Tot mijn stomme verbazing ging op weg naar de stalling het lampje voor de koelvloeistof knipperen. De auto zo snel mogelijk
aan de kant gezet; motorkap open en ja hoor niets in het reservoir te bespeuren. Het is daarom zo opmerkelijk omdat ik twee weken daarvoor de auto thuis had geparkeerd na een kleine 3000 km door Frankrijk te zijn getrokken zonder een
centje pijn; de temperatuurmeter bleef constant op zo'n 70 graden staan. Ik moest 2 liter bijvullen om wee r op het
acceptabele nivo te komen. Enfin terug naar huis, de stalling moet nog even wachten en op zoek naar de oorzaak.
Weet iemand toevallig hoeveel liter koelvloeistof er in een T4 met 5 cilinder benzinemotor gaat? Heeft iemand nog tips
om het lek te vinden? Ik heb nu een plaat board onder de auto gelegd om een en ander misschien een beetje te kunnen
traceren. Overigens is de waterpomp 20000km terug vervangen. Wat is trouwens de gemiddelde levensduur van een radiateur?
groetjes havo
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
koelvloeistof lekkage T4 camper
Re: koelvloeistof lekkage T4 camper
Inhoud is 9 liter...
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
-
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41
Re: koelvloeistof lekkage T4 camper
meestal het tankje zelf wat lekt, onderkant vergaat. ffe loshalen en omkeren, zit ie vol met scheuren weet je genoeg.
Re: koelvloeistof lekkage T4 camper
Jammer, maar beter thuis als in Frankrijk (weet ik uit ervaring).
Toch is het meestal wel redelijk snel te vinden.
Zit de bodemplaat onder de motor-ruimte er nog onder? Deze zou ik er als eerste onderuithalen (voorwielen even op 2 gele bananen zetten, dan krijg je hem er eenvoudiger onderuit). Dan kan je van onderen beter zien waar het vandaan komt..
Heb je wel een natte plek op de grond, maar weet je niet precies waar het vandaan komt, dan wil een beetje talkpoeder op strategische plek ook nog wel eens helpen - stukje rijden, en overal waar de koelvloeistof heeft gelopen is het talkpoeder rood / nat geworden..
Success!
Remko
Toch is het meestal wel redelijk snel te vinden.
Zit de bodemplaat onder de motor-ruimte er nog onder? Deze zou ik er als eerste onderuithalen (voorwielen even op 2 gele bananen zetten, dan krijg je hem er eenvoudiger onderuit). Dan kan je van onderen beter zien waar het vandaan komt..
Heb je wel een natte plek op de grond, maar weet je niet precies waar het vandaan komt, dan wil een beetje talkpoeder op strategische plek ook nog wel eens helpen - stukje rijden, en overal waar de koelvloeistof heeft gelopen is het talkpoeder rood / nat geworden..
Success!
Remko
Remko
T4, 2.5D (AAB), 1991, Westfalia 'compactdak'
T4, 2.5D (AAB), 1991, Westfalia 'compactdak'
Re: koelvloeistof lekkage T4 camper
repelsteeltje schreef:meestal het tankje zelf wat lekt, onderkant vergaat. ffe loshalen en omkeren, zit ie vol met scheuren weet je genoeg.
Je advies opgevolgd, maar kan er weinig verkeerds aan ontdekken. De auto staat nu drie dagen voor de deur en het
nivo blijft het zelfde. Kennelijk heb ik tijdens het rijden in Frankrijk toch zo'n 2 liter koelvloeistof verbruikt. Wat echter
zo vreemd is dat de waarschuwing van het controle lampje pas na 2liter verlies is gaan branden; dat lijkt mij rijkelijk
laat. Iemand enig idee wat de kosten zijn voor het afpersen bij de garage?
groet havo