Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

aanschaf parkeersensoren, welke?????

vragen over de T4
Plaats reactie
san72
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 apr 2007, 15:23
Locatie: Groningen

aanschaf parkeersensoren, welke?????

Bericht door san72 »

Hallo.

Nog even een klein vraagje voordat ik morgen middag de vw ga bekijken.
Er zit helaas geen parkeersensoren op.
Die wil ik wel gelijk door de dealer er op laten zetten als we hem kopen.
Hebben jullie nog een tips voor mij welke soort etc?
Had op google gekeken onder parkeersensoren, maar kreeg een hele waslijst met dingen/namen waar ik geen verstand van heb.
digitaal display+ .... sensoren.
7-leds display met .... sensoren etc.
Snap er niks van.
Wat is gewoon een goede parkeersensor voor in T4.
VW heeft wel een trakhaak.
Hoop nog van jullie terug te mogen horen.
Groeten van;
san72.
san72
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 apr 2007, 15:23
Locatie: Groningen

Bericht door san72 »

Nog vergeten te vragen,.... of is zo'n parkeersensor waar in je spiegel een lcd schermpje geintregreerd zit een juiste optie?
Ik hoor het wel van jullie.
san72
Portuvier
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:29
Locatie: Nederhorst den Berg

Bericht door Portuvier »

Hallo San72,

Ik heb een paar maanden terug parkeersensors gemonteerd.
Ik heb deze kit, die nu op ebay te koop wordt aangeboden:
http://cgi.ebay.co.uk/Parking-Reversing ... dZViewItem

Montage is een fluitje van een cent, je kunt gewoon in de bumper boren met de bijgeleverde boor. Achter het harde plastic zit een soort van piepschuim, en na het boren moet je met een gewone dikke boor schuin naar beneden boren, totdat je naar buiten komt, net bij de onderrand van de bumper. Als die gewone boor niet lang genoeg is, met een dikke schroevedraaier het laatstye stukje doorprikken.
Daarna door het gat de kabel van de sensor voeren, net zo lang tot de sensor op zijn plaats zit.

Boor het gat voor de sensor wel wat hoger in de bumper, ik heb ze precies in het midden, en nu piept hij al als er een stoeprandje in de buurt is.
Je kunt ze overigens wel enigzins stellen door de stelringetjes die er bij zitten.

De 4 kabels leg je vervolgens gebundeld aan de binnenkant van de bumper, eventueel geklemd met een klemetje o.i.d., en moeten op één of andere manier de auto in. Dat kan via de klep/deur, maar dat staat slordig en kan met veel laden/lossen tot kabelbreuk lijden.

Ik heb vanuit de binnenkant de houder met de lampjes los gehaald, vervolgens de kap van een achterlicht unit losgemaakt (3 schroefjes), zodat ik er goed bij kon, en deze vervolgens voorzien van een extra gat aan de onderkant. De 4 sensordraden door dat gat geleid, en op die manier komen ze nu op een "veilige" manier binnen in de auto.

Daarna conform instructie aansluiten, dus op het achteruitrijlicht. Je kunt gewoon de voedingdraad een stukje bloot maken, en die samen met de stekker bij de juiste contactpunt in het armatuur schuiven.
Aan de posities van de lampjes is te zien welke stekker je moet hebben, met een multimeter kan je meten welk contactpunt je hebben moet.
Daarvoor moet je wel de versnelling in z´n achteruit zetten, met contact aan natuurlijk.
Daarna een goede plek vinden voor de unit, en de speaker. Bij mij was het snoer van de speaker te kort, ik redde het precies tot onder de bank van de 2e zitrij.

Als je vervolgens de boel gaat testen, kan het mogeljjk zijn dat je voorgloeilampje knipperd. Dat komt dan b.v. doordat je ook met de stekker van de remlichten heb gestoeid. Dat kan noodzakelijk zijn om er goed bij te kunnen, bij mijn bus was de bedrading dusdanig kort dat ik alle stekkers los heb moeten trekken. Door het contact uit te zetten, sleutel uit het contact, even wachten, en weer opnieuw starten, reset je de boel weer.

Eenmaal klaar werkt het allemaal perfect.
Als je de auto in zijn achteruit zet piept het ding één keer (zodat je weet dat het werkt) en vervolgens is achteruit inparkeren een fluitje van een cent.

Montage heeft mij 2,5 uur gekost, vooral doordat ik eerst heb moeten kijken hoe ik de gaten aan zou brengen, hoe het zat met de structuur van de bumper, etc. Met deze beschrijving jou je het in een uurtje moeten redden.

Succes,
Eric

(Ps, misschien iets voor bij Tips en truc's?)
Rust Roest
Maar Roest Rust Niet
Mixed Emotions
Berichten: 196
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:17

Bericht door Mixed Emotions »

Hallo San,

Neem eens kontakt op met Blue Thunder (Fred), op http://www.automake-up.nl.
Hij verkoopt ook achteruitrij sensoren.
Ik ben ze zelf nu iets langer dan een jaar in de auto en doen het perfect.
Inbouwen is een kwestie van geduld en wat gezond verstand.
De handleiding die bij de sensoren zit, is duidelijk en goed te volgen.
groeten
Cirilo,Arietta en Tycho

Afbeelding
Plaats reactie