Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
EGR op nieuwe bus?
- HP Hulscher
- Berichten: 167
- Lid geworden op: 01 jul 2007, 19:59
- Locatie: Amsterdam
EGR op nieuwe bus?
Heb mijn nieuwe bus besteld, ik verwacht m in een maand of 2 (ja ik ben een optimist). Nu wordt dan ook het EGR plaatjesverhaal weer actueel. Mijn nieuwe bus (130 PK automaat) heeft af fabriek een roetfilter. Ik meen ergens gelezen te hebben dat een EGR plaatje dan geen goed idee is... En ook: moet ik die dan meteen plaatsen, of eerst de bus inrijden? En hoeveel km. moet je tegenwoordig over het inrijden doen? Om een beetje vermogen te hebben, stevig inrijden? Of juist heel kalm? Het wordt mijn eerste nieuwe auto, vandaar mijn vragen :) dank alvast
beste Hp,
ik heb ook een tijdje geleden een egr plaatje in mijn nieuwe bus gezet (130 pk), de computer vloog snel in een storingsmelding, mijn advies zou zijn niet doen dus, ik heb hem er ook meteen weer uit gehaald.
Wat betreft het inrijden;
Eerst rustig warm rijden,(echt warm, dus niet na 5 km)
daarna kan je naar hartlust gaan met die banaan.
groetjes Jeffrey
ik heb ook een tijdje geleden een egr plaatje in mijn nieuwe bus gezet (130 pk), de computer vloog snel in een storingsmelding, mijn advies zou zijn niet doen dus, ik heb hem er ook meteen weer uit gehaald.
Wat betreft het inrijden;
Eerst rustig warm rijden,(echt warm, dus niet na 5 km)
daarna kan je naar hartlust gaan met die banaan.
groetjes Jeffrey
Re: EGR op nieuwe bus?
De nieuwere versies hebben een electronische egr welke niet voor de gek kan worden gehouden!!! Voor 2005 was de egr mechanisch!!!!!!HP Hulscher schreef:Heb mijn nieuwe bus besteld, ik verwacht m in een maand of 2 (ja ik ben een optimist). Nu wordt dan ook het EGR plaatjesverhaal weer actueel. Mijn nieuwe bus (130 PK automaat) heeft af fabriek een roetfilter. Ik meen ergens gelezen te hebben dat een EGR plaatje dan geen goed idee is... En ook: moet ik die dan meteen plaatsen, of eerst de bus inrijden? En hoeveel km. moet je tegenwoordig over het inrijden doen? Om een beetje vermogen te hebben, stevig inrijden? Of juist heel kalm? Het wordt mijn eerste nieuwe auto, vandaar mijn vragen :) dank alvast
- HP Hulscher
- Berichten: 167
- Lid geworden op: 01 jul 2007, 19:59
- Locatie: Amsterdam
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
- HP Hulscher
- Berichten: 167
- Lid geworden op: 01 jul 2007, 19:59
- Locatie: Amsterdam
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Wat is/wat doet nou zo'n EGR-plaatje?
Hey T5ers,
Ik volg de discussiie al een tijdje, zin er al verschillende over geweest. Maarre, het is mij nou nog steeds niet duidelijk waar dat EGR verhaal over gaat. Ik heb het in de diverse discussies nog niet kunnen ontdekken.
Wie kan/wil het uitleggen?
Alvast reuze dank, groeten!!!
Ik volg de discussiie al een tijdje, zin er al verschillende over geweest. Maarre, het is mij nou nog steeds niet duidelijk waar dat EGR verhaal over gaat. Ik heb het in de diverse discussies nog niet kunnen ontdekken.
Wie kan/wil het uitleggen?
Alvast reuze dank, groeten!!!
Duik even in het weetjewelarchief met gebruikmaking van de zoekfunctie en er gaat een wereld vol techniek voor je open.
Kort gezegd zit de egr-regeling alleen vanwege milieunormen op de motor. De egr verlaagt de uitstoot van stikstofoxiden in het uitlaatgas. Stikstofoxiden veroorzaken o.a. smog.
Echter, door de egr-regeling gaat het thermisch rendement van de motor achteruit, je raakt een beetje vermogen kwijt en er wordt meer roet geproduceerd door de motor.
Kortom, technisch gezien kan de motor de egr-regeling missen als kiespijn.
Kort gezegd zit de egr-regeling alleen vanwege milieunormen op de motor. De egr verlaagt de uitstoot van stikstofoxiden in het uitlaatgas. Stikstofoxiden veroorzaken o.a. smog.
Echter, door de egr-regeling gaat het thermisch rendement van de motor achteruit, je raakt een beetje vermogen kwijt en er wordt meer roet geproduceerd door de motor.
Kortom, technisch gezien kan de motor de egr-regeling missen als kiespijn.