Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
welke accu?
welke accu?
hallo ik heb een t5 130 pk met oa een standkachel, nu rij ik bijna altijd korte stukjes ong 20km a30 km op een dag .
de standkachel stopt vaak halverwege , waarschijnlijk te weinig power in de accu welke accu is evt geschikt .
optiemax ? gelaccu ?
de standkachel stopt vaak halverwege , waarschijnlijk te weinig power in de accu welke accu is evt geschikt .
optiemax ? gelaccu ?
Re: welke accu?
als je de standkachel af fabriek hebt heb je meestal ook een tweede accu onder de stoel, en een zwaardere dynamo.
Een zwaardere accu plaatsen zonder sterkere dynamo heeft dus niet altijd de beoogde resultaten.
Houd je de standkachel trouwens aan tijdens het rijden?
Een zwaardere accu plaatsen zonder sterkere dynamo heeft dus niet altijd de beoogde resultaten.
Houd je de standkachel trouwens aan tijdens het rijden?
- Jeroen T5 204
- Berichten: 3455
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
- Locatie: Vroomshoop (VCDS)
- Contacteer:
Re: welke accu?
Die van mij trekt het ook niet, heb een 2de accu. Maar mijn aanpassingen zitten er ook bij op.
Ik zit te denken om een gel accu als 2de accu te plaatsen met meer amperes. De huidige is maar 80 ampere af fabriek.
Ik zit te denken om een gel accu als 2de accu te plaatsen met meer amperes. De huidige is maar 80 ampere af fabriek.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Re: welke accu?
mijn eerste af fabriek accu begaf het al na een half jaar, daarna een varia anwb accu van 100a met 60 a koudestartstroom en sinds zaterdag een Exide 100a met 90 a koudstartstroom, de varta werd ook slecht en startte zaterdagochtend niet...
Nog niet echt ervaring met de nieuwe dus...
Nog niet echt ervaring met de nieuwe dus...
Re: welke accu?
De extra kachel gaat toch vanzelf uit als de watertemperatuur boven 50°C komt?
Misschien is bij jou de inschakeltijd wel verkort naar 10 of 20 minuten?? ("default" is 30) <-- als de motor niet loopt.
Volgens mij (maar ik kan het ernstig fout hebben):
Motor loopt niet: kachel wordt door de klok geschakeld (10 tot 120 minuten looptijd, standaard =30)
Motor loopt wel: als motortemperatuur boven 50°C komt stopt de kachel.
Bij mij is de waterbijverwarmer achteraf omgebouwd naar standkachel met afstandsbediening.
Ik heb maar één accu (105A, 450 Ah) en dat werkt volgens mij prima.
Misschien is bij jou de inschakeltijd wel verkort naar 10 of 20 minuten?? ("default" is 30) <-- als de motor niet loopt.
Volgens mij (maar ik kan het ernstig fout hebben):
Motor loopt niet: kachel wordt door de klok geschakeld (10 tot 120 minuten looptijd, standaard =30)
Motor loopt wel: als motortemperatuur boven 50°C komt stopt de kachel.
Bij mij is de waterbijverwarmer achteraf omgebouwd naar standkachel met afstandsbediening.
Ik heb maar één accu (105A, 450 Ah) en dat werkt volgens mij prima.
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.
Re: welke accu?
Die van mij is omgebouwd van woorverwarmer naar standkachel , en ik laat hem niet aan als ik rij , doe ik dat wel dan krijg ik een fout melding bij het starten van de bus.
- Jeroen T5 204
- Berichten: 3455
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
- Locatie: Vroomshoop (VCDS)
- Contacteer:
Re: welke accu?
Mijn bus is voorzien van een koelwaterverwarmer (Webasto Thermo Top C) en een interieur kachel (Webasto Airtop 3500)
Als ik mijn bus start terwijl mijn interieur kachel draait heb ik ook problemen. De koelwaterverwarming kan je inderdaad laten ombouwen naar een standkachel zodat hij het interieur ook verwarmd.
Als ik mijn bus start terwijl mijn interieur kachel draait heb ik ook problemen. De koelwaterverwarming kan je inderdaad laten ombouwen naar een standkachel zodat hij het interieur ook verwarmd.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: welke accu?
Met korte ritjes wordt je accu niet voldoende opgeladen.
Het maakt dan ook niet zoveel uit als die accu 60ah of 150ah is.
Maak langere ritten of koppel hem tussentijds op de 230v lader.
Egbert
Het maakt dan ook niet zoveel uit als die accu 60ah of 150ah is.
Maak langere ritten of koppel hem tussentijds op de 230v lader.
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
-
- Berichten: 394
- Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39
Re: welke accu?
Hey allemaal,
Heb een Webasto airtop 2000 aan boord, gevoed door de originele Volkswagen batterij. Ik heb geen 2e batterij gebruikt en mijn standkachel doet het reeds 4 jaar Toppie !
De standkachel werkt bijna alle dagen en ik gebruik ze al rijdend en een uurtje vooraf ( lekker warm nu 's morgens en geen ijs krabben ! ). Waarvoor je moet zorgen is dat de batterij altijd optimaal is geladen. Ik rij dagelijks grote ritten tussen 100 en 400 kilometer, dus mijn batterij is altijd vol. ( Ondertussen heeft de bus 243.000 km gelopen.) Is trouwens nog steeds de eerste batterij !
by the way, binnenkort gaat de bus eruit, in verband met nieuwe jobdiscription. De Webasto Airtop met schakelklok weekprogramma zal ik dan te koop gaan aanbieden.
Tip : Voor standkachel-rijders met korte afstanden, hang hem zeer regelmatig aan de batterijlader, zorg dat die batterij VOL is.
Warme groeten uit het koude Belgie, John
Heb een Webasto airtop 2000 aan boord, gevoed door de originele Volkswagen batterij. Ik heb geen 2e batterij gebruikt en mijn standkachel doet het reeds 4 jaar Toppie !
De standkachel werkt bijna alle dagen en ik gebruik ze al rijdend en een uurtje vooraf ( lekker warm nu 's morgens en geen ijs krabben ! ). Waarvoor je moet zorgen is dat de batterij altijd optimaal is geladen. Ik rij dagelijks grote ritten tussen 100 en 400 kilometer, dus mijn batterij is altijd vol. ( Ondertussen heeft de bus 243.000 km gelopen.) Is trouwens nog steeds de eerste batterij !
by the way, binnenkort gaat de bus eruit, in verband met nieuwe jobdiscription. De Webasto Airtop met schakelklok weekprogramma zal ik dan te koop gaan aanbieden.
Tip : Voor standkachel-rijders met korte afstanden, hang hem zeer regelmatig aan de batterijlader, zorg dat die batterij VOL is.
Warme groeten uit het koude Belgie, John