Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
ons project: Talulah Transporter
ons project: Talulah Transporter
Ik ben nieuw op dit forum, er gaat een wereld voor mij open..
Mijn vriend en ik hebben onlangs deze prachtige donkerblauwe T4 gekocht, we hebben haar Talulah genoemd. Begon als een grapje maar het blijft hangen.
Zij krijgt twee voorname functies: Wij willen haar ombouwen tot camper maar ook tot werk- en transportbusje. Mijn vriend is namelijk meubelmaker en hij is onlangs voor zichzelf begonnen. We zijn van plan om de rechterkant te voorzien van kastjes en een soort van werkblad (zonder fornuis of gootsteen) en er een rock n rollbed in te zetten dat we ook weer gemakkelijk kunnen verwijderen zodat mijn vriend de ruimte voor zijn werk kan gebruiken.
Maar zover is het nog LANG niet. Want jee oh jee wat lopen we tegen een boel vragen/twijfels/mogelijkheden/problemen en uitdagingen aan! Zowel mijn vriend als ik hebben nauwelijks verstand van auto's (ik ben ontwerpster en fotograaf, hij meubelmaker en landschapsarchitect).
Allereerst een foto...
Re: ons project: Talulah Transporter
wa moet je nu met een engelse bus
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Re: ons project: Talulah Transporter
Maar goed. Om te beginnen gooi ik er meteen maar een frustrerende kwestie in. In de bodem van onze T4 zitten vier rails, waar een achterbank in bevestigd kan worden neem ik aan. Die rails wilden we er afgelopen zondag uit halen, want we wilden de bus stippen om te beginnen met schoonmaken, maten opnemen voor isolatie enz.
Om een lang verhaal kort te maken: na een hele dag zweten, een doorgebrande slijptol, meerdere dolgedraaide schroefkoppen, diverse roestsplinters in m'n ogen van het onder de bus liggen zonder bril en redelijk wat gevloek... zijn we er in geslaagd slechts 1 van de 4 rails eruit te krijgen.... Aahrgh.
Vandaag hadden we allebei een volle dag om weer aan de bus te klussen en we besloten eerst aan de slag te gaan met het met skai leer beplakken van de randen rond de houten panelen. Dat is niet gelukt vandaag. Maar daarover straks meer.
Via mail had ik een schadebedrijfje in de buurt van Nijmegen gevraagd of ik mocht langskomen met wat vragen over de bus, dit mocht. Vanmiddag gingen we er naartoe en ik had eigenlijk gehoopt dat hij ons ter plekke zou kunnen helpen om de rails eruit te krijgen maar hij had geen tijd en adviseerde ons om de schroefkoppen van de bouten met een 8mm staalboor uit te boren zodat de hele bout er vanzelf uit zou vallen.
Wij hebben echter geen krachtige boor gechikt voor zo'n klusje, wij hebben alleen boren met accu's. Op weg naar huis toch nog maar even langs de kwik fit naast mijn huis gereden, daar ook even om advies gevraagd en daar zei een monteur dat het een hels karwei is om zoiets met een boor te doen (wat fijn toch, al die tegenstrijdige adviezen). Zijn raad was om een slijptol te huren bij de Gamma, een slijpblad van 1 mm te kopen en zo de rails aan stukken te snijden tot we bij de schroefkop kunnen komen.
Ik voel weer een hoge rekening aankomen voor het huren van zo'n slijptol en kopen van het blad..
Heeft een van jullie medet4 of t5bezitters toevallig niet al te ver van Nijmegen een slijptol die we zouden mogen gebruiken?
Goed, voor vandaag geef ik het op om die rails eruit te krijgen..
Re: ons project: Talulah Transporter
Haha!! Terechte vraag.matje86 schreef:wa moet je nu met een engelse bus
Ehm... Mijn vriend is Engels.. vandaar. We zijn een maand geleden naar Nederland verhuisd voor mij en verzekeringtechnisch was het handiger om de T4 in Engeland aan te schaffen.
Vandaar!
Re: ons project: Talulah Transporter
rails lijken mij eerder voor bevestiging zware last
zit waarschijnlijk om de 10 cm met schroef aan de bodemplaat vast en wat glu tussen bodemplaat en rail
enkel bout ook door de bodem zal je dus aan de onderzijde de moer moeten los draaien
voor foto,s plaatsen zie viewtopic.php?f=14&t=36217" onclick="window.open(this.href);return false;
zit waarschijnlijk om de 10 cm met schroef aan de bodemplaat vast en wat glu tussen bodemplaat en rail
enkel bout ook door de bodem zal je dus aan de onderzijde de moer moeten los draaien
voor foto,s plaatsen zie viewtopic.php?f=14&t=36217" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Re: ons project: Talulah Transporter
een slijptol haal je goedkoop onder de 3 tientjes nieuw of een wat meer degelijk apparaat vanaf 50euro. ik zou kijken voor een 125mm. loop eens door de bouwmarkt en vergelijk.
als het bouten en moeren zijn die ze hebben gebruikt bij die rail dan alles lekker inspuiten met wd40 en gewoon proberen los te draaien. ga je uitboren dan zorg voor kwaliteit boortjes zodat het ook in 1 keer lukt...
ik lees meubelmaker, ontwerpster, fotograaf dat wordt dan een mooie foto reportage hier op
als het bouten en moeren zijn die ze hebben gebruikt bij die rail dan alles lekker inspuiten met wd40 en gewoon proberen los te draaien. ga je uitboren dan zorg voor kwaliteit boortjes zodat het ook in 1 keer lukt...
ik lees meubelmaker, ontwerpster, fotograaf dat wordt dan een mooie foto reportage hier op
Bekleding fase 1. De tapijttest.
Omdat we de camper ook als werkbusje willen kunnen gebruiken, zijn we het er al snel over eens geworden dat we voor de bekleding zoveel mogelijk gebruik willen maken van stevig tapijt. Mocht er een keer een hoek van een kast tegen de wand aan schuren zou het toch zonde zijn als die wand met prachtig duur velours bekleed is.
Ik las in een forumonderwerp een tip, van wie is me even ontschoten, dat bisontix gemengd met een derde thinner ervoor zorgt dat novazon tapijt heel rekbaar en soepel wordt.
Ik heb de proef op de som genomen. Stukje novazon tapijt gekocht, verschillende moeilijke vormen uit een stuk mdf gezaagd, maskertje op en een beetje gespeeld om te kijken wat ik er allemaal mee kon.
Zie foto voor resultaat.
Ik las in een forumonderwerp een tip, van wie is me even ontschoten, dat bisontix gemengd met een derde thinner ervoor zorgt dat novazon tapijt heel rekbaar en soepel wordt.
Ik heb de proef op de som genomen. Stukje novazon tapijt gekocht, verschillende moeilijke vormen uit een stuk mdf gezaagd, maskertje op en een beetje gespeeld om te kijken wat ik er allemaal mee kon.
Zie foto voor resultaat.
Re: ons project: Talulah Transporter
limburger schreef:een slijptol haal je goedkoop onder de 3 tientjes nieuw of een wat meer degelijk apparaat vanaf 50euro. ik zou kijken voor een 125mm. loop eens door de bouwmarkt en vergelijk.
als het bouten en moeren zijn die ze hebben gebruikt bij die rail dan alles lekker inspuiten met wd40 en gewoon proberen los te draaien. ga je uitboren dan zorg voor kwaliteit boortjes zodat het ook in 1 keer lukt...
ik lees meubelmaker, ontwerpster, fotograaf dat wordt dan een mooie foto reportage hier op
Ha! Ja, dat zou best eens kunnen! Tot nu toe m'n camera niet meegenomen tijdens het klussen, maar dat gaat zeker gebeuren. Je zult het nu nog even met de iphonekiekjes moeten doen...
Re: ons project: Talulah Transporter
Nee, het zijn rails voor stoelen, achterbank, maar die willen we niet. De bevestiging voor zware last zijn vier van die zwarte ringen. Maar daar hebben we geen last van vant die zitten niet door het hout heen vast.matje86 schreef:rails lijken mij eerder voor bevestiging zware last
zit waarschijnlijk om de 10 cm met schroef aan de bodemplaat vast en wat glu tussen bodemplaat en rail
enkel bout ook door de bodem zal je dus aan de onderzijde de moer moeten los draaien
voor foto,s plaatsen zie viewtopic.php?f=14&t=36217" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: ons project: Talulah Transporter
rails voor t4 stoelen zien er heel anders uit (en kosten gedemonteerd ong 50 euro per stuk):T44EVER die zitten onder de bodemplaat aan een aangelaste bevestinging (20 euro per stuk)vast en de rail zit daar weer aan gebout
haal maar eens de gehele bodemplaat (meestal alleen gekit, soms wat parkers er in om hem vast te laten liggen met drogen))er uit dan kan je makkelijker de rails er uit halen
haal maar eens de gehele bodemplaat (meestal alleen gekit, soms wat parkers er in om hem vast te laten liggen met drogen))er uit dan kan je makkelijker de rails er uit halen
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Re: ons project: Talulah Transporter
hmm.. dan weet ik ook niet wat het zijn. De handelaar van wie ik hem heb gekocht had er een achterbank op zitten. Wellicht nemen ze het niet zo nauw met de veiligheid in Engeland, haha. Anyway, hier een foto van de rails...matje86 schreef:rails voor t4 stoelen zien er heel anders uit (en kosten gedemonteerd ong 50 euro per stuk):T44EVER die zitten onder de bodemplaat aan een aangelaste bevestinging (20 euro per stuk)vast en de rail zit daar weer aan gebout
haal maar eens de gehele bodemplaat (meestal alleen gekit, soms wat parkers er in om hem vast te laten liggen met drogen))er uit dan kan je makkelijker de rails er uit halen
Re: ons project: Talulah Transporter
En hier een close-up.
Heb ondertussen maar gewoon een afspraak gemaakt bij de garage voor hulp. In plaats van een slijptol, slijpblad of metaalboortje kopen.
Morgen gaan ze eruit. En dan op naar het isolatieverhaal.
Heb ondertussen maar gewoon een afspraak gemaakt bij de garage voor hulp. In plaats van een slijptol, slijpblad of metaalboortje kopen.
Morgen gaan ze eruit. En dan op naar het isolatieverhaal.
Re: ons project: Talulah Transporter
het kan wel een rails zijn voor stoelen maar niet vw
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Re: ons project: Talulah Transporter
Dit is idd bevestigingsysteem voor banken,worden veel gebruikt in taxibusjes maar wij hebben dit systeem in enkele touringcars zitten.
Kortom is wel iets mee te fabriceren want het is sterk genoeg en mits juist gemonteerd kan je tafels en banken heel snel demonteren en monteren.
Kortom is wel iets mee te fabriceren want het is sterk genoeg en mits juist gemonteerd kan je tafels en banken heel snel demonteren en monteren.
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: ons project: Talulah Transporter
Hier een willekeurige leverancier:
http://www.vynckier.biz/nl/bara25b" onclick="window.open(this.href);return false;
Egbert
http://www.vynckier.biz/nl/bara25b" onclick="window.open(this.href);return false;
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel