Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Timing brandstofpomp verkeerd?
Timing brandstofpomp verkeerd?
Net terug van de garage na een complete check van onze nieuwe T4. Het eerste euvel was een accu lampje dat niet meer uit ging en slecht starten. Zodoende maar gelijk een complete check laten doen.
Uit een lijst van in totaal 1500€ (van een kapotte ruitensproeier achter tot defecte dynamo) hebben we de gloeibougies, 2 remslangen voor en de dymano laten vervangen.
Nu blijkt dat het startprobleem niet is opgelost door het vervangen van de gloeibougies. Volgens de garage zou het ook de timing van de brandstofpomp kunnen zijn. Volgens de gegevens zou 5000km geleden de distributie riem vervangen zijn en het kan zijn dat daarbij niet goed gekeken is naar de timing van de pomp. Klinkt logisch aangezien de bus ook niet zo pittig is als ik me herinnerde van onze vorige T4... Kosten voor het controleren en evt bijstellen van de timing 120€ ex. bij een ander bedrijf als mijn garage omdat ze daar niet de juiste apparatuur hebben.
Klinkt dat voor jullie ook logisch? Of raden jullie aan eerst nog te kijken naar iets anders?
Het gaat om een 2.5tdi ACV uit 2000 trouwens km stand 274000
Uit een lijst van in totaal 1500€ (van een kapotte ruitensproeier achter tot defecte dynamo) hebben we de gloeibougies, 2 remslangen voor en de dymano laten vervangen.
Nu blijkt dat het startprobleem niet is opgelost door het vervangen van de gloeibougies. Volgens de garage zou het ook de timing van de brandstofpomp kunnen zijn. Volgens de gegevens zou 5000km geleden de distributie riem vervangen zijn en het kan zijn dat daarbij niet goed gekeken is naar de timing van de pomp. Klinkt logisch aangezien de bus ook niet zo pittig is als ik me herinnerde van onze vorige T4... Kosten voor het controleren en evt bijstellen van de timing 120€ ex. bij een ander bedrijf als mijn garage omdat ze daar niet de juiste apparatuur hebben.
Klinkt dat voor jullie ook logisch? Of raden jullie aan eerst nog te kijken naar iets anders?
Het gaat om een 2.5tdi ACV uit 2000 trouwens km stand 274000
2.5tdi ACV 2000
Op zoek naar een 2e...
Op zoek naar een 2e...
Re: Timing brandstofpomp verkeerd?
Dit verhaal van slechte timing klopt aardig.
Moet wat vroeger afgesteld worden, om lekker vlot te starten.
Net onder de groene lijn in VCDS-VagCom TDI-Checker, bij Warme motor ( min. 80 graden)
Kwestie van de achterste spanrol (schutbord) verdraaien.
Complete uitleg: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_pomptiming.html
Voorbeeld hier, is van een 4-cilinder 110PK AFN motor uit een VW Passat/ Audi A4
Moet wat vroeger afgesteld worden, om lekker vlot te starten.
Net onder de groene lijn in VCDS-VagCom TDI-Checker, bij Warme motor ( min. 80 graden)
Kwestie van de achterste spanrol (schutbord) verdraaien.
Complete uitleg: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_pomptiming.html
Voorbeeld hier, is van een 4-cilinder 110PK AFN motor uit een VW Passat/ Audi A4
Laatst gewijzigd door Geert G op 09 mar 2015, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Timing brandstofpomp verkeerd?
Peter had wel een aardig verhaal over timing, 70 is misschien wel erg vroeg Geert?!
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: Timing brandstofpomp verkeerd?
Nope, dan heb jij het verhaal in de bijgevoegde link van Gerrit Speek niet gelezen, merk ik uit je vraagstelling.....sgsdebruijn schreef:Peter had wel een aardig verhaal over timing, 70 is misschien wel erg vroeg Geert?!

Peter z'n busje is nu ook zo afgesteld, na de reparatie.

ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
- Multivan Generation
- Berichten: 34441
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Timing brandstofpomp verkeerd?
Mijn timing staat op 63 a 64.
Re: Timing brandstofpomp verkeerd?
Bedankt voor de reacties!
Als ik het goed begrijp kan dit dus in VAGCOM uitgelezen worden en vervolgens bijgesteld met de spanning van de riem?
Ik meende namelijk al uit andere berichten op het forum dat dit inderdaad kon, echter was me toen niet duidelijk bij welke motor of bouwjaar. Ik had dit ook nagevraagd bij de garage maar die zei dat hij uitgelezen moest worden met een speciale klok... Die moest dan op de poelie gezet worden.
Maar goed, hij gaat deze week ermee naar een TDI specialist dus verwacht dat het goed komt.
Als ik het goed begrijp kan dit dus in VAGCOM uitgelezen worden en vervolgens bijgesteld met de spanning van de riem?
Ik meende namelijk al uit andere berichten op het forum dat dit inderdaad kon, echter was me toen niet duidelijk bij welke motor of bouwjaar. Ik had dit ook nagevraagd bij de garage maar die zei dat hij uitgelezen moest worden met een speciale klok... Die moest dan op de poelie gezet worden.
Maar goed, hij gaat deze week ermee naar een TDI specialist dus verwacht dat het goed komt.
2.5tdi ACV 2000
Op zoek naar een 2e...
Op zoek naar een 2e...
Re: Timing brandstofpomp verkeerd?
Eindelijk de bus terug, was blijkbaar erg druk bij het bedrijf dat de pomp kon afstellen...
Maar het is nu wel opgelost
! Timing stond behoorlijk verkeerd.
Ze hebben gelijk de schroefdraad waarmee de spanrol vast zit vervangen met een helicoil want daar was niet veel van over. De 120€ ex werd dus uiteindelijk 235€ incl, maar goed we kunnen eindelijk rijden!
Zal binnenkort een topic starten bij de T4 Projecten want er zijn nog wat plannen.
Maar het is nu wel opgelost

Ze hebben gelijk de schroefdraad waarmee de spanrol vast zit vervangen met een helicoil want daar was niet veel van over. De 120€ ex werd dus uiteindelijk 235€ incl, maar goed we kunnen eindelijk rijden!
Zal binnenkort een topic starten bij de T4 Projecten want er zijn nog wat plannen.
2.5tdi ACV 2000
Op zoek naar een 2e...
Op zoek naar een 2e...
Re: Timing brandstofpomp verkeerd?
De eerste basis is inderdaad afstellen met de meetklok in de pomp.
Daarna de frequentie spanrollen pompriem fijn-afstellen d.m.v. TDI-checker in VCDS.
Daarna de frequentie spanrollen pompriem fijn-afstellen d.m.v. TDI-checker in VCDS.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
-
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 21 aug 2010, 12:37
Re: Timing brandstofpomp verkeerd?
Iemand enig idee waar je je brandstof pomp het beste kunt laten aftellen, VW dealer, VW specialist of tuningbedrijf?
Weet iemand toevallig een prima adres in de buurt van Den-Bosch?
Weet iemand toevallig een prima adres in de buurt van Den-Bosch?
- Multivan Generation
- Berichten: 34441
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Timing brandstofpomp verkeerd?
Ik heb zelf goede ervaringen met Thomas en Sven van http://www.ths-automotive.nl/BosscheBol schreef:Iemand enig idee waar je je brandstof pomp het beste kunt laten aftellen, VW dealer, VW specialist of tuningbedrijf?
Weet iemand toevallig een prima adres in de buurt van Den-Bosch?
en die zitten in Den Bosch.
Zijn ook weetjewellers en ze hebben me een keer goed uit de brand geholpen.

Groeten Peter
Re: Timing brandstofpomp verkeerd?
Heeft iemand een goed adresje in de buurt van Apeldoorn om de pomp af te laten stellen?
Ik heb vorige week mijn distributie riem vervangen maar de bus wil nu niet meer zo vlot starten als dat hij altijd deed , ik denk dat hij toch iets verlopen is. En ik heb ook niet het klokje voor handen.
Ik heb vorige week mijn distributie riem vervangen maar de bus wil nu niet meer zo vlot starten als dat hij altijd deed , ik denk dat hij toch iets verlopen is. En ik heb ook niet het klokje voor handen.