Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Vreemd vermogen verlies probleem
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 20 aug 2018, 00:10
- Locatie: Spaarndam
Vreemd vermogen verlies probleem
Hallo allemaal.
Ik ben een trots bezitter van een T4 1.9 TD uit 2000 ombouw camper.
Onderhand al jaren veel plezier vooral ook omdat hij perfect is voor de regelmatige surftripjes.
Maar nu heb ik al een aantal maanden problemen met het vermogen van de bus.
Als ik een uurtje of langer heb gereden wil hij af en toe erg veel vermogen verliezen.
Optrekken gaat gevaarlijk traag en als hij eindelijk bij de 80 is blijft hij daar hangen. (invoegen moet dan met 20-40 km/h)
Normaal gaat hij prima mee met het verkeer en rijd ik met gemakt 110-120.
Ik heb het forum al vaker gechecked voor vergelijkbare problemen en dit dan ook gechecked en neergelegd bij mijn garage en dat laten checken.
Hieronder wat ik heb gevonden op het forum wat het zou kunnen zijn en wat naar mijn weter via de garage is uitgesloten.
-luchtfilter vervuild
-brandstoffilter vervuild
-turbo kapot
-gescheurde slang (daardoor drukverlies)
-katalysator dichtgeslibt
-bediening van de turbo vastgeslibt of verkeerd afgesteld.
Ik las ook nog iets over een wastegate dit heb ik nog niet laten checken.
Ik heb de EGR klep recentelijk afgedopt. Hierdoor is hij wel wat beter gaan rijden maar is het probleem niet mee verholpen.
Is er iemand die enig idee heeft wat het zou kunnen zijn of iemand die een vergelijkbaar probleem heeft gehad.
Elk info is welkom, ben gek op mn bus en wil graag nog wat langer door blijven karren.
Ik ben een trots bezitter van een T4 1.9 TD uit 2000 ombouw camper.
Onderhand al jaren veel plezier vooral ook omdat hij perfect is voor de regelmatige surftripjes.
Maar nu heb ik al een aantal maanden problemen met het vermogen van de bus.
Als ik een uurtje of langer heb gereden wil hij af en toe erg veel vermogen verliezen.
Optrekken gaat gevaarlijk traag en als hij eindelijk bij de 80 is blijft hij daar hangen. (invoegen moet dan met 20-40 km/h)
Normaal gaat hij prima mee met het verkeer en rijd ik met gemakt 110-120.
Ik heb het forum al vaker gechecked voor vergelijkbare problemen en dit dan ook gechecked en neergelegd bij mijn garage en dat laten checken.
Hieronder wat ik heb gevonden op het forum wat het zou kunnen zijn en wat naar mijn weter via de garage is uitgesloten.
-luchtfilter vervuild
-brandstoffilter vervuild
-turbo kapot
-gescheurde slang (daardoor drukverlies)
-katalysator dichtgeslibt
-bediening van de turbo vastgeslibt of verkeerd afgesteld.
Ik las ook nog iets over een wastegate dit heb ik nog niet laten checken.
Ik heb de EGR klep recentelijk afgedopt. Hierdoor is hij wel wat beter gaan rijden maar is het probleem niet mee verholpen.
Is er iemand die enig idee heeft wat het zou kunnen zijn of iemand die een vergelijkbaar probleem heeft gehad.
Elk info is welkom, ben gek op mn bus en wil graag nog wat langer door blijven karren.
- René
- Berichten: 5293
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Vreemd vermogen verlies probleem
Vermogen verlies nadat je een tijdje aan het rijden bent.
-luchtfilter vervuild.-> Dan moet je er constant last van hebben, meteen vanaf het begin. Vervangen van filter zijn de kosten niet
-brandstoffilter vervuild -> Deze klinkt aannemelijk, zou deze zeker vervangen als je niet weet wanneer filter voor het laatst is vervangen.
-turbo kapot -> Dat merk je meteen, gaat niet over en meldt zich niet NA zoveel km sturen.
-gescheurde slang (daardoor drukverlies)-> Is continue aanwezig, hoor je zeker door een gesis bij gas geven.
-katalysator dichtgeslibt-> zou ook kunnen, filter los in pot en verdraaid waardoor uitlaatgassen niet kunnen passeren. (rammelt ie als je er op klopt?)
-bediening van de turbo vastgeslibt of verkeerd afgesteld. -> Vermogen missen merk je direct vanaf koude start. Tenzij het door warmte verloopt.
Genoeg stof tot nadenken.......
Grtzzzz René
-luchtfilter vervuild.-> Dan moet je er constant last van hebben, meteen vanaf het begin. Vervangen van filter zijn de kosten niet
-brandstoffilter vervuild -> Deze klinkt aannemelijk, zou deze zeker vervangen als je niet weet wanneer filter voor het laatst is vervangen.
-turbo kapot -> Dat merk je meteen, gaat niet over en meldt zich niet NA zoveel km sturen.
-gescheurde slang (daardoor drukverlies)-> Is continue aanwezig, hoor je zeker door een gesis bij gas geven.
-katalysator dichtgeslibt-> zou ook kunnen, filter los in pot en verdraaid waardoor uitlaatgassen niet kunnen passeren. (rammelt ie als je er op klopt?)
-bediening van de turbo vastgeslibt of verkeerd afgesteld. -> Vermogen missen merk je direct vanaf koude start. Tenzij het door warmte verloopt.
Genoeg stof tot nadenken.......
Grtzzzz René
Re: Vreemd vermogen verlies probleem
Luchtmassameter kan je lang naar zoeken op een 1.9td
Wat je nog kan controleren is de banjo bout op je brandstofpomp, zit ook zeefje in, lekkage brandstof retour slangetjes tussen verstuivers, lekkage van de rest van de brandstof leidingen, ontluchting tank, timing distributie.

Wat je nog kan controleren is de banjo bout op je brandstofpomp, zit ook zeefje in, lekkage brandstof retour slangetjes tussen verstuivers, lekkage van de rest van de brandstof leidingen, ontluchting tank, timing distributie.
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 20 aug 2018, 00:10
- Locatie: Spaarndam
Re: Vreemd vermogen verlies probleem
TOP! bedankt voor de snelle reacties!
Ik ga ermee bezig, ik houd jullie op de hoogte.
Ik ga ermee bezig, ik houd jullie op de hoogte.
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 20 aug 2018, 00:10
- Locatie: Spaarndam
Re: Vreemd vermogen verlies probleem
De T4 is nu bij de garage op meerdere punten gechecked en er wordt nu gesproken over een mogelijke gaskabel die niet goed loopt.
Dat hierdoor het pedaal/vermogen overbrenging niet goed werkt. Heeft iemand hier ervaring mee wat dit zou kunnen zijn, want dit is blijkbaar volgens de garagehouder geen directe (gas)kabel.
Excuus voor mijn 0 technische praat maar hoop dat er naast mijn garage hier ook nog een gouden tip binnenkomt.
Dat hierdoor het pedaal/vermogen overbrenging niet goed werkt. Heeft iemand hier ervaring mee wat dit zou kunnen zijn, want dit is blijkbaar volgens de garagehouder geen directe (gas)kabel.
Excuus voor mijn 0 technische praat maar hoop dat er naast mijn garage hier ook nog een gouden tip binnenkomt.
- Multivan Generation
- Berichten: 34441
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Vreemd vermogen verlies probleem
Gaskabel smeren en of vervangen kan wel een verbetering geven.
Teflon-olie er vanaf boven in laten lopen, zodat het er bij de pomp uitkomt.
Daarna wat vet er op daar waar hij de buitenmantel in verdwijnt.
Teflon-olie er vanaf boven in laten lopen, zodat het er bij de pomp uitkomt.
Daarna wat vet er op daar waar hij de buitenmantel in verdwijnt.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Vreemd vermogen verlies probleem
Multivan Generation schreef: 30 aug 2018, 16:06 Gaskabel smeren en of vervangen kan wel een verbetering geven.
Teflon-olie er vanaf boven in laten lopen, zodat het er bij de pomp uitkomt.
Daarna wat vet er op daar waar hij de buitenmantel in verdwijnt.
Bij jou loopt zeker altijd alles gesmeerd als ik het zo lees

T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
- Multivan Generation
- Berichten: 34441
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Vreemd vermogen verlies probleem
Jij hebt voorkennis


...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Vreemd vermogen verlies probleem
Rightblack bulli schreef: 20 aug 2018, 12:15Weet ik,wilde alleen eens weten of de betreffende garage dat ook zou wetenOlaf schreef: 20 aug 2018, 12:07 Luchtmassameter kan je lang naar zoeken op een 1.9td![]()
Wat je nog kan controleren is de banjo bout op je brandstofpomp, zit ook zeefje in, lekkage brandstof retour slangetjes tussen verstuivers, lekkage van de rest van de brandstof leidingen, ontluchting tank, timing distributie.![]()

VW T4 Multivan 2.5TDI+++
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 20 aug 2018, 00:10
- Locatie: Spaarndam
Re: Vreemd vermogen verlies probleem
Bedankt voor de reacties! De garagehouder gaat een andere (direct mechanische) kabel aanleggen. De huidige schijnt een vreemde vertraging te hebben. Daarnaast ga ik ook dat ontluchtingstestje doen!
Re: Vreemd vermogen verlies probleem
Deze dingen als ze problemen geven is dat bijna meteen, niet pas na een uur rijden.Olaf schreef: 20 aug 2018, 12:07 Luchtmassameter kan je lang naar zoeken op een 1.9td![]()
Wat je nog kan controleren is de banjo bout op je brandstofpomp, zit ook zeefje in, lekkage brandstof retour slangetjes tussen verstuivers, lekkage van de rest van de brandstof leidingen, ontluchting tank, timing distributie.
Lijkt me ook sterk.Woutersurf schreef: 31 aug 2018, 09:04 Bedankt voor de reacties! De garagehouder gaat een andere (direct mechanische) kabel aanleggen. De huidige schijnt een vreemde vertraging te hebben. Daarnaast ga ik ook dat ontluchtingstestje doen!
Ik weet niet beter als dat een 1,9TD volledig mechanisch is, dat houd in een directe gaskabel vanaf het pedaal naar de pomp, waar zou die anders nog naartoe moeten? trekhaak? geloof ik niet.
als het een indirecte is, zou er een potmeter aan de gaspedaal moeten hangen, maar dan heb je een electronisch gestuurde motor, lmm,computer etc.
Wel zit er een erg duidelijk aanwezige kabel onder de motorkap, die je van elkaar los kunt maken, maar dat is de kabel die normaal gesproken naar de koudestart versneller loopt.
Groet, Bart
- Pascal-141
- Berichten: 10956
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Vreemd vermogen verlies probleem
Op een 1.9td zit geen directe gaskabel , maar eentje van het zelfstellend systeem , dus met een geribbelde verdikking in de gaskabel waar het zelfstellend systeem in zit . Dit durft wel eens kapot gaan .busbart schreef: 31 aug 2018, 19:36Deze dingen als ze problemen geven is dat bijna meteen, niet pas na een uur rijden.Olaf schreef: 20 aug 2018, 12:07 Luchtmassameter kan je lang naar zoeken op een 1.9td![]()
Wat je nog kan controleren is de banjo bout op je brandstofpomp, zit ook zeefje in, lekkage brandstof retour slangetjes tussen verstuivers, lekkage van de rest van de brandstof leidingen, ontluchting tank, timing distributie.
Lijkt me ook sterk.Woutersurf schreef: 31 aug 2018, 09:04 Bedankt voor de reacties! De garagehouder gaat een andere (direct mechanische) kabel aanleggen. De huidige schijnt een vreemde vertraging te hebben. Daarnaast ga ik ook dat ontluchtingstestje doen!
Ik weet niet beter als dat een 1,9TD volledig mechanisch is, dat houd in een directe gaskabel vanaf het pedaal naar de pomp, waar zou die anders nog naartoe moeten? trekhaak? geloof ik niet.
als het een indirecte is, zou er een potmeter aan de gaspedaal moeten hangen, maar dan heb je een electronisch gestuurde motor, lmm,computer etc.
Wel zit er een erg duidelijk aanwezige kabel onder de motorkap, die je van elkaar los kunt maken, maar dat is de kabel die normaal gesproken naar de koudestart versneller loopt.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Vreemd vermogen verlies probleem
Op een 1.9td zit geen directe gaskabel , maar eentje van het zelfstellend systeem , dus met een geribbelde verdikking in de gaskabel waar het zelfstellend systeem in zit . Dit durft wel eens kapot gaan .
ok, maar zou die pas storingen kunnen opleveren na een uur of zo te rijden?
het lijkt me ook dat die dan meteen gestoord zou zijn, niet pas na een uur of zo?
ok, maar zou die pas storingen kunnen opleveren na een uur of zo te rijden?
het lijkt me ook dat die dan meteen gestoord zou zijn, niet pas na een uur of zo?
Groet, Bart
- Pascal-141
- Berichten: 10956
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Vreemd vermogen verlies probleem
Zou zo maar kunnen dat door de warmte na bepaalde tijd het kabelmechanisme niet meer werkt zoals het hoort .
Gaskabeltje vervangen is heel simpel werkje bij een 19td.
Gaskabeltje vervangen is heel simpel werkje bij een 19td.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Vreemd vermogen verlies probleem
Lijkt mij wel aannemelijk, als er door redenen ons niet bekent, het mechanisme, na verloop van tijd, de gasklep niet volledig meer opent, zou dat best wel eens kunnen leiden tot de klachten, ben benieuwd !
Rob

Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.