moi!,
na jaren zonder enig probleem met m,n t5 gereden te hebben, begin ik me toch een beetje zorgen te maken.
ik vind de versnellingsbak een beetje krakend schakelen, als je snel schakelt. schakel je heel "smooth" zacht en rustig, dan ik er niets aan de hand.
nu kwam ik er afgelopen weer ook achter,, (uit zorgen om de bak tijdens het rijden eens aan de pook morrelen) dat ik de pook heel gemakkelijk tijdens het rijden uit de versnelling kan drukken. en toen probeerde ik het ook terug, en dan ging ook heel gemakkelijk. duss, samengevat. ik kan nu (als ik het gas even loslaat) erg gemakkelijk opschakelen en terugschakelen zonder koppeling.
maar als ik met een zware aanhanger rij, of een keer vlot optrek,, slipt de koppeling niet. het is dus niet de koppeling???
voor mijn gevoel zit het "probleem" in de bak???
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
schakelen zonder koppeling met een handbak
- henkiepenkie
- Berichten: 307
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:40
- Locatie: ruinen
- Contacteer:
Re: schakelen zonder koppeling met een handbak
Volgens mij is alles in orde.
Uit de versnelling is nooit een probleem als je niet flink aan het gasgeven bent , die is er zo uit te drukken.
Gemakkelijk in de versnelling wil zeggen dat op dat moment de tandwielen die benodigd zijn al gesynchroniseerd zijn, dus zo in elkaar passen.
Zolang er geen slip is of uit de versnelling schieten is er niets aan de hand
Het kraken tijdens schakelen zou kunnen duiden op versleten synchromesringen, die er dus voor zorgen dat de tandwielen in de bak dezelfde snelheid hebben bij schakelen.
Uit de versnelling is nooit een probleem als je niet flink aan het gasgeven bent , die is er zo uit te drukken.
Gemakkelijk in de versnelling wil zeggen dat op dat moment de tandwielen die benodigd zijn al gesynchroniseerd zijn, dus zo in elkaar passen.
Zolang er geen slip is of uit de versnelling schieten is er niets aan de hand

Het kraken tijdens schakelen zou kunnen duiden op versleten synchromesringen, die er dus voor zorgen dat de tandwielen in de bak dezelfde snelheid hebben bij schakelen.
- henkiepenkie
- Berichten: 307
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:40
- Locatie: ruinen
- Contacteer:
Re: schakelen zonder koppeling met een handbak
ok, ik slaap weer gerust,,,,,,,,, dankewel voor de uitleg.
henkiepenkie
henkiepenkie
Re: schakelen zonder koppeling met een handbak
Slechter schakelen en andere gerelateerde problemen beginnen heel vaak bij de koppeling en het twee massa vliegwiel.
Bij mij verdacht ik ook de versnellingsbak en de synchromes van problemen.
Omdat er ook soms verdachte geluiden uit die richting kwamen heb ik de koppelling het vliegwiel ed compleet vervangen.
Alles naast de nieuwe delen gelegd en gekeken, hierwas hoegenaamd aan slijtage niks te vinden.
Na montage verliep het schakelen koppelen ed weerals een zonnetje.
Bij mij is het wel eens voor gekomen dat ik de t5 heb laten afslaan,bij het net nog willen doorrijden in twee terwijl je eigenlijk in een moet. Het totaal ongenuanceerde afslaan van de bus onder een bepaald toerental, geeft mijn inziens een enorme opdoffer aan de koppeling, vaak met een luide bonk uit het vooronder tot gevolg.
Ik kan je geen garantie geven maar ik verwacht je problemen eerder uit de koppling dan van de bak.
1600 euro voor een koppeling of iets in die orde van grote.
3500 euro voor een complete bak
Alle twee kan natuurlijk ook.
Met beleid nog heel lang doorrijden kan ook. Als je koppeling of twee massa vlieg wiel er echt helemaal klaar mee is hoef je niet meer naar de storing te zoeken.
Succes.
Bij mij verdacht ik ook de versnellingsbak en de synchromes van problemen.
Omdat er ook soms verdachte geluiden uit die richting kwamen heb ik de koppelling het vliegwiel ed compleet vervangen.
Alles naast de nieuwe delen gelegd en gekeken, hierwas hoegenaamd aan slijtage niks te vinden.
Na montage verliep het schakelen koppelen ed weerals een zonnetje.
Bij mij is het wel eens voor gekomen dat ik de t5 heb laten afslaan,bij het net nog willen doorrijden in twee terwijl je eigenlijk in een moet. Het totaal ongenuanceerde afslaan van de bus onder een bepaald toerental, geeft mijn inziens een enorme opdoffer aan de koppeling, vaak met een luide bonk uit het vooronder tot gevolg.
Ik kan je geen garantie geven maar ik verwacht je problemen eerder uit de koppling dan van de bak.
1600 euro voor een koppeling of iets in die orde van grote.
3500 euro voor een complete bak
Alle twee kan natuurlijk ook.
Met beleid nog heel lang doorrijden kan ook. Als je koppeling of twee massa vlieg wiel er echt helemaal klaar mee is hoef je niet meer naar de storing te zoeken.
Succes.