Mijn VW gaat eindelijk geleverd worden 5 weken overtijd.
Nu zou ik er volgende week met mijn caravan wat warmere oorden willen opzoeken.
Is dit wel verstandig om met een nieuwe motor , 140 pk , dadelijk een caravan te trekken en welke rijstijl moet ik dan daar bij aanhouden, ik bedoel veel schakelen en niet teveel cruise controle, of maakt het niet uit.Of moet ik thuis blijven
Wat denken jullie, alvast bedankt voor de reacties
Ingereden is hij al?
Toch staan er geen kilometers op de teller hoor,is er buiten vroeger dan zo veel veranderd?
Hoor ook tegenwoordig nog over inloopolie,wrijving en belasting van nieuwe motor.
frits k schreef:Ingereden is hij al?
Toch staan er geen kilometers op de teller hoor,is er buiten vroeger dan zo veel veranderd?
Hoor ook tegenwoordig nog over inloopolie,wrijving en belasting van nieuwe motor.
vanaf fabriek naar parkeerplaats -vanaf parkeerplaats naar trein- vanaf trein naar parkeerplaats(pon)-vanafparkeerplaats naar dealer vanaf dealer naar huis dus de korte stukkies heeft al overleefd- nu de lange nog
Vroegah, toen alles in het blok nog een beetje op elkaar in moest slijten, was het handig dit eerst rustig te doen. Tegenwoordig wordt alles zeer nauwkeurig gemaakt en hoeft er niks meer op elkaar in te slijten. De motor is met een beetje geluk al reeds door alle toerentallen gehaald in de fabriek.
De olie hoeft ook niet snel vervangen worden, toch? Vroegah moest die ook al eerder vervangen. Ik neem aan dat je eerste beurt voor de bus pas ergens rond de 30.000km ligt.
Als wij nieuwe Transporters afleveren aan onze klanten dan adviseren wij het volgende:
Gewoon normaal mee rijden, waaronder verstaan wordt dat de auto uiteraard op temperatuur moet zijn alvorens vermogen te gaan vragen, het mag voor zich spreken dat de auto de eerste 5.000km echt wel even moet "wennen". Ook het oliepeil in de gaten houden, aangezien het een nieuw motorblok betreft zal hij overal een filmlaagje olie achterlaten, het lijkt dan dus net alsof de motor olie verbruikt, al is dit natuurlijk maar minimaal.
Mocht je olie bij moeten vullen, ga dan langs je dealer.
Wat betreft de intervallen: 40.000km of 2jr. MAXIMAAL. De auto is echter voorzien van een boordcomputer die zelf aangeeft wanneer hij onderhoud nodig heeft. Rij je veel kleine stukjes, dan zal de interval wat kleiner zijn dan bij louter lange afstanden.
ik weet niet hoe het met de 2 liters zit, maar een caddy 1TDI 110pk en een T5 5 cilinder 130pk met longlife water erin zuipen in het begin olie, begint met 1 liter op 3 a 5 duizend en loopt dan richting de 40.000 langzaam af naar zo'n 1liter op 20.000km dat is niet zorgwekkend, dat doen ze volgens mijn dealer allemaal, Door het iets vervuilen van de motor door gebruik daalt het olieverbruik naar normale waarden.
Kortom, neem een kruik van de juiste olie mee (bij voorkeur exact die, die er af fabriek in geknikkert is) en peil elke 500-1000km en vul bij waar nodig.
Inrijden is niet nodig op de manier zoals dat vroeger was, rij de auto rustig warm, draai geen heel hoge toeren en vraag vooral niet te veel bij te lage toeren. laat de motor werken tussen 2000 en 3000 toeren. Probeer niet te constant te rijden, schakel liever een keer terug en rij dan met iets hogere toeren zodat de motor met wisselende toeren gereden wordt.
Een kennis van me krijgt zijn nieuwe auto's altijd de week voordat ie er mee op vakantie gaat, die heeft altijd lekker vlotte auto's. OVer levensduur kan ik niets zeggen, met 4 jaar hebben ze er 2 ton op en gaan ze er uit....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden.... Tyraps, Tape en Telefoon