Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Temperatuurlampje

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Temperatuurlampje

Bericht door Icebox »

Hoi allemaal,

Ik ben al iets wijzer geworden door de zoekfunctie maar zou toch graag advies op maat willen hebben.
Gisteren ging ik boodschappen doen met de bus en na nog geen kilometer ging het temperatuurlampje aan. Ik stoppen (had al eerder een lek) en gekeken. Geen lek, en genoeg vloeistof. Motor ook niet warm ofzo. Ik weer instappen en starten en lampje is gewoon uit. Ik ga rijden en nog geen 100 meter later gaat het lampje weer aan. Twijfel of ik moest stoppen en toen ging die vanzelf weer uit. Dit bleef het lampje doen totdat we bij de winkel waren. Op de terugweg was er niks aan de hand.

Extra info: de temperatuurwijzer en brandstofwijzer doen het enkel af en toe. Het is een 2.4 D uit '93, automaat.

Wat kan ik het beste doen?

Groetjes, en alvast bedankt :)

Sinja :zwaai
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Temperatuurlampje

Bericht door Herman744 »

Sinja,

Ga naar "uitgebreid zoeken" tik in: knipperend lampje. Op de vierde plaats staat een vraag van Jamiel. Lees dat eens door. De door mij aangegeven werkwijze heeft hem goed geholpen.
Wat wel opvallend is, dat je lampje aan gaat. Knippert dus niet begrijp ik hieruit. Wellicht toch een ander probleem.

Herman744
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Temperatuurlampje

Bericht door Icebox »

Hoi Herman,

dankje voor je reactie. Ik ben niet helemaal duidelijk geweest. Het is inderdaad een knipperend lampje geweest! Ik heb het topic gelezen en het probleem komt overeen.

Volgende vraag. Is er iemand in de buurt van Halfweg (NH) die samen met mij kan solderen? (m.a.w. ik kan en durf het niet)

Groetjes,
Sinja
Gebruikersavatar
thomas b
Berichten: 227
Lid geworden op: 09 mar 2010, 21:34
Locatie: Wonck - België

Re: Temperatuurlampje

Bericht door thomas b »

hallo,
Mijn lampje knippert al drie jaar, en ga daarvoor niet het hele dashboard demonteren.
Je hebt de temperatuurmeter om te zien of de auto warm draait. daarnaast kijk ik af en toe in het expansie vat of er genoeg koelvloeistof in zit. Het lampje knippert omdat er inderdaad een draadje los zit (= voelertje voor koelvloeistof).
dus geen paniek......
één, twee, drie (T) vier's
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Temperatuurlampje

Bericht door Pascal-141 »

thomas b schreef:hallo,
Mijn lampje knippert al drie jaar, en ga daarvoor niet het hele dashboard demonteren.
Je hebt de temperatuurmeter om te zien of de auto warm draait. daarnaast kijk ik af en toe in het expansie vat of er genoeg koelvloeistof in zit. Het lampje knippert omdat er inderdaad een draadje los zit (= voelertje voor koelvloeistof).
dus geen paniek......
het voelertje (sensor) zit in het expansievat , daarvoor hoef je echt niet je hele dashboard te demonteren hoor , gewoon de motorkap openen en je kan er bij :bifun
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Temperatuurlampje

Bericht door Herman744 »

Pascal,

De sensor zit toch gegoten in plastic. Je kunt er nooit bij.

Thomas,
De temperatuurmeter wil bij deze bussen wel een pendelen, de mijne liep soms ineens op tot 110 gr. terwijl er niets aan de hand was. Ook de wijzer van de brandstofvoorraad wees soms te hoog. Je hoeft trouwens je dashboard niet te verwijderen, alleen het kombi-instrument. (met wat oefening) binnen 10 min. eruit.

Herman744
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33914
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Temperatuurlampje

Bericht door Multivan Generation »

Wat ook wel eens wil helpen,
is de stekkers op de dynamo eens loshalen, schoonmaken,
en weer terugplaatsen waarbij gekeken moet worden of de stekkers nog goed klemmen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Temperatuurlampje

Bericht door Pascal-141 »

Herman744 schreef:Pascal,

De sensor zit toch gegoten in plastic. Je kunt er nooit bij.
De sensor zelf kun je niet vervangen , je kan wel
ofwel het reservoir volledig vervangen
ofwel eerst proberen door het reservoir eens goed te reinigen vanbinnen
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie