Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vragen over hoge KM stand bij kopen T4

vragen over de T4
Ruimteschip
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 mei 2018, 20:54

Vragen over hoge KM stand bij kopen T4

Bericht door Ruimteschip »

Hi! Ik ben aan het kijken naar een T4 camper. Mijn budget is niet zo groot helaas. Ik realiseer me dat andere camperbusjes goedkoper zijn maar.. sja die ik vind de T4 gewoon heel cool. Op marktplaats zie ik nu een aantal busjes (2.4 diesel, bouwjaar tussen '90 en '96) voorbij komen die echt een hoge KM stand hebben, meer dan 300 of 400 duizend km.

Nu heb ik ook gehoord dat deze motoren wel 700 duizend km kunnen halen als ze goed onderhouden zijn (dus met revisie etc neem ik aan). Ik heb echter niet zo heel veel verstand van auto's.

Ik vroeg me af wat jullie er van denken. Wat zijn de risico's die zo'n hoge km stand met zich meebrengt? Kan ik ergens extra op letten als ik die busjes ga bekijken?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Ruimteschip
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Vragen over hoge KM stand bij kopen T4

Bericht door Snautzer »

Hoi en welkom. 300-400k km is voor een t4 niet hoog hoor. Geen revisie nodig. Belangrijk is wel hoe het is onderhouden en of er niet teveel roest is. Verder zijn een overwegingen brandstof en je woonplaats, ga je het dagelijks gebruiken (dan vind ik een 2.4 toch wel te langzaam) en wat je gaat doen met het ding. Dit ivb de indeling van de T4.
Ruimteschip
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 mei 2018, 20:54

Re: Vragen over hoge KM stand bij kopen T4

Bericht door Ruimteschip »

Dankjewel! Wat is wel een hoge KM stand voor een t4? Inderdaad richting de 700k? Wat heeft de woonplaats te maken met de aanschaf?

Het gaat om een camper en het maakt me niet zo veel uit om rustig te rijden en de tijd te (moeten) nemen om ergens te komen :) Voor brandstof heb ik in mijn budget alleen nog maar diesels gezien dus die keuze is wel al voor me gemaakt.
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: Vragen over hoge KM stand bij kopen T4

Bericht door brecht »

Woonplaats:
Als je centrum Utrecht of Rotterdam woont en je de bus voor de deur wilt kunnen hebben, dan heb je met een Diesel uit '91 -'96 best een uitdaging :)

km stand:
Kijk idd naar de algemene staat van onderhoud van de bus, daar kan je ook wel uit opmaken wat de kwaliteit van het onderhoud aan de motor is geweest. Onderhouds historie geeft iets meer zekerheid.

snelheid:
Persoonlijk is onze T4 ('91er 2.4D) onze enige auto. We hebben hem niet dagelijks nodig en gebruiken hem voornamelijk voor weekenden weg en vakanties. Die zeldzame keer dat ie voor "dagelijks" gebruik nodig is vind ik de snelheid prima. Sterker nog: als ik met het campertje naar mijn werk moet voel het alsof ik op vakantie ga. Heerlijk toch! :)

Goed blijven rondkijken en wat geduld hebben is ook wel handig. Er zit behoorlijk wat kaf tussen het koren en aan de prijs is vaak niet te zien welke van de 2 het is. Wij hebben na lang kijken onze goed onderhouden bus met nu 280k op de teller gevonden voor een redelijk bedrag.

En dan nog: zorg dat je wat geld overhoud want er komt altijd wel iets wat je niet verwacht had: zo heb ik al opkomende roest onder de voorruit laten behandelen (niet te zien bij aankoop en je wil hem toch netjes houden) en heb ik toch maar de D-riem laten vervangen: de km stand daarvan waren prima, maar de leeftijd toch zorgelijk. Ben je zo weer een paar honderd euro verder. Als je vantevoren wat reserve houd zijn dat niet zulke tegenvallers.
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 1247
Lid geworden op: 12 mar 2007, 21:10
Locatie: Onder Drenthe ;o)

Re: Vragen over hoge KM stand bij kopen T4

Bericht door Tinus »

Ik heb jaren elke dag in een 2.4 naar mijn werk gereden.
In Nederland is dat geen probleem..
Ook niet voor de temperatuur, tenminste als je de vloeistoffen regelmatig controleerde en bijvuld/vervangd

Wel als je de bergen in wilt. Dan word het een ander probleem qua snelheid, sterkte en temperatuur van de motor.
We hebben regelmatig de moeten wachten omdat de temperatuur te hoog werd.
Of tussen de trucks moeten rijden omdat de berg te steil of de lang was. Steeds schakelen tussen de 3 en 4.
Vanaf de berg goed gang zetten en maar hopen dat de de volgende haalt met een redelijke snelheid.

Als je een beetje handig bent koop je een TDI 2.5 en maakt het tot een camper.
Sterke motoren en bovenstaande probleem heb je niet.
En er zijn voorbeelden zat van zelfbouw op dit forum.
T4 California Event 2.5TDI 2002
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Vragen over hoge KM stand bij kopen T4

Bericht door Pascal-141 »

Ruimteschip schreef: 31 mei 2018, 11:56 Hi! Ik ben aan het kijken naar een T4 camper. Mijn budget is niet zo groot helaas. Ik realiseer me dat andere camperbusjes goedkoper zijn maar.. sja die ik vind de T4 gewoon heel cool. Op marktplaats zie ik nu een aantal busjes (2.4 diesel, bouwjaar tussen '90 en '96) voorbij komen die echt een hoge KM stand hebben, meer dan 300 of 400 duizend km.

Nu heb ik ook gehoord dat deze motoren wel 700 duizend km kunnen halen als ze goed onderhouden zijn (dus met revisie etc neem ik aan). Ik heb echter niet zo heel veel verstand van auto's.

Ik vroeg me af wat jullie er van denken. Wat zijn de risico's die zo'n hoge km stand met zich meebrengt? Kan ik ergens extra op letten als ik die busjes ga bekijken?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Ruimteschip
700.000km met een 2.4d ? Kan wel , maar tegen die tijd is de motor wel "op" ...

Er is een héél groot verschil tussen de 2.4d en de 2.5tdi , als het aankomt op hoge km-standen draaien.
Een 2.4d is een veel gevoeliger motor t.o.v. de 2.5tdi , een tdi verbruikt zelden olie (tenzij bij slecht onderhouden)
De 2.4d is zeker geen slechte motor hoor ! Maar de tdi is gewoon veel beter , rijd stukken aangenamer , verbruikt veel minder , en gaat langer mee.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vragen over hoge KM stand bij kopen T4

Bericht door Multivan Generation »

Ruimteschip schreef: 31 mei 2018, 11:56 Hi! Ik ben aan het kijken naar een T4 camper. Mijn budget is niet zo groot helaas. Ik realiseer me dat andere camperbusjes goedkoper zijn maar.. sja die ik vind de T4 gewoon heel cool. Op marktplaats zie ik nu een aantal busjes (2.4 diesel, bouwjaar tussen '90 en '96) voorbij komen die echt een hoge KM stand hebben, meer dan 300 of 400 duizend km.

Ik weet niet hoe handig je zelf bent,
maar meestal hebben mensen een budget gesteld voor zichzelf, en vaak is dat rond de 10.000 euro.
Wil je dan een fabrieks camper dan kom je in de categorie die je nu ziet staan.
De meesten hebben al dan niet verborgen roest, en van het campergedeelte werkt meestal ook niet alles meer.
Tel daarbij op nog eens een leeftijds gerelateerde distributieriem (maximaal 6 jaar),
en de motoren die best hard moeten werken, alsmede de steeds krapper wordende milieu problematiek.

Reden voor mij om ze te laten staan.
Voor een fatsoenlijke camper zou ik minstens een TDI motor met het liefste 102 pk uitzoeken.

Dus wat is het budget?

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Ruimteschip
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 mei 2018, 20:54

Re: Vragen over hoge KM stand bij kopen T4

Bericht door Ruimteschip »

Bedankt voor de antwoord.

Mijn budget is 5000 Euro... Het maakt me allemaal niet zo heel veel uit wat er op/in zit zolang er maar 4 mensen in kunnen zitten tijdens het rijden. Busjes met een 2.5 tdi zijn wel echt wat duurder. Maar misschien moet ik nog eens wat beter kijken. Het budget is laag maar ik heb er al een aantal voorbij zien komen die me goed leken (maar ik had teveel getwijfeld). Er zit wat meer risico aan denk ik, maar het plan is om een aankoopkeuring te laten doen zodat ik niet direct met een rampenbus zit.
Gebruikersavatar
thomas b
Berichten: 227
Lid geworden op: 09 mar 2010, 21:34
Locatie: Wonck - België

Re: Vragen over hoge KM stand bij kopen T4

Bericht door thomas b »

Hoi,
ik ben in het bezit van twee T4 2.5 diesel, een Doka (werkbus met open bak, dubbelcabine) een een verlengde 9 zits caravelle Grand lux..Ik woon naast de Ardennen en heb dus heel wat heuvels te trotseren met de bussen, geladen en ongeladen. Ik ben zelf ondernemer en mijn vrouw gaat met overbeladen bus potterbakkermarkten af.(waarzij tevens in slaapt tijdens de markten). Beide bussen zijn van 94. mijn ervaring:
beide bussen hebben nog nooit temperatuursproblemen gehad, ook niet geheel geladen. Beide bussen gaan reeds 10 jaar, elk jaar feilloos door de keuring.Beide bussen hebben nog nooit een groot mankement gehad, zelfs nog nooit een remblok vervangen.
Wat mankeerd? snelheid en power, maar daar pas je je rijgedrag aan: niet gehaast als je een lange rit moet maken. Voor gewoon woon- werkverkeer een prima vervoersmiddel, daar heb je nota bene geen Porsche voor nodig; Wij zijn geen snelheidsbeesten, en 110 km op de autosnelweg is relaxed rijden. Puffen in zijn vijfde versnelling van 50 km/uur tot 110 km/uur. vooral naar het motortje luisteren. En rij niet boven de drieduizend toeren! Beide bussen zijn ruim over de driehonderdduizend kilometers en de motortjes lopen nog als een Zwitsers klokje: geen kwalm, rook: blauw, wit of zwart.(alleen bij het koud starten.) Onderhoud moet zeker gedaan worden, maar daarnaast geen gezever met lekkende turbo's, 2 massavliegwielen, opwaarderen van pk's, egr kleppen, foutmeldingen..no electronica. Een eenvoudige bus met weinig kosten aan. En als je een beetje handig bent, kun je ouderdomsproblemen via deze site makkelijk zelf repareren. (schakelbolletjes, v snaar, dynamo's, gloeirelais,kabelboom in deur, centrale portiervergrendeling etc..
wil je een reisje met de bus maken, dubbele bodem en matras erin, douchen doe je bij het gemeente zwembad, eten in een restaurantje of koud buffet naast je bus, en schijten in een kroeg! Voordeel als je bus niet uitgedost wordt als een Camper: je kunt op de markt in Lyon gaan slapen, of op de parkeerplaats naast de kerk in een mooi dorpje in Frankrijk Zo heb ik de mooiste ervaringen gehad met ons vieren. Niks Camping!

Let bij aankoop allen zeer goed op de bekende roestplekken (zie tips=roest) En indien er iets roest is, deze gaat niet zo snel als een Renault, Mercedes bussen, Ford etc.

Succes met je keuze, maar met 5.000 euro's (dat vind ik al een bak geld en daar ga je geen tdi voor vinden die nog rijwaardig is...
Ps 700.000km is wel erg veel, 300.000 km acceptabel maar dan ook voor 2 à 3000 euro's (2.4 diesel)
Ik woon in België, en daar liggen de belastingen een stuk lager dan in Nederland voor "niet als camper geregistreerde" bussen, dus let daar goed op!
succes
thomas b
één, twee, drie (T) vier's
Ruimteschip
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 mei 2018, 20:54

Re: Vragen over hoge KM stand bij kopen T4

Bericht door Ruimteschip »

Ik heb gisteren een t4 uit 92 met Westfalia inrichting bekeken. De bus zag er goed uit, geen roest kunnen vinden. Hij roette een beetje bij een koude start en trilde veel en luid in stationair draaien/lopen (als je in stil staat of op lage snelheid koppeling indrukt). Verder viel me op, vergeleken met andere t4s die ik gereden heb, dat ie wat langzamer optrok. Kan aan het gewicht liggen dacht ik zo.

Het grootste punt vond ik de km stand: 450k. Wat ik er zo fijn aan vond was plaats op het bankje voor nog 3 mensen (zeer belangrijk voor mij) en hefdak. Deze had zelfs een dieselkachel voor in de winter. Voor deze prijs (tussen de 4 en 5 duizend euro) vind je volgens mij niet zo snel iets waar je met z'n vijven in weg kan en waar je toch nog in kan chillen.

Maar ik zit vooral een beetje met die km stand. Das wel echt veel en ook de rede waarom deze mensen m zo moeilijk kwijt krijgen. Aan de andere kant begrijp ik dat Westfalie interieur opzichzelf al wat waard is. Ik werd wel echt blij van het gevoel bij de bus en ik zie mezelf er zo in rijden.

Hebben jullie nog gedachtes/advies? Een vriend van me wil ook nog wel duizend euro in de bus investeren waardoor ik nog een redelijk potje overhou voor het onderhoud en reparaties.

Thanks !
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: Vragen over hoge KM stand bij kopen T4

Bericht door Noorfalia »

Ja, een Westfalia campertje is echt leuk. Wij krijgen ook altijd direct het vakantiegevoel, zelfs bij een gewoon ritje naar de supermarkt. Maar goed, dat zie je in de vraagprijzen dus ook terug...

Bij die van ons (een 92-er California 2.4.D) is de motor vorig jaar zomer in de soep gelopen bij +/- 360.000 km. Dus in mijn (subjectieve) beleving zit je met 450K wel in de gevarenzone, zeker met wat je zegt over het optrekken en trillen. Kan de verkoper de onderhoudshistorie laten zien? Dat zou al schelen. Is b.v. de koppakking al een keer vervangen?

Wat je schrijft over het bankje vind ik apart. Officieel heeft een Cali twee zitplaatsen op de achterbank. Bij de eerste types rechts met driepunts- en links met heupgordel. De nieuwere hebben twee driepuntsgordels. Toen wij ons busje kochten zat er in het midden een heupgordel bijgeklust. Die heb ik er uitgehaald omdat ik het veel te krap vond. Daarnaast ga ik er van uit dat die vijfde persoon niet verzekerd is, immers geen goedgekeurde zitplaats.
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Vragen over hoge KM stand bij kopen T4

Bericht door Pascal-141 »

Noorfalia schreef: 03 jun 2018, 11:56
Wat je schrijft over het bankje vind ik apart. Officieel heeft een Cali twee zitplaatsen op de achterbank. Bij de eerste types rechts met driepunts- en links met heupgordel. De nieuwere hebben twee driepuntsgordels. Toen wij ons busje kochten zat er in het midden een heupgordel bijgeklust. Die heb ik er uitgehaald omdat ik het veel te krap vond. Daarnaast ga ik er van uit dat die vijfde persoon niet verzekerd is, immers geen goedgekeurde zitplaats.
Inderdaad , een Westfalia heeft achteraan een bankje voor 2 personen , niet voor 3 . De kasten nemen de ruimte in vd 3e persoon.
Heb je er een met een brede bank van 3 perdonen , dan is het waarschijnlijk een multivan met hefdak , en geen California .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
jordydereus

Re: Vragen over hoge KM stand bij kopen T4

Bericht door jordydereus »

Dat veel mensen over km standen in zitten begrijp ik nooit zo goed.

Ik heb heb motoren zien ploffen bij 120.000 km...
En perfect lopen bij 5 ton plus.

Het blangrijkste is het verleden van onderhoud.
Hoe loopt hij nu. Lekt hij?

Pech hebben kan altijd.
Km standen zeggen niks....
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: Vragen over hoge KM stand bij kopen T4

Bericht door raf_construct »

jordydereus schreef: 03 jun 2018, 16:08 Dat veel mensen over km standen in zitten begrijp ik nooit zo goed.

Ik heb heb motoren zien ploffen bij 120.000 km...
En perfect lopen bij 5 ton plus.

Het blangrijkste is het verleden van onderhoud.
Hoe loopt hij nu. Lekt hij?

Pech hebben kan altijd.
Km standen zeggen niks....
Klopt als een :driveT4

Mijn grootste bekommernis qua kilometerstand zit hem bij een VW niet in de motor. De eerste indruk van een bus zegt meestal alles. Een bus die aan de binnenkant is afgeleefd, honden erin gehad en dergelijke, die is 9/10 technisch ook niet bijgehouden. Aan de andere kant moet je opletten als je bij een camperhandelaar een fris gespoten bus ziet. Die zijn vaak ingeruild met roest en dan zo goedkoop mogelijk klaargemaakt voor verkoop.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vragen over hoge KM stand bij kopen T4

Bericht door Multivan Generation »

Ruimteschip schreef: 03 jun 2018, 11:26 Ik heb gisteren een t4 uit 92 met Westfalia inrichting bekeken. De bus zag er goed uit, geen roest kunnen vinden. Hij roette een beetje bij een koude start en trilde veel en luid in stationair draaien/lopen (als je in stil staat of op lage snelheid koppeling indrukt). Verder viel me op, vergeleken met andere t4s die ik gereden heb, dat ie wat langzamer optrok. Kan aan het gewicht liggen dacht ik zo.
Dat langzamere optrekken komt door de motor en het gewicht.
Veel trillen stationair kan door versleten motorsteunen komen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie