Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Trommelrem vragen -opgelost-
Trommelrem vragen -opgelost-
Beste weetjewellers,
Ik had al een tijdje wat gepiep bij diverse snelheden, ik verdacht eerst mijn lagers.
Maar nu was het onlangs zo rond 50km/u echt heel storend en mijn achterwiel bijrijderszijde werd warm.
Volgens de boeken en internet moest ik dan meer in remmen zoeken dan lagers begreep ik.
Remzadels nieuw gehaald en alle bijbehorende veren nieuw gehaald.
Nieuwe veren omdat in mijn boek het warmlopen van de rem werd toegeschreven aan mogelijk slappe terugstelveren.
Gisteravond een kant gemonteerd, maar ook een hoop vragen.
— Standaard komt er bij de levering ook een cylinder/plunjer mee. MOET deze ook vervangen worden?
(Ik zit niet te wachten op gerommel met remvloeistof en ontluchten enzo)
NB; mijn cylinder lekt niet.
— Ik krijg na veel draaien aan het terugstelwieltje de remtrommel er weer omheen, maar hij loopt nog niet soepel rond. Zijn er nog trucs om de zadels goed uit te lijnen. De zadels kunnen best aardig schuiven van boven naar beneden.
— Zijn er verder nog afsteltrucjes?
-- Ik heb of de slijtvlakken kopervet gedaan, mag dat eigenlijk wel? of moet het speciaal Molykote G6 zijn?
Ik hoor het heel graag!
Odorf
Ik had al een tijdje wat gepiep bij diverse snelheden, ik verdacht eerst mijn lagers.
Maar nu was het onlangs zo rond 50km/u echt heel storend en mijn achterwiel bijrijderszijde werd warm.
Volgens de boeken en internet moest ik dan meer in remmen zoeken dan lagers begreep ik.
Remzadels nieuw gehaald en alle bijbehorende veren nieuw gehaald.
Nieuwe veren omdat in mijn boek het warmlopen van de rem werd toegeschreven aan mogelijk slappe terugstelveren.
Gisteravond een kant gemonteerd, maar ook een hoop vragen.
— Standaard komt er bij de levering ook een cylinder/plunjer mee. MOET deze ook vervangen worden?
(Ik zit niet te wachten op gerommel met remvloeistof en ontluchten enzo)
NB; mijn cylinder lekt niet.
— Ik krijg na veel draaien aan het terugstelwieltje de remtrommel er weer omheen, maar hij loopt nog niet soepel rond. Zijn er nog trucs om de zadels goed uit te lijnen. De zadels kunnen best aardig schuiven van boven naar beneden.
— Zijn er verder nog afsteltrucjes?
-- Ik heb of de slijtvlakken kopervet gedaan, mag dat eigenlijk wel? of moet het speciaal Molykote G6 zijn?
Ik hoor het heel graag!
Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 18 sep 2017, 17:38, 4 keer totaal gewijzigd.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Trommelrem vragen
Zo te zien zit er een aardige rand in de trommel..schuur die eerst eens goed schoon...
grt.Harry
grt.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Re: Trommelrem vragen
Bedankt voor je reactie Harry,
Er was nagenoeg geen rand. Klein beetje roest en dat heb ik met een slijpschijfje al weggehaald.
Lijkt op de foto wel aanwezig, maar na het wegslijpen van de roest was het nauwelijks voelbaar.
Er was nagenoeg geen rand. Klein beetje roest en dat heb ik met een slijpschijfje al weggehaald.
Lijkt op de foto wel aanwezig, maar na het wegslijpen van de roest was het nauwelijks voelbaar.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Trommelrem vragen
Hoe weet je dat de cilinders niet lekken, heb je de hoesjes even opgetilt? Persoonlijk zou ik bij het vervangen ook de cilinders meenemen, dan hoef je er de komende jaren niet meer te komen, beetje als de waterpomp laten zitten als je de distributie vernieuwd.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Re: Trommelrem vragen
Ook bedankt Erdem,
Tja daar heb je ook wel een punt,
Ik weet alleen dat de bestuurderszijde 2 jaar geleden is vervangen.
Ik heb inderdaad wel beide rubber manchetten opgetild en gekeken,
in de manchetten was ook alles droog.
Ik zie op tegen het ontluchten, en ben bang dat ik de aansluitnippels kapotdraai.
Maar als ik nu toch alle open heb kan ik ze misschien toch beter wel doen.
Odorf
Tja daar heb je ook wel een punt,
Ik weet alleen dat de bestuurderszijde 2 jaar geleden is vervangen.
Ik heb inderdaad wel beide rubber manchetten opgetild en gekeken,
in de manchetten was ook alles droog.
Ik zie op tegen het ontluchten, en ben bang dat ik de aansluitnippels kapotdraai.
Maar als ik nu toch alle open heb kan ik ze misschien toch beter wel doen.
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Trommelrem vragen
Ontluchten kan ik me voorstellen inderdaad. Met 2 personen opzich goed te doen als de ene trapt en de andere de nippel open en dicht draait.
Als je de tijd hebt wartel goed inspuiten, beetje schoonborstellen, inspuiten enz. Met een steeksleutel zou ik het persoonlijk niet doen, beste met een ringsleutel welke je inslijpt zodat hij over de remleiding kan, of natuurlijk met een remleidingsleutel.
Als je de tijd hebt wartel goed inspuiten, beetje schoonborstellen, inspuiten enz. Met een steeksleutel zou ik het persoonlijk niet doen, beste met een ringsleutel welke je inslijpt zodat hij over de remleiding kan, of natuurlijk met een remleidingsleutel.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Re: Trommelrem vragen
Ringsleutel inslijpen werkt vaak niet. Ze worden dan te slap waardoor ze eroverheen slippen (tuurlijk hebben we het al geprobeerd). Heb hier een Hazet remleiding sleutel gehaald, was wel 45 euro, maar werkt perfect.
Probeer de aansluitnippel in 1 keer met een soort slag los te maken. Als je rustig aan kracht ga zetten, schrikken ze niet los.
Met een waterpomptang lukt trouwens ook nog vaak als ze al aardig verroest zijn...
mvg Rick
Probeer de aansluitnippel in 1 keer met een soort slag los te maken. Als je rustig aan kracht ga zetten, schrikken ze niet los.
Met een waterpomptang lukt trouwens ook nog vaak als ze al aardig verroest zijn...
mvg Rick
Re: Trommelrem NIEUWE vragen
Thanks Erdem en Rick,
@Erdem we gaan het gewoon proberen want volgens mij MOET ik de plunjer sowieso vervangen.
@Rick, heb zo'n sleutel gekocht maar meteen een volgend probleem, hieronder daarover meer.
Als eerste het randje, dit valt volgens mij erg mee.
Paar tiende mm. En ik krijg de trommel er goed en makkelijk overheen. MAAR als ik de remtrommel ronddraai dan loopt hij op 3/4 van de slag ineens stroef, tot 1/1 slag en daarna weer soepel tot hetzelfde punt.
Ik heb het stelwiel al zover teruggedraaid dat het asje zelfs een stukje los te bewegen is, maar nog steeds is het niet opgelost.
Mijn originele remzadels en plunjer waren origineel VW, ik heb nu zadels van een Italiaans merk (merk weet ik ff niet uit mijn hoofd)
Ik vermoed dat ik de plunjer van het Italiaanse merk ook moet monteren zodat het dan (hopelijk) wel goed komt.
Plunjer VW en remzadels Italiaanse merk gaat dus niet goed -denk ik-, hoop ik, dat weten we zondag, als ik weer verder kan ...
VRAAG:
(alvast lekker ingespoten met WD40) Ik krijg mijn speciale rem-moer-sleutel niet om de 6 kant van de fitting. De kleine 6 kant van de ontluchtplug zit in de weg.
Kan ik deze ontluchtplug er helemaal uit schroeven? Of gaat dat niet?
Loopt er dan meteen veel remvloeistof uit? of valt dat mee?
Ik hoor het graag!
Odorf
@Erdem we gaan het gewoon proberen want volgens mij MOET ik de plunjer sowieso vervangen.
@Rick, heb zo'n sleutel gekocht maar meteen een volgend probleem, hieronder daarover meer.
Als eerste het randje, dit valt volgens mij erg mee.
Paar tiende mm. En ik krijg de trommel er goed en makkelijk overheen. MAAR als ik de remtrommel ronddraai dan loopt hij op 3/4 van de slag ineens stroef, tot 1/1 slag en daarna weer soepel tot hetzelfde punt.
Ik heb het stelwiel al zover teruggedraaid dat het asje zelfs een stukje los te bewegen is, maar nog steeds is het niet opgelost.
Mijn originele remzadels en plunjer waren origineel VW, ik heb nu zadels van een Italiaans merk (merk weet ik ff niet uit mijn hoofd)
Ik vermoed dat ik de plunjer van het Italiaanse merk ook moet monteren zodat het dan (hopelijk) wel goed komt.
Plunjer VW en remzadels Italiaanse merk gaat dus niet goed -denk ik-, hoop ik, dat weten we zondag, als ik weer verder kan ...
VRAAG:
(alvast lekker ingespoten met WD40) Ik krijg mijn speciale rem-moer-sleutel niet om de 6 kant van de fitting. De kleine 6 kant van de ontluchtplug zit in de weg.
Kan ik deze ontluchtplug er helemaal uit schroeven? Of gaat dat niet?
Loopt er dan meteen veel remvloeistof uit? of valt dat mee?
Ik hoor het graag!
Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 15 sep 2017, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Trommelrem NIEUWE vragen
Die kan er helemaal uit en ja er loopt dan wel wat olie uit. Ikzelf haal meestal de dop van het reservoir, is niet persee nodig maar goed, gewoonte. Doordat je niet aan je pedaal komt, loopt eigenlijk alleen de cilinder zelf leeg. Bakje eronder zetten, voeringen eerst verwijderen en dan de cilinder pas los gaan maken.
mvg Rick
mvg Rick
Re: Trommelrem NIEUWE vragen
Ok, thanks,
Dan haal ik inderdaad eerst alles weer eraf (slim!), en daarna plugje open tot er niets meer uitkomt.
Dan het hele plugje eruit.
En dan zo snel mogelijk alle remolie rommel weer verwijderen omdat anders mijn lak eraf ligt, denk ik zo.
Odorf
Dan haal ik inderdaad eerst alles weer eraf (slim!), en daarna plugje open tot er niets meer uitkomt.
Dan het hele plugje eruit.
En dan zo snel mogelijk alle remolie rommel weer verwijderen omdat anders mijn lak eraf ligt, denk ik zo.
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Trommelrem NIEUWE vragen
Als je het rempedaal een klein beetje indrukt en vastzet beperkt dit ook de doorstroming van de remvloeistof. Ik doe dit met een rempedaalvastzetter welke tussen pedaal en stoel geklemd wordt.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Re: Trommelrem
Ik heb het voor elkaar!
De vorige keer alles goed in de kruipolie gezet, vandaag eerst ontluchting open, door laten lopen tot er niets meer kwam toen helemaal eruit geschroefd.
Toen kon ik met het speciale sleuteltje bij de wartel van de remleiding komen. Stevige ruk en hij kwam los. (Gelukkig)
Moertje los en met wat moeite kon de plunjer uit het gat worden bevrijd.
Nieuwe plunjer gemonteerd, alles aangesloten en daarna de remzadels gemonteerd. Nu loopt de remtrommel wel mooi vrij.
Oude plunjer bleek aan de achterkant een scheur in het stofhoesje te hebben en liep niet soepel meer en kwam niet helemaal in de eindstand terug. Dat is waarschijnlijk de oorzaak van het aanlopen geweest.
Van de week de complete andere kant en wieltje fijn-afstellen.
Ontluchten gedaan met een overdruk-tankje. Werkte wel simpel eigenlijk.
Odorf
De vorige keer alles goed in de kruipolie gezet, vandaag eerst ontluchting open, door laten lopen tot er niets meer kwam toen helemaal eruit geschroefd.
Toen kon ik met het speciale sleuteltje bij de wartel van de remleiding komen. Stevige ruk en hij kwam los. (Gelukkig)
Moertje los en met wat moeite kon de plunjer uit het gat worden bevrijd.
Nieuwe plunjer gemonteerd, alles aangesloten en daarna de remzadels gemonteerd. Nu loopt de remtrommel wel mooi vrij.
Oude plunjer bleek aan de achterkant een scheur in het stofhoesje te hebben en liep niet soepel meer en kwam niet helemaal in de eindstand terug. Dat is waarschijnlijk de oorzaak van het aanlopen geweest.
Van de week de complete andere kant en wieltje fijn-afstellen.
Ontluchten gedaan met een overdruk-tankje. Werkte wel simpel eigenlijk.
Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 17 sep 2017, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
- Multivan Generation
- Berichten: 34433
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Trommelrem vragen -opgelost-
Montage bestuurderskant ging voorspoedig.
Zou ik er handig in worden?
Nogmaals alles ontlucht ook voorzijde en meteen een liter remolie erdoorheen laten lopen. Is dat ook weer vers.
Korte Proefrit gemaakt, geen gepiep meer, en ook geen warmlopend wiel.
Wel een aanlopende uitlaat tegen de stabilisator. Zucht, ook daar moeten we dus nog wat aan doen. Denk dat de rubbers een beetje uitgerekt zijn.
Zo blijven we lekker bezig.
Heel erg bedankt voor de adviezen en tips! Het is toch wat lastig en onwennig zo'n eerste keer.
Odorf
Zou ik er handig in worden?

Nogmaals alles ontlucht ook voorzijde en meteen een liter remolie erdoorheen laten lopen. Is dat ook weer vers.
Korte Proefrit gemaakt, geen gepiep meer, en ook geen warmlopend wiel.
Wel een aanlopende uitlaat tegen de stabilisator. Zucht, ook daar moeten we dus nog wat aan doen. Denk dat de rubbers een beetje uitgerekt zijn.
Zo blijven we lekker bezig.

Heel erg bedankt voor de adviezen en tips! Het is toch wat lastig en onwennig zo'n eerste keer.

Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Trommelrem vragen -opgelost-
Fijn dat het gelukt is en dat je alles compleet opgeknapt hebt 
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1