Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vreemde geluiden bij het remmen/kracht?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Vreemde geluiden bij het remmen/kracht?

Bericht door whizzi »

Hallo,

De Plunderbus is weer vage geluiden aan het maken. Het is nog steeds een 1996 T4 2.5TDi en heeft in de afgelopen 4 weken een tour door UK gemaakt. Bus was letterlijk vol. Motorisch heeft de bus geen krimp gegeven (behalve heuvelop op de snelweg ging de bus rap van 70mph naar de 40mph :P ) dus gelukkig ging dat allemaal wel goed. Met een verbruik van gemiddeld 1:11 niet te veel te klagen.

Behalve een achterlamp die kapot gereden is, mijn collega muzikant die het nodig vond om de reflector eruit te halen (en daarna niet goed vast te klikken, dus heb ik nu een gat ter grootte van een reflector in de bus), een uitlaat die gebroken is (net voor de laatste demper.. wel 'gerepareerd' met ductape :P ) en een slot wat door de AA is schoongemaakt en daarna weer functioneert als vanouds is er bij onze 18e show een geluid bij gekomen wat ons zeer grote zorgen baarde.

Even de situatieschets. We waren in Exeter in UK en waren via diverse heuvels/bergen naar het centrum gereden om daar wat te eten. Geen problemen gehad met de bus tot die tijd, behalve een kapot achterlicht (plastic) en het deurslot (wat alweer normaal werkte).

Na grofweg 2 uur gestaan in wat regenachtig weer startte we de bus weer om te gaan rijden (dat was ook niet de 1e keer dat het regende trouwens :P ). We trokken op en remde af. Op dat moment hoorde we een redelijk luid gekraak uit de richting van het rechtse voorwiel komen. We schrokken er van, het was dus goed hoorbaar. Stukje gereden en we merkte dat het vooral bij wat harder remmen te horen was. Dus vooral veel op de versnelling remmen waar wij hetzelfde geluid ook hoorde (??). Vooral van 3 naar 2 hoor je even gekraak. Het is ook echt alleen bij het remmen / het verminderen van vaart. Tijdens het rijden hoor je er verder helemaal niks van.

Aangezien er niks te voelen was op de remmen of tijdens het rijden, hebben we het gegokt om door te rijden. Na een ritje van 30 minuten zijn we toch even gestopt. Alle vloeistoffen gecontroleerd (incl olie met een warme motor :muur ) en alles was nog ruim voldoende aanwezig (olie stond op 75% met warme motor). Ook geen lekkende vloeistoffen ontdekt onder de motor. Banden gecontroleerd, waren goed. Remschijven zagen er op het oog goed uit (geen beschadigingen). Wielen zaten ook allemaal vast.

Ter test ben ik uitgestapt en de auto gevolgd terwijl deze aan het remmen was. Aan de buitenkant hoor je helemaal niks van dit 'schurende' geluid. Terwijl je dit binnen wel degelijk hebt gehoord. Ook bij het achteruit rijden hoor je dit geluid binnen, maar buiten niet.

Nou heeft deze bus altijd wel geluid gemaakt bij het achteruit rijden, net alsof er iets in de versnellingsbak heel veel moeite heeft met die versnelling achteruit. Een krakend geluid. Nu was er in de cabine alleen nog meer gekraak te horen, dezelfde kraak als bij het remmen..

Spullen uitgeladen uit de bus en toen zag ik dat de uitlaat op half-11 hing. Deze met wat ijzerdraad vastgemaakt en bij nader onderzoek bleek het stuk voor de laatste demper gewoon helemaal doormidden. Dit met ductape aan elkaar geplakt en hiermee leek het krakende geluid minder aanwezig te zijn. Het was nog wel degelijk aanwezig.

Aangezien vandaag alle garages dicht zijn ben ik toch benieuwd wat dit kan zijn. Ik weet niet of alle T4s bijvoorbeeld ABS hebben, maar ik heb wel ABS in de bus zitten. Ik kom eigenlijk tot een paar conclusies wat het zou kunnen zijn:
- ABS? Het komt namelijk altijd voor bij het remmen en wordt minder hard na verloop van tijd. Dit zou het verklaren, alhoewel het achteruit-rijden en terugschakelen van 3 naar 2 dit weer tegen zou spreken (dan zou de ABS niet mogen werken?)
- Versleten remmen? Bij het stuur los remt de bus recht en er is in het remmen niks te voelen (bus remt ook gewoon goed).
- Wiellagers? Dan zou het volgens mij constanter moeten zijn en te horen buiten de bus.
- Kapotte remschijf? Niet te horen buiten de bus, niet constant (alleen bij het hard indrukken van de rem)
- Uitlaat? Het is wel toevallig dat het geluid gestart is vlak voordat ik zag dat de uitlaat afgebroken is.
- Versnellingsbak? Misschien dat deze na 18 jaar best wel versleten is, maar de bus schakelt verder helemaal goed en kraakt alleen bij het achteruit rijden.
- Aandrijving? Dan zou je het ook moeten horen bij het rijden lijkt mij..
- Vering? We hebben heel wat heuvels, drempels en rotondes gereden maar er is nergens dat geluid te horen.

Dus nog even kort:
- Donker krakend geluid bij het harder remmen
- Ook te horen bij het achter uit rijden of bij het afremmen op de motor met name tussen de 3e en 2e versnelling.
- Niet te horen als je buiten de auto staat
- Geen lekkende vloeistoffen
- Niks te voelen aan het rempedaal of aan de remkracht van de auto
- Uitlaat is gebroken en is ontdekt nadat dit geluid ontstond.

Wie o wie heeft een idee wat dit zou kunnen zijn?
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Vreemde geluiden bij het remmen/kracht?

Bericht door whizzi »

Het lijkt nu weer erger te worden. Het kan zijn dat de ductape het begeeft die de uitlaat nu aan elkaar houdt. Het valt mij ook op dat het ook tijdens het sturen is, met name als ik een bocht naar links maak hoor ik een hoop gekraak.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
grafbak
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 dec 2010, 00:30

Re: Vreemde geluiden bij het remmen/kracht?

Bericht door grafbak »

Dat je een geluid niet buiten de auto hoort maar wel binnen is niet heel gek.
Een klein geluidje kan aardig resoneren in de koets. Daarbij komt dat geluidjes buiten weer meer overstemt worden door die kapotte uitlaat.

Waar ik als eerste aan denk is een homokineet.
Niet alle verschijnselen die je noemt horen daarbij, maar er kunnen ook meerdere problemen zijn behalve de homokineet.
Eigenlijk is dat ook al bewezen want je uitlaat is ook stuk.
grafbak
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 dec 2010, 00:30

Re: Vreemde geluiden bij het remmen/kracht?

Bericht door grafbak »

Weet niet of jouw transporter het heeft: maar zit er niet ergens een hitteschild naast de uitlaat?
Kan zijn dat ie net door het kantelen van de motor tegen die plaat aan trilt. Uitlat zal niet meer exact op de plek zitten waar VW het bedoeld heeft als ie gebroken is.
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Vreemde geluiden bij het remmen/kracht?

Bericht door whizzi »

Dank voor het antwoord, dat zou het inderdaad ook kunnen zijn. Homokineet is er ook bij gekomen, met name vanwege het dat het in de bochten te horen is.

Ik zal straks eens een opname maken van de geluiden.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Vreemde geluiden bij het remmen/kracht?

Bericht door whizzi »

Hier een video van de bus waar dit geluid te horen is:
https://www.youtube.com/watch?v=HD34YMmurHs[/youtube]
linkje naar youtube

Eerst buiten de bus waar je het geluid niet hoort (terwijl ik het in de bus wel hoor), daarna dus in de bus. Het hoge rammelen is iets wat op het dashboard ligt, het lage grommende rammelen is hetgeen waar ik mij van afvraag wat het zou kunnen zijn.

Nogmaals, ik voel het dus niet in de remmen en het is dus ook te horen als ik niks aanraak. Het is dus ook niet alleen in de bochten, maar ook gewoon rechtuit rijden in de 3e versnelling en dan geen pedalen aanraken. Ik kom onderweg 3 of 4 drempels tegen waar ik overheen rij, dan hoor ik het niet.

De bus is verder helemaal leeg ..
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 679
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Vreemde geluiden bij het remmen/kracht?

Bericht door Olaf »

Zit je wiel wel goed vast ??
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Vreemde geluiden bij het remmen/kracht?

Bericht door whizzi »

Ik zal eens kijken. Ik heb het in de UK gecontroleerd, maar niet op een krik gezet, ik zal dat zo eens proberen.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vreemde geluiden bij het remmen/kracht?

Bericht door Multivan Generation »

wat mij zo opvalt,
uitlaat geluid is beetje niet normaal, maar dat had je al geschreven.
Bij schakelen ga je al gas geven terwijl de koppeling nog niet helemaal naar boven is.
En het geluid zou kunnen duiden op een synchromesh ring als je het alleen in één bepaalde versnelling hebt,
Komt het voor in meer dan één versnelling
maar ook zou ik beide aandrijfassen eens controleren of ze nog zuiver zijn.
Versnellingsbak pendelsteun is niet gescheurd?
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Vreemde geluiden bij het remmen/kracht?

Bericht door whizzi »

Ik rij vrij veel in verschillende auto's, waaronder dus ook benzine auto's. Ik rij al jaren zo en heb nog nooit problemen gehad met de versnellingsbakken :gekte

Het geluid komt altijd voor bij het achteruit rijden (nouja, sinds het geluid er is). En dit was de eerste keer dat ik het hoorde in de 3e versnelling. Bij het optrekken of stabiel rijden helemaal niet.

Zojuist voorwielen gecontroleerd, deze zitten netjes vast. Meteen even de gelegenheid gebruikt om foto's van de onderkant te maken.
Rechts voor:
Afbeelding

Links voor:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Links voor naar achter:
Afbeelding

Rechts achter waar de ductape te zien is waar de uitlaat gebroken is (en ijzerdraad om de boel bij elkaar te houden)
Afbeelding

Links voor aandrijfas (?)
Afbeelding

Links voor:
Afbeelding

Rechts voor:
Afbeelding

Rechts voor, homokineet (als ik mij niet vergis)
Afbeelding

Probleem is dat ik heel graag dingen wil leren hoe ik dit soort dingen eventueel zelf kan oplossen. Naar de garage gaan is natuurlijk ook mogelijk, maar daar wordt simpelweg ook geld berekend als ze dit soort klachten gaan onderzoeken (logisch). Dus als iemand hier in de buurt (Helmond) eens tijd en zin heeft om mij wat wegwijs te maken, dan hoor ik het ook graag.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Vreemde geluiden bij het remmen/kracht?

Bericht door Geert G »

whizzi schreef:Ik rij vrij veel in verschillende auto's, waaronder dus ook benzine auto's. Ik rij al jaren zo en heb nog nooit problemen gehad met de versnellingsbakken :gekte
Wat Peter bedoelt:
Deze manier de koppeling op laten komen resulteert in extra slip en dus hitte.
Op deze manier sloop & stookt je je koppeling op.
En aangezien het koppel wat er op los gelaten wordt vele malen groter is, als bij een benzine motor, verbrand je koppeling daardoor véél sneller, bij een dieselmotor.

Met dit gegis, omtrent het geluid, komen we met z'n alle niet verder.
Geluiden ontleden, kun je alleen maar door een goede vakman erin te laten rijden.
Rij effe langs in Nuenen bij:

VAG-Techniek
Den Binnen 10
5674TW Nuenen
Tel: 040-7508417

Laat Martin of Lucas er effe in rijden, en dan komt dit goed........
Hier wordt je fatsoenlijk behandeld en niet het vel over de oren getrokken.

Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Vreemde geluiden bij het remmen/kracht?

Bericht door whizzi »

Ik zal er op letten, tnx voor de tip :toppie

Ik zal van de week eens bellen naar die garage in Nuenen. Voor nu ga ik de uitlaat laten lassen door een vriend om dat gedeelte van het probleem dus alvast op te lossen. Ik hoop dat dit ook de oorzaak is van de rammel die ik hoor (ineens andere druk op de uitlaat ofzo?)
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Vreemde geluiden bij het remmen/kracht?

Bericht door Geert G »

Als die uitlaat op half 11 hangt heeft lassen ook geen zin meer.
Pijp is vaak zóó dun dat je er weer een gat in brand met lassen. Te weinig vlees.

Kortom, effe fatsoenlijk maken i.p.v. bak en braad/ lapmiddelen.
Voor € 89,00 heb je een complete uitlaat, daar kun je niet voor staan te lassen, met het risico dat ie langs de las weer afbreekt, far from home.

Uitlaatstunter.nl
http://www.uitlaatstunter.nl/product_in ... cts_id/174" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor een paar tientjes meer heb je Bosal bij Profiteile.de:
http://profiteile.de/ersatzteile/abgasa ... 2&tid=8773" onclick="window.open(this.href);return false;

Effe kijken op motorcode ACV
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
grafbak
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 dec 2010, 00:30

Re: Vreemde geluiden bij het remmen/kracht?

Bericht door grafbak »

Helemaal eens met Geert. Uitlaten lassen is water naar de zee dragen. Of hij moet nog vrij nieuw zijn en gescheurd zijn doordat er bezuinigd is op nieuwe rubbers. ( oftewel: vervang die ook!)

Dat geluid.... vroeger was er een spelletje op de radio dat je een geluid mocht raden, maar dan kon je wat winnen.
Heel in het begin van het filmpje hoor ik een merel.

Het geluid waar jij problemen mee hebt is wat moeilijker.
iemand met ervaring laten kijken is zeker een heel goede optie.
Ik zou heel goed naar de remmen kijken. Misschien dat er een stuk voering van een remblok los hangt te rammelen.
Of een bout van een klauw los of gebroken o.i.d.
Blijft gissen zo op afstand.
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Vreemde geluiden bij het remmen/kracht?

Bericht door whizzi »

Ik begrijp dat het heel lastig is om op afstand te bepalen wat het is. Het is ook zo dat ik er zeker iemand naar wil laten kijken, het ging mij er vooral om dat ik van te voren kan inschatten hoeveel vakantiegeld mij dit geintje weer gaat kosten.

Vlak voordat ik op tour ben gegaan in de UK heb ik de bus naar de garage gebracht waar ik heb verzocht de bus zoveel mogelijk te controleren. Daar heeft men de olie bijgevuld en de remmen gecontroleerd, deze waren volgens de garage nog helemaal in orde. Met deze gegevens ben ik ook vol vertrouwen naar de UK gereden. Ik geloof dat we voor het eerst dit geluid hoorde toen we er al ruim 4000 km mee hadden gereden. Het eerstvolgende wat mij opviel was die uitlaat die behoorlijk dicht tegen de grond lag.

Deze uitlaat hebben we dus met ductape en ijzerdraad weer 'vast' gemaakt. Tijdens de terugrit (bij thuiskomst stonden de gereden KM's op 5157 km !) zijn we dus gaan bedenken wat het zou kunnen zijn, want het geluid was dus toen alleen aanwezig bij remmen en remmen op de motor en minder aanwezig dan nu, er zat alleen wel een hele lading achterin de bus.

Nu de bus licht is, lijkt het geluid ook harder te zijn.

Ik ga morgen eens bellen en informeren. Misschien laat ik de uitlaat gewoon lassen om geld te besparen (of in ieder geval mij tijd te geven om geld te verzamelen voor die uitlaat) maar dat gekraak wil ik toch echt graag opgelost zien, vooral omdat er weer een aantal grote reizen aankomen met deze bus (wederom UK, maar ook Duitsland en zelfs Tjechie staan op het programma voor augustus/september).

Dank voor jullie adviezen so far. Het is dus blijkbaar niet een standaard geluid wat optreed bij ... *vul iets in* ..
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Plaats reactie