Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Problemen met mijn automaat, T4

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MiNiER
Berichten: 168
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:15
Locatie: Zwolle

Problemen met mijn automaat, T4

Bericht door MiNiER »

Ik heb 2 jaar geleden een politiebus :T4politie gekocht die ik heb omgebouwd tot een camper. Verder was de bus motorisch in orde.
Sinds afgelopen vakantie, zomer 2010, stottert de transporter bij een snelheid van +/- 40 kMh. Bijvoorbeeld als ik rustig de snelweg wil oprijden. Als ik er extra gas bij geef, dan gaat het stotteren over.

Ik probeer de komende tijd wat meer accurate informatie hierover te verzamelen.

Heeft iemand een idee hoe dit stotteren is ontstaan en of het voorkomen kan worden?

Ik ben ook van plan om binnenkort ermee naar de garage te gaan.
Ik heb trouwens ook een Diagnose geval gehaald voor ongeveer 13 euro. Die wil ik ook binnenkort toepassen, zodat ik weet wat voor foutcodes er kunnen zijn. Die zal ik ook aan dit bericht toevoegen.
:werkaanT4

Ter informatie: Het is een T4 uit 1999, automaat, 2.5TDI 100PK, korte uitvoering.
Gebruikersavatar
peter 882
Berichten: 259
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:26
Locatie: Emmen

Re: Problemen met mijn automaat, T4

Bericht door peter 882 »

De automaat is een groot probleem bij de T4, je moet even bij zoeken kijken daar kun alles zien wat er al over geschreven is .


Gr peter 882 :T44EVER
P.Donker Metselwerken voor al uw Metsel en voegwerken
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: Problemen met mijn automaat, T4

Bericht door dennisvt4 »

dat de automaatbak van de transporter niet echt goed is en ze vaak kapot gaan hoeft dat nu niks te maken hebben met het probleem.

hapert de motor nu ? dat ie inhoud of schokt /slipt de bak bij die snelheid

iets duidelijkere info kan je meer antwoorden opleveren
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

Re: Problemen met mijn automaat, T4

Bericht door richie »

Is een bekend verschijnsel. Onze automaat doet hetzelfde.

Het schokken begint bij 40 km/u in de 3e versnelling met gesloten overbruggingskoppeling. Even handmatig naar de 2e versnelling schakelen en gelijk weer naar de 3e versnelling of drive schakelen.

De overbruggingskoppeling wordt dan geopend en in de 3e versnelling bij 40 km/u heb je geen last meer van schokken.

Het schokken wordt veroorzaakt doordat het regelapparaat van de versnellingsbak de overbruggingskoppeling pulserend aanstuurt. Bij hetzelfde toerental (1400) heb je er in de 4e versnelling geen last van.

Groeten,

Richie
Gebruikersavatar
MiNiER
Berichten: 168
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:15
Locatie: Zwolle

Re: Problemen met mijn automaat, T4

Bericht door MiNiER »

Update detail informatie:
Bij het rijden tot 70 Kmh geen probleem. Wanneer ik de toeren rond de 1800 is en bij kilomter bij bij 80 Kmh, dan gaat de auto trillen. Dit is een erg vervelend rijgedrag die de T4 toont. :muur Ik wil graag dat dit probleem wordt verholpen.

Ik ben ook van plan om van de zomer ongeveer 8000 Kmh te rijden. Dan moet dit echter niet een probleem vormen en ook niet erger worden tijdens de reis. :driveT4

Ik heb een aantal item van dit forum al nagelezen. Dat zijn de volgende links op dit forum met ongeveer hetzelfde syndroom:

1. door robert de r, (geen aandrijving meer), revisie uit laten voeren.
viewtopic.php?f=2&t=26925" onclick="window.open(this.href);return false;

2. door rijschool johan, trillingen, revisie bij 180.000, geen oplossing
viewtopic.php?f=2&t=11283" onclick="window.open(this.href);return false;

3. door L. Esmeijer, slecht optrekken
viewtopic.php?f=2&t=10396" onclick="window.open(this.href);return false;

4. door campert. lockup Automatenbak, revisie
viewtopic.php?f=2&t=5352" onclick="window.open(this.href);return false;

5.door Dick van der Geld, rond de 80-100 een gebrom en getril, Revisie bij Autrans
viewtopic.php?f=2&t=7263" onclick="window.open(this.href);return false;

6. door Coonijn, Oplossing:
"Hieronder geef ik mijn bericht weer. In ieder geval is mijn T4 met automaat van november 1999. Ik heb hetzelfde probleem. Het kwam steeds voor tussen de 80 en 90 km/uur, rond de 1800 toeren. Na herprogrammeren van de schakelcomputer was het tijdelijk weg, maar toen begon het schakelen met een klap. Twee revisies onder garantie gelukkig, hebben het probleem slechts tijdelijk opgelost. Uiteindelijk werkte het het beste om de ATF-olie en het filtertje te vervangen, inclusief het resetten van de schakelcomputer."

7. Link op roblemcar: (revisie bij Auttrans, lockup problemen.)
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=163722" onclick="window.open(this.href);return false;

8. Link op problemcar: (schokken en trillen)
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=165033" onclick="window.open(this.href);return false;

9. Link op problemcar: (de lock-up van de koppel omvormer het probleen veroorzaakt)
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=35709" onclick="window.open(this.href);return false;

10. Link op problemcar: Koppelomvormer defect
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=115044" onclick="window.open(this.href);return false;

Revisiestations en ongeveer de kosten van een revisie voor een automatenbak van een T4:
- Revisie Autrans kost ongeveer 2400 euro, dat is dus incl in en uit bouwen
- bedrijf in Wormerveer doet de revisie voor 1800 euro, http://www.versnellingsbakspecialist.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- A & R Power Steering BV, Doejenburg 16, 4024 HE ECK EN WIEL, 0344-693648. Vraag naar DerkJan. Graag bij contact als reverentie Boxman uit Lith opgeven

Mocht er nog andere revisie bedrijven zijn voor een automaat, zouden julle deze mij hierover kunnen berichten? :alarm

Ik zal nog de foutcode uitlezing aan dit forum toevoegen binnenkort!!!
Gebruikersavatar
MiNiER
Berichten: 168
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:15
Locatie: Zwolle

Re: Problemen met mijn automaat, T4

Bericht door MiNiER »

Richie, je hebt een PB van mij gekregen.
richie schreef:Is een bekend verschijnsel. Onze automaat doet hetzelfde.

Het schokken begint bij 40 km/u in de 3e versnelling met gesloten overbruggingskoppeling. Even handmatig naar de 2e versnelling schakelen en gelijk weer naar de 3e versnelling of drive schakelen.

De overbruggingskoppeling wordt dan geopend en in de 3e versnelling bij 40 km/u heb je geen last meer van schokken.

Het schokken wordt veroorzaakt doordat het regelapparaat van de versnellingsbak de overbruggingskoppeling pulserend aanstuurt. Bij hetzelfde toerental (1400) heb je er in de 4e versnelling geen last van.

Groeten,

Richie
Gebruikersavatar
MiNiER
Berichten: 168
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:15
Locatie: Zwolle

Re: Problemen met mijn automaat, T4

Bericht door MiNiER »

BEdankt voor de tip. ik heb inmiddels dit forum afgezocht en Problemcar en heb alle linken toegevoegd in een bericht.
Ik heb behoorlijk wat gelezen en lijkt dat erop dat het een revisie verhaal gaat worden en dat ik daar aan moet geloven.
peter 882 schreef:De automaat is een groot probleem bij de T4, je moet even bij zoeken kijken daar kun alles zien wat er al over geschreven is .


Gr peter 882 :T44EVER
Gebruikersavatar
MiNiER
Berichten: 168
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:15
Locatie: Zwolle

Re: Problemen met mijn automaat, T4

Bericht door MiNiER »

Dennis,
Ik heb aardig wat informatie vandaag toegevoegd. bij 80 kmh en de toeren rond de 1800 en 2000 begint de auto te trillen.
Het is net of je op een wegdek rijdt die hobbelt.
:driveT4
dennisvt4 schreef:dat de automaatbak van de transporter niet echt goed is en ze vaak kapot gaan hoeft dat nu niks te maken hebben met het probleem.

hapert de motor nu ? dat ie inhoud of schokt /slipt de bak bij die snelheid

iets duidelijkere info kan je meer antwoorden opleveren
Gebruikersavatar
MiNiER
Berichten: 168
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:15
Locatie: Zwolle

Re: Problemen met mijn automaat, T4

Bericht door MiNiER »

Hierbij alsnog de foutcodes die door mijn VAG kabeltje is geregistreerd.
Address 02: Auto Trans
Controller: 01P 927 733 AK
Component: AG4 Getriebe 01P 4086
Coding: 00000
Shop #: WSC 00000
1 Fault Found:
01192 - Torque Converter Lock-Up Clutch
04-10 - Mechanical Malfunction - Intermittent

:werkaanT4

een tip van een duitse forum Duitse Forum:
"Klassiker" ... da war der Schaltschieberkasten heiß, das Modulationsventiel N91 hat geklemmt, Kupplung ist nicht fix genug geschlossen worden, Steuergerät melded zuviel Schlupf trotz "vermeindlich geschlossener Kupplung" ... geht in den Notlauf und benimmt sich nach dem nächsten Motorstart wie immer ...
Lösch mal die Fehler ... sollte weg bleiben wenn Du normal rumfährst und nicht in den Notlauf kommst.... bzw nach kurzer Fahrt mal schauen ob der Fehler weg bleibt ... sonst mal in Gruppe 7 den Schlupf bei 4M messen
Plaats reactie