Enige ervaring met een T4 is mij niet vreemd, m'n pa heeft een 95'er 1.9 TD gehad en een 99'er 2.5 TDI 102pk ( wat heerlijke bus was dat!

Nu ik naast mijn werk nog een kleinschalig bedrijfje ben begonnen en dus een BTW nummer heb zou ik privé redelijk voordelig een T4 kunnen rijden als 2e auto m.b.t. de vaste lasten. Vandaar dat ik mij langzaam (weer) begin te verdiepen in de T4. Natuurlijk hoor ik graag van alle ervaren T4 rijders waar ik vooral op moet gaan letten en wat de beste/betrouwbaarste/sterkste motor is voor een T4 --> Met het oog op dat er met enige regelmaat een andere caravan achter zal moeten, gewicht variërend van 800kg tot 1500kg.
Wat ik sowieso wil:
- nieuwere type dashboard met de blauwe 'Golf 4' tellers
- wijsneus
- geen afgeragde bouwvakkers/schildersbus
- TDI motor
- handgeschakelde versnellingsbak, gezien de automaten in geen geval heel erg betrouwbaar zijn bij de T4 op basis van wat ik al gelezen heb.
Wat enige voorkeur geniet:
- dubbele cabine ( je weet maar nooit )
- trekhaak ( kan eenvoudig achteraf nog gemonteerd worden neem ik aan )
- airco
- deuren achter i.p.v. klep
- cruise control ( eenvoudig achteraf te installeren begreep ik al )
- metallic lak
- in kleur gespoten bumpers en spiegels
Kortom: waar extra op te letten, welke kilometerstanden kunnen er met normaal onderhoud goed worden behaald, wat vooral níet te doen en welke TDI motor is de beste keus ( een Caravelle 151pk TDI is de ultieme T4 denk ik maar die zijn qua aanschafprijs vooralsnog buiten bereik ).
Graag hoor ik jullie meningen, ervaringen en feiten die jullie in de jaren met jullie T4 hebben opgedaan.

Groeten Marcel