Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Motorisch probleem

vragen over de T4
Plaats reactie
gert99
Berichten: 376
Lid geworden op: 30 jan 2007, 16:41

Motorisch probleem

Bericht door gert99 »

Hoi WJW-lers,

Gisteren terug gekeerd uit Italië met een bus die af en toe hapert. Volgende is het geval. Als ik terug schakel naar lagere versnelling en dus laag in de toeren zit en weer snelheid wil gaan maken dan valt de motor uit(niet altijd), als ik dan het gaspedaal omhoog laat komen en weer indruk dan komt de motor weer tot leven. Op de snelweg bij hogere toerentallen geen probleem, soms gebeurt het ook bij optrekken vanuit stilstand(gaspedaal los en hij pakt hem weer op), heb preventief een andere(gebruikt, weet dus niet of deze nog goed is) 109 relais er in gedaan (weet dus niet of deze ok is)Gaat om 2.5 TDI ACV uit 2000, distributie 3 weken geleden vervangen(oorzaak?), brandstoffilter ook vervangen,iemand enig idee??

Grtz . Gert
Gebruikersavatar
Lammert
Berichten: 297
Lid geworden op: 05 jun 2009, 21:13
Locatie: Geeuwenbrug

Re: Motorisch probleem

Bericht door Lammert »

Mogelijk je aansturing van het gaspedaal? Blijft hij wel staionair draaien maar geen reactie op je pedaal. Af en toe weigeren om op te pakken? Het wordt electriesch overgebracht. Misschien de spoel voor doorgeven niet 100% meer. Ik doe een gok, mogelijk dat anderen meer kunnen zeggen. Servo defect of hoe dat ding ook heet.
Lammert
Lammert (T4-2002 LWB DC 102<132PK. Vanaf nieuw in bezit. > 444444.4km. :ikrij
gert99
Berichten: 376
Lid geworden op: 30 jan 2007, 16:41

Re: Motorisch probleem

Bericht door gert99 »

Stationair draait ie zonder probleem, meeste last bij terug schakelen en weer oppakken en dan bij lage toerentallen, soms bij optrekken,is niet altijd, je kan er geen peil op trekken wanneer het gebeurt, heen naar Italië misschien 8 keer gebeurt, gisteren in de file regelmatiger, als je snelheid 1 keer aan maken bent gebeurt het niet meer

Grtz. Gert
Gebruikersavatar
edwinh
Berichten: 222
Lid geworden op: 11 mar 2013, 20:40
Locatie: Fryslan

Re: Motorisch probleem

Bericht door edwinh »

gert99 schreef:Stationair draait ie zonder probleem, meeste last bij terug schakelen en weer oppakken en dan bij lage toerentallen, soms bij optrekken,is niet altijd, je kan er geen peil op trekken wanneer het gebeurt, heen naar Italië misschien 8 keer gebeurt, gisteren in de file regelmatiger, als je snelheid 1 keer aan maken bent gebeurt het niet meer

Grtz. Gert
Brandstof filter preventief vervangen, gebeurt vaker dat er iets niet goed zit binnen in waardoor bijvoorbeeld de druk weg valt, hoe is het starten?

Alle vacuum slangen na lopen( EGR turbo, en die van de intercooler en turbo
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
gert99
Berichten: 376
Lid geworden op: 30 jan 2007, 16:41

Re: Motorisch probleem

Bericht door gert99 »

Starten is geen probleem, slaat gelijk aan, alle vacuumslangen vorig jaar vervangen, zie geen lekkage o.i.d. bij brandstoffilter, zou het dan volgens mij ook moeten doen op de snelweg, daar doet tie het niet, als ik wil inhalen met flink het gaspedaal ingedrukt dan is er niets aan de hand

Grtz. Gert
Gebruikersavatar
edwinh
Berichten: 222
Lid geworden op: 11 mar 2013, 20:40
Locatie: Fryslan

Re: Motorisch probleem

Bericht door edwinh »

gert99 schreef:Starten is geen probleem, slaat gelijk aan, alle vacuumslangen vorig jaar vervangen, zie geen lekkage o.i.d. bij brandstoffilter, zou het dan volgens mij ook moeten doen op de snelweg, daar doet tie het niet, als ik wil inhalen met flink het gaspedaal ingedrukt dan is er niets aan de hand

Grtz. Gert
ECU uitgelezen?
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
gert99
Berichten: 376
Lid geworden op: 30 jan 2007, 16:41

Re: Motorisch probleem

Bericht door gert99 »

nog niet, ben gisteren avond pas terug gekomen, zelf geen apparatuur voor....
Gebruikersavatar
edwinh
Berichten: 222
Lid geworden op: 11 mar 2013, 20:40
Locatie: Fryslan

Re: Motorisch probleem

Bericht door edwinh »

gert99 schreef:nog niet, ben gisteren avond pas terug gekomen, zelf geen apparatuur voor....
Bij geen fouten toch het brandstof filter vervangen
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
gert99
Berichten: 376
Lid geworden op: 30 jan 2007, 16:41

Re: Motorisch probleem

Bericht door gert99 »

denk eerst nog een andere 109 relais proberen, zat een grijze in en volgens mij is dat al een vervangende voor de zwarte(momenteel weer een (gebruikte)zwarte erin, lijkt mij vreemd dat alle 2 kapot zijn, als brandstoffilter het zou zijn dan zou het volgens mij niet alleen bij lage toerentallen zijn.........

grtz gert
Gebruikersavatar
edwinh
Berichten: 222
Lid geworden op: 11 mar 2013, 20:40
Locatie: Fryslan

Re: Motorisch probleem

Bericht door edwinh »

gert99 schreef:denk eerst nog een andere 109 relais proberen, zat een grijze in en volgens mij is dat al een vervangende voor de zwarte(momenteel weer een (gebruikte)zwarte erin, lijkt mij vreemd dat alle 2 kapot zijn, als brandstoffilter het zou zijn dan zou het volgens mij niet alleen bij lage toerentallen zijn.........

grtz gert
Dat kan wel hoor als het binnen werk niet goed is.
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Motorisch probleem

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou de brandstofpomp timing controleren,
en het elektronisch gaspedaal uittesten..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
gert99
Berichten: 376
Lid geworden op: 30 jan 2007, 16:41

Re: Motorisch probleem

Bericht door gert99 »

Hoi Peter,

Hoe is het pedaal te testen?

Grtz. Gert
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Motorisch probleem

Bericht door Multivan Generation »

via vagcom.

Bijvoorbeeld hiermee:
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_g79.html" onclick="window.open(this.href);return false;
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Motorisch probleem

Bericht door Herman744 »

Hoi,

Kabelbreuk bij de pomp misschien. Bij gas geven kantelt de motor iets en is er misschien even geen (goed) contact mogelijk. Geen brandstoftoevoer want de magnetische klep gaat dicht. Dit was een half jaar geleden bij mijn bus het geval. De ANWB-monteur rommelde wat met de draadjes en de bus veranderde in toeren. Nieuw draadje gemonteerd en opgelost.

Groet,
Herman744
Plaats reactie