Poeh ondertussen al meer dan een jaar geleden dat hier het laatste bericht is geplaatst
En dat terwijl er ondertussen heel wat gedaan is.. helaas wel het een en ander aan de techniek ook moeten uitzoeken waardoor niet alle tijd voor de ombouw zelf beschikbaar is gebleven (zie mijn andere topics in de T4 sectie). maar ja, dat heb je ook weer met oudere auto's (grote voordeel is dat je het juist zelf kunt doen)
Het begon met roken en slecht wegrijden -> bleek de ECU vergaan, na vervangen door een nieuwer type reed de wagen een stuk beter... maar kom er maar eens achter. Ook een airbag-storing, defecte lichtzoemer en storing in de centrale vergrendeling zijn inmiddels verholpen.
Afgelopen week een katvervanger bij EPS laten plaatsen: wat een heerlijk merkbaar verschil
Als straks de rest van de uitlaat ook rot is wil ik daar ook de voorpijp, midden en einddemper in RVS vervangen.
Maar natuurlijk is er ook een hoop aan de ombouw gebeurd; waar was ik eigenlijk gebleven?
Vanwege de eis van de camperverzekering dat de technische installatie gekeurd is (terecht), ben ik naar Jasicamp in Leek gegaan -> hier bleek bij het eerste bezoek dat de gas-installatie niet aan de eisen voldeed (drukregelaar over datum, geen thermische beveiliging kookstel, geen gasbun en geen koperen busjes gebruikt) -> dit dus eerst opgelost:
Ook nog een bank in lengterichting gebouwd (met mogelijkheid om er een bed van te maken) en weer afgebroken om 6 zitplaatsen op kenteken te krijgen. Zonde van de tijd want je ziet er nu niks meer van... behalve een 6-je in plaats van een 2.
De elektra heeft een hele metamorfose ondergaan: van enkel een cyrix en een accu is het nu een functioneel systeem. Om overzicht te krijgen eerst een schema getekend (afgekeken van MickelMoen).

Via aliexpress heb ik een meter besteld en gemonteerd waarop het huidige verbruik, de resterende capaciteit en tijd allemaal op te zien is. Ook heb ik een onderspanningsbeveiliging ertussen gezet, die de stroom afschakeld zodra de accuspanning te laag wordt. Via een schakelpaneel is alles te bedienen: verlichting, koelkast, accessoires, autoradio (inclusief achteruitrijcamera) en straks de kachel.

Ik heb de originele plus van de binnenverlichting onderbroken in de A-stijl, en deze aangesloten op de huishoudaccu. Zodoende functioneert het systeem hetzelfde. Daarnaast nog 2 led-spotjes met een dimmer aangesloten rondom het hefdak.
Ook heb ik het 230v systeem aangelegd: de aansluiting via het rechter mist-achterlicht. Deze is gemakkelijk uit de bumper te klikken, en hierachter is een prachtige ruimte om de stekker kwijt te kunnen. Via de bestaande doorvoerrubbers de kabel doorgevoerd naar de accu-bak. Daar een aardlekautomaat en een stopcontact, en vervolgens nog een stopcontact in de cabine. Werkt prachtig, nu moet het hele zwikje nog even gekeurd worden in het kader van de verzekering.
Om het geheel meer af te werken zijn de wanden en deurpanelen nu bekleed met vinyl. Er is nog een klein stukje wand (achter waar de koelkast moet komen) die nog beplakt moet worden.

De keuken en kastopbouw gaan nog geschilderd worden, en de keuken nog even netjes afwerken met een plint langs het raam. Kussens en stof hebben we gekocht bij Sikkens in Drachten om de bank mee te bekleden. Gelukkig kan schoonmoeders goed met de naaimachine overweg, want een week later hadden we 4 prachtige kussens en 4 inlegstukjes om de bank nog iets te verbreden. Nu nog stof voor gordijnen erbij zoeken en even bedenken hoe we dat precies gaan ophangen zodat het wel een beetje lichtdicht wordt... om het geheel wat beter wintervast te krijgen wil ik ook nog van die isolatieschermen voor alle ramen.
Via marktplaats heb ik een draaiplateau voorbij zien komen voor een schijntje (wat kosten die dingen nog veel). Blijkt helaas dat ik een oude type stoel en console heb (ondanks bouwjaar 10-'96). Nu liggen nieuw type stoelen met armleuningen ook niet op straat, dus mijn idee is om een nieuw bokje te maken van metalen kokers (zoals elders het forum al eens beschreven). Iets meer werk, maar wel de hobby om het netjes te maken.
Dan is het ook nog het idee om van de voorstoelen een slaapplek te maken voor de kinderen (nu 1.5 en 0 jaar).
Al met al is er een hoop gebeurd, maar moet er ook nog een hoop gebeuren!