Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Ventilator blijft aan???
Ventilator blijft aan???
Ik kwam gister erachter dat mijn fan aan blijft die na enige tijd uit gaat terwijl mijn motor niet boven de 90 graden was is dit normaal ??
-
- Berichten: 217
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:37
- Contacteer:
Re: Ventilator blijft aan???
Zou het regenereren van het roetfilter kunnen zijn, mits die er is.
Re: Ventilator blijft aan???
Zou misschien een defecte buitentemperatuur sensor kunnen zijn die in de voorbumper zit of een losse stekker of kabelbreuk van de sensor
Rogier
Rogier
- Pascal-141
- Berichten: 10956
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Ventilator blijft aan???
Wanneer mijn T5 aan het regenereren is , en je zet de motor af , dan stopt het regenereren ook . (die cyclus gaat verder na de volgende start , en waneer hij terug op temp. is)quercusgarden schreef:Zou het regenereren van het roetfilter kunnen zijn, mits die er is.
Laatst gewijzigd door Pascal-141 op 20 jun 2012, 08:05, 1 keer totaal gewijzigd.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Ventilator blijft aan???
Airco gebruikt?
Re: Ventilator blijft aan???
Tijdens een actieve regeneratie van het roetfilter zal het motorregelapparaat de roetdeeltjes laten verbranden door een gerichte verhoging van de uitlaatgastemperatuur. Deze regelingen kunnen de temperatuur van het roetfilter tot wel 600 a 700 graden Celsius verhogen.
Als de motor wordt uitgezet terwijl een regeneratie van het roetfilter bezig is kan onder bepaalde omstandigheden de koelluchtventilator nalopen. De technische achtergrond is dat er warmteontwikkeling in de motorruimte door de regeneratie van het roetfilter is ontstaan.
De naloop van de koelluchtventilator kan dan tot wel 10 minuten duren. Hierdoor wordt een verhoogde warmteontwikkeling in de motorruimte (stuwwarmte door regeneratie van het roetfilter) voorkomen. De koelluchtventilator kan reeds na een korte afstand >3 km nalopen. Als de motor opnieuw gestart wordt, kan het voorkomen dat de koelluchtventilatoren gelijk weer beginnen te draaien omdat de regeneratie nog niet voltooid is.
Als de motor wordt uitgezet terwijl een regeneratie van het roetfilter bezig is kan onder bepaalde omstandigheden de koelluchtventilator nalopen. De technische achtergrond is dat er warmteontwikkeling in de motorruimte door de regeneratie van het roetfilter is ontstaan.
De naloop van de koelluchtventilator kan dan tot wel 10 minuten duren. Hierdoor wordt een verhoogde warmteontwikkeling in de motorruimte (stuwwarmte door regeneratie van het roetfilter) voorkomen. De koelluchtventilator kan reeds na een korte afstand >3 km nalopen. Als de motor opnieuw gestart wordt, kan het voorkomen dat de koelluchtventilatoren gelijk weer beginnen te draaien omdat de regeneratie nog niet voltooid is.
Laatst gewijzigd door Jay op 27 nov 2012, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ventilator blijft aan???
Precies zo gaat het maar het is dus niks geks of moet ik mijn zelf zorgen gaan maken
-
- Berichten: 217
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:37
- Contacteer:
Re: Ventilator blijft aan???
Heb exact hetzelfde probleem met eerder genoemde oorzaak en volgens de VW dealer geen probleem.Geerlings schreef:Precies zo gaat het maar het is dus niks geks of moet ik mijn zelf zorgen gaan maken
Inmiddels een jaar verder en rij nog steeds

Re: Ventilator blijft aan???
Hallo
Ik heb kort geleden hetzelfde gehad,bleken de schoepen van de waterpomp versleten te zijn ( 78000 Km ??? )
Temperatuur bleef op de teller op 90 gr staan.De radiateur werd alleen warm aan de kant waar de slang de radiateur in gaat. Zou je met de hand kunnen voelen als je net gereden hebt.
Gr
Mark
Ik heb kort geleden hetzelfde gehad,bleken de schoepen van de waterpomp versleten te zijn ( 78000 Km ??? )
Temperatuur bleef op de teller op 90 gr staan.De radiateur werd alleen warm aan de kant waar de slang de radiateur in gaat. Zou je met de hand kunnen voelen als je net gereden hebt.
Gr
Mark
- Pascal-141
- Berichten: 10956
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Ventilator blijft aan???
Dat heb ik bij mijn T5 nooit gehad . Telkens wanneer ik de motor uitzette (wanneer hij aan het regenereren was) , draaide ook de ventilator niet meer ?Jay schreef: Als de motor wordt uitgezet terwijl een regeneratie van het roetfilter bezig is kan onder bepaalde omstandigheden de koelluchtventilator nalopen. De technische achtergrond is dat er warmteontwikkeling in de motorruimte door de regeneratie van het roetfilter is ontstaan. De naloop van de koelluchtventilator kan dan tot wel 10 minuten duren. Hierdoor wordt een verhoogde warmteontwikkeling in de motorruimte (stuwwarmte door regeneratie van het roetfilter) voorkomen. De koelluchtventilator kan reeds na een korte afstand >3 km nalopen. Als de motor opnieuw gestart wordt, kan het voorkomen dat de koelluchtventilatoren gelijk weer beginnen te draaien omdat de regeneratie nog niet voltooid is.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper