Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

standkachel tijdsduur

vragen over de T5
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

standkachel tijdsduur

Bericht door jacobsentertainment476 »

Mensen,

Wie weet of het mogelijk is en zo ja hoe. om de standaard tijd van 30 minuten naar meer te zetten.
(ik heb zelf tussen al mijn boekjes geen van de standkachel) En ik heb de Webasto termotop C. met klokje/unit in de hemel bekleding.

En wellicht is er iemand die zo 123 weet hoe ik een (niet VW) externe gsm module aansluit op de standkachel.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daan D
Berichten: 72
Lid geworden op: 24 mei 2011, 17:41

Re: standkachel tijdsduur

Bericht door Daan D »

Hallo jacob,

Dit is de tekst uit het boekje, zoals je bedoeld:

Inschakelduur instellen
Toets ''set'' indrukken en ingedrukt houden. Nu tevens de toets “Vooruitstellen”
of “Terugstellen” indrukken.
De tijd wordt aangegeven en het ''klok'' tijdsymbool wordt getoond.
Nogmaals toets ''set'' indrukken en ingedrukt houden. Nu tevens de toets
“Vooruitstellen” of “Terugstellen” indrukken.
De ingestelde inschakelduur wordt getoond en de symbolen voor
verwarmingsbedrijf en ventilatiebedrijf knipperen.
Inschakelduur instellen via de toets “Vooruitstellen” of “Terugstellen” .
De ingestelde inschakelduur wordt opgeslagen zodra de weergave op het
display verdwijnt of door indrukken van de ''set'' toets .


Maar.... dit werkt dus NIET! :nuts Ik heb dit in het verleden ook al geprobeerd en nagevraagd bij webasto maar helaas. Wat wel werkt is; als de verwarming eenmaal aanstaat kun je de resterende tijd verlengen door de toets vooruitstellen in te duwen tot max. 60 min. Succes. Daan.
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: standkachel tijdsduur

Bericht door ronald tdi »

dat zou wel moeten werken.
Ik heb het afgelopen zaterdag nog gedaan.
Hij stond idd op 30 min. en omdat de temperatuur. lager wordt wilde ik het op 45 min. zetten.

heb het gedaan zoals in het boekje staat en dus zoals hier boven.
Echter. ... eerst kan je de keuze krijgen verwarmen of fan. maar Door nog maal op set te drukken kan je de tijd instellen.
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4459
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: standkachel tijdsduur

Bericht door Henk-1 »

Jacob je hebt een hele goedkope GSM oplossing 13 euro

https://www.conrad.nl/nl/velleman-afsta ... 90951.html

Afbeelding

Als de telefoon afgaat word het display verlicht, de Velleman kijkt met een lichtsensor dat er gebeld word en schakelt dan een relais.
Vind het een geweldige en goedkope uitvinding.
Je hebt alleen een oude telefoon nodig en een USB oplader .
En een onbekende telefoonnummer :gekte
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: standkachel tijdsduur

Bericht door Multivan Generation »

Na een half uur is tie toch warm?
Of wil je meteen in je zwembroek achter het stuur plaats nemen?
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: standkachel tijdsduur

Bericht door ronald tdi »

na 30 min is het wel warm in de bus maar de temp. meter komt bijna niet los uit de hoek.
als je langer laat draaien is de motor temperatuur. ook hoger.
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: standkachel tijdsduur

Bericht door jacobsentertainment476 »

Henk-1 schreef:Jacob je hebt een hele goedkope GSM oplossing 13 euro

https://www.conrad.nl/nl/velleman-afsta ... 90951.html

Afbeelding

Als de telefoon afgaat word het display verlicht, de Velleman kijkt met een lichtsensor dat er gebeld word en schakelt dan een relais.
Vind het een geweldige en goedkope uitvinding.
Je hebt alleen een oude telefoon nodig en een USB oplader .
En een onbekende telefoonnummer :gekte
Ik ben met deze bezig Afbeelding
linkje

Het probleem is juist dat de knop twee maal bediend moet worden eer de kachel in verwarming modus gaat (30 minuten). De GSM module schakelt maar een keer aan en is te programmeren hoe lang die aan moet blijven. Echter is het eenmalig, dus ben ik bezig om een printje achter aan te gaan zetten.
kachel.jpg
Dit is even een voorlopig idee wat nog even uitgewerkt en getset moet worden. Het idee is om met de GSM module de massa te schakelen, deze blijft dan ongeveer 4 seconden aan, en wordt door de eerste (linker) relais afgeschakeld ( massa is nog geschakeld door de GSM module) en vervolgens komt het tweede relais op en schakelt de tweede keer een massa naar de klok unit.

Het idee is eigenlijk omdat ik te ongeregeld werk en dingen doe, dat ik daar geen gezette tijden voor kan programmeren. Dus wil ik via een "app" de kachel aan of uit kunnen zetten.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: standkachel tijdsduur

Bericht door Multivan Generation »

via een app is al leverbaar.
http://www.webasto.com/gb/markets-produ ... ermo-call/

Maar de standaard VW afstandsbediening reikt toch bijna 1 km?
Is dat niet genoeg?

Groetjes Peter
ps was je net op tv? topic over olieprijzen, ik dacht een glimp van je op te vangen.. half 8 RTL-4 journaal
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: standkachel tijdsduur

Bericht door jacobsentertainment476 »

Multivan Generation schreef:via een app is al leverbaar.
http://www.webasto.com/gb/markets-produ ... ermo-call/

Maar de standaard VW afstandsbediening reikt toch bijna 1 km?
Is dat niet genoeg?

Groetjes Peter
ps was je net op tv? topic over olieprijzen, ik dacht een glimp van je op te vangen.. half 8 RTL-4 journaal
Die termo call is peperduur :ie :gif En 1Km is niet voldoende voor mij. Ik kom regelmatig dus met de trein vanuit Schiphol naar de zaak (waar de auto staat) en dan is het wel fijn om de auto al vast op temperatuur te hebben bij aankomst. En daarom is die 1km niet voldoende, en de tijdstippen niet te plannen met het standaard klokje :wjw

En met deze module heb ik nog opties over ook :knipoog
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: standkachel tijdsduur

Bericht door heemskerk »

ronald tdi schreef:na 30 min is het wel warm in de bus maar de temp. meter komt bijna niet los uit de hoek.
als je langer laat draaien is de motor temperatuur. ook hoger.

Staat mij bij dat de af fabriek geleverde standkachel de motor zelf niet verwarmt, alleen de kachelradiateur. Kan middels een aanpassing wel gerealiseerd worden heb ik begrepen.
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: standkachel tijdsduur

Bericht door jacobsentertainment476 »

Even de info gevonden in mijn Duitse boekje ( die ik dus achteraf wel had)

Wasserzusatzheizung/Standheizung.

Bij een "Wasserzusatzheizung" is de manuele inschakel duur in te stellen van 10 tot 30 minuten.
Bij een "Standheizung" is de manuele inschakel duur in te stellen van 10 tot 120 minuten.

In beide gevallen is er een klokje in de hemel van de auto met gelijke gebruiksaanwijzing echter de inschakelduur is verschillend, ook is in beide gevallen een afstandbediening mogelijk (T91). Volgens mij (ik weet het niet 100%) is het grote verschil tussen Standheizung en Wasserzusatzheizung dat bij de ene ook het koelwater wordt voor verwarmd waardoor dus de looptijd korter is. Dit verhaal telt natuurlijk niet voor de standaard "Zuheizer" die in somige gevallen wordt benut/omgebouwd tot semi Standheizung / Wasserzusatzheizung. Deze laatste is ter ondersteuning om de motor sneller op bedrijfstemperatuur te krijgen.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: standkachel tijdsduur

Bericht door Oviivo »

Ook belangrijk om in de gaten te houden;

De Zuheizer loopt op de startaccu, de Luftheizer op de huishoudaccu. Nog een reden om niet te lang de Zuheizer te laten lopen :peace

Overigens twijfel ik of de omgebouwde Zuheizer ook het water in het blok verwarmd. Volgens mij alleen het gedeelte in het interieur, omdat niet alle kleppen (?) opengaan?!
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: standkachel tijdsduur

Bericht door ronald tdi »

Ik heb de mijne achteraf ingebouwd.
alles was voorbereid.
De kachel zit op de waterslang en van de elektrische waterpomp je die na uitschakelen van de motor na kan lopen als deze nog (te) warm is.

en ja eerst de kachel radiator maar als deze warmgelopen is gaat ie over naar de rest .
klep opent zich zelf ivm temp. Is mij verteld.

in de zomer gebruik ik de kachel ook dan is de temp al een mooi eind richting de bedrijfstemparateur.
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: standkachel tijdsduur

Bericht door jacobsentertainment476 »

Oviivo schreef:Ook belangrijk om in de gaten te houden;

De Zuheizer loopt op de startaccu, de Luftheizer op de huishoudaccu. Nog een reden om niet te lang de Zuheizer te laten lopen :peace

Overigens twijfel ik of de omgebouwde Zuheizer ook het water in het blok verwarmd. Volgens mij alleen het gedeelte in het interieur, omdat niet alle kleppen (?) opengaan?!
Maar de Zuheizer verwarmt de koelvloeistof zodat de motor sneller op temperatuur is en daarmee dus ook sneller warmte afgeeft richting interieur. De Zuheizer loopt ook alleen bij draaiende motor vanaf de bedrijfsaccu. (mits niet aangepast tot semi standkachel)
De Luftheizer is een separaat systeem wat voornamelijk in de Camper modellen te vinden is. De Standheizung en Wasserzusatzheizung werken beide van een tweede accu af, dit om dus te voorkomen dat de accu welke nodig is voor de start van de auto leeg raakt.

Ff ter verduidelijking alle punten op een rijtje,

-Zuheizer of wel ondersteunings kachel.
-Verwarmt koelvloeistof.
-Heeft geen klok.
-Draait op de standaart accu.
-Is actief wanneer de motor loopt.
-Heeft geen afstandbediening, daar deze alleen te ondersteuning is bedoeld.
(deze Zuheizer is met wat aanpassingen om te bouwen tot een standkachel )

-Standheizung of wel Standkachel.
-Verwarmt interieur voor een bepaalde tijd op een bepaalde tijd, inschakelbaar van 20 tot 120 minuten.
-Verwarmt de warmtewisselaar en blaast zodoende warmte door het interieur.
-Heeft een programmeerbare klok.
-Werkt op een tweede (gescheiden) accu.
-Is actief op wens.
-Afstandbediening (T91) optioneel af fabriek.

-Wasserzusatzheizung of wel standkachel die ook het water verwarmt.
-Verwarmt interieur en motor voor een bepaalde tijd op een bepaalde tijd, inschakelbaar van 10 tot 30 minuten.
-Verwarmt de koelvloeistof en blaast zodoende warmte door het interieur en verwarmt de motor deels voor.
-Heeft een programmeerbare klok.
-Werkt op een tweede (gescheiden) accu.
-Is actief op wens.
-Afstandbediening (T91) optioneel af fabriek.
-Webasto termo top C 5KW.

-Luftheizer of wel luchtkachel (camping kachel ?) doordat deze veelal voorkomt in campers.
-Verwarmt interieur voor een onbepaalde tijd met een soort thermostaatfunctie. Ding loopt gerust een hele nacht, maar je kunt "Stufen" instellen (van 1 t/m 7 zo uit mijn hoofd)
-Blaast warme lucht door het interieur, vanaf B stijl. Lucht wordt aangezogen bij instapbak passagierskant.
-Heeft een programmeerbare klok, camper module met meer opties.
-Werkt op een tweede (gescheiden) accu, huishoud accu.
-Is actief op wens.
-Uitgerust met een T91 afstandsbediening af fabriek (als optie?)

Informatie over ombouw van de "zuheizer"
Duidelijke info op dit forum
En nog wat info op dit forum
T5-wiki.de



Ik denk dat we zo wel een mooi overzicht hebben over het verhaal "standkachel" Mocht er meer info zijn of dingen incorrect :ie vertel het dan passen we het ff wat :wjw
Laatst gewijzigd door jacobsentertainment476 op 02 dec 2014, 17:22, 5 keer totaal gewijzigd.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: standkachel tijdsduur

Bericht door heemskerk »

ronald tdi schreef:Ik heb de mijne achteraf ingebouwd.
alles was voorbereid.
De kachel zit op de waterslang en van de elektrische waterpomp je die na uitschakelen van de motor na kan lopen als deze nog (te) warm is.

en ja eerst de kachel radiator maar als deze warmgelopen is gaat ie over naar de rest .
klep opent zich zelf ivm temp. Is mij verteld.

in de zomer gebruik ik de kachel ook dan is de temp al een mooi eind richting de bedrijfstemparateur.
ff de zoekfunctie gebruikt:

De waterbijverwarmers van webasto origineel van VW ingebouwd verwarmen alleen de warmtewisselaar in de kachel.
Dit wordt geregeld door een elec. klepje dat het koelcircuit verkleind zodat al het vermogen van de webasto wordt gebruikt voor de interieur verwarming.
Deze klep los trekken werkt helaas niet aangezien deze bewaakt wordt en dus een foutmelding geeft :muur
Echter als je deze loshaald en er een weerstand aan monteerd heb je dus wel een warm blok en een redelijk warm interieur!

een en ander beschreven in volgende link:http://www.t5-wiki.de/wiki/Motorvorw%C3%A4rmung
Heb dit bij mijn bus ook uitgevoerd aangezien een wat voorverwarmd blok mijn voorkeur heeft :winter

Succes!
:zwaai Grtzzz,

Han
T5 128kw 2006 lwb dc aut km:240xxx and counting :ikrij
Plaats reactie