Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Een behulpzame fransman bij startproblemen

vragen over de T4
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door roelssroyce »

Hallo weetjewellers,

Inmiddels heb ik naast mijn 2.4d uit 92, ook een 2.5tdi california uit '96 (102pk versie). Rijdt natuurlijk stukken soepeler dan de 2.4D, wat een genot! Maar, na dat ik hem gekocht had, wilde motor af en toe niet aan blijven. Let op, hij sloeg wel aan, maar viel dan gelijk binnen een seconde weer uit. Na een aantal keer starten (en een beetje het gaspedaal indrukken) ging hij dan toch aan. Dit ging niet altijd zo, maar slechts sporadisch. Na een probleemloze vakantie van 5000km thuis aangekomen de bus een tijdje geparkeerd. Toen ik hem weer pakte en een stukje ging rijden, viel hij midden op de weg uit (voelde als geen diesel meer) met nog een kwart tank over. 5 liter diesel erbij en toen startte hij weer.
Paar dagen later (met volle tank) startte hij uberhaubt niet meer. Na ca. 200m aangesleept te zijn, sloeg hij dan toch aan en maar gelijk naar de garage gegaan. Daar was hij trouwens voor de vakantie al geweest voor alle filters, olie, en vloeistoffen. Probleem leek snel opgelost te zijn door slangklemmen en O-ring op brandstoffilter te vernieuwen (mede door zoeken op dit forum). Gelijk weer op vakantie (tripje zuid frankrijk), starten-lopen, geen probleem, totdat ik na twee dagen camperen niet meer kon starten. Maar dit keer leek het accu gerelateerd, want de startmotor wilde niet eens meer rondlopen. Goed, de bus aangeduws m.b.v. mede kampeerders en dat ging erg vlot. Nog geen tien meter geduwd.
Toen wel gelijk naar automaterialen zaak voor nieuwe accu en startkabels. En ja hoor, auto startte prima met nieuwe accu. En toen gebeurde iets merkwaardigs. Een fransman kwam langs en bood aan om te checken of de dynamo de accu wel oplaadde. Dat is trouwens altijd te zien op de boordcomputer van de california. Toen hij zei 'start hem nog eens' wilde de auto niet meer starten. Toen brak mijn klomp natuurlijk. Niets zo vervelend als de ene keer wel en de andere keer niet starten....Tevens bleek de oude accu nog prima te zijn...
De fransman zei 'je hebt een ander probleem!' Waarop hij de sensor (twee polig) van de interkooler afhaalde en zei 'start nog eens'. Resultaat: start als een zonnetje! De lucht sensor, zoals hij hem noemde, was niet voorradig en omdat ik op de terugweg was, ben zonder de stekker op de sensor naar huis gereden.

Nu mijn vraag: zou deze sensor het oorspronkelijke probleem van het niet aan blijven, op de weg uitvallen of geheel niet willen starten zijn? Of kan dat niet bij zo'n sensor.
En dan mijn tweede vraag: waarom zit zo'n sensor erop, als je zonder prima door kunt rijden? Of is doorrijden zonder de sensor aan te sluiten slecht?
En ten derde: hoe gaat zo'n sensor kapot of is de sensor niet kapot maar besluit hij voor het motormanagement dat wat hij meet in de interkooler niet door de beugel kan? En wat is dan de oorzaak van die te hoge/lage waarde.

Goed, ben benieuwd wat de kenners onder jullie voor tips hebben. Alvast bedankt!!!!

p.s. ik heb dus alle tips over tankelementen, lekke brandstofslangen e.d. al ter harte genomen.
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door MrMillion »

Als ik het goed heb is dat de intercooler luchttemperatuursensor (g72). Je bus is uit 1996 dus heb je de g72 en g71 appart. De g71 zit ingebouwd in je motorsturing en wordt aangestuurd door het "vacuumslangetje" die een stukje lager zit.

Uit je verhaal maak ik op dat er iets niet deugd rondom de g72 sensor... waar wat. Denk dat je met uitlezen een stuk verder komt, maar dat is natuurlijk een makkelijk antwoord.

Stel de sensor is stuk, of de bekabeling (ff checken). Dan geeft de sensor dus een verkeerde temperatuurwaarde aan de motorsturing door. Maar dit kan volgens mij geen tot weinig invloed hebben op het starten. Tenzij de sensor zoveel invloed heeft op de inspuiting dat de waarde van de sensor dan overeenkomt met een temp van...., zeg 500C. Ik zeg maar wat. En dat de motorsturing de toevoer van diesel dichtgooid.

Wellicht maakt de sensor of de bedrading sluiting oid waardoor de motorsturing volledig de weg kwijtraakt en er simpelweg mee kapt en de auto uitzet.

Zijn heel veel "wat als" "misschien" "zou kunnen" "wellicht" :) . Maar "wie weet" prikkel ik de wat gevorderde techneuten.

Coen
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door roelssroyce »

Bedankt Coen. Precies in die richting zit ik ook te denken. Als dit, dan dat... Maar heb er zelf nog te weinig verstand van. De 2.4d had ik aardig onder de knie. Nu met turbo's en egr en motormanagement is het toch wat lastiger.
Maar wel gek toch, dat als je de sensorstekker lostrekt de auto prima rijdt. En dat die fransman dat zo ff uit de losse pols binnen een minuut weet. Anders had ik daar nu nog gestaan gok ik. Het gaat om de bovenste sensor. Het slangetje daaronder heb ik niets aan gedaan.

Hopen dat de gevorderde techneuten en idee hebben van dit oorzaak-gevolg vraagstuk...
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door MrMillion »

Wat misschien ook een mogelijkheid is, is dat je relais 109 niet goed meer is (bekend probleem). Kun je redelijk makkelijk checken door de kleur te bekijken. Zwart is de oude versie, grijs de gemodificeerde. Deze kan ook allerlei vreemde storingen geven. Dan niet en dan weer wel starten, soms heeeeel lang goed en dan in 1 keer weer mis. Je kan dan snel van de wijs gebracht worden door iets los te trekken en dat hij het dan in 1 keer wel weer doet.

Is altijd goed om na te kijken, is een cheap fix.

http://www.weetjewel.com/relais109.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door Multivan Generation »

roelssroyce schreef:Hallo weetjewellers,

Inmiddels heb ik naast mijn 2.4d uit 92, ook een 2.5tdi california uit '96 (102pk versie). Rijdt natuurlijk stukken soepeler dan de 2.4D, wat een genot! Maar, na dat ik hem gekocht had, wilde motor af en toe niet aan blijven. Let op, hij sloeg wel aan, maar viel dan gelijk binnen een seconde weer uit. Na een aantal keer starten (en een beetje het gaspedaal indrukken) ging hij dan toch aan. Dit ging niet altijd zo, maar slechts sporadisch. Na een probleemloze vakantie van 5000km thuis aangekomen de bus een tijdje geparkeerd. Toen ik hem weer pakte en een stukje ging rijden, viel hij midden op de weg uit (voelde als geen diesel meer) met nog een kwart tank over. 5 liter diesel erbij en toen startte hij weer.
Waarom zou je een beetje gas bij geven? Dat is niet nodig bij een TDI.
Als hij midden tijdens het rijden uitvalt dan kan dit veroorzaakt worden door Relais 109, wat er voor zorgt, dat de brandstofpomp spanning krijgt.
Maar ook een brandstofpomptiming die flink van tijd afstaat, kan dit veroorzaken.
roelssroyce schreef:Paar dagen later (met volle tank) startte hij uberhaubt niet meer. Na ca. 200m aangesleept te zijn, sloeg hij dan toch aan en maar gelijk naar de garage gegaan. Daar was hij trouwens voor de vakantie al geweest voor alle filters, olie, en vloeistoffen. Probleem leek snel opgelost te zijn door slangklemmen en O-ring op brandstoffilter te vernieuwen (mede door zoeken op dit forum). Gelijk weer op vakantie (tripje zuid frankrijk), starten-lopen, geen probleem, totdat ik na twee dagen camperen niet meer kon starten. Maar dit keer leek het accu gerelateerd, want de startmotor wilde niet eens meer rondlopen. Goed, de bus aangeduws m.b.v. mede kampeerders en dat ging erg vlot. Nog geen tien meter geduwd.
O-ringetje op brandstoffilter al eens vervangen, trekt hij daar geen valse lucht?
Zie topic van Egbert&Manon hier eens over..
Ging je voorgloeilampje wel uit bij voorgloeien?
roelssroyce schreef: En toen gebeurde iets merkwaardigs. Een fransman kwam langs en bood aan om te checken of de dynamo de accu wel oplaadde.
Dat is inderdaad heel vreemd :knipoog
roelssroyce schreef:Dat is trouwens altijd te zien op de boordcomputer van de california. Toen hij zei 'start hem nog eens' wilde de auto niet meer starten. Toen brak mijn klomp natuurlijk. Niets zo vervelend als de ene keer wel en de andere keer niet starten....Tevens bleek de oude accu nog prima te zijn...
De fransman zei 'je hebt een ander probleem!' Waarop hij de sensor (twee polig) van de interkooler afhaalde en zei 'start nog eens'. Resultaat: start als een zonnetje! De lucht sensor, zoals hij hem noemde, was niet voorradig en omdat ik op de terugweg was, ben zonder de stekker op de sensor naar huis gereden.

Nu mijn vraag: zou deze sensor het oorspronkelijke probleem van het niet aan blijven, op de weg uitvallen of geheel niet willen starten zijn? Of kan dat niet bij zo'n sensor.
Kan niet bij zo'n sensor, die zit er puur ter controle, en ter aanpassing van het inspuitmoment.

roelssroyce schreef:En dan mijn tweede vraag: waarom zit zo'n sensor erop, als je zonder prima door kunt rijden? Of is doorrijden zonder de sensor aan te sluiten slecht?
En ten derde: hoe gaat zo'n sensor kapot of is de sensor niet kapot maar besluit hij voor het motormanagement dat wat hij meet in de interkooler niet door de beugel kan? En wat is dan de oorzaak van die te hoge/lage waarde.
Veel vragen, veel antwoorden.
Die sensor meet de inlaattemperatuur en hierop wordt de inspuithoeveelheid indirect aangepast.
Kun je hiermee doorrijden, ja dat kan, maar je hebt dan een dynamische regeling minder, ook kan de auto in noodloop gaan.
Hoe gaat die sensor kapot? nou, leeftijd is een issue, olie er vaak langs? Het is techniek en in jouw geval 16 jaar oud..


Goed, ben benieuwd wat de kenners onder jullie voor tips hebben. Alvast bedankt!!!!

p.s. ik heb dus alle tips over tankelementen, lekke brandstofslangen e.d. al ter harte genomen.[/quote]

Heb je het tank element er al eens uitgehaald dan? En visueel beoordeelt of er een scheurtje in zit?

Even stapsgewijs:
sleutel in het contactslot en sleutel omdraaien,
de sleutel wordt uitgelezen en in 50 milliseconden moeten er meerdere checksums, controle antwoorden door de motorcomputer, gegenereerd worden.
Dus in 50 milliseconden, 7 antwoorden, die alle 7 ook nog eens juist moeten zijn, in die gestelde tijd.
Wordt aan één van de voorwaarden niet voldaan,
dan zal relais 109 niet vrij gegeven worden en ga je geen voorgloeilampje zien.

Volgende stap: de motorcomputer geeft relais 109 vrij en je kunt voorgloeien.
ging het lampje daarvan uit of heb je meteen de sleutel doorgedraaid?
Wat gebeurde er met de kilometerstand(odometer) viel die even weg?
Binnenverlichting? dimde die een beetje?

Heb je het contactblokje onder je contactslot al eens vervangen?
Is nu ook 16 jaar oud en dat gaat ook gewoon slijten.

Volgende stap, brandstofpomptiming dynamisch controleren met behulp van vagcom.
Al eens laten doen/zelf gedaan?

Met draaiende motor: wat is de laadspanning van de dynamo?

Ik zou om te beginnen de brandstofpomp timing controleren, en contactblokje onder contactslot vervangen,
en relais 109 vervangen.
En ook de accupolen eens opzuiveren en de massapunten vanaf de - pool naar beneden eens goed opschuren zodat ze weer schoon er uit zien..

Wellicht ziet je wereld er dan heel anders uit..
Contact blokje rond de 27 euro bij dealer
Relais 109 iets van 15 eur dacht ik..
En beide zelf uit te voeren..


Nog even een stomme vraag misschien, maar hoeveel sleutels heb je?
En heb je het bij alle sleutels?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door roelssroyce »

Hallo MultivanGeneration (Peter?),

Bedankt voor het uitvoerige antwoord en de grap over fransmannen die helpen! Haha. Ik was erg blij met de man! Maar blijft grappig.

Goed, heb het artikel waar Coen naar verwees (over 109) bekeken en herken wel dingen hieruit, maar bij mij lijkt het om een gematigde vorm te gaan ofzo. Hij is maar 1 keer midden op de weg uitgevallen (daarna weer 100-den km zonder problemen) en het starten (ik bedoel eigenlijk aanslaan van de motor) lukte na een paar pogingen (ook zonder gas bijgeven uit gewoonte van de 2.4D) van kort starten (dus niet langdurig startmotor laten ronddraaien) eigenlijk altijd wel. Tot die ene keer dat hij dus echt aangesleept moest worden (hij wilde echt niet meer aanslaan, zonder langdurig aangesleept te worden). De O-ring bij brandstoffilter vervangen en slangklemmen vernieuwd en toen startte hij steeds wel, keer op keer. Tot ca. 2000km later en twee dagen kamperen (op camperaccu). Toen heb ik niet opgelet of binnenverlichting dimde of niet, maar ik draai zeker nooit gelijk de sleutel helemaal om, wacht altijd tot het doven van het gloeilampje (wat fel brandt en vaak snel verdwijnt (zeker in vergelijking met 2.4D)) en kan me nu alleen nog herinneren dat na voorgloeien (op de kampeerplek dus) er bij het omdraaien van de sleutel niets gebeurde. Ik meen mij te herinneren dat alle lampjes op dashboard uitgingen, maar ben ik niet zeker van. Valse lucht aanzuigen lijkt me niet de oorzaak van de huidige problemen, omdat hij na 10m duwen al aansloeg (in frankrijk) en ook na 1-2 dagen stilstand voor de deur, nu gewoon aangaat (starten-lopen).

Maar heb net de luchttemperatuur sensor op de intercooler weer aangesloten en zeer bewust naar alles gekeken:
- sleutel om: controle lampjes gaan aan -> gloeilampje gaat aan (gaat zeer snel weer volledig uit) -> airbag controle lampje dooft
- ik zet binnenverlichting aan
- draai sleutel om om te starten: dashboardverlichting en binnenverlichting wordt iets minder fel, km stand gebeurt niets mee (blijft zichtbaar) en de auto slaat aan! In 1x. Dit heb ik net vijf keer herhaalt in 2-3 minuten tijd. En steeds verloopt het zoals beschreven, en de auto slaat aan... met de sensor aangesloten.

Dynamo levert 14.4 V volgens boordcomputer.
Ik heb nog niet het tankelement eruit gehaald om te inspecteren, maar ga als test de tank zover mogelijk leegrijden. Hij staat nu zo'n beetje op de stand waarbij hij vorige keer uitviel. Op vakantie steeds net voorbij half vol getankt, ook ivm rustpauzes voor onze kleine meid. Dus bijna leegrijden was niet nodig.

Nou, die sensor is het dus blijkbaar ook niet altijd. Ik denk dus dat ik lekker dat relais 109 ga vervangen en ik hou me aanbevolen voor iemand in de buurt die Vagcom er wellicht eens aan kan hangen om te kijken naar inspuittiming. Want ergens gaat er af en toe duidelijk iets mis.

Blijft gek dat het toen in frankrijk met sensor niet wilde lukken en zonder sensor wel (en met weer niet en zonder weer wel en dat nog een keer).

Ohja, ik heb twee sleutels en zal ze een tijdje beide bij me dragen. Mocht het weer gebeuren dan kan ik dat ook gelijk testen. Ik wist trouwens niet dat de sleutel van een 96-er uitgelezen werd...
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door MrMillion »

Weet zo niet waar je woont, maar ik heb zelf ook vagcom en obd stekker. Woon zelf in Oldehove (Groningen). Nooit te beroerd om hem even voor je uit te lezen en de pomptiming te checken. Ben benieuwd hoe het gaat na het vervangen van relais 109.!

Groet Coen
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door roelssroyce »

Coen, ik woon in Den Haag... Das dus best een eindje weg, maar zeer bedankt voor het aanbod. Wellicht kan ik eens langs rijden als ik een weekendje ervan maak in het noorden.

Iemand in zuid-holland?

Heb net gekeken. Er zit bij mij een grijze 109 in. Dit is dus al de gemodificeerde. Toch vervangen?

Trouwens, hij start nu weer elke keer. Te pas en te onpas probeer ik hem nu als ik er langs loop... :bonk

Kun je uiterlijk beoordelen of zo'n relais kapot is?

En Multivan Generation (MG), weet je zeker dat er een chip in de sleutel zit?

Gewoon om het symptomenbeeld compleet te maken (weet niet of het er iets mee te maken heeft), maar de startmotor lijkt soms ook wat te lang mee te lopen (kreunend geluid van een (halve) seconde als de motor al aanstaat). Heeft natuurlijk niets met uitvallen te maken, maar wellicht gaat er nu een lampje branden bij de techneuten.

Als er niemand in de buurt is om de pomptiming te checken, hebben jullie dan een idee van de kosten die hieraan verbonden zijn als ik naar een/de dealer ga?

Bedankt
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door MrMillion »

Den haag is wel een stukje weg inderdaad :). Ik zou je contactblokje vervangen. Kost niet zoveel en gewoon bij de dealer te halen. Hij kan natuurlijk weer afslaan omdat het contactblokje geen goed contact maakt. Zelfde kan zijn met de startmotor. Dat deze te lang stroom krijgt en door blijft draaien. Is een klusje van 10 minuten en nog geen 15,-. Zou een mooie meevaller zijn.

Relais is idd van het "goede type" als je toch bij de dealer bent voor het blokje kun je hem altijd meenemen voor die paar euro.

Coen
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door sgsdebruijn »

Ik kan hem wel uitlezen als je wilt, in een pb laat ik je weten waar ik woon
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door Multivan Generation »

@ Sebastiaan,
is een goed aanbod en redelijk in de buurt.

Bij de dealer ben je zo 20 euro kwijt dacht ik :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door sgsdebruijn »

Maken we gelijk een logjekunnen we dat hier beoordelen
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door roelssroyce »

Dat is gaaf zeg, Sebastiaan, dat jij mij kunt helpen (zie pb).

Net bij VW dealer relais 109 en contactblokje (schakelaar) gehaald. Totaal 50 euro incl btw. Relais gelijk vervangen. Contactblokje komt morgen (benen moeten buitenboord bungelen tijdens sleutelen hieraan en het lijkt wel herfst....).
Gelijk gecheckt of er een chip in de sleutels zitten: ja, die zit erin. Uitlezen kostte 50 Euro.
Toen langs mijn vaste garage gegaan die hem (kosteloos) hebben uitgelezen. Drie foutmeldingen:
- interne dataset werd gewijzigd
- regeleenheid werd geblokkeerd
- en eentje over de luchttemperatuur sensor die de fransman had los gekoppeld.
Daarbij kon eerst geen contact gemaakt worden met de regeleenheid als 1996 als bouwjaar werd opgegeven, maar 1998 - 2003 wel. Dan zou volgens garagist ook de brandstofpomp vervangen moeten zijn. Ik ga dat eens nazoeken in de rekeningen die ik heb bij de bus, maar er staat me inderdaad iets van bij dat pomp en regeleenheid eens vervangen zijn. Of dat door deze mysterieuze storingen is gedaan, of vanwege iets anders... ik weet niet...

Niet een duidelijke aanwijzing vanuit het uitlezen dus volgens mij. Pomptiming niet gecheckt omdat garagist dat onlogisch vond gezien het goede lopen van de auto (in ieder geval 99,9%) van de 8000km die ik er nu zelf mee naar het zuiden en terug heb gereden.
Mogelijke verklaringen van hem waren:
- contactblokje
- vastlopen van regeleenheid, die na een soort van herstarten/rebooten (net als bij je computer, waar zaken het in eens weer kunnen doen, na herstarten) het gewoon weer doet.
- relais 109
- massapunten, maar ook plusaansluitingen goed nalopen

Dat was het wel. Dus eigenlijk ook precies wat Peter zei, alleen dan niet wat betreft de pomptiming, die was volgens de garagist trouwens mechanisch (dus niet met computer te regelen).

Goed. Verder de oude accu getest (58% startvermogen, maar batterij was nog goed) en de nieuwe gelijk ook (78% startvermogen, en batterij goed). De regeleenheid stekker losgehaald en met contactspray ingespoten.

Na morgen dus maar zien of het goed blijft gaan. En binnenkort bij Sebastiaan langs voor log. Ben zeer benieuwd!
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door sgsdebruijn »

Zijn de meldingen gereset?
We lezen hem opnieuw uit, indien nodig resetten we de meldingen en rijden opnieuw.
Maken een log van wat groepen (3 8 11) dan heb je dat ook gelijk gehad.
Leuk een motor die mooi loopt maar op gehoor denk ik wel knap als je het verschil in inspuittijdstip kan horen (-;
Dus die pomptiming lezen we ook gewoon uit.

Maar even voor de zekerheid,
niet starten maar wel ronddraaien of ook zelfs niet ronddraaien, geen klik enz..?

Is hij getuned?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Een behulpzame fransman bij startproblemen

Bericht door Multivan Generation »

roelssroyce schreef:Drie foutmeldingen:
- interne dataset werd gewijzigd
- regeleenheid werd geblokkeerd
- en eentje over de luchttemperatuur sensor die de fransman had los gekoppeld.


Niet een duidelijke aanwijzing vanuit het uitlezen dus volgens mij.
Nou voor mij wel,
je motorcomputer activeert de wegrijblokkering,
waarbij ik denk door een foute niet originele sleutel maar een kopie,
of je gaf geen tijd voor uitlezen en hebt, of iemand anders meteen doorgedraaid, en dan poef op de wegrijblokkering.
De fouten kunnen ook veroorzaakt zijn geworden door een te lege accu.

roelssroyce schreef:Pomptiming niet gecheckt omdat garagist dat onlogisch vond gezien het goede lopen van de auto (in ieder geval 99,9%) van de 8000km die ik er nu zelf mee naar het zuiden en terug heb gereden.
Och daar ben ik het niet mee eens.
Een brandstofpomp timing van 40 of 56 geeft wel degelijk een merkbaar verschil en ook hoorbaar..

Mogelijke verklaringen van hem waren:
- contactblokje
- vastlopen van regeleenheid, die na een soort van herstarten/rebooten (net als bij je computer, waar zaken het in eens weer kunnen doen, na herstarten) het gewoon weer doet.
- relais 109
- massapunten, maar ook plusaansluitingen goed nalopen

Vastlopen van een regelunit heb ik bij een motorcomputer eigenlijk nog nooit van gehoord,
of het moet komen door kortsluiting wat door bedrading veroorzaakt wordt.


Dat was het wel. Dus eigenlijk ook precies wat Peter zei, alleen dan niet wat betreft de pomptiming, die was volgens de garagist trouwens mechanisch (dus niet met computer te regelen).

De pomptiming wordt mechanisch op tijd gezet en dan wordt de bus netjes warmgereden en wordt de brandstomp timing dynamisch, dus met de motor draaiend, en met behulp van bijvoorbeeld vagcom als hulpmiddel, fijn afgesteld.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie