Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Temperatuur bus
Temperatuur bus
Hallo
Ik heb een vraag aan mbt mijn temperatuur meter van mijn T4 1.9 td abl uit 1993.
Toen ik de bus kocht liep de temperatuurmeter hoog op en deze bewoog mee met de km klok. Als ik bijvoorbeeld hard ging rijden (van 100 naar 110), dan liep de meter van de temperatuur omhoog en als ik zachter ging rijden, dan liep de meter gelijk weer naar beneden.
Hiervoor ben ik naar de garage geweest en hier is de spanningsregelaar in het klokkenhuis gerepareerd. Hierna was dit euvel opgelost. De temperatuur meter bereikt een stand en beweegt niet meer mee met de snelheid. Dus niet als ik van 100 naar 110 ga en tegelijkertijd de temp meter even hard zie meestijgen.
Nu vind ik de stand van de meter aardig hoog. Hij gaat tegen drie kwart aan staan. De ventilatoren slaan netjes aan en de bus rijdt goed. De temperatuur stijgt verder niet, maar alleen als ik de bus vol op zijn staart trap loopt deze iets op (meter gaat dan op driekwart staan)..
Wanneer ik over wat heuvels rijd schiet de meter weer iets omhoog....Op driekwart.
Mijn monteur zegt dat de meter zo mag staan en dat er niets mee aan de hand is. Sensor is vervangen (twee maal), bus loopt verder goed, motor kookt niet etc..
Toch maak ik me zorgen en vraag ik me of ik er wel de bergen mee in kan,..
ZIjn mijn zorgen terecht? Sta ik straks met een oververhit busje of valt het wel mee?
Ik heb een vraag aan mbt mijn temperatuur meter van mijn T4 1.9 td abl uit 1993.
Toen ik de bus kocht liep de temperatuurmeter hoog op en deze bewoog mee met de km klok. Als ik bijvoorbeeld hard ging rijden (van 100 naar 110), dan liep de meter van de temperatuur omhoog en als ik zachter ging rijden, dan liep de meter gelijk weer naar beneden.
Hiervoor ben ik naar de garage geweest en hier is de spanningsregelaar in het klokkenhuis gerepareerd. Hierna was dit euvel opgelost. De temperatuur meter bereikt een stand en beweegt niet meer mee met de snelheid. Dus niet als ik van 100 naar 110 ga en tegelijkertijd de temp meter even hard zie meestijgen.
Nu vind ik de stand van de meter aardig hoog. Hij gaat tegen drie kwart aan staan. De ventilatoren slaan netjes aan en de bus rijdt goed. De temperatuur stijgt verder niet, maar alleen als ik de bus vol op zijn staart trap loopt deze iets op (meter gaat dan op driekwart staan)..
Wanneer ik over wat heuvels rijd schiet de meter weer iets omhoog....Op driekwart.
Mijn monteur zegt dat de meter zo mag staan en dat er niets mee aan de hand is. Sensor is vervangen (twee maal), bus loopt verder goed, motor kookt niet etc..
Toch maak ik me zorgen en vraag ik me of ik er wel de bergen mee in kan,..
ZIjn mijn zorgen terecht? Sta ik straks met een oververhit busje of valt het wel mee?
Re: Temperatuur bus
Originele thermostaat opent op 87°C.
Je kunt een thermostaat monteren die iets eerder opent, zoals Behr TX 15 84D. Deze opent op 84°C
Rond de 80°C zou nog mooier zijn.
Maar het hangt van meerdere zaken af:
Hoe goed is je radiateur? Hoever zit deze dicht gekoekt inwendig, of uitwendig door insecten /verbogen lammeletjes?
Is er ooit een radiator pil (Bar's Leaks) gebruikt? Koekt inwendig alles dicht. Dit is de grootste rommel.
Flush je systeem maar eens met een bus Tendo's Citroenzuur. Verkrijgbaar bij de drogist. Dit vermengen met puur water en de auto er een half uur op laten lopen. Daarmee komt ook een hoop koek-rommel vrij uit het koelsysteem. Daarna een paar keer naflushen met schoon water, net zo lang tot er schoon water uitkomt. (3-6x opnieuw vullen + mee rijden)
Een nieuwe verse radiateur, heb je bij een automaterialenzaak ook rond de € 110,- ex.
Gr, Geert.
Je kunt een thermostaat monteren die iets eerder opent, zoals Behr TX 15 84D. Deze opent op 84°C
Rond de 80°C zou nog mooier zijn.
Maar het hangt van meerdere zaken af:
Hoe goed is je radiateur? Hoever zit deze dicht gekoekt inwendig, of uitwendig door insecten /verbogen lammeletjes?
Is er ooit een radiator pil (Bar's Leaks) gebruikt? Koekt inwendig alles dicht. Dit is de grootste rommel.
Flush je systeem maar eens met een bus Tendo's Citroenzuur. Verkrijgbaar bij de drogist. Dit vermengen met puur water en de auto er een half uur op laten lopen. Daarmee komt ook een hoop koek-rommel vrij uit het koelsysteem. Daarna een paar keer naflushen met schoon water, net zo lang tot er schoon water uitkomt. (3-6x opnieuw vullen + mee rijden)
Een nieuwe verse radiateur, heb je bij een automaterialenzaak ook rond de € 110,- ex.
Gr, Geert.
- Bijlagen
-
- afbeelding1_citroenzuurpoeder_full.png (45.19 KiB) 2468 keer bekeken
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Re: Temperatuur bus
Bedankt voor je reactie. De radiateur is nog als nieuw. Ziet er nog heel netjes uit (grill losgehaald en bekeken)
Hoe flush ik? Waar kan ik aftappen en / of ontluchten?
Hoe flush ik? Waar kan ik aftappen en / of ontluchten?
Re: Temperatuur bus
Motor koud:Busjopie schreef:Bedankt voor je reactie. De radiateur is nog als nieuw. Ziet er nog heel netjes uit (grill losgehaald en bekeken)
Hoe flush ik? Waar kan ik aftappen en / of ontluchten?
Kachelkraan helemaal open zetten op volledig rood.
Aftappen: Onderste radiateur slang loshalen of de thermostaat verwijderen.
Koelvloeistof opvangen.
Systeem doorspoelen d.m.v. tuinslang, ook via bovenste radiateur slang richting blok spoelen.
Beetje luchtdruk op het systeem zetten d.m.v. perslucht of met je mond, om meer vloeistof uit het blok te verwijderen.
Na uitlekken, alle slangen aansluiten / systeem dichtmaken.
Bus citroenzuur in de gieter. Gieter afvullen met water & dit goedje goed mengen.
Dit goedje schut je in het expansievat.
Motor starten,
Verder afvullen met water,
½ uurtje laten lopen, of 15 minuten rijden met de dop half los, voor ontluchten + citroenzuurschuim.
Daarna direct warm aftappen, anders koekt het los geweken vuil weer vast. Pas op!!!!! Dit is heet!!!!
Na ½ uur afkoelen + uitdruppen, wederom blok + radiateur naspoelen/flushen met tuinslang.
Nu dit proces 3 tot 5x herhalen met puur water, net zo lang dat er geen bruin roestwater meer uitkomt.
Daarna afvullen met G12 Rode Koelvloeistof.
Suc6, Geert.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Re: Temperatuur bus
Bedankt voor je reactie..
Toch paar vraagtekens die ik heb..
A. het blok is in 2012 geplaatst (gloednieuw) en de radatieur ook..
B. Is de temperatuur wel zo vreemd? Heeft mijn monteur ergens gelijk?
Groet
Toch paar vraagtekens die ik heb..
A. het blok is in 2012 geplaatst (gloednieuw) en de radatieur ook..
B. Is de temperatuur wel zo vreemd? Heeft mijn monteur ergens gelijk?
Groet
Laatst gewijzigd door Busjopie op 14 jun 2014, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
- Multivan Generation
- Berichten: 34441
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Temperatuur bus
Als je koelventilator lamellen hebt zou het kunnen zijn, dat de verstelling hiervan wellicht wat vast zit.
Bi-metaal dan voorzichtig loshalen, de lamellen helemaal open zetten, en vastzetten met een tierap.
Zoui wellicht een oplossing kunnen zijn.
groeten en succes
Peter
Bi-metaal dan voorzichtig loshalen, de lamellen helemaal open zetten, en vastzetten met een tierap.
Zoui wellicht een oplossing kunnen zijn.
groeten en succes
Peter
Re: Temperatuur bus
Waar controleer ik dat?
En..zit mijn monteur ernaast?
Want hoe goed ook bedoeld, het topic gaat nu richting het flushen van het koelsysteem terwijl ik graag mijn vragen wil bespreken.
Gr
En..zit mijn monteur ernaast?
Want hoe goed ook bedoeld, het topic gaat nu richting het flushen van het koelsysteem terwijl ik graag mijn vragen wil bespreken.
Gr
Laatst gewijzigd door Busjopie op 14 jun 2014, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
- Multivan Generation
- Berichten: 34441
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Temperatuur bus
Ik heb het niet gehad over het flushen van een koelsysteem.Busjopie schreef:Waar controleer ik dat?
En..zit mijn monteur ernaast?
Want hoe goed ook bedoeld, het topic gaat nu richting het flushen van het koelsysteem terwijl ik graag mijn vragen wil bespreken.
Gr
Joris
Trek je motorkap open na een lange rit en laat de motor draaien.
Aan de voorzijde net achter de grille zitten 2 ventilatoren.
Hierachter dichter naar de motor toe, kunnen lamellen zitten.
Kijk daarna en kijk even of deze na de rit met draaiende motor nog steeds open staan.
Zo niet, motor uit zetten, voor de zekerheid/veiligheid accupool even loshalen,
het bi metaaltje verwijderen, de lamellen, open zetten en fixeren met tieraps.
Accupool weer plaatsen en een weekje in de gaten houden en je weet weer wat meer.
Doordat een 1,9 TD wat meer toeren draait, wordt hij al snel wat warmer, maar als het koelsysteem goed werkt,
dan hoeft dat geen probleem te zijn hoor..
Re: Temperatuur bus
Bedankt voor je reactie. Ik zal eens gaan kijken.. (Weet eigenlijk niet hoe deze lamellen eruit zien, maar het wijst wellicht zichzelf)
Gr
Gr
Laatst gewijzigd door Busjopie op 14 jun 2014, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Temperatuur bus
ik weet niet of dit goed is,
maar de verstellenheid (zie foto) http://www.t4-wiki.de/wiki/images/Elekt ... rsicht.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; ontbreekt bij mij..
Daar zit nu niets (heeft wel iets gezeten)
Oh ja, zojuist koelvoeistof bekeken. Ziet er brandschoon uit..Vraag me of vervangen wel nodig is..
maar de verstellenheid (zie foto) http://www.t4-wiki.de/wiki/images/Elekt ... rsicht.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; ontbreekt bij mij..
Daar zit nu niets (heeft wel iets gezeten)
Oh ja, zojuist koelvoeistof bekeken. Ziet er brandschoon uit..Vraag me of vervangen wel nodig is..
- Multivan Generation
- Berichten: 34441
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Temperatuur bus
De getoonde foto is inderdaad juist,Busjopie schreef:ik weet niet of dit goed is,
maar de verstellenheid (zie foto) http://www.t4-wiki.de/wiki/images/Elekt ... rsicht.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; ontbreekt bij mij..
Daar zit nu niets (heeft wel iets gezeten)
Oh ja, zojuist koelvoeistof bekeken. Ziet er brandschoon uit..Vraag me of vervangen wel nodig is..
en toont de lamellen die dicht staan.
Als jouw auto geen bi metaal heeft, en je lamellen staan dicht,
dan kan de radiator/ventialtoren de warmte niet goed kwijt,
want de airflow wordt dan tegengehouden.
Dus de ringen van de verstelling iets verdraaien zodat je dan allemaal gleufjes gaat zien en dan met een tierap vastzetten,
en je ventilatoren kunnen de warmte dan wel goed kwijt, en je temperatuur zal dan lager worden door betere koeling.
groeten en succes.
Peter
ps maak anders even een foto van hoe het er nu bij jouw bus uitziet.
Re: Temperatuur bus
hoi peter,
De lamellen staan volledig open.


Je voelt ze ook echt blazen wanneer ze aanslaan en je je hand erachter houdt.
De lamellen staan volledig open.


Je voelt ze ook echt blazen wanneer ze aanslaan en je je hand erachter houdt.
- Multivan Generation
- Berichten: 34441
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Temperatuur bus
Ik denk dat ze nog verder open kunnen..
groeten Peter
groeten Peter
Re: Temperatuur bus
meest open stand nu. Maakt niets uit.
- Multivan Generation
- Berichten: 34441
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Temperatuur bus
rond de 90 graden a 95 graden lijkt me toch normaal,
of je tellerunit moet niet helemaal jofel zijn..
of je tellerunit moet niet helemaal jofel zijn..