstellen zodat er een betere inspuiting plaatsvond.
Succes
Ik snap het wel maar begrijp het niet!
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Chokefunctie

Bericht door Egbert&Manon »

Zet eens een voltmeter op je accu tijdens het voorgloeien, spanning zakt dan ongeveer een halve volt.
Je kunt dan zien hoe lang het voorgloeiproces duurt.
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Chokefunctie

Bericht door René »

Voorgloeien etc werkt allemaal perfect.
is getest.

Compressie heb ik nog ruim voldoende, tevens geen olieverbruik, is ook een relatief nieuw blok.
Preventief alle gloeispiralen laten vervangen.

Voorbeeld hoe slecht hij aangaat als het zo koud is.
Een vriend met vito heeft me aangetrokken, en heeft me met volledig opgekomen 3de versnelling door moeten trekken na een goeie km liep het blok vanzelf.

We zaten toen wel op 1800mtr en het was die nacht -24 geweest.
Natuurlijk tank ik daar altijd winterdiesel.

Eenmaal gelopen zijn alle problemen voorbij.

In Nederland helaas niet te simuleren, en nooit problemen.
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: Chokefunctie

Bericht door dennisvt4 »

zal niet de oorzaak zijn maar wat voor olie zit erin ? ivm rondraaien van de motor ? met zo`n kou is de olie natuurlijk wel dik, verklaard verder niet jou waargenomen dingen

heb op discovery weleens gezien dat ze vuurtje stoken onder de auto om hem op te warmen en te starten als het zo koud is (wel kouder dan -24) :jump
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Chokefunctie

Bericht door matje86 »

als je op 1500 m zit is de lucht ijler dus dan heb je normaal brandstof maar te kort lucht :ie
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Chokefunctie

Bericht door Roger B. (11)61 »

of bij extreme kou komt er lucht in het brandstofcircuit
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33915
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Chokefunctie

Bericht door Multivan Generation »

Egbert&Manon schreef:Zet eens een voltmeter op je accu tijdens het voorgloeien, spanning zakt dan ongeveer een halve volt.
Je kunt dan zien hoe lang het voorgloeiproces duurt.
Zeker met extreme koude zat ik daar ook aan te denken,
dat de accu dan met moeite de spanning kan leveren.
Berrie, heb je de accu al eens voorzien van een "winterjas" als je naar Oostenrijk gaat?
Of heb je er al eens een nieuwe accu ingedaan? Hoe oud is de huidige?

Brandstoffilter zou ook kunnen, en met name de O-ring bovenop eens controleren/vervangen.
En zorgen dat er geen water in zit, maar het lijkt me, dat je dat wel al eens afgetapt hebt.

Het tankelement eens controleren, waarom?
Misschien sta je op die grote hoogte niet waterpas en dat het daarom even duurt voordat hij zijn diesel krijgt. Heb je het al geprobeerd om de auto met een hele volle tank weg te zetten, of het dan beter wordt?

Verstuivers zou ik ook zeker controleren, sinds dat ik er andere in heb, start de auto gewoon veel sneller en gemakkelijker..

Ik ben benieuwd naar je antwoorden en je bevindingen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie