Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Extra oliekoeler op je bus
Extra oliekoeler op je bus
Ik ga binnenkort een extra oliekoeler plaatsen, voor de motorolie. Zijn er anderen die dit reeds gedaan hebben?
De reden voor mij is: op momenten dat ik in Duitsland ben, kom er regelmatig loopt mijn olietemperatuur flink op. 130 tot 150 km/u met buiten 20 tot 25 graden heb ik olietemperaturen rond de 135 graden. Ga ik planken richting 170-180 km/u loopt het op tot 150 graden.
Een goede olie kan opzich wel 150 graden hebben voor een tijd maar ideaal is het niet. Met een externe oliekoeler daalt de olietemperatuur met ongeveer een 20 graden.
Ga dit weekend mijn set bestellen.
De reden voor mij is: op momenten dat ik in Duitsland ben, kom er regelmatig loopt mijn olietemperatuur flink op. 130 tot 150 km/u met buiten 20 tot 25 graden heb ik olietemperaturen rond de 135 graden. Ga ik planken richting 170-180 km/u loopt het op tot 150 graden.
Een goede olie kan opzich wel 150 graden hebben voor een tijd maar ideaal is het niet. Met een externe oliekoeler daalt de olietemperatuur met ongeveer een 20 graden.
Ga dit weekend mijn set bestellen.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
-
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: Extra oliekoeler op je bus
Daar krijg ik t wel warm van...
Wel verstandig idd om extra te koelen want zo gaat je olie niet lang mee.
JB
Wel verstandig idd om extra te koelen want zo gaat je olie niet lang mee.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
- Pascal-141
- Berichten: 10868
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Extra oliekoeler op je bus
Erdem , een tdi heeft normaalgesproken geen problemen met te hoge olietemperaturen.
Heb je je originele oliekoeler als eens vervangen ? Misschien zit deze binna dichtgeslibt ?
Heb je je originele oliekoeler als eens vervangen ? Misschien zit deze binna dichtgeslibt ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Extra oliekoeler op je bus
Heb hem al los gehad, zag geen afwijkingen. Ik ververs sowieso iedere 10.000 de olie. Gebruik nog steeds longlife 3 5w30.
Moet wel zeggen dat ik wel doorstamp op de snelweg dan. Ik rijd dan met mijn 2e getunde map en die is best pittig afgeregeld. Na 10min heb ik 150 olietemp te pakken, ik meet via mijn FIS control.
Moet wel zeggen dat ik wel doorstamp op de snelweg dan. Ik rijd dan met mijn 2e getunde map en die is best pittig afgeregeld. Na 10min heb ik 150 olietemp te pakken, ik meet via mijn FIS control.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Extra oliekoeler op je bus
Kan ook aan je sensor liggen natuurlijk.
Vind die waarden wel erg hoog.
Ik reed met T5-GP 140+ PK met 150+km/U en had maximale olietemp van 115 graden Celsius.
Vind die waarden wel erg hoog.
Ik reed met T5-GP 140+ PK met 150+km/U en had maximale olietemp van 115 graden Celsius.
Re: Extra oliekoeler op je bus
Sensor is een originele van VW.
Waardes zijn toch niet heel gek, sensor zit in het oliefilterhuis gemonteerd.
Op het Duitse forum zijn de waardes niet anders.
http://www.t4forum.de/wbb3/board19-tech ... tdi-111kw/
Waardes zijn toch niet heel gek, sensor zit in het oliefilterhuis gemonteerd.
Op het Duitse forum zijn de waardes niet anders.
http://www.t4forum.de/wbb3/board19-tech ... tdi-111kw/
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
-
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: Extra oliekoeler op je bus
Ook 140pk en bij 130-140 km/uur en buitentemperatuur van 25-28c komt ie niet boven de 110cMultivan Generation schreef: ↑12 aug 2017, 07:42 Kan ook aan je sensor liggen natuurlijk.
Vind die waarden wel erg hoog.
Ik reed met T5-GP 140+ PK met 150+km/U en had maximale olietemp van 115 graden Celsius.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Extra oliekoeler op je bus
Erdem,
Ik bedoelde dat je je baseerde op waarden van een sensor van bijna 17 jaar oud. De vraag is dan hoe betrouwbaar is het signaal dan nog van die sensor. Begrijp je?
Misschien ligt de echte waarde wel 20 graden lager..
Ik bedoelde dat je je baseerde op waarden van een sensor van bijna 17 jaar oud. De vraag is dan hoe betrouwbaar is het signaal dan nog van die sensor. Begrijp je?
Misschien ligt de echte waarde wel 20 graden lager..
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 12 aug 2017, 08:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Extra oliekoeler op je bus
Je kunt een T5GP niet vergelijken met een T4, die motoren zijn zoveel verder ontwikkeld en zitten hele andere componenten en koelers in.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Re: Extra oliekoeler op je bus
De olietemperatuursensor zit normaliter helemaal niet ingebouwd in een T4. Sommige gebruiken wel de peilsensor in de carterpan (longlife auto's) maar tussen de carterpan en het oliefilterhuis is er een olietemperatuurverschil van ongeveer 10 graden lager in de pan.Multivan Generation schreef: ↑12 aug 2017, 08:08 Erdem,
Ik bedoelde dat je je baseerde op waarden van een sensor van bijna 17 jaar oud. De vraag is dan hoe betrouwbaar is het signaal dan nog van die sensor. Begrijp je?
De extra sensor welke in het oliefilterhuis zit heb ik zelf vorig jaar nieuw ingebouwd.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
- Pascal-141
- Berichten: 10868
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Extra oliekoeler op je bus
Ik heb geen olietemp meter erin , heb dus geen idee hoe warm mijn AXG word , kan me er dus ook geen zorgen over maken
Vorig jaar op de terugreis van de meeting in Wietzendorf heel lange tijd tussen 180 tot 200km/u aangehouden ...
Ik gebruik half synthetische 10w40 , maar ze word om de 6000 a 7000km max gewisseld .
Ik heb een infrarood thermometer, ik zal na een stevige rit eens meten welke temp de oliefilter en het carter heeft
Vorig jaar op de terugreis van de meeting in Wietzendorf heel lange tijd tussen 180 tot 200km/u aangehouden ...
Ik gebruik half synthetische 10w40 , maar ze word om de 6000 a 7000km max gewisseld .
Ik heb een infrarood thermometer, ik zal na een stevige rit eens meten welke temp de oliefilter en het carter heeft
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Extra oliekoeler op je bus
Dan kun je beter de peilstok er even uithalen,
dan kun je daadwerkelijk de olie zelf meten
dan kun je daadwerkelijk de olie zelf meten
Re: Extra oliekoeler op je bus
Als je via de peilstok meet dan meet je toch in het carter?
Ik kan ook via de oliepeilsensor meten, sommige hebben een losse sensor ingebouwd via de aftapplug, in het Carter is de olietemperatuur sowieso lager dan bij het oliefilterhuis.
Ik kan ook via de oliepeilsensor meten, sommige hebben een losse sensor ingebouwd via de aftapplug, in het Carter is de olietemperatuur sowieso lager dan bij het oliefilterhuis.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Re: Extra oliekoeler op je bus
Ik heb bij TZR Motorsport een set besteld incl thermostaat en 16 rijen koeler.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1