De Plunderbus is weer vage geluiden aan het maken. Het is nog steeds een 1996 T4 2.5TDi en heeft in de afgelopen 4 weken een tour door UK gemaakt. Bus was letterlijk vol. Motorisch heeft de bus geen krimp gegeven (behalve heuvelop op de snelweg ging de bus rap van 70mph naar de 40mph :P ) dus gelukkig ging dat allemaal wel goed. Met een verbruik van gemiddeld 1:11 niet te veel te klagen.
Behalve een achterlamp die kapot gereden is, mijn collega muzikant die het nodig vond om de reflector eruit te halen (en daarna niet goed vast te klikken, dus heb ik nu een gat ter grootte van een reflector in de bus), een uitlaat die gebroken is (net voor de laatste demper.. wel 'gerepareerd' met ductape :P ) en een slot wat door de AA is schoongemaakt en daarna weer functioneert als vanouds is er bij onze 18e show een geluid bij gekomen wat ons zeer grote zorgen baarde.
Even de situatieschets. We waren in Exeter in UK en waren via diverse heuvels/bergen naar het centrum gereden om daar wat te eten. Geen problemen gehad met de bus tot die tijd, behalve een kapot achterlicht (plastic) en het deurslot (wat alweer normaal werkte).
Na grofweg 2 uur gestaan in wat regenachtig weer startte we de bus weer om te gaan rijden (dat was ook niet de 1e keer dat het regende trouwens :P ). We trokken op en remde af. Op dat moment hoorde we een redelijk luid gekraak uit de richting van het rechtse voorwiel komen. We schrokken er van, het was dus goed hoorbaar. Stukje gereden en we merkte dat het vooral bij wat harder remmen te horen was. Dus vooral veel op de versnelling remmen waar wij hetzelfde geluid ook hoorde (??). Vooral van 3 naar 2 hoor je even gekraak. Het is ook echt alleen bij het remmen / het verminderen van vaart. Tijdens het rijden hoor je er verder helemaal niks van.
Aangezien er niks te voelen was op de remmen of tijdens het rijden, hebben we het gegokt om door te rijden. Na een ritje van 30 minuten zijn we toch even gestopt. Alle vloeistoffen gecontroleerd (incl olie met een warme motor

Ter test ben ik uitgestapt en de auto gevolgd terwijl deze aan het remmen was. Aan de buitenkant hoor je helemaal niks van dit 'schurende' geluid. Terwijl je dit binnen wel degelijk hebt gehoord. Ook bij het achteruit rijden hoor je dit geluid binnen, maar buiten niet.
Nou heeft deze bus altijd wel geluid gemaakt bij het achteruit rijden, net alsof er iets in de versnellingsbak heel veel moeite heeft met die versnelling achteruit. Een krakend geluid. Nu was er in de cabine alleen nog meer gekraak te horen, dezelfde kraak als bij het remmen..
Spullen uitgeladen uit de bus en toen zag ik dat de uitlaat op half-11 hing. Deze met wat ijzerdraad vastgemaakt en bij nader onderzoek bleek het stuk voor de laatste demper gewoon helemaal doormidden. Dit met ductape aan elkaar geplakt en hiermee leek het krakende geluid minder aanwezig te zijn. Het was nog wel degelijk aanwezig.
Aangezien vandaag alle garages dicht zijn ben ik toch benieuwd wat dit kan zijn. Ik weet niet of alle T4s bijvoorbeeld ABS hebben, maar ik heb wel ABS in de bus zitten. Ik kom eigenlijk tot een paar conclusies wat het zou kunnen zijn:
- ABS? Het komt namelijk altijd voor bij het remmen en wordt minder hard na verloop van tijd. Dit zou het verklaren, alhoewel het achteruit-rijden en terugschakelen van 3 naar 2 dit weer tegen zou spreken (dan zou de ABS niet mogen werken?)
- Versleten remmen? Bij het stuur los remt de bus recht en er is in het remmen niks te voelen (bus remt ook gewoon goed).
- Wiellagers? Dan zou het volgens mij constanter moeten zijn en te horen buiten de bus.
- Kapotte remschijf? Niet te horen buiten de bus, niet constant (alleen bij het hard indrukken van de rem)
- Uitlaat? Het is wel toevallig dat het geluid gestart is vlak voordat ik zag dat de uitlaat afgebroken is.
- Versnellingsbak? Misschien dat deze na 18 jaar best wel versleten is, maar de bus schakelt verder helemaal goed en kraakt alleen bij het achteruit rijden.
- Aandrijving? Dan zou je het ook moeten horen bij het rijden lijkt mij..
- Vering? We hebben heel wat heuvels, drempels en rotondes gereden maar er is nergens dat geluid te horen.
Dus nog even kort:
- Donker krakend geluid bij het harder remmen
- Ook te horen bij het achter uit rijden of bij het afremmen op de motor met name tussen de 3e en 2e versnelling.
- Niet te horen als je buiten de auto staat
- Geen lekkende vloeistoffen
- Niks te voelen aan het rempedaal of aan de remkracht van de auto
- Uitlaat is gebroken en is ontdekt nadat dit geluid ontstond.
Wie o wie heeft een idee wat dit zou kunnen zijn?