Eens dat je T5 rond de 100.000km heeft gereden , zou ik aanraden om de rechteraandrijfas eens te demonteren ,en te bekijken hoe het zit met de inwendige vertanding...
Of als je (bvb in de file) begint te voelen dat er ergens "speling" op zit : controle aandrijfas !
Hier een korte omschrijving over hoe de rechteraandrijfas te vervangen :
De nieuwe aandrijfas :

1. Zet de auto in versnelling , en op handrem
2. Krik de auto rechtsvoor op (gebruik assteuntje)
3. wiel verwijderen
4.centrale bout (van de aandrijfas) verwijderen (in het midden van de wielnaaf) dopsleutel = maat 30 12-kant (geen 6-kant)
5.onderste fusee (gewricht) losmaken door de 2 bouten onderaan te verwijderen

6.stuurgewrichtje losmaken (dop maat 21)
7.dan de 2 boutjes losmaken waar het lager van de aandrijfas mee vastgemaakt word (dop maat 13)
hier zie je de beide boutjes boven het lager :

8.duw de aandrijfas uit de wielnaaf , en hou de wielnaaf dan even een beetje opzij , dan kun je de aandrijfas zo in 1 geheel naar je toe trekken en verwijderen
Als je dan de aandrijfas los hebt , dan kun je de inwendige vertanding in de buis (aandrijfasverlengstuk ) eens bekijken :

Als de "vertanding" eruit ziet zoals op bovenstaande foto , dan is het dringend tijd om een nieuwe aandrijfas te monteren.
9.controleer of de steekas die uit de versnellingsbak komt nog een goede , onbeschadigde vertanding heeft . Indien de tanden ook afgesleten zijn = ook vervangen . (slechts 1 inbusbout in het midden van de steekas , en steekas gewoon uit de bak trekken)
10. steekas invetten
11. nieuwe aandrijfas over de steekas schuiven
12. lager vd aandrijfas terug vastschroeven
13. homokineet terug in de wielnaaf duwen (ik heb daar ook wat vet gebruikt)
14. wielnaaf terug vastzetten
15. stuurgewricht terug vastzetten
16. centrale bout vd aandrijfas terug vastzetten
17. wiel terug monteren
De nieuwe aandrijfas gemonteerd :

testritje doen ...
Totale duur van de operatie : ik heb de klus geklaard op een 30 minuten