Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Een ritje van 4 weken, voorbereidingen?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Een ritje van 4 weken, voorbereidingen?

Bericht door whizzi »

Ahoy,

De maand mei 2014 wordt een spannende maand. We gaan met de Plunderbus (mijn T4 dus) en de band een paar rondjes Engeland doen. Om precies te zijn beginnen we op 1 mei vanuit Helmond om daar rond 27 mei weer terug te keren van een meer dan 4100 km reis in het Engelse landschap.

Nou wil ik niet, net als vorige jaar, panne krijgen ergens in Engeland. Een hoop is natuurlijk nooit van te voren in te schatten en het scheelt dat de kilometerstand van deze bus tenminste niet 300.000 minder is dan daadwerkelijk het geval is.

Maar toch, met een ruime 216000 op de teller en een bus van 17 jaar oud wil ik toch zoveel mogelijk proberen te voorkomen dat de Plunderbus ergens stil komt te staan onderweg.

De huidige 'problemen' van de bus zijn op dit moment dat er zo nu en dan een drupje olie onder de carterpan uit lekt. Dat komt omdat de vorige eigenaar er domweg een verkeerde moer in heeft gedaan die niet helemaal lekker sluit, tenminste, dat is mij verteld. Voor de rest is afgelopen jaar de startmotor vervangen, waterpomp, krukaspoelie en distri-riem en zit er sinds januari een verse keuring (zonder aanpassingen)

Ik heb vandaag de bus weer eens gestart (hij staat hier nu al een week of 5 stil), maar ging zonder enig probleem aan en motor klonk gewoon als vanouds goed. Voor mei aanstaande gaat de bus nog wel een paar keer goed gebruikt worden (lees: gewicht er achter in en 4 mannen verkleed als piraat :P ).

Is het verstandig als ik een lokale garage nog even wat zaken laat nalopen en zo ja, welke zaken?
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Een ritje van 4 weken, voorbereidingen?

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou de schakelbolletjes controleren of die in orde zijn,
en meteen smeren, want daar ga je veel plezier aan beleven.
Zie ook hier
Ook zou ik de remvloeistof laten testen en desnoods vervangen.
Alle vloeistoffen op peil?
Een USB stick met goede muziek en lekker genieten. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Een ritje van 4 weken, voorbereidingen?

Bericht door whizzi »

Dank voor de tips. De bus schakelt, since er een rubbertje is vervangen, weer helemaal goed. Ik zal kijken of ik jou schakelbolletjes insmeren tip kan (laten) uitvoeren. Ik heb zelf geen brug of zelfs de mogelijkheden om onder de bus te liggen. De onderkant is inderdaad gecontroleerd voor de APK en de vloeistoffen loop ik inderdaad nog even na.

Muziek zal geen probleem worden. Er gaan laptops vol met muziek mee ;)
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Een ritje van 4 weken, voorbereidingen?

Bericht door Multivan Generation »

Tip? --> Ik rij de bus altijd met 1 kant de stoep op,
dan heb je meer ruimte om er onder te kruipen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Een ritje van 4 weken, voorbereidingen?

Bericht door Icebox »

Veel plezier!!
Plaats reactie