Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
130 of 174
130 of 174
Een 174 pk T5 is bijna 3000 euro duurder dan een 174 pk versie. Kan ik dan niet beter een 130 laten chippen? De motoren zijn verder toch hetzelfde, of niet?
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:53
- Locatie: Borger Hunebedhoofdstad
- Contacteer:
Hoi
De turbo en het vliegwiel zijn anders. Bovendien hou je de garantie als je je vermogen steeds aanspreekt en je dan de motor in de soep rijdt.
Als je alsnog wil chippen, is het wel erg leuk als je al standaard 174 pk hebt. (hoewel ik tot nu toe zeer tevreden ben over m'n standaard 130pk)
lekker weer! 
De turbo en het vliegwiel zijn anders. Bovendien hou je de garantie als je je vermogen steeds aanspreekt en je dan de motor in de soep rijdt.
Als je alsnog wil chippen, is het wel erg leuk als je al standaard 174 pk hebt. (hoewel ik tot nu toe zeer tevreden ben over m'n standaard 130pk)


- René
- Berichten: 5293
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: 130 of 174
De turbo van een 130 pk is nogal gevoelig voor tuning, maximum toerental turbo is snel in zicht.tevijf schreef:Een 174 pk T5 is bijna 3000 euro duurder dan een 174 pk versie. Kan ik dan niet beter een 130 laten chippen? De motoren zijn verder toch hetzelfde, of niet?
groeten Berrie
ga voor de 174 pk !!
Toen ik mijn t5 2,5 jaar geleden kocht ,toen had ik eerst een proefrit in een 174 pk gemaakt ,......dat was heerlijk ,...de kracht die ook nog na 120 km per uur voorhanden is en ook de tussen acceleraties ,...gewoon pure kracht zonder dat de motor uberhaupt vermoeid klinkt .
Daarna heb ik ook nog in een 130 pk gereden ,...dit was ook zeker geen stakker ,.....maar eerlijk is eerlijk ,..dit gaf niet het zelfde rijplezier als de 174 ,..daar komt bij dat ik mijn 174 pk heb getuned naar ruim 200 pk ,....een beul op wielen .
Ik hou van autorijden ,en ik heb nog elke dag veel lol aan mijn t5 ,vooral het invoegen als je de snelweg opgaat , en dan het liefst heuvel op ,en dan genieten van de enorme druk in de rug ,of als je op de snelweg rijd en er is een of andere automobilist met een leuke middenklasser die je wat op probeert te jagen ,.......als je dan het gas intrapt en dan moeiteloos bij de meeste autos wegrijdt , pure intimidatie .
echt ,als je het kan doen financieel ,en je houdt van autos ,twijfel niet en ga voor de 174 ,...een wolf in schaapskleren ,..echt .
MVG SEP
Daarna heb ik ook nog in een 130 pk gereden ,...dit was ook zeker geen stakker ,.....maar eerlijk is eerlijk ,..dit gaf niet het zelfde rijplezier als de 174 ,..daar komt bij dat ik mijn 174 pk heb getuned naar ruim 200 pk ,....een beul op wielen .
Ik hou van autorijden ,en ik heb nog elke dag veel lol aan mijn t5 ,vooral het invoegen als je de snelweg opgaat , en dan het liefst heuvel op ,en dan genieten van de enorme druk in de rug ,of als je op de snelweg rijd en er is een of andere automobilist met een leuke middenklasser die je wat op probeert te jagen ,.......als je dan het gas intrapt en dan moeiteloos bij de meeste autos wegrijdt , pure intimidatie .
echt ,als je het kan doen financieel ,en je houdt van autos ,twijfel niet en ga voor de 174 ,...een wolf in schaapskleren ,..echt .
MVG SEP

Ik heb het bij mijn dealer voorgelegt, want ook ik zat met die vraag. Deze zei dat m.b.t. de bijtelling een 130 weleens getuned werd naar 170, maar dat deze dan wat "springeriger" wordt. Ze halen het extra vermogen puur uit de de software (andere chip). Op een 174 zit o.a. een zwaardere turbo op die voor het extra vermogen zorgt.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de 174, maar je moet naar je budget kijken. Een getunde 130 PK (als het via een VW garage gebeurt) houd toch ook zijn garantie gewoon?
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de 174, maar je moet naar je budget kijken. Een getunde 130 PK (als het via een VW garage gebeurt) houd toch ook zijn garantie gewoon?
belastbaarheid
Ik ben van mening dat het tunen van een 130 pk motor naar 170 pk minder belastend voor motor en rest van de aandrijving is dan het tunen van 174 naar 200 pk of meer. Het motorblok, krukas, zuigers, drijfstangen, versnellingsbak en aandrijfassen zijn bij beide motorvarianten hetzelfde. Hoe meer vermogen van een motor gevraagd wordt, hoe zwaarder de mechanische en thermische belasting. Wanneer je dus een 174 pk motor nog eens gaat tunen en het extra verkregen vermogen ook maximaal gebruikt, dan zal deze motor niet lang leven.
-
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:07
- Locatie: Somewhere on the road
- Contacteer:
Ben er stil van.........
Slechts 220.000 km onderweg met mijn gechipte 174 pk automaat......
Met moed, beleid en trouw blijft alles heel
Met trappen, rossen en douwen, dan gaat zelfs een 85 peekaatje dood......
Slechts 220.000 km onderweg met mijn gechipte 174 pk automaat......
Met moed, beleid en trouw blijft alles heel
Met trappen, rossen en douwen, dan gaat zelfs een 85 peekaatje dood......
Met de allervriendelijkste groet,
P@ the T5 courier
Altijd op zoek naar het lekkerste stukje asfalt in de mooiste omgeving.
Die ook luistert naar de naam "Patrick".
P@ the T5 courier
Altijd op zoek naar het lekkerste stukje asfalt in de mooiste omgeving.
Die ook luistert naar de naam "Patrick".
P@ the T5 courier schreef:Ben er stil van.........
Slechts 220.000 km onderweg met mijn gechipte 174 pk automaat......
Met moed, beleid en trouw blijft alles heel
Met trappen, rossen en douwen, dan gaat zelfs een 85 peekaatje dood......
hoeveel heb je extra boven die 174 pk? Goed om te horen dat het dus wel kan!
-
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:07
- Locatie: Somewhere on the road
- Contacteer:
Ik heb de auto laten tunen door Abt, rij nu dus met ongeveer 195 pk en 450 Nm.
De auto is bij 93.000 km getuned met volledig behoud van de VW-garantie.
Ondertussen staat de auto 10 maanden later op 220.000 km zonder problemen.
Rij wel veel snelweg kilometers, en trap de auto echt niet constant op zijn staart.
Van belang is: auto goed warm rijden voordat je vermogen gaat aanspreken (koelwater op 90 graden betekend dus niet dat je OLIE ook op temperatuur is!!!!).
Bespaar niet op onderhoud: ik heb de keus gemaakt om elke 25.000 km de olie te laten verversen (ook van de AUTOMAAT!!). Als je een lange rit hebt gemaakt waarbij de snelheden hoog zijn opgelopen of waarbij veel trekkracht is gevraagd, laat de motorolie weer een beetje op temperatuur (afkoelen dus) door de laatste kilometers wat rustiger aan te rijden, hoge toerentallen vermijden, en zet de motor niet meteen uit als je bijvoorbeeld van de snelweg afkomt om te gaan tanken.
Suc6 met je keuze!
De auto is bij 93.000 km getuned met volledig behoud van de VW-garantie.
Ondertussen staat de auto 10 maanden later op 220.000 km zonder problemen.
Rij wel veel snelweg kilometers, en trap de auto echt niet constant op zijn staart.
Van belang is: auto goed warm rijden voordat je vermogen gaat aanspreken (koelwater op 90 graden betekend dus niet dat je OLIE ook op temperatuur is!!!!).
Bespaar niet op onderhoud: ik heb de keus gemaakt om elke 25.000 km de olie te laten verversen (ook van de AUTOMAAT!!). Als je een lange rit hebt gemaakt waarbij de snelheden hoog zijn opgelopen of waarbij veel trekkracht is gevraagd, laat de motorolie weer een beetje op temperatuur (afkoelen dus) door de laatste kilometers wat rustiger aan te rijden, hoge toerentallen vermijden, en zet de motor niet meteen uit als je bijvoorbeeld van de snelweg afkomt om te gaan tanken.
Suc6 met je keuze!
Met de allervriendelijkste groet,
P@ the T5 courier
Altijd op zoek naar het lekkerste stukje asfalt in de mooiste omgeving.
Die ook luistert naar de naam "Patrick".
P@ the T5 courier
Altijd op zoek naar het lekkerste stukje asfalt in de mooiste omgeving.
Die ook luistert naar de naam "Patrick".
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 21 jan 2007, 17:21
Nu even een heel domme vraag waarschijnlijk,
Aangezien ik lees dat veel turbo's blijkbaar snel de geest geven:
Ik rijd nu T5 130pk, stel dat de turbo stukgaat, is ie dan te vervangen door de turbo van de 174 (en nog wel wat spul + softwareaanpassing)???
Ik zou eigenlijk eens graag reacties horen van mensen met een T5 130pk die is gechipt naar 165-170pk. De 174 pk wordt heel vaak gechipt merk ik, maar de 130 niet echt??
Kan de erg klep trouwens nog steeds worden afgesloten (dus ook bij nieuwe modellen? ) mijn is dec 2005. Maar vind vaak dat als ik een tijd bv op cruise control rijdt en ik kom aan het gaspedaal, dat de wagen niet direct vlot reageert.
Aangezien ik lees dat veel turbo's blijkbaar snel de geest geven:
Ik rijd nu T5 130pk, stel dat de turbo stukgaat, is ie dan te vervangen door de turbo van de 174 (en nog wel wat spul + softwareaanpassing)???
Ik zou eigenlijk eens graag reacties horen van mensen met een T5 130pk die is gechipt naar 165-170pk. De 174 pk wordt heel vaak gechipt merk ik, maar de 130 niet echt??
Kan de erg klep trouwens nog steeds worden afgesloten (dus ook bij nieuwe modellen? ) mijn is dec 2005. Maar vind vaak dat als ik een tijd bv op cruise control rijdt en ik kom aan het gaspedaal, dat de wagen niet direct vlot reageert.
130 pk chippen
Ik heb een 130 pk motor laten chippen naar 170 pk en 440 Nm.
Het verschil is zeer goed merkbaar. Gevoelsmatig vond ik het verschil tussen de 130 pk en orginele 174 pk motoren niet zo groot als de vermogenswinst na het chippen van de 130 pk versie. Tot nog toe 36000 km zonder problemen.
Het verschil is zeer goed merkbaar. Gevoelsmatig vond ik het verschil tussen de 130 pk en orginele 174 pk motoren niet zo groot als de vermogenswinst na het chippen van de 130 pk versie. Tot nog toe 36000 km zonder problemen.