Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Slipt ie nou?
Slipt ie nou?
Heb sinds een paar maanden een fijne T4 2.5tdi 2002 (210k km).
Soms lijkt het alsof de koppeling slipt. Als ik expres te vroeg schakel naar de volgende versnelling (vanaf 1500 rpm) klimt hij (soms!) eerst +/- 500 rpm en pas daarna vaartvermeerdering. Stijging van toeren resulteert toch meestal direct in vaartvermeerdering?
Iemand wijsheid hierover?
Als het niet goed zit, zou het verstandig zijn om eerst te ontluchten voordat ik denk aan andere koppeling etc.?
En zo ja, via de onderkant (dus bodemplaat verwijderen)?
Hoor graag!
Groet.
Soms lijkt het alsof de koppeling slipt. Als ik expres te vroeg schakel naar de volgende versnelling (vanaf 1500 rpm) klimt hij (soms!) eerst +/- 500 rpm en pas daarna vaartvermeerdering. Stijging van toeren resulteert toch meestal direct in vaartvermeerdering?
Iemand wijsheid hierover?
Als het niet goed zit, zou het verstandig zijn om eerst te ontluchten voordat ik denk aan andere koppeling etc.?
En zo ja, via de onderkant (dus bodemplaat verwijderen)?
Hoor graag!
Groet.
T4 2.5 tdi AJT/88pk 2002 - Alkmaar
Re: Slipt ie nou?
Als je nou eens vanaf 2000 toeren gaat schakelen? Ook een stuk beter voor je koppeling, en dan zit je wel gelijk weer in de koppelgebied en pakt die dus wel snel op.
Volkswagen Transporter 2.5 AJT TDI 115pk
ex Volkwagen Bora 2.0L
ex Hyundai Excel 1.3L
ex Volkwagen Bora 2.0L
ex Hyundai Excel 1.3L
Re: Slipt ie nou?
Uiteraard schakel ik doorgaans vanaf 2000 toeren..
T4 2.5 tdi AJT/88pk 2002 - Alkmaar
Re: Slipt ie nou?
Hij grijpt niet laat aan en houd toeren altijd tussen 2000 en 3000.
Ik probeer uit te vinden of mijn koppeling al dan niet aan vervanging toe is. We gaan ermee op vakantie en wil in de bergen geen problemen.
Ik probeer uit te vinden of mijn koppeling al dan niet aan vervanging toe is. We gaan ermee op vakantie en wil in de bergen geen problemen.
T4 2.5 tdi AJT/88pk 2002 - Alkmaar
Re: Slipt ie nou?
In zijn 1 zetten. 2000 toeren stil staand.
Handrem erop. Voetrem en gas geven tegelijk.
En koppeling oplaten komen . Helemaal!.
Slaat ie af? Koppeling nog goed.
Blijft ie lopen? Koppeling versleten.
Handrem erop. Voetrem en gas geven tegelijk.
En koppeling oplaten komen . Helemaal!.
Slaat ie af? Koppeling nog goed.
Blijft ie lopen? Koppeling versleten.
- Multivan Generation
- Berichten: 34186
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Slipt ie nou?
Guile schreef:Als ik expres te vroeg schakel naar de volgende versnelling (vanaf 1500 rpm) klimt hij (soms!) eerst +/- 500 rpm en pas daarna vaartvermeerdering. Stijging van toeren resulteert toch meestal direct in vaartvermeerdering?
Waarom zou je expres de boel naar de kloten rijden?Guile schreef:Uiteraard schakel ik doorgaans vanaf 2000 toeren..
Houd je bus ruim boven de 2000 rpm, en laat dat gespeel zitten.
Weet dat er een toeren terugval van ongeveer 800 toeren plaatsvindt bij één versnelling opschakelen.
Trek dus gewoon door tot 3000 rpm en schakel over, je zit dan weer ruim boven de 2000 rpm en dat vind je koppeling en 2MV veel fijner.
Ook rijd je dan veel vloeiender.
Ook het samenspel tussen linkervoet en rechtervoet moet je wellicht iets kritischer bekijken van jezelf.
Geef even de tijd om helemaal te ontkoppelen alvorens je weer rustig gas bij gaat geven (seconde of 2 hanteer ik zelf).
Doe je dat niet, dan kun je heel goed je koppeling flink doorroken (verhoogde slijtage)
Als je al geruime tijd stabiel in een bepaalde versnelling rijdt, en je geeft dan ineens gas en dan schieten de toeren 500 a 600 rpm door,
dan kun je er van uitgaan, dat de plaat en drukgroep vernieuwd kunnen gaan worden.
Bouwjaren 2002 en 2003 van de 88 pk staan er om bekend, dat de originele koppeling eigenlijk te zwak is.
De eerdere bouwjaren van die motor hadden hier geen last van.
Het verschil zit hem in gebruikte materialen en besparingsdrift van Volkswagen.
Mocht je gaan vervangen, dan is het raadzaam om een koppelingsplaat en drukgroep van een 102 pk te monteren icm het vaste lager van de 88pk.
Er wordt veel Luk aangeboden, maar Sachs heeft meer vermogensreserve, of te wel kan iets meer koppel hebben.
Groeten en succes
Re: Slipt ie nou?
Dank voor alle info gentlemen.
Wanneer is ontluchten eventueel aan de orde?
Wanneer is ontluchten eventueel aan de orde?
T4 2.5 tdi AJT/88pk 2002 - Alkmaar
- Ronald-T4
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 02 sep 2016, 20:13
- Locatie: Net over de grens bij N.W. Schans
Re: Slipt ie nou?
Als je hem niet zonder kraken in de achteruit kan krijgen.Guile schreef:Dank voor alle info gentlemen.
Wanneer is ontluchten eventueel aan de orde?
Dan moet die ontlucht worden, omdat die hem niet helemaal vrij kan krijgen.
Re: Slipt ie nou?
Normaal gesproken merk je van een koppeling die begint te slijten het eerst in de hoge versnellingen, 4 en 5.
Rij eens 50km/u in zijn 4, dan ineens volgas geven, of wat op en neer met gas.
peter
Rij eens 50km/u in zijn 4, dan ineens volgas geven, of wat op en neer met gas.
peter
Re: Slipt ie nou?
Ik ga de koppeling nu echt vervangen want hij slipt te vaak door.
Kan iemand nagaan of onderstaande klopt en wat ik verder nodig heb?
- Koppelingset voor ACV: LUK 600000200
http://www.ebay.de/itm/291251120679
- Welke AJT druklager heb ik nodig of zit die al in bovenstaande set?
Is er nog een keerring versnellingsbakzijde nodig? Zo welke?
Hoor graag!
Kan iemand nagaan of onderstaande klopt en wat ik verder nodig heb?
- Koppelingset voor ACV: LUK 600000200
http://www.ebay.de/itm/291251120679
- Welke AJT druklager heb ik nodig of zit die al in bovenstaande set?
Is er nog een keerring versnellingsbakzijde nodig? Zo welke?
Hoor graag!
T4 2.5 tdi AJT/88pk 2002 - Alkmaar
- Multivan Generation
- Berichten: 34186
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Slipt ie nou?
Ik zou je geen luk adviseren.
Beter en houdbaarder is sachs..
Beter en houdbaarder is sachs..
Re: Slipt ie nou?
Zou kunnen maar is ook aanzienlijk duurder
Hoor graag
Hoor graag
T4 2.5 tdi AJT/88pk 2002 - Alkmaar
- Pascal-141
- Berichten: 10866
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Slipt ie nou?
Als de motor standaard is , of een lichte tuning heeft gehad(bvb 88 naar 115pk) , dan voldoet een LUK koppeling ook ruimschoots (en lang) . Bij extreem gebruik ( zware tuning , en bvb heel vaak zware aanhangers trekken) , dan kan Sachs wel aan te raden zijn.Multivan Generation schreef:Ik zou je geen luk adviseren.
Beter en houdbaarder is sachs..
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 34186
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Slipt ie nou?
Topic starter twijfelt ook of zijn bus getuned is.
En misschien wat duurder ja, maar ergernis en 2 maal een koppeling vervangen vanwege door gaan schieten in toeren moet je niet willen.
En misschien wat duurder ja, maar ergernis en 2 maal een koppeling vervangen vanwege door gaan schieten in toeren moet je niet willen.