Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Kingscrown's Rode Baron (California'00)
-
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 04 feb 2013, 09:11
Kingscrown's Rode Baron (California'00)
Dag allemaal,
Vorige week hebben we onze witte California ingeruild op een (origineel NL'se) Tornadorode T4 California uit 99 (bj00).
Zoals bij alle rode California's is ook ons polyester hefdak verkleurd door de zon.
Wat is nu de beste manier om het dak op te knappen?
Optie 1: wrappen van het hefdak kosten +/- 230 EUR
Optie 2: lakken van het hefdak met boten/jachtlak (RUWA Jachtlak). Ik las op internet dit topic over het opknappen van een polyester paardentrailer. Als dit kan, dan zou een hefdak toch ook moeten lukken? (linkje naar dit topic: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=158&t=918250" onclick="window.open(this.href);return false;)
Optie 3: Plastidippen (niet mijn voorkeur, ik weet niet hoe die materiaal zich houdt tot polyester en de kosten zullen aan de hoge kant zijn).
Optie 4: Spuiten (te duur)
Iemand ervaringen/tips? Zou jachtlak een oplossing zijn?
Thx!
Vorige week hebben we onze witte California ingeruild op een (origineel NL'se) Tornadorode T4 California uit 99 (bj00).
Zoals bij alle rode California's is ook ons polyester hefdak verkleurd door de zon.
Wat is nu de beste manier om het dak op te knappen?
Optie 1: wrappen van het hefdak kosten +/- 230 EUR
Optie 2: lakken van het hefdak met boten/jachtlak (RUWA Jachtlak). Ik las op internet dit topic over het opknappen van een polyester paardentrailer. Als dit kan, dan zou een hefdak toch ook moeten lukken? (linkje naar dit topic: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=158&t=918250" onclick="window.open(this.href);return false;)
Optie 3: Plastidippen (niet mijn voorkeur, ik weet niet hoe die materiaal zich houdt tot polyester en de kosten zullen aan de hoge kant zijn).
Optie 4: Spuiten (te duur)
Iemand ervaringen/tips? Zou jachtlak een oplossing zijn?
Thx!
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Kingscrown's Rode Baron (California'00)
Een verweerd dak?
Ach, er is met poetsen veel te behalen hoor..
Vraag maar aan odorf
Als je naar de campeer en zelfbouw meeting zou komen,
dan wil ik er wel eens een poging aan wagen hoor
Tegen materiaal kosten..
groeten Peter
Ach, er is met poetsen veel te behalen hoor..
Vraag maar aan odorf
Als je naar de campeer en zelfbouw meeting zou komen,
dan wil ik er wel eens een poging aan wagen hoor
Tegen materiaal kosten..
groeten Peter
Re: Kingscrown's Rode Baron (California'00)
mooi rood is niet lelijk!
Re: Kingscrown's Rode Baron (California'00)
Optie 5, makkelijkste, en waarschijnlijk goedkoopste van alle. Inderdaad, zoals peter al aangeeft, polijsten en in de was. Het resultaat kon wel eens je verwachtingen overtreffen. Daarna bijhouden is wel het devies. Dat betekent om de 3-4 maanden poetsen en in de was. Polijsten hoeft dan niet per sé tenzij je te lang wacht. Wil je een meer onderhoudsvrije oplossing dan is dat spuiten.kingscrown schreef:Dag allemaal,
Zoals bij alle rode California's is ook ons polyester hefdak verkleurd door de zon.
Wat is nu de beste manier om het dak op te knappen?
Iemand ervaringen/tips? Zou jachtlak een oplossing zijn?
Maar dat kan altijd nog. Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
-
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 04 feb 2013, 09:11
Re: Kingscrown's Rode Baron (California'00)
Odorf bedankt voor de tip!
Welke middelen heb je hiervoor gebruikt?
Welke middelen heb je hiervoor gebruikt?
Re: Kingscrown's Rode Baron (California'00)
poetsmachine erover dan komje een heel eind .wel een profesionele machine en 3 m poets en daarna goed bijhouden
Re: Kingscrown's Rode Baron (California'00)
De werkwijze:kingscrown schreef:Odorf bedankt voor de tip!
Welke middelen heb je hiervoor gebruikt?
•Goed wassen
•Kleien (vastzittende rommel beter verwijderen) met in dit geval Mothers Clay kit
•Randen afplakken. Polish geeft op rubber etc. lastig te verwijderen vlekken
Met een Dual-action polisher in mijn geval de DAP500;
*met een oranje pad (medium cutting) en Meguiar's Professional - Mirror Glaze M83 Dual Action Cleaner / Polish
de boel gepolijst, daarna met een schone doek de resten polish handmatig weggepoetst
*Met een groene 'Kompressor' soft-pad Dodo-Juice Lime-Prime pre wax cleaner
de boel nogmaals onderhanden genomen, ook weer nagewreven met een schone doek.
•Meguiar's M16 carnubawax aangebracht met een fijn sponsje (pad/applicator)
Even laten staan tot de was een lichte mist geeft.
•Daarna met een microfiber doek de was uitgepoetst.
Als je het daarna bijhoudt (om 2-4mnd) hoeft de polijst fase niet te worden herhaald
Dan kun je verder volstaan met schoonmaken, de Pre-wax cleaner en was.
Verbruik:
Met de fles M83 doe je jaren, Met een klein flesje dodo juice kun je de hele bus een keer of 6-8 doen. Met de Wax kun je de hele bus ook een keer of 6-8 doen.
Dit is een hele grove inschatting hoor, waarschijnlijk meer. De polishpads gaan ook erg lang mee, mits je ze tussendoor met mild wasmiddel wast.
Investering dus een DAP 500 (éénmalig) en wat poetsmiddelen, doekjes en pads.
Tijd:
Met het dak ben je grofweg 4 uur bezig, met de hele bus ook nog eens zoiets. Als je het bijhoudt kun je daarna je dak in 2-2,5 uur doen. (zonder polishen dus)
Opmerking:
Een 'dual action' machine draait rond en maakt daarnaast nog een exentrische beweging. Hierdoor heb je minder kans dat je -zeker in het begin- te diep slijpt, lak, of gelcoat verbrandt etc. De DAP500 heeft voldoende vermogen om grote oppervlakken aan te kunnen. In tegenstelling tot de gooi en smijt(weg) machines van bijv de halfords/bouwmarkt. De DAP500 heeft ook een toerental-regelaar waardoor je als je de polish opbrengt in lage toeren kunt verspreiden en daarna op hoge toeren kunt polishen. Zonder dat de polish dus om je oren vliegt bijvoorbeeld.
Nog een tip: Ik heb het in het begin met een vouwtrapje naast de bus gedaan. Maar met twee schragen en een plank, of een schraagtrap, kun je makkelijker 'op hoogte' werken. Dit scheelt tijd en gedoe.
Meer info over de gebruikte materialen:
http://www.carclean.nl
(Geen binding mee, maar wel goede ervaringen)
Succes!
Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 21 jan 2014, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
-
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 04 feb 2013, 09:11
Re: Kingscrown's Rode Baron (California'00)
Super bedankt voor de duidelijke uitleg!
Ik heb besloten om eerst het poetsen te proberen. Daarna kan ik altijd nog spuiten of wrappen. :)
Meer foto's van de poetsbeurt volgen.
Ik heb besloten om eerst het poetsen te proberen. Daarna kan ik altijd nog spuiten of wrappen. :)
Meer foto's van de poetsbeurt volgen.
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Kingscrown's Rode Baron (California'00)
Doe je het poetsen binnen?
Buiten is het namelijk nu te koud,
sommige middeltjes moeten even reageren
en met een hogere temperatuur gaat dat wat sneller..
Is maar een tip hoor
groet Peter
Buiten is het namelijk nu te koud,
sommige middeltjes moeten even reageren
en met een hogere temperatuur gaat dat wat sneller..
Is maar een tip hoor
groet Peter
-
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 04 feb 2013, 09:11
- eindgebruiker
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
- Locatie: Amsterdam
Re: Kingscrown's Rode Baron (California'00)
Steekt goed af bij de kleur van je bus!
Maar ik mis nog:
- het strafschopgebied
- de penaltystip
Maar ik mis nog:
- het strafschopgebied
- de penaltystip
Re: Kingscrown's Rode Baron (California'00)
Dat wordt showen op de camper meeting , dan kom je toch ook wel gezellig ervaringen delen en wie weet een dak poetsen
was vorigjaar een hot item
neem ik me grasmaaier wel mee hahahaha
was vorigjaar een hot item
neem ik me grasmaaier wel mee hahahaha
Rob & Lize